2x SW firewall teoretisk ?
Fra : PsHdO

Dato : 24-02-02 13:53

Hej.

Vi er et par venner der har talt om følgende:
Man har eks. WinXP med den indbyggede Firewall aktiveret, samtidig har man
installeret en anden eks. ZoneAlarm el.lign.
Der er ingen tvivl om at det kan fungere, men spørgsmålet er nu:
Fungere de to firewall´s nu serielt eller parellelt ??

Hvis Serielt (Altså hul igennem den ene efter den anden) så må man alt andet
lige have en lidt større sikkerhed da de evt. svage steder i de to
forskellige programmer ikke nødvendigvis er de samme.

Hvis Parellelt (Altså enten hul igennem den ene eller den anden) så kan evt.
hackere udnytte de svage steder i det ene hhv. det andet program.

Vi er "næsten" sikre på at de fungere serielt, men giver der i virkeligheden
så en større sikkerhed, om end det så kun er meget lidt større ??

Det er ikke en anbefaling om at "brug endelig 2-3-4 stk." jeg er ude efter,
det er mere et svar på om funktionen er serielt eller parellelt på
programmerne.

Jeg er henvist hertil fra en anden gruppe hvor jeg stillede spørgsmålet, og
de i stedet snakkede om at man skulle tage de protokoller væk man ikke havde
brug for i sin maskine.
Det siger sig selv, og det var nu heller ikke spørgsmålet....

Mvh.
Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-02-02 22:58

On Sun, 24 Feb 2002 13:53:10 +0100,
PsHdO <pshdo@tdcspace.dk> wrote:
> [...]
> Der er ingen tvivl om at det kan fungere, men spørgsmålet er nu:
> Fungere de to firewall´s nu serielt eller parellelt ??

Hvordan kan du være sikker på at det fungerer ? Har du testet ?

Jeg vil anbefale at du tester. Først åben for et eller andet på
port x i den ene, så port y den anden, og port z i dem begge, og
test hvilken der brokker sig først i diverse tilfælde.

Jeg hader disse software firewall på et dårligt styresystem.
F.eks. kan man dræbe en Windows maskine med BlackICE ved hjælp
af en enkelt UNIX kommando.

Så man skal altså stole seriøst meget på sin softwareleverandør
inden man sætter sin lid til en softwarefirewall.

> Hvis Serielt (Altså hul igennem den ene efter den anden) så må man alt andet
> lige have en lidt større sikkerhed da de evt. svage steder i de to
> forskellige programmer ikke nødvendigvis er de samme.

øhhh, så er der vel 2 programmer du kan ramme og få til at
crashe din masmine.

> Det er ikke en anbefaling om at "brug endelig 2-3-4 stk." jeg er ude efter,
> det er mere et svar på om funktionen er serielt eller parellelt på
> programmerne.

Test det.

Fra : PD.NJ

Dato : 25-02-02 12:18

Hej.

> Hvordan kan du være sikker på at det fungerer ? Har du testet ?

Ja, jeg har testet lidt og jeg er nu rimelig sikker på at de to firewall´s
fungere serielt. (Altså efter hinanden)
Det jeg har testet på er en FTP-server som jeg satte til at køre, når jeg
lukkede for port 21 på enten den ene eller den anden så var der ikke hul
igennem til FTP-serveren mere.

Mvh.
Peter