Larsine Jensen Lisborg f. 12/10-1888 Bangs~
Fra : Tommy Jensen

Dato : 22-02-02 22:04

Er der nogen der ved noget om: Larsine Jensen Lisborg Jensen, forældre er
husmand Jens Jensen og hustru Amalie Kierstein,

Født 12/10-1888 Bangsbo strand, flade sogn (senere Frederikshavn) Lisborg
navnet er købt 10/7-1906, (børnene blev i forvejen kaldt Lisborg ungerne,
formentlig har boligen hedet Lisborg) det sidst Jensen er ved giftemål i V.
Skerninge på Sydfyn.

Min farbror har samlet de oplysninger han har kunne få her på Fyn, men er
strandet ved oplysninger i Frederikshavn. Så vidt vides havde Larsine 3
brødre der emigrere til USA eller Canada, desuden mindst 2 søstre på Fyn
hvoraf den ene blev kaldt "moster lala" , på et tidspunkt var der en Lisborg
der havde lavet en slægtstavle, men det var en senil eneboer, som ikke
ville dele nogle oplysninger med andre, han må være nær ved 100 år i dag,
hvis han lever endnu. Hvis der er nogen der ved noget vil det være en stor
hjælp, for jeg skal hjælpe min farbror med at forske gennem nettet,

Jen-sen@worldonline.dk

Fra : Aase Holsko

Dato : 22-02-02 22:49

Hej Tommy.
Jeg kan nok ikke hjælpe dig med Larsine, men jeg studsede over navnet
Lisborg, jeg har nemlig også en ane deroppe, der var gift med en Lisborg.
Det par har iøvrigt drillet mig gevaldigt, da jeg ikke har kunne finde hende
i kirkebogen i Viborg og stadig væk ikke har fundet hende.
Mit par hedder Marie Olesen, født i Øxenhede by, Volstrup sogn i 1876 (det
har jeg fra en folketælling) gift med Valdemar LISBORG, Frederikshavn. De
havde en datter : Anine gift med Berggren Gustavson (ingen børn).
Mine oldeforældre blev gift i 1876 og Marie er også født i 1876. Der er
nogen mystik omkring hende, for det første kan jeg ikke finde hende i
kirkebogen, og da min bedstefar tog navneforandring i 1906 til Holsko, var
hun den eneste af hans søskende, der ikke fik navnet Holsko, men det kan der
jo være mange grunde til, at hun ikke tog det. Nå, det var et sidespring.
Men om Valdemar var Larsines bror ved jeg ikke. - Sidste år forsøgte jeg
også at finde ham i lokalarkivet i Frederikshavn, men uden held.
Det kan være vi snakkes ved omkring Lisborg.
Venlig hilsen
Aase Holsko.

Fra : Betty Nielsen

Dato : 01-03-02 10:33

"Aase Holsko" <aaseholsko@mail.tele.dk> wrote in message news:<3c796fc3$0$10861$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> også at finde ham i lokalarkivet i Frederikshavn, men uden held.
> Det kan være vi snakkes ved omkring Lisborg.

Hvis du synes det, kan jeg godt prøve at kigge lidt efter dine
"mystikere", jeg er meget ofte på arkivet i Frederikshavn, så det
kunne da være det kunne lykkes at afmystificere dem. Jeg har nok bare
brug for lidt flere oplysninger, bl.a. om de øvrige søskende, du siger
fik navnet Holsko.

Venligst
Betty Nielsen, Fredriskhavn
befinn@post.tele.dk

Fra : Aase Holsko

Dato : 25-02-02 00:13

Hej Tommy.
Jeg har et svar til dig, men jeg kunne ikke sende i går.

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 25-02-02 09:34

> [...]

> hvis han lever endnu. Hvis der er nogen der ved noget vil det være en stor
> hjælp, for jeg skal hjælpe min farbror med at forske gennem nettet,

Lisborg er er gammelt familie navn i Flade.

Jeg har selv aner med navnet Lisborg fra 1600-1700 tallet...

Hvis du søger i fx mormonernes database er er en del i Flade sogn med
navnet Lisborg - allerede fra 1600 tallet.
Har du checket i folketællingerne.

Navnet Kierstein har jeg derimod aldrig set i Flade. Og har læst meget i
Flade ellers.

Af Jens Jensen var der i Flade i 1880 3 stk ifgl folketællingen på dda

en på 11, en på 13 og en på 54.

