Hardware og medfølgende software
Fra : Per Kühlwein

Dato : 24-02-02 19:35

Hej i gruppen

Jeg har investeret i en ny bærbar Compaq 1714EA - og efter en week-ends
arbejde med sagen har jeg ikke fortrudt købet. Men før jeg går ned og
brokker mig over manglende CD-rommer med den installerede software - bl.a.
Win XP og Word 2000 - vil jeg godt høre om ikke det er almindeligt, at
original CDerne medfølger ved nykøb?

mvh
Per

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 24-02-02 19:44

Per Kühlwein wrote:

> [...]
> installerede software - bl.a. Win XP og Word 2000 - vil jeg
> godt høre om ikke det er almindeligt, at original CDerne

Med din compaq burde der være en eller flere
reetableringscdrommer.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Lars Willum Christia~

Dato : 24-02-02 19:53

Der er sikkert en rød cd-rom som hedder noget i retningen af quick restore.
Det ligger alle programmerne og windows på. Har selv haft en Compaq, og skal
ALDRIG have en igen!

Mvh. Lars.

Fra : Per Kühlwein

Dato : 24-02-02 20:08

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c793461$0$17224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Med din compaq burde der være en eller flere
> reetableringscdrommer.

Ja, der er een, men et umiddelbart gennemsyn viser ikke de pågældende
programmer - så de må være gemt godt hvis de er der.

Nu er det jo svært - især for en ikkeprof - at forudse om det er en god ide
med sådan en reetableringscdrom fremfor en separat cdrom pr program. På en
stationær med Win98 har jeg da flere gange reddet situationen ved at
genindlæse Win98.
Hvis jeg i en kritisk situation i forbindelse med en af de mange forskellige
vira vi har set, skal bruge reetableringscdrommen - ja - så slettes alt hvad
der er på harddisken - så vidt jeg har forstået.

Det er da muligt det er OK, men jeg følte mig mere tryg og følte at have
bedre overblik over situationen, når jeg arbejdede med programmerne
enkeltvis.

mvh
Per

Fra : Santa Xcaze

Dato : 24-02-02 20:49

SNIP

Ehm altså du kan jo også bare hente en kopi af windows/word fra nettet ...
Da du jo pt har en licens af win xp .... Og det er der ikke ngt galt i ...
Meeen jeg vil da mene at der skulle følge noget windows cd med ... Vil godt
give dig ret i, at der er belastende ik at have en windows cd, men kun sådan
en skide genskabs cd!!!!

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 24-02-02 23:51

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message
> [...]
godt
> give dig ret i, at der er belastende ik at have en windows cd, men kun

Der tager du FEJL!!!
Han kan ikke blot hente en version af word eller windows fra nettet!

Compaq (scumpaq), IBM, Fujitsu/Siemens, Amitech, DELL etc.
levere ikke versioner af styresystemer og programmer med på særskilte
cd-rommer
hvis disse i forvejen er at finde på computeren, disse programmer vil alle
være at
finde på en re-installations cd.
Grunden til at man ikke får begge, er at dette ville kræve to licenser til
windows,
to licenser til word etc. og prisen ville stige. Altså en cd pr. licens -
hvilket så
gør at han heller ikke kan hente en version af nogle af programmerne fra
nettet
lovligt!!

Dette var en forklaring jeg fik på mit tidligere arbejde som
supportmedarbejder, af
min chef, om det så stemmer skal jeg jo ikke kunne sige :) men det lyder
sandsynligt.

Windows filerne plejer alligevel at ligge på hd'en i tilfælde af at man skal
installere noget
som hardware/software, hvor må du dog spørge Compaq om.
Snakkede engang selv med dem, da jeg nu er den lykkelige tidligere ejer af
en Scumpaq,
læs lykkelig fordi jeg fik den solgt, og hvortil jeg spurgte hvad jeg skulle
gøre hvis jeg ville
geninstallere uden alt deres møgcrap opsætning og programmer, hvortil jeg
fik svaret -
"Det kan ikke lade sig gøre", så meget for Compaq :P

Men held og lykke - især hvis du skifter operativsystem, eller ønsker at
identificere din hardware! :)

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Santa Xcaze

Dato : 25-02-02 19:02

SNIP

Oki det kan jeg godt se ... ;)
My bad ....

Fra : Per Kühlwein

Dato : 25-02-02 21:06

Snip
> [...]
> "Det kan ikke lade sig gøre", så meget for Compaq :P
>
> Men held og lykke - især hvis du skifter operativsystem, eller ønsker at

Efter at have læst indkomne indlæg og nærlæst de forskellige papirer der
fulgte med PC'en føler jeg mig en smule bondefanget, idet de indlagte
programmer incl. WinXP skal opfattes som en integreret del af netop den PC
jeg har købt.

MS udtrykker det således i den medfølgende folder: 'For at begrænse
piratkopiering af software benytter WinXP et produktaktiveringssystem, som
kun tillader installation af mit WinXP-eksemplar på én computer'

Jeg føler det som en begrænsning i min ret til at disponere over et produkt
som jeg lovligt har erhvervet mig. Det svarer vel til at boghandleren
forbyder mig at lade resten af familien læse den bog jeg personligt køber af
ham.

Når jeg har spurgt i gruppen er det fordi jeg gerne vil have samme
styresystem på henholdsvis stationær som bærbar PC. Jeg forstår nu at det
kun kan lade sig gøre ved at investere i endnu et eksemplar af WinXP - det
er s... da helt grinagtigt.

Resultatet bliver formentlig så, at jeg installerer min gamle Win98 på den
nye bærbare. Dertil vil jeg godt lige spørge dem der har gjort nogle
erfaringer i den retning - er der problemer i forbindelse med en sådan
ændring?

venlig hilsen
Per

Fra : Frederik

Dato : 24-02-02 21:06

Jeg har oplevet det samme med en IBM thinkpad, her fulgte der heller ingen
cd-rom med, så det er åbenbart meget normalt
Du kan sikkert bestille en på Comaqs hjemmeside, men det koster

Fra : Jan Vennike

Dato : 24-02-02 19:39

"Per Kühlwein" <kuhlwein@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brokker mig over manglende CD-rommer med den installerede software - bl.a.
> Win XP og Word 2000 - vil jeg godt høre om ikke det er almindeligt, at

Det er vist forskellugt.

På Compaq/IBM bærbare har jeg hidtil fået en reetableleringsCDere,
indeholdende det hele, styresytem/programmer. Dvs man kan ikke bare fiske
noget af det ud, det er enten/eller.

På Dell's dekstops kommer det med i løs vægt.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 25-02-02 23:53

Jan Vennike skrev:
> [...]
> noget af det ud, det er enten/eller.
>
> På Dell's dekstops kommer det med i løs vægt.

Den der kom til min Dell bærbar, kan kun bruges til den bærbare, prøvede
cd'en med windows me på min stationære, og fik en fell da det ikke var
den maskine den var beregnet til.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags