Hauppauge WIN-GO tv-kort
Fra : Thomas K. Østerbye

Dato : 23-02-02 18:48

Jeg har erhveret mig ovenstående. Kvaliteten, ja, der er nok grænser for
hvad man kan forlange for små 500 kr. Det er lidt skuffende i fuldskærm, men
rigmeligt i mindre vinduer.

Nå, men mit spørgsmål er følgende. Når jeg "grapper" fra kortet, så fylder
filmklippene utroligt meget, da de er helt ukomprimeret.

Hvordan får jeg "film" klippene til at fylde mindre. Skal jeg bruge et
program til at komprimere eller kan det lade sig gøre i realtime.

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Mvh.

Thomas

Fra : Christian Mygind

Dato : 24-02-02 12:12

"Thomas K. Østerbye" <osterbye@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har erhveret mig ovenstående. Kvaliteten, ja, der er nok grænser for
> hvad man kan forlange for små 500 kr. Det er lidt skuffende i fuldskærm,
men
> rigmeligt i mindre vinduer.

Det bliver aldrig bedre end dit antennesignal, der desuden har en
pixelstørrelse, der en mindre end din skærm, hvorfor det let ser grimt ud.
Prøv at placere snotten ligeså tæt på dit tv som på din skærm og se

> Nå, men mit spørgsmål er følgende. Når jeg "grapper" fra kortet, så fylder
> filmklippene utroligt meget, da de er helt ukomprimeret.

Yep.

> Hvordan får jeg "film" klippene til at fylde mindre. Skal jeg bruge et
> program til at komprimere

Efter indspilning - ja det kan du.

>eller kan det lade sig gøre i realtime.

Det kan det, med den rette software og det rette codec, men det kræver
cpu-kraft. Hvad har du?

/Chr

Fra : Thomas K. Østerbye

Dato : 24-02-02 15:36

"Christian Mygind" <mygindFJERN@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pixelstørrelse, der en mindre end din skærm, hvorfor det let ser grimt ud.
> Prøv at placere snotten ligeså tæt på dit tv som på din skærm og se

Når jeg bare er 1-2 meter fra skærmen så er det ok i fuldskærm, men ja du
har helt ret.
Du kan måske også fortælle mig hvorfor at når jeg køre i fuldskærm, så
fylder den ikke hele skærmen ud! Det siger lige klik også køre min skærm ned
i hz og der kommer en sort kant i venstre siden samt i toppen???

> Yep.

> Efter indspilning - ja det kan du.

> Det kan det, med den rette software og det rette codec, men det kræver
> cpu-kraft. Hvad har du?

Jeg har en Pentium 3 450 Mhz overclocket til 504 Mhz med 256 ram.
Så den burde vel være stor nok?

Thomas

Fra : Christian Mygind

Dato : 24-02-02 16:48

> [...]

ned
> i hz og der kommer en sort kant i venstre siden samt i toppen???

Din skærm klikker, fordi den skifter opløsningsmode til 800x600, der ligger
meget tæt på den opløsning, som signalet har. Ønsker du kant-til-kant
billede må de fysiske gøre billedet større på skærmen. Det har jeg gjort med
mit (næsten tilsvarende) Hauppauge-kort.

> Jeg har en Pentium 3 450 Mhz overclocket til 504 Mhz med 256 ram.
> Så den burde vel være stor nok?

Afgjort - i hvert fald til MPEG-komprimering. Den medfølgende tv-grabber kan
kun grabbe i rå AVI. Brug et "rigtigt" program, hvor du kan justere
komprimeringscodec, størrelse osv. VirtualDub er gratis (og kan klare de
fleste af din redigeringsbehov) og har en udmærket grabber indbygget.

/Chr

Fra : Thomas K. Østerbye

Dato : 24-02-02 23:30

> [...]
med
> mit (næsten tilsvarende) Hauppauge-kort.

Jeg er ikke helt med hvad du mener. Hvis jeg trækker vinduet helt ud, så kan
det ikke blive større end 640*480.
Min skærm opsætning er på 1024*768.

Men vælger jeg fuldskærm, så siger det som sagt bare klik og billedet står
skævt på skærmen.

Så hvad og hvordan skal jeg få det til at fylde hele skærmen?

> [...]
> komprimeringscodec, størrelse osv. VirtualDub er gratis (og kan klare de
> fleste af din redigeringsbehov) og har en udmærket grabber indbygget.

Nu har jeg hentet programmet, men hvilken codecs er bedst at bruge?

Thomas

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-02-02 10:47

> [...]

> Min skærm opsætning er på 1024*768.
> Men vælger jeg fuldskærm, så siger det som sagt bare klik og billedet står

Det lyder som om du skal justere dit 800x600 skærmbillede manuelt på
skærmen.

> Så hvad og hvordan skal jeg få det til at fylde hele skærmen?

Hvis vores software er identisk (WinTV32/WinTV2000) vælger du:
Display>Preferences>View>TV mode>Klik i "Allow resolution change"
.... så giver du softwaren ret til at skifte opløsning (til 800x600)

> Nu har jeg hentet programmet, men hvilken codecs er bedst at bruge?

