Boot i win2k?
Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-02 13:59

Hejsa - som tidligere beskrevet er jeg l33t nybegynder.
Linux er såmænd meget effektivt, men nu er jeg interesseret i at køre win2k
igen - for derefter måske at skifte lidt mellem dem.
Som nybegynder er linux meget tidskrævende og det kan også blive for meget.

Nu er jeg interesseret i at ændre lilo.conf filen, så jeg automatisk booter
i win2k ( - vi taler om en server uden keyboard, skærm, osv)

Hvad skal der ændres i min lilo.conf fil for at den default booter op i
win2k? :

timeout=5
default=linux
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
lba32

image=/boot/vmlinuz-2.4.7-10
label=linux.bak
read-only
root=/dev/hda6

other=/dev/hda1
optional
label=Windows2000

image=/boot/vmlinuz-2.4.9-21
label=linux
root=/dev/hda6
read-only

Ydermere vil jeg gerne vide om jeg er tvangsindlagt til win2k eller om jeg
kan "redigere" i lilo.conf når jeg først er inde i win2k, hvis jeg en dag
får lyst til at boote i linux som default..

På forhånd tak
Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 14:01

Peter Jensen wrote:

> [...]
> i win2k ( - vi taler om en server uden keyboard, skærm, osv)
>
> Hvad skal der ændres i min lilo.conf fil for at den default booter op i

ret default til at pege på Windows2000.

> [...]
> label=linux.bak
> read-only
> root=/dev/hda6
>
> other=/dev/hda1
> optional
> label=Windows2000
>
> image=/boot/vmlinuz-2.4.9-21
> label=linux
> root=/dev/hda6
> read-only
>
> Ydermere vil jeg gerne vide om jeg er tvangsindlagt til win2k eller om jeg
> kan "redigere" i lilo.conf når jeg først er inde i win2k, hvis jeg en dag
> får lyst til at boote i linux som default..

Det kan man da godt, men er det ikke nemmer at når maskinen booter, blot
at taste linux for at boote linux?

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-02 14:48

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev i en
meddelelse news:3C78E3FC.5040702@example.net...

> ret default til at pege på Windows2000.

Jo, tak - det har jeg prøvet, men af en sjov grund virker det ikke!

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 15:00

Peter Jensen wrote:

> Jo, tak - det har jeg prøvet, men af en sjov grund virker det ikke!

Hvordan ser lilo.conf ud nu?

Huskede du at kører lilo, efter du rettede i lilo.conf?

Angående du ikke har noget tastertur, kan lilo godt fanges via seriel
porten, hvis du har en terminal emulator og et null-modem kabel, til en
anden maskine. Dog skal det lige sættes op i lilo :)

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-02 15:31

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev i en
meddelelse news:3C78F1EC.6040607@example.net...

> Hvordan ser lilo.conf ud nu?
>
> Huskede du at kører lilo, efter du rettede i lilo.conf?

Problemet ligger nok i jeg ikke har kørt lilo efter jeg rettede i
lilo.conf - men hvordan gør jeg så det?

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 15:56

Peter Jensen wrote:

> Problemet ligger nok i jeg ikke har kørt lilo efter jeg rettede i
> lilo.conf - men hvordan gør jeg så det?

Du taster blot:

"lilo"

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-02 17:39

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev i en
meddelelse news:3C78FEE9.1090003@example.net...

> Du taster blot:
>
> "lilo"

Nej, det gør man ikke - eller den ville ikke reagere på det, hverken i su
eller alm. Men - linuxconf har løst problemet, med jeres hjælp..

Jeg takker

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 19:22

Peter Jensen wrote:

> Nej, det gør man ikke - eller den ville ikke reagere på det, hverken i su
> eller alm. Men - linuxconf har løst problemet, med jeres hjælp..

skummelt, har virket fint for mig i de sidste 6 år.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-02-02 11:01

Peter Jensen wrote:

> Nej, det gør man ikke - eller den ville ikke reagere på det, hverken i su
> eller alm. Men - linuxconf har løst problemet, med jeres hjælp..

Du manglede nok stinavnet: "/sbin/lilo".

Rasmus

Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends
towards inarticulate grunts, doesn't shave, get's stuck with a lot of
the technical work, and gets blamed and yelled at when it doesn't work.
-- Mike Sphar

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 24-02-02 14:12

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> writes:

> [...]
> kan "redigere" i lilo.conf når jeg først er inde i win2k, hvis jeg en dag
> får lyst til at boote i linux som default..

Du retter bare default=linux til default=Windows2000 og kører lilo.
Hvis du igen vil boote linux per default, så siger du bare "linux" til
LILO prompten under boot, hvilket meget gerne skulle få maskinen til at
boote linux, hvorefter du gør det omvendte.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-02 14:48

> [...]
> boote linux, hvorefter du gør det omvendte.

Jo, tak - det har jeg prøvet, men af en sjov grund virker det ikke!! -
desuden kan jeg ikke bare skrive linux, da
maskinen som sagt ikk er tilsluttet tastur, mus, skærm osv

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 24-02-02 15:12

In article <a5aqt9$2h4c$1@news.cybercity.dk>, Peter Jensen wrote:

> Jo, tak - det har jeg prøvet, men af en sjov grund virker det ikke!!

Har du husket at køre lilo?

> desuden kan jeg ikke bare skrive linux, da
> maskinen som sagt ikk er tilsluttet tastur, mus, skærm osv

Kan den boote en resuedisk?

--
see my pgp public key at http://home20.inet.tele.dk/ole_guldberg
or at: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0xEC74D4C5

The secret of success is sincerity. Once you can fake
that you've got it made.

Fra : frank damgaard

Dato : 24-02-02 15:12

Peter Jensen <mentor@haiku.dk> wrote:

> Jo, tak - det har jeg prøvet, men af en sjov grund virker det ikke!! -

Hvad svarer "lilo" når du kører den fra prompten, kommer
den med advarsler eller fejlmeldinger ?

Kan du i det hele taget boot'e windows2000 fra lilo ?
Måske win2k opsætningen i lilo er forkert.
(forkert partition osv, hvad får du af fejlmeldinger?)

> desuden kan jeg ikke bare skrive linux, da
> maskinen som sagt ikk er tilsluttet tastur, mus, skærm osv

Hmm, virker Windows2000 så ?

Mon ikke du lige midlertidig skulle sætte skærm og tastatur
på så du kan checke lilo opsætningen og de fejlmeldinger du får ?

--
Frank Damgaard |

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-02 15:46

"frank damgaard" <frank_tmp1@deepspace.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad svarer "lilo" når du kører den fra prompten, kommer
> den med advarsler eller fejlmeldinger ?

Hvordan kører jeg den fra prompten?
... sorry, men ..

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 24-02-02 21:14

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> wrote in

> "frank damgaard" <frank_tmp1@deepspace.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kører jeg den fra prompten?
> .. sorry, men ..

$ su -
# lilo -t
hvis ok ->
# lilo
# exit

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use