Efterlysningsliste 1945
Fra : Per Kyhn

Dato : 22-02-02 19:13

Jeg er lidt tilfældigt kommet i besidelse af en bog/hæfte på ca 450 sider
med titlen.
" Efterlysningsliste, Til brug for Feltpoliti detachementet "
Den er iflg et løst indlæg udgivet af :
"Generalkommandoen. p.t. i Stockholm i april 1945, E.M.Nordentoft,
Oberstløjtnant, Chef for Efterretningssektionen "
Den indeholder en liste på ca 8000 navne på landssvigere af forskellig art,
med en kort angivelse af deres synder.
Jeg aner ikke om bogen er almindelig kendt, men hvis nogen ønsker et opslag
eller kan knytte et par kommentarer til dens oprindelse og brug etc. hører
jeg gerne nærmere.
Med venlig hilsen
Per Kyhn
per.kyhn@tdcadsl.dk

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 23-02-02 21:15

"Per Kyhn" <per.kyhn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
opslag
> eller kan knytte et par kommentarer til dens oprindelse og brug etc. hører

Jeg spurgte min mand, om han havde nogen kommentarer til ovennævnte. Det
har han:

Efterretningssektionen i Stockholm med daværende oberstløjtnant E.M.
Nordentoft (senere generalmajor) som chef og kommandørkaptajn Mørck (senere
kommandør) som stedfortræder oprettede i 1944? en gruppe til registrering af
danskere, der på forskellig vis samarbejdede med besættelsesmagten. Da
officersuddannelsen ikke var den rette baggrund for en sådan
personregistrering, blev der til sektionen knyttet tre flygtede
kriminalbetjente, og det er sandsynligvis deres fortegnelse, der her
omtales.

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen

Fra : Bent Fleron

Dato : 24-02-02 00:13

"Hanne Jespersen" <svip@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> personregistrering, blev der til sektionen knyttet tre flygtede
> kriminalbetjente, og det er sandsynligvis deres fortegnelse, der her

Jeg vil godt stille spørgsmålet om det overhovedet er lovligt at videregive
oplysninger fra den slags dokumenter ?
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-02-02 12:02

On Sun, 24 Feb 2002 00:13:24 +0100, Bent Fleron wrote:

>Jeg vil godt stille spørgsmålet om det overhovedet er lovligt at videregive
>oplysninger fra den slags dokumenter ?

Hmmm, jeg tror det hele står og falder med, om den pågældende liste
kan siges at have været *offentliggjort*. Den er udarbejdet illegalt
og/eller i et neutralt land under den tyske besættelse af Danmark.
Listen er trykt i bogform og er på omkring 450 sider, men oplagets
størrelse kender jeg ikke.

Mig bekendt blev den - ud over Feltpolitidetachementet - udleveret til
modstandgrupper, med henblik på arrestation af landssvigere ved
krigens afslutning. Man må formode at de grupper/personer der har fået
den udleveret, er nøje udvalgte og jeg er ret sikker på, at
listen/bogen ikke har været "offentlig tilgængelig" i bred forstand.

Hvis listen havde været udarbejdet af en myndighed, f.eks. politiet,
ville den kunne falde ind under eksisterende bestemmelser om
klausulering m.v., men i og med at den er udarbejdet illegalt/i
landflygtighed af personer der må betragtes som civile, uanset om de i
Danmark var tjenestemænd i militær eller politi, vil jeg stille
spørgsmålstegn ved, hvad eller hvilken bestemmelse der kan forbyde
offentliggørelse af bogens indhold.

Med hensyn til spørgsmålet om, hvorledes man "tilfældigt" kan komme i
besiddelse af et eksemplar nu om dage, er en nærliggende forklaring,
at et familiemedlem, der har været i modstandsbevægelsen, efterlader
sig listen i dødsboet.

Ud over det etiske aspekt, ville det da være interessant at få
klarlagt det juridiske.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steven Gloerfelt-Tar~

Dato : 25-02-02 16:59

Man kan naturligvis ikke sammenligne, men når en journalist der ellers ikke
er bleg for at udtale sig i ganske utvetydige vendinger - som jeg
nedenstående har hentet en udtalelse fra på internettet i anledning af den
megen debat der har været omkring Bovrup Kartoteket - gør sig så mange
tanker om det rigtige/korrekte i at lægge Bovrup Kartoteket ud på
internettet - bør det nok give anledning til en nærmere overvejelse!
Én ting er, at mange af de personer der er omtalt i begge kartoteker nok er
døde på nuværende tidspunkt, men de har jo fortsat familier - børn,
børnebørn osv. Med lidt specielle efternavne, risikerer man jo nemt at komme
i den vanlige "danske gabestok"! Om nogle medlemmer af min egen familie står
opført i det ene eller det andet kartotek, aner jeg intet om - og det
interesserer mig heller ikke det fjerneste. Men - jeg ville selv blive
temmelig gal i skralden hvis mine børn skulle blive mobbet, eller andet, i
den anledning!

mvh

Steven Gloerfelt-Tarp

kafka.dk har 10. april modtaget følgende:
Bovrup-kartoteket er ikke et kartotek over danske nazister under 2.
verdenskrig.

