OSI mad til Tropheus.
Fra : Elvisalive

Dato : 25-01-01 21:41

Jamen nu har jeg flere gange læst at det skulle være et godt produkt -men
hvor kan det købes henne?

Med venlig hilsen Anja.

Fra : Brian Christensen

Dato : 25-01-01 21:53

"Elvisalive" <elvisalive@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen nu har jeg flere gange læst at det skulle være et godt produkt -men
> hvor kan det købes henne?
>
> Med venlig hilsen Anja.

Hej

Nu findes der mange forskellige typer OSI... Det er bare mærket, men OSI
Spirulina flager -ja det er rigtig godt til Tropheus. Jeg har selv en del og
foder primært med det og så noget OSI Brine Shrimp en til to gange pr. uge.

Jeg køber mit gennem BORIS vxd du kan finde dem på adressen Tropheus.dk
,eller Scan Cichlid i Egå ved Århus, du kan også købe det i Calles dyrerige
i Ålborg.. Jeg ved ikke hvor man ellers kan købe det. Hvis du kender nogen
andre der genre vil have det er det en god ide at slå sig sammen og købe en
stor spand.. så kan man få det presset helt ned i 1200- kr for 9 kg....og så
er det ikke så dyrt, som hvis du bare køber en lille dåse ad gangen.

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-01-01 23:19

Brian Christensen <bc@time4media.dk> skrev i en

> [...]
> stor spand.. så kan man få det presset helt ned i 1200- kr for 9 kg....og

> er det ikke så dyrt, som hvis du bare køber en lille dåse ad gangen.

Nu skal i lige være klar over hvormeget 9 kg foder fylder.
En 10 L spand med Tetramin vejer indholdet 2,4 kg.
Hvis vi overfører det til OSI spanden svarer det til ca 40 L foder, det
er MEGET.

Jeg har ganske mange fisk og jeg bruger måske 5 kg om året.

Iøvrigt skal I være opmærksomme på at foderet taber i næringsværdi, ved
at stå for længe.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-01-01 09:54

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Iøvrigt skal I være opmærksomme på at foderet taber i næringsværdi, ved
> at stå for længe.

Ja, faktisk rigtigt meget. Jeg tror det var en gut fra det (hedengangne?)
firma GropeZoo, der fortalte mig at vitaminindholdet allerede efter et par
måneder var halveret (hvordan man nu vil definere det). Jeg har ganske vist
ikke andet end min hukommelse at hænge det op på, men man hører jo noget
tilsvarende om menneskeføde - så det lyder meget plausibelt.
Jeg køber selv mit foder i portioner omkr. en liter, og kan konstatere, at
foderet i hvert fald /lugter/ helt anderledes i en nyåbnet i forhold til en
næsten brugt.
Så hvis der købes store portioner, burde man måske opbevare foderet i
fryseren og så kun tage ud til en måneds tid af gangen.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-01-01 16:51

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]
> Så hvis der købes store portioner, burde man måske opbevare foderet i
> fryseren og så kun tage ud til en måneds tid af gangen.

For et par år siden hvor jeg havde en masse at gøre med farvefrøer.
Dengang
købte jeg vitaminer til dem i Tyskland, da opbevarede vi det i fryseren.
Der var en der siden hen laved en analyse af det vi havde haft i fryseren
i et års tid.
Der var ingen nævneværdig forskel på frisk vitamin pulver og det vi havde
haft i fryseren.

Foderet mister ikke så meget af vitaminerne hvis det holdes i en lukket
pose.

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 26-01-01 18:57

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
havde
> haft i fryseren.
>
> Foderet mister ikke så meget af vitaminerne hvis det holdes i en lukket

Hej

Ja, men I har da fuldstændig ret i at fodret mister noget af sin værdi hvis
det bliver for gammelt, det var også derfor jeg skrev ..hvis du kender nogen
som også er interesseret i at have den type foder..

Men hvis man som jeg har en del fisk at holde med foder, så batter sådan en
lille dåse altså ikke meget og så kan det hurtigt blive mere dyrt end deet
er i forvejen at holde dem...

Brian