Hvor tit bør man .............
Fra : Mark Schiller

Dato : 22-02-02 21:40

Hej i gruppen,

vi har lige sidder og snakket lidt herhjemme om, hvor tit man bør koge
sutter og sutteflasker - indtil videre har vi gjort det hver aften,
meeen det ville da være rart at vide, om det er et totalt overkill
eller "præcis i vinkel" )

Og nu til den modsatte ende ))

Hvad er den "korrekte" måde, at rengøre hoved/hale-faddet på?

Jeg har kigget lidt i diverse bøger, men har sørme ikke kunne finde
svaret på dette - så hvis I kan hjælpe, vil det da være dejligt )

/Mark
- som har været far i 16 dage *jubiii*

Fra : Britta og Torben

Dato : 23-02-02 09:06

Hej.
Vi skolder de brugte sutter hver dag. Hoved/halefadet skolder vi også så vi
får has på bakterierne.
Hej fra Britta

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-02-02 18:49

"Mark Schiller" <ms.nospam@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> sutter og sutteflasker - indtil videre har vi gjort det hver aften,
> meeen det ville da være rart at vide, om det er et totalt overkill

Hygiejne mht. mælkeflasker SKAL være daglig.
Det er godt nok bøvlet, men hvis ikke I gør det,
vil puslingen snart få ondt i maven, - og det
er godt nok ikke rart.

Alternativet er dog, at mor kommer i gang
med amningen, der er ingen flasker at gøre rent.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anja

Dato : 23-02-02 19:40

> Alternativet er dog, at mor kommer i gang
> med amningen, der er ingen flasker at gøre rent.

Sikke noget pis at skrive.

Vi er mange som gerne vil amme men som af den ene eller anden grund ikke
kan.

Anja

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-02 20:12

In article <3c77e1f7$0$46175$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Anja" <aholdum@hotmail.com> wrote:

> Sikke noget pis at skrive.

Nu tror jeg du er lidt for nærtagende.

> Vi er mange som gerne vil amme men som af den ene eller anden grund ikke
> kan.

Det er der ganske rigtigt, men der er også nogen der bare synes det er
for besværligt.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-02-02 22:04

"Anja" <aholdum@hotmail.com> wrote in message

> Sikke noget pis at skrive.
>
> Vi er mange som gerne vil amme men som af den ene eller anden grund ikke
> kan.

Rolig, lille ven.
Der er ingen, der siger det, du hermed antyder.
Det ved alle, der har været i nærheden af
en nybagt mor.

Men en lille fidus vil jeg dog have lov at give
videre:
Da jeg fødte min den første, var det heller ikke
nemt at få gang i amningen. Men som førstegangsmor
fandt jeg dog på en lille fidus, som hjalp mig igang:

Jeg "legede", at der ikke fandtes andre muligheder,
og at jeg derfor var nødt til at amme lidt, men ofte.
Det gjorde jeg derfor i 14 dage, og når jeg havde
ammet det, jeg kunne, fik han efterfølgende mælk
i en flaske. Det bevirkede, at der kom gang i amningen.
Og derfor fik jeg ikke problemer med de næste fire.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anja

Dato : 24-02-02 09:03

Ja det kan godt være at der er nogle kvinder der bevist ikke vil amme men
jeg kender ikke nogen. Derimod kender jeg flere som gerne vil men ikke kan.
Vi oplever utrolig mange sårende bemækninger som netop den om bare at gå i
gang - hvis det var så nemt havde vi nok gjort det!

Jeg er ikke første gangsfødende og har ammet et barn så jeg ved godt lidt om
hvordan man gør - dvs i mit tilfælde kæmper.

Jeg er bare træt af der bliver kigget ned på en fordi man ikke ammer. I dag
er der så meget oplysning om amning og hospitalerne hjælper meget men det er
bare ikke alle som kan. Derfor skal andre ikke slå dem oven i hoved og dette
sker konstant.

Vores børn fik åbnet for debatten og det strømmede ind med breve fra kvinder
som var ulykkelige over ikke at kunne amme - for det er det eneste rigtige.
Det viste at der reelt er mange som har problemet. Generelt for alle disse
breve var netop at kvinderne oplevede at omverden satte dem i en bås som hed
"mor som ikke vil amme" - men for de fleste af os er det ikke et valg.

Anja

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-02-02 18:31

In article <3c7906b9$0$10812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Anja" <aholdum@hotmail.com> wrote:

> Ja det kan godt være at der er nogle kvinder der bevist ikke vil amme men
> jeg kender ikke nogen.

Det gør jeg så. Jeg kender også nogen der gerne ville, men ikke kan.
Ingen af dem har problemer med omverdnens reaktioner. Du har så desværre
haft en anden oplevelse.

> Generelt for alle disse breve var netop at kvinderne oplevede at
> omverden satte dem i en bås som hed "mor som ikke vil amme" - men for
> de fleste af os er det ikke et valg.

Nu er jeg klar over at jeg bevæger mig ud på dybt vand, så tag lige et
par dybe indåndinger og tæl til ti inden du svarer, men er du sikker på
at det ikke er de ikke-ammende kvinder, der er lidt overfølsomme pga
deres bristede illusioner om den perfekte mor?

Fra : Mark Schiller

Dato : 23-02-02 19:52

Sat, 23 Feb 2002 18:49:27 +0100, berigede "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@post8.tele.dk> dk.familie.barn med:

>Hygiejne mht. mælkeflasker SKAL være daglig.

Okay - helt fint!

Pt er der dog "kun" kogt vand i dem - men vi forsætter bare vores
nuværende procedure ........

>Alternativet er dog, at mor kommer i gang
>med amningen, der er ingen flasker at gøre rent.