Dvs de første 2 skulle kunne være din Jens Jensen.

Der var på samme tid 9 med navnet Lisborg.

Ved du hvornår de blev gift ? Ældre søskende ? eller ?

Folketællingen fra 1880 er ikke særligt god på dda.
Prøv at kikke i folketællingerne fra Flade i 1880, 1885 og 1890 og evt
1901.

Hvorfra ved du forøvrigt at navnet skulle være købt i 1906 ?

Med venlig hilsen

Dennis

Fra : Betty Nielsen

Dato : 01-03-02 10:27

> [...]
> strandet ved oplysninger i Frederikshavn. Så vidt vides havde Larsine 3
> brødre der emigrere til USA eller Canada, desuden mindst 2 søstre på Fyn

Amalies fulde navn er Amalia Kirstine Ottosen, og jeg har fundet ud af
noget mere om denne familie til dig, men har ikke lige oplysningerne
ved hånden. Jeg sender det snarest muligt, men jeg er i København m.m.
denne weekend, så hav lidt tålmodighed.

Venligst
Betty Nielsen, Frederikshavn
befinn@post.tele.dk

Fra : Betty og Finn Nielse~

Dato : 04-03-02 22:34

Tommy Jensen <jen-sen@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:inyd8.3359$Rz2.162150@news010.worldonline.dk...
> [...]
> formentlig har boligen hedet Lisborg) det sidst Jensen er ved giftemål i

FT 1890 Flade
et hus Bangsbostrand
Jens Jensen 42 år gift ,methodist, født i Elling S. husfader, arbejdsmand,
erhvervssted: Flade
Amalia Kerstine Jensen, 35 år, meth. f. i Elling, husmor
Britha Dorthea Marie Lÿtzen, 14 år, Folkekirken, Flade, tjenestepige, Flade
Julius Vilhelm Jensen, 11 år, meth. Frederikshavn, barn
Otto Kristian Peter Sinius Jensen, 7 år, meth., Flade, barn
Jens Kristian Alfred Jensen, 5 år, meth. ,Frederikshavn, barn
Karl Marius Jensen, 3 år, meth., Frederikshavn, barn
Larsine Jensen, 1 år, meth., Flade, barn

Larsine Jensen f. 12.10.1888 Flade s.
døbt 11.nov. i Methodistkirken i Frh.
Arbmand Jens Jensen Lisborg og hustru Amalie Kirstine Ottosen af
Bangsbostrand ( 34 år gl.
Bem. Methodister.
Kilde C. 55 B-5 2/5

Jens Christian Jensen, f. 25.5.47 enkemand, gårdbestyrer i Flade og Amalie
Kirstine Ottosen, f. 11.11.54, ugift i Flade. Forlovere: Hmd. O.A. Neist i
Elling og gmd. M.C. Olesen i Flade. Viet 3. okt. 1882.
Kilde Flade sogn C. 55 B-4 9/11

Amalia Kirstine Ottosen f. 11.11.1854 i Elling S
For: Indsidder Otto Anthonius Neist og Larsine Sørensdatter af Ø. Holmen.
Døbt i kirken 19. nov.
Fad.: Mariane Sørensdatter af Frøkjær og Jensine Neist af Mosen, gmd. Ole
Chr. Neist af Mosen, Lars Sørensen og gmd. Søren Larsen begge af Holmen.
Moderen indledt 17. dec.
Kilde C. 52 A-3

Konfirmeret 4.4.1869 i Elling K. bosiddende hos forældrene på Heden. Meget
god af kundskab og opførsel. Vacc. juni 1858 af Meyer.

25.5.1847 Elling S.
Jens Christian Jensen
For: Indsidder Jens Jensen og kone Kirsten Nielsdatter af Lohmanshauge.
Syg inddøbt 26. maj. I kirken 12.sept.
Fad.: Grethe Nielsdatter af Lohmanshauge, Anne Marie Thomasdatter af
Starbakken, Chr. Andersen, snedker af Elling, Chr. Andersen af Sennepshauge
og Peder Chr. Nielsen af Eget. Intro. 4. juli.
Fik 1906 10 februar navnebevis af By- og Herredsfogeden i Frederikshavn på
navnet : Jens Christian Jensen Lisborg VA 3577/1906

Venligst
Betty Nielsen
befinn@post.tele.dk