Tal generator
Fra : Jan Clausen

Dato : 24-02-02 18:09

Jeg skal bruge noget der automatisk laver et medlems nummer.
Altså en "generator" der laver et nummer, når man opretter sig som bruger.
Kan ikke finde noget, hverken ASP eller JavaScript der kan bruges....nogle
der har et forslag ???

Fra : Jesper West Ørngreen

Dato : 25-02-02 04:02

Jan Clausen wrote the following...

> [...]
> Kan ikke finde noget, hverken ASP eller JavaScript der kan bruges....nogle

Hvis du gemmer dine medlemmer i en database, hvad så med at bruge et
auto-nummer som nøgle?

Så får du både den 'generator' du efterlyser, og en sikring mod
dubletter i medlemsnummeret...

--
Jesper Ørngreen : admin@orngreen.dk : www.orngreen.dk

Fra : Jan Clausen

Dato : 25-02-02 08:19

Ja, men nummeret skal virke som et medlemsnummer og et password, hvis jeg
bare bruger databasens auto-nummer
er det meget nemt at gætte passwords!

Fra : Jesper West Ørngreen

Dato : 25-02-02 23:59

Jan Clausen wrote the following...

> Ja, men nummeret skal virke som et medlemsnummer og et password, hvis jeg
> bare bruger databasens auto-nummer
> er det meget nemt at gætte passwords!

<snip>

Jeg vil kraftigt advare imod at bruge et medlemsnummer som password,
da du risikerer en masse andre komplikationer i forbindelse med
sikkerheden... fx. hvis nu jeg taster forkert, og der tilfældigvis er
et medlem med netop dette nummer?

Desuden, hvis du laver et tilfældigt genereret medlemsnummer, så skal
du checke op imod databasen for at sikre at dette nummer ikke er
blevet genereret tidligere... du tigger om situationer med dårlig
performance

anyway - det er jo op til dig selv hvordan du vil gøre, men her er der
da lidt kode, der kan hjælpe dig, serverside.

(derfor også FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp)

<%
function createRandomNumber(intLower,intUpper)
randomize
createRandomNumber = Int((intUpper-intLower+1)*Rnd()+intLower)
end function

function createRandomText(intNumberOfCharacters)
strAllChar="abcdefghijklmnopqrstuvwxyzABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ"
   for i = 1 to intNumberOfCharacters
    tmp = tmp & _
mid(strAllChar,createRandomNumber(1,len(strAllChar)),1)
   next
   createRandomText = tmp
end function

'eksempel på genererede passwords (3 tegn + 2 cifret tal + 4 tegn)
for x = 1 to 10
PW = createRandomText(3) & _
createRandomNumber(10,99) & _
createRandomText(4)
response.write PW & "<br>"
next
%>

--
Jesper Ørngreen : admin@orngreen.dk : www.orngreen.dk

Fra : Jan Clausen

Dato : 26-02-02 12:40

Ja, det kan lyde som det vil give problemer, men et password skal passe
sammen med email/brugernavn
Kan godt være at det er en dårlig idé at lave det på den måde, men nummeret
skal bruges både som password på hjemmesiden samt medlemsnummer på medlems
kort. For at hindre at folk skal have både et password og et medlemsnummer,
forsøger jeg at slå det sammen. Og er derfor nød til at lave password for
dem, da jeg vil undgå at folk finder på password selv som "store bryster" og
hvad folk kan finde på.

Men jeg føler ikke at der er andre muligheder.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 26-02-02 22:40

Er det ikke uklogt at have deres password stående på deres kort ?? Så kan
alle og enhver jo finde ud af det ?! :)

/Pede

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-02-02 22:47

On Tue, 26 Feb 2002 22:40:24 +0100, "Peter Nielsen"
<morticuz@darlichat.dk> wrote:

>Er det ikke uklogt at have deres password stående på deres kort ?? Så kan
>alle og enhver jo finde ud af det ?! :)

Var det nødvendigt med 80 linier for at skrive dette?

Mvh. Jørn

Fra : Kasper

Dato : 25-02-02 07:56

Brug Math.random() i javascript.