HJÆLP - bloddonor
Fra : Henrik Hannsen

Dato : 23-02-02 16:39

Hvordan kan man få folk til at melde sig som bloddonor ?

Har du nogle gode idéer til hvordan man kommer i kontakt med unge som gamle,
for at informere og hverve bloddonorer.
- vel og mærket uden at skulle have den store pengepung frem

Jeg høre også gerne hvis du kender nogle som kunne være interesseret i at
støtte arbejdet med oplysning, information og hevrvning af bloddonorer.

MVH
Henrik Hansen

Fra : Arcana

Dato : 23-02-02 23:30

"Henrik Hannsen" <Hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man få folk til at melde sig som bloddonor ?

Jeg har kontakt til en meget gammel og velærværdig organisation i
Transsylvanien, som gerne vil hjælpe dig. Hehehhe... gnæk, gnæk....

--
/arcana

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-02-02 00:24

"Henrik Hannsen" <Hansehen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg høre også gerne hvis du kender nogle som kunne være interesseret i at
> støtte arbejdet med oplysning, information og hevrvning af bloddonorer.

Opsøgende arbejde?

fx ved at få en snak med forstanderne på skoler, uddannelses steder,
arbejdspladser med videre... Få dem til at holde en donerdag,, hvor der folk
så kan komme ned til et lokale og få taget blod.. Det vil måske tage 1/2
time pr. person. Men det er jo i virkeligheden ikke så svært at få folk til
at tage sig den tid. Hvis det arrangeres ordenligt. og der kommer
information om det...

Fra : Kat

Dato : 24-02-02 12:32

"Henrik Hannsen" skrev:
> Hvordan kan man få folk til at melde sig som bloddonor ?

Jeg er lidt nysgerrig!
Hvad er din egen gevinst ved at hverve folk til bloddonation?
Kan man vinde en konkurrence et eller andet sted?
Eller er du nyansat i blodbanken og keder dig?
Eller er du bare en opsøgende borger?
Fortæl fortæl....
--
/kat
---

Fra : Henrik Hansen

Dato : 24-02-02 15:33

Hejsa?

jeg er lidt overrasket over din reaktion, skal der være en gevinst ved dette
arbejde. Dert at man ved at andre får gavn af dit arbejde er min gevinst.

Jeg er FRIVILLIG og er gået ind i organisationen for at HJÆLPE andre. Jeg
får ingen penge, får ingen præmier, priser eller medaljer og det er hellere
ikke mine bevægegrunde for at gøre denne indsats. Jeg vil også tilføje at
jeg bruger min fritid på dette arbejde.

Med post i nyhedsgruppen håbede jeg at få nogle input til at hverve og
informere befolkningen omkring bloddonorer. Samt få nogle reaktioner fra
folk.
Jeg vil lige pointere at dette kommer alle tilgode, specielt dem der ligger
på operationsbordet og skal have blodtransfusion.

Jeg imødeser gerne din respons på denne mail.

MVH
Henrik Hansen
Hansehen@mail.tele.dk

Fra : Kat

Dato : 24-02-02 17:25

"Henrik Hansen" skrev:

> jeg er lidt overrasket over din reaktion, skal der være en
gevinst ved dette
> arbejde. Dert at man ved at andre får gavn af dit arbejde er
min gevinst.

Du behøver skam ikke være så overrasket
Det er da ret sjældent, at man (jeg) direkte kommer i kontakt med
folk som gør en offentlig gratis indsats. Derfor tillod jeg mig
at spørge. Et eller andet sted var jeg da nok godt klar over, at
du ikke gjorde det her for sjov, men jeg måtte da bare lige
spørge til metodevalget.

> [...]
det er hellere
> ikke mine bevægegrunde for at gøre denne indsats. Jeg vil også

Det tager jeg da hatten af for. Det er trods alt de færreste der
har/tager tiden til dette.

> [...]
hverve og
> informere befolkningen omkring bloddonorer. Samt få nogle

Det er da også en god idé, specielt nu hvor jeg kender din
baggrundshistorie.