Hehe - det er et stort spørsmål - prøv dig frem!
Hvis du kan grabbe med Mpeg4/DivX (dvs. hvis din maskine er hurtig nok)
giver det bedst kvalitet mod størrelse på filen. Start med mpeg eller mpeg2
og arbejd dig op
Lidt læsning:
http://www.puremotion.com/videoediting/reference/technical/codecsexplained/
og
http://codeczone.virtualave.net/fixes.htm

/Chr

Fra : Thomas K. Østerbye

Dato : 25-02-02 19:57

Tak for hjælpen,

Nu har jeg fået indstillet min skærm manuelt til 800*600, så skærmen næsten
bliver fuldt ud.

Mhs. til codecs så prøver jeg mig frem.

Thomas

Ps. tak for linksne

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 27-02-02 01:09

On Sun, 24 Feb 2002 16:48:29 +0100, "Christian Mygind"
<mygindFJERN@c.dk> wrote:

>VirtualDub er gratis (og kan klare de
>fleste af din redigeringsbehov) og har en udmærket grabber indbygget.

Findes der et program, der kan optage vha en timer?

Jeg har et Pinnacle Studio Pro, og det medfølgende program optager i
fin kvalitet (dog ukomprimimeret). Det ville dog være lækkert at kunne
time optagelserne lige som på videoen.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 27-02-02 01:15

On Wed, 27 Feb 2002 01:09:28 +0100, Jimmy Damsgård
<noname@SLETMIGnospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har et Pinnacle Studio Pro, og det medfølgende program optager i
>fin kvalitet (dog ukomprimimeret). Det ville dog være lækkert at kunne

TV Scheduler

http://www.hauppauge.com/html/sw_wcst.htm

Lars

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 25-02-02 14:34

> [...]

> Hvordan får jeg "film" klippene til at fylde mindre. Skal jeg bruge et
> program til at komprimere eller kan det lade sig gøre i realtime.

Jeg har et WINTV PCI kort og har efter megen experimenteren fundet ud
af at der ikke findes pålidelige windows XP drivere dertil. Jeg har
prøvet VFM og WDM driverne og begge fryser når jeg lykker windows
ned. WDM driverne tillader WINTV32/2000 at lave fuldskærms visning
hvilket VFM driverne ikke tillader.

Hvis man blot vil se TV, så prøv DScaler (www.dscaler.com). Den har
meget gode de-interlace filtre som gør at billedkvaliteten på
monitoren bliver meget bedre end hvad wintv32/2000 kan
fremvise. DScaler har sin egen driver så den er ligeglad med hvilken
driver (VFM/WDM) du har installeret. Jeg har endda prøvet den uden
driver og det virkede også fint.

MHt. grabning, så led efter VIDCAP32.EXE, et microsoft produkt. Den
kan det du leder efter (realtime comprimering).

mvh Bernhard

Fra : Thomas K. Østerbye

Dato : 25-02-02 19:58

Har hentet programmet ned, men får en fejlmelding (error. Overlay ikke
tilladt!?! eller sådan noget)

Men ellers tak

Thomas

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 26-02-02 11:18

> Har hentet programmet ned, men får en fejlmelding (error. Overlay ikke
> [...]

Hvis du får overlay fejl kan det evt. skyldes at dit grafikkort ikke
supporter overlay flader. Dette er meget nødvendigt for at dscaler kan
fungere. Den vil desuden helst have et AGP grafikkort (med mindst
AGPx2).

Jeg antog at dit grafikkort havde overlay og var AGP. Hvis dette ikke
holder, så er dscaler nødvendigvist noget du kan bruge.

Du har ikke andre programmer med aktiv overlay startet?

mvh Bernhard

Fra : Thomas K. Østerbye

Dato : 26-02-02 17:30

> [...]
> supporter overlay flader. Dette er meget nødvendigt for at dscaler kan
> fungere. Den vil desuden helst have et AGP grafikkort (med mindst

Mit grafik kort er et Riva TNT2 32 mb m/tv-out og det sidder på AGP-porten.
Mit tv-kort sidder i PCI-porten.

Jeg bruger de sidste nye drivere fra Nvidia til mit grafik kort.

Til mit tv-kort fulgte, kan jeg køre et program der hedder ddcheck.exe og
det kommer med følgende "fejlmelding":
You do not have a VGA driver with DirectDraw support installed.
Updated drivers may be available. Check the VGA Driver Disk which came with
your Win/TV or contact the VGA card or chip manufacturer.

Hvad kan jeg gøre? Er mit grafik ikke godt nok?

Mvh.

Thomas

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 27-02-02 12:06

> [...]

> your Win/TV or contact the VGA card or chip manufacturer.

> Hvad kan jeg gøre? Er mit grafik ikke godt nok?

Jeg er rimelig sikker på at TNT2 har DirectDraw så der må være noget
galt med dine drivere og/eller din directx installation. Disse fejl
kan opstå hvis systemet crasher. Geninstaller directx og driverne til
dit grafikkort.

Windows har selv et tool kaldet dxdiag.exe. Kør den og check
resultatet.

mvh Bernhard