PC - kortplotter
Fra : Hans Olsen

Dato : 23-02-02 22:34

Da jeg i lang tid har overvejet en kortplotterløsning med en bærbar PC, har
jeg fulgt diverse tråde vedrørende anbefalinger og personlige test. Men
meget tyder på, at man anbefaler netop det, man selv har installeret er det
bedste, så der var ikke meget hjælp at hente, så det var kun en udvej hvis
det skulle være bredt og uvildig, selv gå i gang, da der måske er andre som
har samme tanker som jeg, bringer jeg mine erfaringer her, lidt lang måske –
men det kan jo springes over.
Jeg investerede i Oziplore – wingpspro og det levende søkort, men først en
bærbar, jeg fandt en billig demo model, ydelserne er ikke så vigtig. Det
næste som skulle bruges var en GPS modtager, efter at have studeret priser
og ydelser syntes jeg ikke en håndholdt var sagen, den skal have egen
strømforsyning og udover at modtage signal skal den ikke bruges til noget
som helst andet, så efter megen søgen fandt jeg HAICOM 202S som kun er en
modtager, men det bedste er at den ikke skal strømforsynes, da den får strøm
fra USB porten i PC udgangen, det kræver selvfølgelig at din PC har en USB
port, og prisen er fantastisk kun 1495,- og den modtager perfekt og er meget
præcis, testet med 110 km i timen i bil, og ingen problemer med
opdateringer.
Angående søkort vil det blive for lang en historie at beskrive testen af
alle 3 typer programmer, men hver gang vandt det levende søkort i en test,
især den meget enkelte og brugervenlige opbygning, men helt suveræn er det
at have alle havne i luftfoto og en detaljeret havneplan lige ved hånden
hele tiden, samt en vældig flot beskrivelse af havne og områder i nærheden
af havnen, jeg var importeret over opdateringshastigheden i det levende
søkort, det virkede næsten som det ikke kunne være rigtig, så jeg
installerede hele svineriet i bilen, og af sted det gik, som tidligere
beskrevet op til 110 km timen, det var opdateringer hele tiden i
kompasretningen, jeg prøvede også på en stor P plads, markeringspilen fulgte
med hele vejen rundt, lige så hurtig som jeg kunne dreje i bilen.
Nu skal jeg ikke bruge plotteren til noget meget seriøst – men kun til rolig
hyggesejlads, men vil alligevel kun have det bedste, og det mener jeg at
have fundet i min løsning.
Og nej, jeg arbejder ikke for nogen af de omtalte produkter, og får ej
heller rabat eller procenter, men jeg ville bare fortælle om min erfaring.
De er for øvrigt både flinke og venlige hos TopDane.
MVH
Hans Olsen

http://www.topdane.dk/GpsForPCMarine.htm

http://www.topdane.dk/LadereForPC.htm

http://www.topdane.dk/Priser.htm

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 24-02-02 09:39

"Hans Olsen" <ha.olsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Nu skal jeg ikke bruge plotteren til noget meget seriøst - men kun til
rolig
> hyggesejlads, men vil alligevel kun have det bedste, og det mener jeg at
> have fundet i min løsning.

Hej Hans,

Sikke dog en fin "servicemeddelelse". Den får lige et bogmærke

mvh,
Peter Ingsø Laursen