Mælketand
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 23-02-02 17:46

Hejsa, lige et spørgsmål om tænder:

Vores hund er nu blevet 6 måneder, og han mangler stadig at tabe en
enkelt hjørnetand i overmunden. Den sidder tæt bag ved den nye tand, og
ser lidt grålig ud. Jeg går ud fra at den skal fjernes hvis den ikke
selv falder ud, og det er der intet der tyder på at den gør. Vi
kontakter selvfølgelig dyrlægen snarest, men hvis nogen kender til
problemet, og har erfaringer med hvornår og hvordan indgrebet foretages,
vil jeg meget gerne høre det. Hvilken form for indgreb skal der til?
Skal hunden i narkose? Det er en Skt. Bernhardshvalp vi har, på omkring
40 kg, og jeg er bestemt ikke vild med tanken om at skulle have ham i
narkose blot for en mælketand.

Hilsen Dorthe ( - og Nansen der er meget, meget træt efter den ugentlige
DcH træning )

Fra : Susanne Munkebo Chri~

Dato : 23-02-02 18:09

Hej Dorthe!

Min Cairn Terrier havde samme problem og fik så taget tanden da den var 5
måneder. Des tidligere det sker, des mindre er risikoen for, at den nye tand
kommer til at vokse skævt ud.

Dyrelægen tog bare en tang og vupti. Tanden fløj ud og hunden skreg (hun
blev ikke bedøvet), men var sig selv igen med det samme. Og den nye tand
voksede fint ud.

Spørgsmålet er så bare, om du kan holde Nansen under sådan et indgreb, eller
om bedøvelse er nødvendigt i dit tilfælde. Dyrelæger har nok også
forskellige holdninger til den slags.

Held og lykke med det )

Susanne

Fra : x Vuf x

Dato : 23-02-02 19:32

Sat, 23 Feb 2002 17:45:46 +0100, Dorthe Prip Lahrmann wrote:

> [...]
>Skal hunden i narkose? Det er en Skt. Bernhardshvalp vi har, på omkring
>40 kg, og jeg er bestemt ikke vild med tanken om at skulle have ham i

Du skal vente til hunden er 8 mdr, inden du evt. får tanden rykket ud.
Og gi' ham godt med rå kødben eller andet hårdt at gnave i, så har
du en god chance for, at tanden ryger af sig selv!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 17/10 tricolour 2 piger

Updatet 06.02.2002
-

Fra : pia

Dato : 24-02-02 01:10

> [...]
> narkose blot for en mælketand.
>
> Hilsen Dorthe ( - og Nansen der er meget, meget træt efter den ugentlige

min papillonhan var i fuld narkose da han fik trukket begge sine
hjørnetænder ud hilsen pia

Fra : x Vuf x

Dato : 24-02-02 14:34

23 Feb 2002 16:09:49 -0800, pia wrote:

>min papillonhan var i fuld narkose da han fik trukket begge sine
>hjørnetænder ud.

Ligeså mine. Du skal nu ikke være så nervøs for Nansen.
Han er en stor bamse og kan tåle det. Jeg ville være
meget mere nervøs, hvis det skulle gøres uden bedøvelse!

Fra : René Caspersen

Dato : 25-02-02 13:41

Hej jeg har en lab, som havde samme problem. Mælketanden skal ud så hurtigt som muligt, så den ikke beskadiger emaljen på den blivende tand. Du kan sagtens selv gøre det med en tang, men hvis du ikke bryder dig om det, så gør dyrlægen det på et øjeblik.
Det er normalt ikke nødvendigt med narkose.

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 26-02-02 14:51

Hejsa!
Tak for alle de gode svar.
Tanden sidder ret løst nu, så vi prøver at "lirke" lidt med den de næste
dage, vha. trækketov og et stort kødben. Bliver tanden siddende, ja så hiver
tandlægen den ud i et snuptag, uden narkose. Jeg vil ikke selv gøre det, da
vi netop nu øver tandvisning. Han skulle nødig miste tilliden til mig...så
hellere blive lidt sur på dyrlægen!

Hilsen Dorthe ( - og Nansen med sin rokke-tand! )

Dorthe Prip Lahrmann skriver:

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 03-03-02 19:10

Hejsa...
Så slap vi af med den tand, uden at besøge dyrlægen. Efter at have rokket
med den dagligt i nogen tid fik jeg den endelig vippet ud i dag, og jeg tror
næsten ikke han bemærkede det.
Dorthe ( - og Nansen, der nu har et perfekt tandsæt igen...)
Hjemmeside: www.kishka.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 03-03-02 22:56

Sun, 03 Mar 2002 19:10:15 +0100, Dorthe Prip Lahrmann wrote:

> [...]
>næsten ikke han bemærkede det.
>Dorthe ( - og Nansen, der nu har et perfekt tandsæt igen...)

Tillykke med det! Husk at lægge tanden til tandfeen! ;-D