overvejer abonnement hos Tiscali
Fra : Kenneth Madsen

Dato : 22-02-02 10:32

Jeg overvejer en ADSL forbindelse hos Tiscali, sådan en 1024/512 med en
Cisco 677.
MEN! Jeg kender desværre ikke nogen der har konto hos Tiscali, så jeg
efterlyser
oplevelser med denne udbyder.

Er det stabilt? Er hastigheden som den skal være? Hvordan virker deres
routere?
Hvad er bedst - Cisco 677, Cisco SOHO 77 eller Cisco 827? og sådant i den
dur.

Håber der er nogen der har noget input :)

mvh
Kenneth Madsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-02-02 21:26

Fri, 22 Feb 2002 10:31:39 +0100, skrev "Kenneth Madsen"
<kenneth.madsen@webxorcist.com>:

>Jeg overvejer en ADSL forbindelse hos Tiscali, sådan en 1024/512 med en
>Cisco 677.

Spørg i news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl, det er der det hører
hjemme.

med venlig hilsen
Knud
--
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?
Du kan læse alt om de forskellige grupper på

Fra : Kenneth Madsen

Dato : 22-02-02 21:40

aha? jeg skulle da ellers mene det var mindst lige så relevant som
de øvrige spørgsmål herinde - især fordi det handler om en specifik
udbyder og ikke om teknologien i sig selv.

//Kenneth

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-02-02 21:46

Fri, 22 Feb 2002 21:39:31 +0100, skrev "Kenneth Madsen"
<kenneth.madsen@webxorcist.com>:

>aha? jeg skulle da ellers mene det var mindst lige så relevant som
>de øvrige spørgsmål herinde -

Spørgsmål om adsl hører hjemme i xdslgruppen.

med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-02-02 22:28

Hej Kenneth Madsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg overvejer en ADSL forbindelse hos Tiscali, sådan en 1024/512
> med en Cisco 677.
> MEN! Jeg kender desværre ikke nogen der har konto hos Tiscali,
> så jeg efterlyser oplevelser med denne udbyder.

Jeg har haft deres ADSL med 677'eren siden sommeren 2000 (og før da
minutopkobling).

Opkrævningerne har hidtil været ½-2 måneder forsinket, hvad der
generer nogle. Men man ved jo præcis, hvad den kommer til at lyde på,
og at den kommer, hvorfor jeg personlig er ret ligeglad.
Deres portal er lige så kaotisk og grim som TDC's Opasia men trods
alt langt fra så tung.

Det er mine personlige kritikpunkter.

> Er det stabilt? Er hastigheden som den skal være? Hvordan virker
> deres routere?

Deres teknik er i absolut topform. Det gælder også newsserveren o.l.,
ikke "blot" opkoblingen.

Sidst jeg var nede (ca. ½ time) var fornylig, fordi der var
strømafbrydelse på Frederiksberg, og deres UPS kiksede, hvorfor hele
deres net gik ned. Gangen forinden var omkring 30. juni (2001), hvor
en gravko rev et hovedkabel fra Århus op (TDC var også nede).
Cirka to gange om året må da siges at være rimelig stabilt, og det
var ikke engang nettet som sådan, der svigtede

> Hvad er bedst - Cisco 677, Cisco SOHO 77 eller Cisco 827? og
> sådant i den dur.

677'eren er jeg fuldt tilfreds med, hvorfor jeg ikke kender de to
"større" og lidt mere avancerede (du kan finde noget om også dem på
min side, hvis du har lyst).

XFUT dk.edb.internet.udbydere.xdsl

--
Hygge fra Århus - Rudi
Kan du ikke finde rundt på Tiscalis sider?

Fra : csa

Dato : 22-02-02 23:41

mht. til valg af Router kan de alle anbefales, men valget må være et
spørgsmål om behov. Er du alm. bruger der bare skal bruge nettet til mail,
news, web og måske en enkel web eller ftp server, så er 677'eren alt
rigeligt. Overvejer du også at købe et IP range og gøre brug af flere
servere, hardware firewalls, og måske flere interne IP net, så ville jeg nok
vælge 77'eren eller 827. Jeg har selv en 77'er og den kan alt hva men kan
tænke sig...og 827 kan endnu mere....så alt i alt er det et spørgsmål om
dine behov.

