IMAP
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 23-02-02 12:57

Hej!

Nu har jeg planet om at skifte HELT væk fra Windows på alle mine
maskiner, og der opstår så et problem med at min mail er i OE database
format.

Jeg tænkte på om det var muligt at opsætte en IMAP server som kunne
tjekke min eksisterende pop3 konto og hente det ned, så jeg fra alle
mine computere kan se min mailbox?
Jeg ved at det er muligt at overføre mail fra OE til en IMAP server i
hvert fald.

Hvis alt dette er muligt, hvilket serverprogram skal jeg så have fat i?

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 23-02-02 13:38

On Sat, 23 Feb 2002 12:57:11 +0100, Stefan Bruhn wrote:

> Hvis alt dette er muligt, hvilket serverprogram skal jeg så have fat i?

Det skulle være meget underligt, hvis der ikke lå en IMAP (wu-imapd)
server-pakke i din linux distribution.
Jeg ved at i Redhat, Slackware og Debian gør der.
Det er dem jeg har prøvet.

Bo Simonsen

"Join the GNU Generation"

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-02-02 12:13

On Sat, 23 Feb 2002 13:38:21 +0100, Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk>
wrote:

>Det skulle være meget underligt, hvis der ikke lå en IMAP (wu-imapd)
>server-pakke i din linux distribution.
>Jeg ved at i Redhat, Slackware og Debian gør der.
>Det er dem jeg har prøvet.

Kan den downloade fra en POP3 server?
Mit problem er at TDC bloker for port 25 (tror jeg det er) så man kan
ikke køre en alm. mailserver.

Jeg ville bare gerne have at jeg kunne se al min mail lige meget hvor
jeg sidder. Som det er nu kan jeg kun se det fra den OE hvor det blev
downloadet og hvis jeg går over til Linux har jeg ikke adgang til OE
mere. Jeg ville så overføre mails' til IMAP serveren f'rst.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 12:31

Stefan Bruhn wrote:

> Kan den downloade fra en POP3 server?

Brug fetchmail til at hente din e-post hos tdc.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-02-02 12:49

On Sun, 24 Feb 2002 12:30:38 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Brug fetchmail til at hente din e-post hos tdc.

Ok, så hentede jeg UW-IMAP og fulgte denne vejledning:
http://www.linuxgazette.com/issue35/jao.html

Der står at man skal indsætte følgende linie i inetd.conf
imap stream tcp nowait root /usr/sbin/tcpd /usr/sbin/imapd

men da jeg ikke har den fil, men derimod xinetd.conf tilføjede jeg den
der og lavede en killall -HUP xinetd

Det kører stadig ikke, og jeg har åbnet for IMAP porten på serveren.

Nogen hints til hvad jeg kan checke?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 13:54

Stefan Bruhn wrote:

> [...]
> imap stream tcp nowait root /usr/sbin/tcpd /usr/sbin/imapd
>
> men da jeg ikke har den fil, men derimod xinetd.conf tilføjede jeg den

Arv, det gør ondt.

inetd og xinetd er to forskellige ting, der kan det samme.

man xinetd.conf

[root@bigfoot xinetd.d]# cat /etc/xinetd.d/imap
# default: off
service imap
{
disable = no
socket_type = dgram
wait = no
user = root
log_on_success += USERID
log_on_failure += USERID
server = /usr/sbin/tcpd
server_args = /usr/sbin/imapd
}

> Det kører stadig ikke, og jeg har åbnet for IMAP porten på serveren.

> Nogen hints til hvad jeg kan checke?

Ja konfigurationen filen fra inetd og xinetd er vidt forskellige,
ovenstående er mit gæt på hvordan imap skal tilføjes
(/etc/xinetd.d/imap). Dog kan jeg ikke anbefalde at kører imap som root!

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-02-02 14:40

On Sun, 24 Feb 2002 13:53:41 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Arv, det gør ondt.
>
>inetd og xinetd er to forskellige ting, der kan det samme.
>
>man xinetd.conf

Ja, jeg fandt den side men kunne stadig ikke hitte ud af hvordan det
skulle se ud.
Nu har jeg så gjort som du sagde og lavet filen /etc/xinitd.d/imap med
det indhold og kørt en "killall -HUP xinetd" og jeg får stadig en "The
connection to the server has failed" på min Windows maskine.

Jeg har selvfølgelig åbnet firewallen:
ACCEPT tcp -y---- anywhere anywhere any -> imap
ACCEPT udp ------ anywhere anywhere any -> imap

Og hvis jeg tjekker om programmet kører:

[root@ghashul ghashul]# ps aux | grep imap
root 1561 0.0 0.9 1700 592 pts/1 S 14:38 0:00 grep imap

Det gør det altså ikke... nogen forslag til hvad det næste jeg skal
checke efter er?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 14:58

Stefan Bruhn wrote:

> Nu har jeg så gjort som du sagde og lavet filen /etc/xinitd.d/imap med
> det indhold og kørt en "killall -HUP xinetd" og jeg får stadig en "The
> connection to the server has failed" på min Windows maskine.

Prøv først med "netstat -na" at se om der er en listner på den rigtige port.

Jeg har lavet en fejl:

socket_type = dgram

skal selvfølglig rettes til:

socket_type = stream

> Jeg har selvfølgelig åbnet firewallen:
> ACCEPT tcp -y---- anywhere anywhere any -> imap
> ACCEPT udp ------ anywhere anywhere any -> imap

Den er ikke udp baseret!