Min far og hans fætter diskuterede politik og blev enige om, at man vel
hellere selv måtte høre, hvad de der DNSAPére var for nogen - hvilket vel
var meget fornuftigt.
Man kunne imidlertid ikke komme ind til mødet, uden at man skrev sig på en
liste, så det gjorde de. Først senere, da der kom emblem og medlemskort,
opdagede de, at de havde meldt sig ind i partiet.

Der var så ikke andet at gøre end at få meldt sig ud igen - og sørge for, at
man havde dokumentation for udmeldelsen. Hvad der ikke kunne forudses var,
at de ikke var blevet slettet at medlemslisten og da de fik deres
forretninger totalt smadrede den 4.maj, var dokumentationen for udmeldelsen
ikke til nogen nytte.

Som god dansk mand tog det så hårdt på min far, at han ikke siden fik et
godt liv og i øvrigt senere forsøgte selvmord.

Jeg har både Bovrup-kartoteket og min fars udmeldelse, som beviser den
svindel, der var med medlemstallet. Der må være mange som min far, der som
ikke-nazist står i kartoteket - - - mon ikke de og deres familier er
straffet nok?

Med venlig hilsen
(Navnet udeladt, men kafka.dk bekendt)
Efter brevskriverens ønske er teksten ændret fra tidligere på dagen. Visse
passager kunne misforstås i første tekst, mener brevskriveren.
(red.Kafka.dk)
-----

kafka.dk's kommentar: Undertegnede har talt med brevskriveren, som ligger
inde med faderens kvittering for udmeldelsen og har lovet at sende en kopi.

Faderen meldte sig ind den 8.7. 1940, fortæller vedkommende kvinde, og
meldte sig ud igen 27.2. 1941. Kvitteringen fra 7. distrikt, Vesterbrogade
79, København V, Telefon Eva 5879, er underskrevet og stemplet.

Hvis offentliggørelsen af Bovrup-kartoteket rummer mange udmeldte, som ikke
kunne blive slettet, er det et spørgsmål om kartoteket bør offentliggøres.

Undertegnede er gået i tænkeboks. Ideen med offentliggørelsen er naturligvis
ikke at forulempe nogen.

Preben Juul Madsen
kafka.dk

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 25-02-02 09:49

"Per Kyhn" <per.kyhn@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> eller kan knytte et par kommentarer til dens oprindelse og brug etc. hører

Det er jo et rimeligt spørgsmål - måske Rigsarkivet kan svare på en
sådan forespørgelse.

Det kan jo være person følsome oplysninger, men har man legalt "lidt
tilfældigt kommet i besidelse af"
dette hæfte er der jo umiddelbart ikke noget til hindre for opslag.

Hvordan har man egenligt "lidt tilfældigt kommet i besidelse af" dette??

Man må jo formode de fleste der kunne stå på denne liste er døde nu.

Mvh
Dennis

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-02-02 11:42

"Dennis Sørensen" <dennisslaegt@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> tilfældigt kommet i besidelse af"
> dette hæfte er der jo umiddelbart ikke noget til hindre for opslag.

Det er en noget vovet påstand. Der kan tidligst benyttes kirkebøger 50 år
efter afleveringen til arkiverne. FT har en 80 års begrænsning og strafbare
handlinger 100 år. Jeg er ikke jurist, men landsforrædderi forekommer mig
at være i det strafbare område. Bortset fra det så antager jeg en bestemt
person vil være opført på listen fordi han sympatiserede med den tyske
ideologi. Efter krigen blev han ligeledes arresteret men pure frifundet, da
han ikke havde deltaget aktivt i noget der kunne ligne landsforrædderi.
Hans brøde bestod i at alt der kunne medvirke til at fjerne bolsjevismen og
kommunismen måtte være af det gode.
Jeg kan ikke se det lovlige eller fornuftige i at hænge sådan en mand ud.

> Man må jo formode de fleste der kunne stå på denne liste er døde nu.