/CSA.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-02-02 23:54

On Fri, 22 Feb 2002 21:27:50 GMT, Rudi Stegen wrote:

> [...]
> deres net gik ned. Gangen forinden var omkring 30. juni (2001), hvor
> en gravko rev et hovedkabel fra Århus op (TDC var også nede).

?? TDC's net har ikke været berørt af kabel fejl i Danmark siden foråret
1999, hvor der var 2 uafhængige kabel fejl som gjorde at Jylland og
Sjælland ikke hang sammen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-02-02 00:19

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> ?? TDC's net har ikke været berørt af kabel fejl i Danmark siden foråret
> 1999, hvor der var 2 uafhængige kabel fejl som gjorde at Jylland og
> Sjælland ikke hang sammen.

Måske ikkk selve TDC´s net... Men manden mener vel bare at
telefonforbindelserne blev revet over.. Og af den naturlige årsag. Så heller
ingen adsl access er

Jesper, du ser nogengange lidt groft/firkantet på tingene

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-02-02 00:42

Hej Jesper Skriver, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> ?? TDC's net har ikke været berørt af kabel fejl i Danmark siden
> foråret 1999, hvor der var 2 uafhængige kabel fejl som gjorde at
> Jylland og Sjælland ikke hang sammen.

Jeg tvivler naturligvis ikke på, at du ved det. Det er også muligt,
jeg er fejlinformeret eller at uoverensstemmelsen blot skyldes, vi
snakker om forskellige ting.

Den lange udgave (som jeg forkortede) er, at på et eller andet
tidspunkt sent torsdag, 28. juni 2000 (eller efter midnat, dvs. så
29. juni) gik arc fra Tiscali ned. (Datoerne huskes, fordi jeg
startede ferien efter fredag, 29. juni, og den manglende forbindelse
gjorde dagen lidt småhektisk).

Fredag morgen var den stadig død, og ved 10-11-tiden snakkede jeg med
to personer, der havde ADSL hos TDC (den ene koblet op på Århus C;
den anden bor i Højbjerg, og jeg ved ikke, hvilken central, han hører
under), og som begge heller ikke havde forbindelse.

Fredag over middag kommer det op at stå. Senere får jeg at vide, det
skyldes et klippet hovedkabel. At TDC's ADSL-forbindelser også skulle
gå gennem dette er mit egen (måske forkerte) konklusion udfra, at de
også var døde samme morgen/formiddag.

TDC's ISDN (og telefon for den sags skyld) var levende nok. (Jeg slog
http://services.worldonline.dk/news/ op med meget jævne mellemrum fra
alle de maskiner, jeg stressede rundt i nærheden af

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-02-02 01:04

On Fri, 22 Feb 2002 23:42:12 GMT, Rudi Stegen wrote:

> [...]
> den anden bor i Højbjerg, og jeg ved ikke, hvilken central, han hører
> under), og som begge heller ikke havde forbindelse.

Det har i givet fald være urelaterede fejl.

TDC's IP net er fuldt redundant, med mindst 2 uafhængigt routede
forbindelser ud af hver pop, hver af dem kan i sig selv bære den fulde
trafik.

Mellem landsdelene er der. pt. 3 uafhængigt routede forbindelser, det
stiger til 5 inden for de næste måneder.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-02-02 10:18

> TDC's IP net er fuldt redundant, med mindst 2 uafhængigt routede
> forbindelser ud af hver pop, hver af dem kan i sig selv bære den fulde
> trafik.

Men passer det så helt?

Jeg har hørt at TDC snyder en "smugle" med netop det ord. Med 2 uaghængige
forbindelser.....

Hvor de kører de 2 forbindelser i det samme kabel...! Man kan jo sige det er
2 uafhængige... men ikke hvis kablet bliver gravet over!

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-02-02 10:23

In article <3c775e58$0$17238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Bjarke Hansen wrote:

> [...]
>
> Hvor de kører de 2 forbindelser i det samme kabel...! Man kan jo sige det er
> 2 uafhængige... men ikke hvis kablet bliver gravet over!

Når Jesper bruger ordet "routet" her er det netop om kabelføringen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Life sucks, but death doesn't put out at all.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-02-02 10:34

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Når Jesper bruger ordet "routet" her er det netop om kabelføringen.

Det kan da godt være, det var også det jeg ville tro han mente

Men pointen,, sådan er det vel ikke altid.... Jeg har hørt de snyder lidt
med sådanne ting.. Hvor en stor kunde, angiveligt have 2 uafhængige
forbindelser til en telefoncentral i københavn... Et kabel blev kravet
over,,, vupti, ingen forbindelse.... Så måtte TDC rykke ud med satellit
vognen....!