> Jeg vil lige pointere at dette kommer alle tilgode, specielt
dem der ligger
> på operationsbordet og skal have blodtransfusion.

Det kan vi slet ikke være uenige om. Nu er jeg jo selv ansat i
sundhedssystemet, så jeg VED, hvor mange der har glæde/overlever
af blodtransfusioner.

Men må jeg så lige komme med mit eget dilemma i den forbindelse.
Jeg går 100 % ind for, at danskerne skal have dansk blod. Det vil
sige gennemtestet og screenet blod, således at vi kan opretholde
en god standard i blodet. MEN det er for svært at blive donor.
Jeg har selv forsøgt engang, men da jeg spiste noget så banalt
som p-piller, ja, så ville de ikke have mig. Og hvor mange
donorer (kvindelige) mon ikke de går glip af på den bekostning.
Det var bare et eksempel - der kunne sikkert findes andre. Næ, de
(sikkert politikkerne) ønsker ikke at punge ud, så blodet blev
testet og filtreret på en anden (nogle gange hurtigere) måde, så
flere kunne blive donorer og flere kunne modtage blod.

En anden metode er, at man under operationen (og nogle gange
efter) kan få sit eget blod tilbage i kroppen efter det har været
igennem en centrifuge (for at fjerne urenhederne). Maskineriet og
slangerne til dette er dog ret bekosteligt, så det er de færreste
hospitaler der har adgang til dette system. plus at der er nogle
andre tekniske ting der umuliggør processen. MEN hvor mange tror
du (af befolkningen) der kender til denne metode - istedet for
transfusion? Ikke ret mange, og min opfattelse er at at det
primært er p.g.a. økomonien i det der gør forskellen. Så hellere
proppe folk med blodtransfusioner.

Til slut skal skal man jo lige huske på,at blodtransfusioner ikke
er uden risiko. Mange får hvert år problemer i forbindelse med
deres indlæggelser p.g.a. blodtransfusion.
Man skulle efter min mening også kigge på andre alternativer, så
man måske kunne minimere transfusionsbehovet.

> Jeg imødeser gerne din respons på denne mail.

Den har du hermed fået.
--
/kat
---

Fra : Mette Svangren

Dato : 26-02-02 12:53

Kat skrev bl.a.

> [...]
> som p-piller, ja, så ville de ikke have mig. Og hvor mange
> donorer (kvindelige) mon ikke de går glip af på den bekostning.

Jeg har været bloddonor en del år og samtidig taget p-piller, så jeg forstår
ikke helt, at du på den begrundelse skulle være udelukket.
www.bloddonor.dk skrives der således også:

Normal indtagelse af p-piller, afføringspræparater og de fleste midler mod
for meget mavesyre skader heller ikke modtageren

MVH Mette
..

Fra : kat

Dato : 26-02-02 18:18

"Mette Svangren" skrev:

> [...]

> Normal indtagelse af p-piller, afføringspræparater og de fleste midler mod
> for meget mavesyre skader heller ikke modtageren

Ja, der kan man bare se
Så har de (blodbanken) åbenbart forbedret sig på nogle punkter indenfor de
sidste 5 år. Det var da positivt.
--

/kat
---

Fra : Bjarne Krog

Dato : 24-02-02 14:52

Hej Henrik.
Det kunne være en start at lade være med at nægte, alle dem der har
været hos en akupunktør, at give blod til jer.

Det ligger nemlig sådan at hvis du har fået akupunkturbehandling af en
ikke læge, så får du et års karantæne. Dumt for der er flere og flere
der går til akupunktur.

Selv anbefaler jeg mine patienter til at lyde over for doner korpset,
da det er det rene sludder at en der ikke er læge ikke kan finde ud af
at sætte en nål i uden at du bliver syg.
Vi bryger eengangs nåle....... og de smitter sq ikke.

---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk
Søger du en akupunktør så kik her http://www.akupunktoerer.dk/