Nå da, det er ikke usædvanligt at blive 90 år i dag.
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 25-02-02 12:18

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg kan ikke se det lovlige eller fornuftige i at hænge sådan en mand ud.
> Man må jo formode de fleste der kunne stå på denne liste er døde nu.

Ja og nej - som der står i et andet svar - hvis dette har været helt
eller delvis
ofentligtgjort så er der intet til hindre. Måske etisk, men jeg mener at
hvis noget
en gang har været offentlig gjort så selv om udgivelsen trækkes tilbage
kan man
skadigt benytte det som måtte være solgt.

Det kommer jo nok anpå hvordan dette tolkes. Men jeg vil formode at man
skulle
kunne kontakte Rigsarkivet for at spørge der. De har evt et kopi af
denne
som allerede er enten tilgængelig eller ej for offentligheden...
Jeg tror det er den eneste måde at få et svar mt lovligheden.

Det etiske synspunkt - tja - jeg ser ikke noget forkert i det. Men man
skal
så huske at checke om de blev dømt eller ej. Blev de dengang renset så
skal
se dem som uskyldige.

Men jeg mener personligt også at krigstiden er alt for omgæret af
tavshed og tabuer

> Nå da, det er ikke usædvanligt at blive 90 år i dag.

Jeg skrev de fleste - ikke alle.

Læste for ikke så længe siden at antallet at modstandsmænd som var i
live
endnu desvære var meget lille.

Mvh
Dennis

Fra : Krabsen

Dato : 25-02-02 21:43

Du behøver såmænd ikke gå så langt. Alle, der nu er over 75-80 var
teenagere/voksne under besættelsen - og mange af dem har _særdeles_ klare
erindringer om tiden - og ikke nødvendigvis erindringer, som de ønsker
genopfrisket.

Så der er al mulig grund til lige at synke spyttet og gå en tur rundt om
parcellen, inden et sådant register spredes ud til Gud og hvermand - helt
uanset de juridiske forældelsesfrister..

mvh
Krabsen
...søn af aktiv modstandsmand

Fra : Bent Fleron

Dato : 25-02-02 23:31

"Krabsen" <news@krabsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> parcellen, inden et sådant register spredes ud til Gud og hvermand - helt
> uanset de juridiske forældelsesfrister..

I høj grad enig.
mvh Bent Fleron

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 26-02-02 09:33

Ja og nej - min personlige mening er stadigt at besættelses tiden er alt
for tabu belagt.
Der er alt for mange skrøner og halve historier om den tid.

Jeg har stor respekt for modstandsbevægelsen, men vil mene at historien
er meget mere
nuanceret end fx historie undervisningen viser. Tænk fx på det rama
skrig tv serien
"Edderkoppen" kunen give - også selv om den rent historisk skulle vise
et
meget realistisk fremstilling af historiens gang.
Ligeledes vil jeg formode at mange slægtsforskere finder både hvide så
vel som sorte får i familien om det så er under besættelsen eller en
af svenske krigene.

Jeg vil for min del afslutte denne debat med et link til Statens
Arkiver:
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/landsvig.htm

Hvor der netop tales om krigens tid. Der er fra Rigsarkivets side lagt
80 års på disse sager.
Om dette så er godt - ja den sag er jo en helt anden.

I princippet burde hæftet vel egenligt afleveres der.

Mvh

Dennis

Fra : Krabsen

Dato : 26-02-02 17:34

> [...]
> er meget mere
> nuanceret end fx historie undervisningen viser.

Det drejer sig ikke om respekt for modstandsbevægelsen - eller disrespekt
for 'de andre', som det jo i dette tilfælde drejer sig om. Det drejer sig om
almene hensyn for ikke at bringe nulevende 'krigsdeltagere' og deres
nærmeste familie i forlegenhed - uanset hvilke side de stod på..
Min far er kun nævnt for at illustrere, at han _også_ ville være modstander
af en offentliggørelse, hvis han blev spurgt (men det er nogle år for
sent..).

> Ligeledes vil jeg formode at mange slægtsforskere finder både hvide så
> vel som sorte får i familien om det så er under besættelsen eller en
> af svenske krigene.

Formentlig stammer Krabsen'erne fra desertører fra Svenskekrigene - helt
fint, men vi mennesker er nu engang mere berørte, jo tættere på os selv, det
kommer. Det er sjovt, hvis tip-oldemoder er knivmorder, men ikke hvis det er
svigermoder..

Ja, det ville jeg nok gøre...

mvh
Krabsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-03-02 08:49

"Dennis Sørensen" <dennisslaegt@ofir.dk> skrev Tue, 26 Feb 2002 08:33:21
+0000 (UTC)

>Ja og nej - min personlige mening er stadigt at besættelses tiden er alt
>for tabu belagt.
>Der er alt for mange skrøner og halve historier om den tid.