> [...]
> root 1561 0.0 0.9 1700 592 pts/1 S 14:38 0:00 grep imap
>
> Det gør det altså ikke... nogen forslag til hvad det næste jeg skal

Den kører først i det øjeblik xinetd for etableret en session på porten.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-02-02 15:31

On Sun, 24 Feb 2002 14:57:30 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Stefan Bruhn wrote:
>Prøv først med "netstat -na" at se om der er en listner på den rigtige port.

Det er der ikke.

En "netstat -l" giver dette:

[root@ghashul sysconfig]# netstat -l
Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address Foreign Address State
tcp 0 0 *:sunrpc *:* LISTEN
tcp 0 0 *:http *:* LISTEN
tcp 0 0 *:auth *:* LISTEN
tcp 0 0 *:ftp *:* LISTEN
tcp 0 0 *:ssh *:* LISTEN
tcp 0 0 *:postgres *:* LISTEN
udp 0 0 *:imap *:*
udp 0 0 *:sunrpc *:*
Active UNIX domain sockets (only servers)
Proto RefCnt Flags Type State I-Node Path
unix 2 [ ACC ] STREAM LISTENING 1815 /tmp/.s.PGSQL.5432

>Den er ikke udp baseret!

Ok.

>Den kører først i det øjeblik xinetd for etableret en session på porten.

Windows kan stadig ikke komme i kontakt.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 15:57

Stefan Bruhn wrote:

> udp 0 0 *:imap *:*

Jeg sagde at jeg havde lavet en fejl, således at socket_type
skal være stream (dvs. ikke udp men tcp-baseret).

Prøv at ret det.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-02-02 15:59

On Sun, 24 Feb 2002 15:57:00 +0100, "Christian E. Lysel"

Det havde jeg allerede gjort.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 16:01

Stefan Bruhn wrote:

> Det havde jeg allerede gjort.

Så vil "netstat -na" ikke sige at imap er udp-baseret!

Prøv at genstarte xinetd.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-02-02 16:05

On Sun, 24 Feb 2002 16:01:10 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Så vil "netstat -na" ikke sige at imap er udp-baseret!
>
>Prøv at genstarte xinetd.

netstat -na nævner som sagt slet ikke imap.

Det er netstat -l der gør det.
Har genstartet xinetd ca. 10 gange og det gør ingen forskel.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-02-02 16:07

On Sun, 24 Feb 2002 16:04:42 +0100, Stefan Bruhn <news05@3x7.dk> wrote:

>netstat -na nævner som sagt slet ikke imap.

Det er mig der vrøvler, det gør den, men stadig som UDP.
Men den står ikke til LISTENING:

Proto Recv-Q Send-Q Local Address Foreign Address State

udp 0 0 0.0.0.0:143 0.0.0.0:*

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 20:41

Stefan Bruhn wrote:

> Det er mig der vrøvler, det gør den, men stadig som UDP.

Godt :)

> Men den står ikke til LISTENING:
>
> Proto Recv-Q Send-Q Local Address Foreign Address State
>
> udp 0 0 0.0.0.0:143 0.0.0.0:*

Det er fordi det er UDP.

Hvordan ser /etc/xinetd.d/imap ud?

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-02-02 22:07

On Sun, 24 Feb 2002 20:41:24 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Hvordan ser /etc/xinetd.d/imap ud?

[ghashul@ghashul ghashul]$ more /etc/xinetd.d/imap
service imap
{
disable = no
socket_type = stream
wait = no
user = ghashul
log_on_success += USERID
log_on_failure += USERID
server = /usr/sbin/tcpd
server_args = /usr/sbin/imapd
}

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-02-02 22:18

Stefan Bruhn wrote:

> [ghashul@ghashul ghashul]$ more /etc/xinetd.d/imap
> service imap
> {
> disable = no
> socket_type = stream
> wait = no
> user = ghashul
> log_on_success += USERID
> log_on_failure += USERID
> server = /usr/sbin/tcpd
> server_args = /usr/sbin/imapd
> }

*suk* hvorfor er verden så ond, der er jo _ikke_ noget galt med den fil.

Kan du ikke prøve at genstarte xinetd, på redhat "/etc/rc.d/xinetd restart".

Du bruger uid ghashul, kan denne bruger læse mail spool kataloget?

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 24-02-02 22:26

On Sun, 24 Feb 2002 22:17:37 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>*suk* hvorfor er verden så ond, der er jo _ikke_ noget galt med den fil.
>
>Kan du ikke prøve at genstarte xinetd, på redhat "/etc/rc.d/xinetd restart".

Så kom vi da så langt! Nu skriver OE "Connected" så snart jeg klikker på
serveren, men den kommer ikke længere end dertil. Der står at den henter
en liste over foldere.

>Du bruger uid ghashul, kan denne bruger læse mail spool kataloget?

Det er jeg ikke helt sikker på. Satte den lige til root indtil jeg får
det op at køre og så kan jeg altid få det til at virke med anden bruger
senere.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 24-02-02 12:37

On Sun, 24 Feb 2002 12:13:19 +0100, Stefan Bruhn <news05@3x7.dk>
wrote:

>Kan den downloade fra en POP3 server?
>Mit problem er at TDC bloker for port 25 (tror jeg det er) så man kan
>ikke køre en alm. mailserver.

Jo - du skal bare sætte den op som primær - og sætte TDC's server ind
som sekundær server - se evt.
http://www.teledanmark.dk/internet/bredbaand/egne_servere.html#5

Ellers kan du bruge fetchmail til at hente fra POP3 og smide ind via
SMTP

/Brian