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-02-02 16:08

In article <3c7762db$0$17240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> forbindelser til en telefoncentral i københavn... Et kabel blev kravet
> over,,, vupti, ingen forbindelse.... Så måtte TDC rykke ud med satellit

De tilfælde har jeg skam også hørt om, men jeg vil tro at der ligger en
del mere research fra TDC netplan-afdeling, når de er ved at finde ruter
for en STM-16 til deres IP backbone.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Give your child mental blocks for Christmas.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 23-02-02 14:46

On Sat, 23 Feb 2002 09:22:49 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Når Jesper bruger ordet "routet" her er det netop om kabelføringen.

Sådan opfatter jeg det ikke.
Ordet routet forbinder jeg med lag 3, mens kabelføringen er lag 1.
Jeg ville bruge betegnelsen "alternativt fremført" om fysisk
redundans.

/Jarlskov

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-02-02 17:07

In article <t47f7u4qqs6j8krii7iqfbkr07jle6dv2b@4ax.com>, Lasse Jarlskov wrote:

> Sådan opfatter jeg det ikke.
> Ordet routet forbinder jeg med lag 3, mens kabelføringen er lag 1.
> Jeg ville bruge betegnelsen "alternativt fremført" om fysisk
> redundans.

Blot ikke i denne sammenhæng, enig, jeg ville heller ikke bruge "routet"
om fiberfremføringer.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Under every stone lurks a politician.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-02-02 23:35

On Sat, 23 Feb 2002 14:45:41 +0100, Lasse Jarlskov wrote:

> Sådan opfatter jeg det ikke.
> Ordet routet forbinder jeg med lag 3, mens kabelføringen er lag 1.
> Jeg ville bruge betegnelsen "alternativt fremført" om fysisk
> redundans.

Jeg mente routet på samme måde som alternativt fremført.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 23-02-02 12:43

On Sat, 23 Feb 2002 10:18:18 +0100, Bjarke Hansen wrote:

> Men passer det så helt?

Jeg tror godt du kan regne med, hvad Jesper påstår.
--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-02-02 12:52

<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Jeg har hørt at TDC snyder en "smugle" med netop det ord. Med 2 uaghængige
>forbindelser.....

Hvem har du hørt det af, og hvad svarede han, da du spurgte om kilde?

--
- Peter Brodersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-02-02 14:36

On Sat, 23 Feb 2002 10:18:18 +0100, Bjarke Hansen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Men passer det så helt?

Ja.

> [...]
>
> Hvor de kører de 2 forbindelser i det samme kabel...! Man kan jo sige det er
> 2 uafhængige... men ikke hvis kablet bliver gravet over!

Senere i tråden referer du til en kunde som havde bestilt 2 faste p2p
linier med alternativ fremføring.

Det har ikke som sådan noget med TDC's IP net at gøre, men hvis kunden
har oplevet at begge er afbrudt samtidigt, så kan jeg se følgende
muligheder:

1) Der er sket en fejl så de ikke er udlagt alternativt.
2) Der er sket 2 uafhængige fejl.
3) At der har været udstyrs fejl på centralen, produktet alternative
forbindelser omfatter pr. default kun kabel forbindelser og ikke
udstyrs alternativitet, det er et tilkøbs produkt.

For forbindelser i TDC's IP net gælder for alle niveau 1 stationer, at
der udover kabel alternativitet også er udstyrs alternativitet, for
niveau 2 og 3 stationer er der ikke nødvendigvis udstyrs alternativitet,
men der er alle steder kabel alternativitet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-02-02 14:20

> Det har i givet fald være urelaterede fejl.
> TDC's IP net er fuldt redundant, med mindst 2 uafhængigt routede
> forbindelser ud af hver pop, hver af dem kan i sig selv bære den
> fulde trafik.

Selvom det næsten altid er en uvurderlig fordel, at mennesker er
skrappe generalisatorer, bevirker det jo også i enkelte tilfælde
smuttere. (Kvik og veloplagt snupper du en pølse, en halv time efter
er du hundesyg, hvorfor du har tendens til at konkludere, pølsen er
synderen. Også hvis det er et tilfældigt sammenfald).

Min har så hørt til sidstnævnte gruppe. (Men du må da indrømme, at
fejlkonklusionen var nærliggende

Tak for infoen!

--
Hygge fra Århus - Rudi