Hun ammer, så nu nærmest er blå i hovedet ))
- okay okay, så slemt er det nu heller ikke, men hun er pt den eneste
fødekilde

/Mark

Fra : Sille Jensen

Dato : 28-02-02 22:32

"Mark Schiller" <ms.nospam@get2net.dk> wrote in message news:<ueN3PLg5A2eUvd2oxI6pX5Dj5uRw@4ax.com>...

> Pt er der dog "kun" kogt vand i dem - men vi forsætter bare vores
> nuværende procedure ........

> Hun ammer, så nu nærmest er blå i hovedet ))

???

Mener du at du skolder ubrugte sutteflasker?? Det er altså ikke
nødvendigt!
Jeg har ikke selv børn, men jeg arbejder dagligt med bakterier, og
hvis jeg har varmebehandlet nogle flasker, så er de sterile, sålænge
der er låg på!

Mht. sutter og vaskefad, så ved jeg såmænd ikke hvad der er
nødvendigt, men man skal også passe på, at barnet ikke vokser op i et
totalt sterilt miljø, for så skal der ikke så meget til at ungen af
pinden, når han/hun kommer i daginstitution!

Jeg har fornyligt hørt et foredrag om fødsler. Der blev sagt, at børn
der bliver født normalt, ret hurtigt får en tarmflora i stil med
moderens, hvor børn som kommer ud ved kejsersnit er mere påvirkelige
overfor uheldige tarmbakterier.
.... og børn som er født normalt, og bliver ammet, får mere robuste
børn. Selvfølgelig er det ikke rart at se et barn, med maveonde, men
omvendt så er det da bedre med nogle mavekneb i starten end en
ordentlig omgang efter 1-2´år!?

Ja ja, jeg er ikke mor eller læge, så lad være med at dyppe sutterne i
noget ubehageligt, for at hærde dit barn! Men du skal heller ikke være
bange for lidt snavs ... f.eks. er jeg fadder for et barn i Nepal, og
når man ser forholdene dernede og sammenligner med dine bekymringer,
så burde det være umuligt, at de har befolkningsTILVÆKST!

MVH Sille

Fra : Mark Schiller

Dato : 28-02-02 23:59

28 Feb 2002 13:32:22 -0800, berigede sille@jensen.sh (Sille Jensen)
dk.familie.barn med:

>Mener du at du skolder ubrugte sutteflasker??

Ja og nej )

Jeg skolder de nyindkøbte flasker inden de bliver taget i brug og så
skolder jeg dem igen, når de har været brugt - i mellemtiden bliver de
opbevaret i et skab med påskruet prop (altså flasken, ikke skabet

>Jeg har ikke selv børn, men jeg arbejder dagligt med bakterier, og
>hvis jeg har varmebehandlet nogle flasker, så er de sterile, sålænge
>der er låg på!

Præcis min fremgangsmåde )

> [...]
>totalt sterilt miljø, for så skal der ikke så meget til at ungen af
>pinden, når han/hun kommer i daginstitution!

Rolig nu - vi har da ikke gummihandsker på, når han bliver puslet )

Alt med måde - min opfattelse (og dermed ikke noget jeg kan
dokumentere) er bare, at f.eks. sutteflasker kan være en rigtig dejlig
bakteriebombe, hvis man ikke passer på og hvem har glæde af det?!

>Ja ja, jeg er ikke mor eller læge, så lad være med at dyppe sutterne i
>noget ubehageligt, for at hærde dit barn!

He he - det lå heller ikke umiddelbart som næste punkt på min
dagsorden

> Men du skal heller ikke være bange for lidt snavs ...

Det er jeg såmænd heller ikke - men med et lille væsen på 3 uger som
ikke blev født med manual, så har jeg da en del interesser i ikke, at
jokke i spinaten mere end nødigt er - og når man ikke kan finde
informationerne på anden måde, ja så må man jo spørge

>f.eks. er jeg fadder for et barn i Nepal, og
>når man ser forholdene dernede og sammenligner med dine bekymringer,
>så burde det være umuligt, at de har befolkningsTILVÆKST!

Er det ikke, at blande appelsiner og mellemgasfordelere?! )

Der kan være helt andre årsager (f.eks. faddere fra vesten) til, at
Nepal har befolkningstilvækst - meeeeen, det er vist en anden tråd i
en anden gruppe ))

No offence intended!

/Mark

Fra : Nyberg

Dato : 01-03-02 13:30

Hej.

Man kan jo fx. også bare komme sutteflasker og propper i opvaskemaskinen, os
så skolde sutterne, det har jeg gjort til vores søn og det har han nu ikke
taget skalde af, han er en sund gut på 2½ år.

Mht. til hovede hale fad så har jeg bare skyldet det under den varme hane
efter brug, men nu er det jo heller sådan så jeg har vredet den samme
serviet op, som jeg lige har tøret ham i numsen med og så brugt den
igen.......

Da han blev lidt større gik vi over til uparfumeret vaske servietter, og han
har ellers lidt sart hud, men dem vi bruger kan han godt tåle, så slipper
man også for det der vandsjaskeri!

Sutter bruger vi ikke så meget mere men da vi gjorde lave jeg den regle at
de blev brugt en mrd, og så ud med dem.
Nye sutter skolder jeg inden brug, ellers kun hvis de har ligget mellem
legetøjet, eller et andet sted et stykke tid.

Mvh.
Malou

Fra : -[::::Shamran::::]-

Dato : 06-03-02 12:27

> Mener du at du skolder ubrugte sutteflasker?? Det er altså ikke
> nødvendigt!

Det er faktisk ikke en dum ide !!! faktisk er det en god ide med at gøre det
med ALT plastik der skal opbevares mad/væske i ! rester fra fabrikationen
kan af og til ses i plastiket !

shamran