Debian fryser...
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 24-02-02 16:43

....og det er ikke fordi det er koldt udenfor! :) Men når en FTP-bruger
logger på og begynder at hente en fil, går der ikke lang tid før PC'en
står fuldstændig stille.

Fejlen er periodisk og derfor er jeg meget i tvivl om, hvad der er der
foregår, og specielt: hvorfor!

System:
468DX4-100MHz med 12 MB RAM.
Swap space er på 24 MB (er det for lidt?)

Derudover har jeg et netkort og et skærmkort på PCI.
FTP-serversoftware er ProFTPd.
Desuden kører Apache, SSH og Exim.

Jeg har leget med tanken om at min PC simpelthen er for lille.

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil skrive til mig!
Så er man godt nok en spade --> http://www.sjl.dk/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 24-02-02 17:13

On Sun, 24 Feb 2002 16:42:50 +0100, Søren Jacob Lauritsen wrote:

> ...og det er ikke fordi det er koldt udenfor! :) Men når en FTP-bruger
> logger på og begynder at hente en fil, går der ikke lang tid før PC'en
> står fuldstændig stille.

Hvor stor er den fil?

Bo Simonsen

"Join the GNU Generation"

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 24-02-02 21:02

Bo Simonsen wrote:

> Hvor stor er den fil?

Det er ligemeget om det er en lille dum fil, eller om det er en stor
fil. Risikoen er blot større ved en stor fil, men jeg har oplevet at
det gik galt, med begge dele.

/Søren

Fra : Bo Simonsen

Dato : 25-02-02 23:45

On Sun, 24 Feb 2002 21:02:27 +0100, Søren Jacob Lauritsen wrote:

> Det er ligemeget om det er en lille dum fil, eller om det er en stor
> fil. Risikoen er blot større ved en stor fil, men jeg har oplevet at det
> gik galt, med begge dele.

Hvis du kopierer en fil der er størrere end værdien swap + ram, er der
stor sandsynlighed for at det går galt.

Bo Simonsen

"Join the GNU Generation"

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 26-02-02 15:45

Bo Simonsen wrote:

> Hvis du kopierer en fil der er størrere end værdien swap + ram, er
> der stor sandsynlighed for at det går galt.

Dvs. jeg skal have over 650 MB RAM og swap tilsammen for at kopiere
f.eks. en DivX film på 650MB? Det lyder da mærkeligt.

Det gælder måske kun ved små mængder af swap og RAM, for så kan jeg se,
at der måske kunne opstå et problem.

Alternativt, hvordan udvider jeg swap partitionen? Kan jeg overhovedet
det uden, at geninstalle systemet (hopefully)?

/Søren

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 26-02-02 22:10

On 26/02/02 14.44, Søren Jacob Lauritsen wrote:

> [...]
>
> Alternativt, hvordan udvider jeg swap partitionen? Kan jeg overhovedet
> det uden, at geninstalle systemet (hopefully)?

Partition Magic???

> /Søren

Ellers:

Sasa proev foelgende:

http://www.linuxdoc.org/LDP/gs/node6.html#SECTION00650000000000000000

swap filer istedet for partitioner!

--
Daniel | "Face it. You *need* some cola. It runs through your
Nielsen | blood and *sings* to you. Obtain. Open. Drink. Frolic."

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 27-02-02 17:02

Daniel Nielsen wrote:

> Partition Magic???

Hvis det bare var så nemt! Jeg har ikke Windows installeret på
serveren. Jeg har ikke adgang, til Partition Magic til Linux, hvis det
overhovedet findes, det ved jeg ikke! :)

Jeg prøver med swapfiler tror jeg.

/Søren

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-02-02 19:11

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

>Jeg har ikke Windows installeret på serveren.

PM kan køres fra en dos-bootdiskette.

>Jeg prøver med swapfiler tror jeg.

Dvs. at du _har_ konstateret, at du mangler swap, eller gætter du
bare? (Se evt. mit andet indlæg i tråden).

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 28-02-02 23:15

Allan Olesen wrote:

> Dvs. at du _har_ konstateret, at du mangler swap, eller gætter du
> bare? (Se evt. mit andet indlæg i tråden).

Jeg gætter blot, jeg har ingen idé om, hvad det ellers kan være. Jeg
har desværre ingen ISA netkort, som du skriver om i dit andet indlæg,
ellers var det jo også en mulighed. Helt alternativt kunne jeg jo også
bare anskaffe mig noget hardware, der virker! ;)

/Søren

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-03-02 20:08

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

>Jeg gætter blot, jeg har ingen idé om, hvad det ellers kan være. Jeg
>har desværre ingen ISA netkort, som du skriver om i dit andet indlæg,

Jeg har ikke skrevet om ISA kort. Jeg har skrevet, at du med en
blanding af 'watch' og 'free' kan logge dit swap-forbrug og dermed få
en ide om, hvorvidt det overhovedet er manglende swap, der er
problemet.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 02-03-02 13:20

Allan Olesen wrote:

> [...]
> blanding af 'watch' og 'free' kan logge dit swap-forbrug og dermed
> få en ide om, hvorvidt det overhovedet er manglende swap, der er

Det var Rasmus der skrev om ISA kort. Sorry.

/Søren

Fra : frank damgaard

Dato : 27-02-02 01:24

> [...]

> Alternativt, hvordan udvider jeg swap partitionen? Kan jeg overhovedet
> det uden, at geninstalle systemet (hopefully)?

Hvis du ikke har mulighed for at reboote og lave fdisk og repartitionering,
så kan du prøve at lave swapfiler i stedet, og tilføje den.
Swap kan tilføjes løbende under drift.
Se manualsiden til mkswap og swapon.

--
no signature :)

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-02-02 17:17

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> wrote:

>Swap space er på 24 MB (er det for lidt?)

Du kan jo se med free, hvor meget swap der bruges. Hvis du vil have en
løbende logning, kan du prøve noget i retning af:

watch -n 60 'date >> /var/log/freelog ; free >> /var/log/freelog'

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-02-02 11:06

> [...]

> 468DX4-100MHz med 12 MB RAM.
> Swap space er på 24 MB (er det for lidt?)
>
> Derudover har jeg et netkort og et skærmkort på PCI.

Jeg passede en maskine (firewall), som var en 486. Den havde PCI-netkort og
lavede samme nummer (den frøs og måtte genstartes hårdt).

Jeg erstattede netkortene med ISA-netkort, og den kørte i månedsvis uden
problemer (udover den noget højere load grundet ISA-kortene). Jeg formoder
at der sad en fejlbehæftet PCI-bus på bundkortet.

Rasmus

I would never kill somebody
- unless they pissed me off!
-- Eric Cartman