(auto)mount og brugerrettigheder
Fra : Niels Andersen

Dato : 24-02-02 13:44

Min /etc/fstab slutter sådan her:
/dev/hda1 /mnt/winxp ntfs defaults,users,auto 0 0
/dev/hda5 /mnt/data1 vfat defaults,users,auto 0 0
/dev/hda6 /mnt/data2 vfat defaults,users,auto 0 0

(ændrede fra user til users, men det gav vist ingen forskel)

Hvis jeg unmounter alle tre, giver ls -l /mnt dette:

drwxrwxrwx 2 root root 4096 Feb 19 14:36 data1
drwxrwxrwx 2 root root 4096 Feb 19 14:36 data2
drwxrwxrwx 2 root root 4096 Feb 19 14:36 winxp

$ sudo mount -a

og så ser det sådan ud:

drwxr-xr-x 17 root root 4096 Jan 1 1970 data1
drwxr-xr-x 18 root root 8192 Jan 1 1970 data2
dr-x------ 1 root root 8192 Feb 21 23:27 winxp

Jamen-jamen! Hver gang jeg skal bruge skriveadgang til "data1" eller
"data2", må jeg remounte som min egen bruger.
Og min partition med min gamle Windows XP kan jeg slet ikke få adgang til,
med mindre jeg er root. Møg-besværligt.

Nu har jeg tæsket man-sider igennem, og googlet en masse, men kan ikke
finde trickET. Det undrer mig, jeg kan ikke mindes, at have haft dette
problem før.

Jeg vil gerne, at alle (eller måske bare en bestemt gruppe) har fuld adgang
til de tre mounts, når de er automountet ved opstarten.

(De er alle tre mere eller mindre midlertidige, derfor de sjove navne. De
senere enten blive slettet eller flyttet.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-02-02 13:45

In article <ie5e8.6486$Rz2.223909@news010.worldonline.dk>, Niels Andersen wrote:

> Jeg vil gerne, at alle (eller måske bare en bestemt gruppe) har fuld adgang
> til de tre mounts, når de er automountet ved opstarten.

Opret en gruppe til det, og brug gid= og umask= attributterne når du
mounter

--
Andreas Plesner Jacobsen | It takes all kinds to fill the freeways.

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-02-02 15:14

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> Opret en gruppe til det, og brug gid= og umask= attributterne når du
> mounter

Da jeg lige kom i tanker om, at gruppe-medlemsskaber kun bliver læst ved
login, fik jeg det til at virke.

Tak for det.

--
Mvh.