Spørgsmålet er bare, om det omtalte papir ikke bare vil tilføje
yderligere nogle halve historier.?

Jeg mener der er især to ting man skal have i tankerne.

1. For det første: Hvor pålideligt er dette materiale.?
Jeg tvivler ikke et øjeblik på, at de folk (vel for en stor dels
vedkommende politifolk og militære efterretningsfolk) har arbejdet
grundigt og seriøst med tingene. Men de har jo altså ikke haft de samme
muligheder for at efterforske tingene, som man ville forvente og kræve i
fredstid.

2. For det andet: Her i landet, og i de fleste andre civiliserede lande,
er man uskyldig indtil det modsatte er bevist.!
For mig at se, så er det her 'kun' en liste over mistænkte. Det er næppe
dem alle der overhovedet er blevet tiltalt for de forhold de mistænkes
for - og endnu færre der er blevet dømt.

Lige som Krabsen (og formentlig mange andre her) er jeg selv søn af en
aktiv modstandsmand. Jeg er naturligvis både glad og stolt over at min
far, som dengang var i en moden alder, havde viljen og modet til at gå
ind i dette arbejde.

Og jeg kan kun have foragt tilovers for de folk der mere eller mindre
direkte gik tyskernes ærinde. De jo næsten alle døde nu, men deres børn
lever - og de har jo hverken lod eller del i de her ting.!

Selvom det i situationen nok ikke kunne være ret meget anderledes, så er
jeg (set i det nok så berømte bakspejl) bestemt heller ikke stolt over
den måde retsopgøret efter krigen forløb på.

Og jeg synes bestemt ikke at vi nu, mere end 50 år senere, skal til at
rippe op i gamle sår, alene på grundlag af mistanker.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Per Kyhn

Dato : 09-03-02 09:27

Det er jo mig som har bogen, så jeg kan bekræfte at det ganske rigtigt bare
er en liste over mistænkte.
Jeg har ikke tænkt mig at "sprede den ud til Gud og hvermand" ( som der vist
var en her i gruppen som udtrykte det ).
Det var jo også derfor jeg nøjedes med at annoncere her i gruppen at jeg
havde bogen.
Jeg havde en anelse om at den ikke var helt almindelig, og så ville jeg jo
bare hjælpe evt. interesserede blandt slægtsforskerne.
Gensidig hjælpsomhed er jo sådant set det det drejer sig om i denne gruppe.
mvh
Per Kyhn
per.kyhn@tdcadsl.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-03-02 09:49

"Per Kyhn" <per.kyhn@tdcadsl.dk> skrev Sat, 9 Mar 2002 09:27:01 +0100

>Det er jo mig som har bogen, så jeg kan bekræfte at det ganske rigtigt bare
>er en liste over mistænkte.

Jeg kom jo lidt sent ind i tråden, så måske er der detaljer jeg har
overset.

>Jeg havde en anelse om at den ikke var helt almindelig, og så ville jeg jo
>bare hjælpe evt. interesserede blandt slægtsforskerne.

At du stiller din viden, herunder oplysninger fra den nævnte bog, til
rådighed for andre på direkte forespøgsel har jeg absolut ingen
indvendinger imod.

Det jeg ville være betænkelig ved var, og måske har jeg misforstået, men
jeg mener det var underforstået i nogle af de andre indlæg, at
materialet uden videre burde offentliggøres på en måde, så det kunne se
ud som at det var en liste over faktiske landssvigere.

>Gensidig hjælpsomhed er jo sådant set det det drejer sig om i denne gruppe.

Helt enig.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 09-03-02 10:18

> [...]
> >
> At du stiller din viden, herunder oplysninger fra den nævnte bog, til
> rådighed for andre på direkte forespøgsel har jeg absolut ingen

Jeg var til gengæld med i tråden fra starten og det jeg opponerede imod var
en slags 'offentliggørelse' f. eks. her i gruppen, fordi det drejer sig
dels om en indsamling af oplysninger der kan være ukorrekte p.g.a. metoden
de er indsamlet på og dels er det følsomme oplysninger. Jeg har til gengæld
heller intet i mod din hjælpsomhed, den er faktisk meget velkommen,
forstået således at man nu her fra gruppen kan kontakte dig privat med
spørgsmål og modtage svar, - ligeledes privat. Det vil trods alt være en
fin hjælp til dem der ønsker det.
Har du overvejet at kontakte Rigsarkivet ? De har sandsynligvis bogen i
forvejen, men prøv at spørge dem.
Med venlig hilsen Bent Fleron