En masse hjælp tak...
Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-02 01:15

Hejsa. Helt ny linux bruger - dem er vi mange af tror jeg nok :) - har kørt
windows3.11, win95, win98, win2k - og nu, til min til tider store
frusration, redhat linux 7.2...

Jeg har maaaaange spørgsmål, men lad os starte med de værste..
1/ - brugerrettigheder.
Jeg "mentor" vil gerne have mulighed for at skrive i biblioteket /usr/ -
hvor jeg har tænkt mig bl.a. at installere quake3. Jeg synes jeg har prøvet
alt, søgt på google, kigget på sslug og læst og læst og læst, men ej
forstået desværre. Jeg har vist nok forstået det med filer, men jeg vil vide
hvordan jeg giver min bruger "mentor" rettigheder, mere eller mindre som
root, i et bibliotek som fx /usr/ .. (at installere i home er en mulighed,
men ikke som jeg har tænkt mig det skal være)

2/ - Nu har jeg naturligvis prøvet mig lidt frem og tilbage og det er
lykkedes mig at starte quake3 i /usr/ efter at "su" en del gange :) - men
når jeg så forsøger at køre enten genvejen eller quake3 fortæller den mig
den ikke kan finde default.cfg - og underligt nok har jeg ingen default.cfg
på min egen maskine - så det forstår jeg ikke helt! - jeg har fuldt
www.linux-world.dk/tutorials vejdledning vedr. quake3 (dog PR 1.31), men ak.
(er btw kun interesseret i at køre en dedikeret server)

- og for lige at understrege NYBEGYNDER kan jeg måske lige nævne at jeg ved
et uheld fjernede ALT ved at køre denne kommando "rm -rf /* " - ja, som sagt
et uheld *g* .. men jeg så installerede jeg da selv redhat 7.2 selv denne
gang :)

På forhånd tak for hjælpen
Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-02 01:17

> 2/ - Nu har jeg naturligvis prøvet mig lidt frem og tilbage og det er
> lykkedes mig at starte quake3 i /usr/ efter at "su" en del gange :).......

Der skulle naturligvis stå - .. at installere quake3...

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-02-02 09:48

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> writes:

> Jeg "mentor" vil gerne have mulighed for at skrive i biblioteket /usr/ -
> hvor jeg har tænkt mig bl.a. at installere quake3. Jeg synes jeg har prøvet

Lad være med det, altså at installerer noget direkte under /usr. Skal
du selv installerer noget uden om din distribution bør man på linux
gøre det i /usr/local. Det er den *korrekte* måde at gøre det på under
linux.

Så skal du sørge for at have rettigheder til at installerer ting i
/usr/local. Sørg for at /usr/local tilhører gruppen staff og gruppen
har skriverettigheder til /usr/local.

# chgrp -R staff /usr/local
# chmod -R g+w /usr/local

Og så tilføjer du dig bare til gruppen staff. Dette gøres ved at
tilføje dit brugernavn sidst på linjen staff-... i filen /etc/groups.

Så kan du installerer ting under /usr/local

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-02-02 12:56

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilføje dit brugernavn sidst på linjen staff-... i filen /etc/groups.
>
> Så kan du installerer ting under /usr/local

Tak - det var lige hva jeg havde brug for :)

Mvh.:
Peter Jensen