Yanmar 1GM
Fra : Flemming

Dato : 25-01-01 21:09

Er lidt træt i det. Dysen er checket. Filtrene er skiftet. Udluftning
forsøgt.
Er der nogen der har erfaring med ovennævnte motor.
Forpumpe?
Højtrykspumpe?
Stadigvæk luft?
MvH
Flemming

Fra : Karsten

Dato : 25-01-01 23:59

Det kommer da an på hvad du mener med "lidt træt i det". Kan den ikke
starte? Stopper den under drift ("sætter ud"...?!?)?, eller trækker
den ikke korrekt?

Jeg har selv sejlet med 1GM'eren, og det var den motor, jeg har været
absolut mest tilfreds med. Aldrig nogen problemer.
Men det er selvfølgelig en betingelse at filtre skiftes hvert år. Ud
over den på motoren kan der være et grovfilter og vandudskiller ved
tanken, der skal renses ind imellem (grovfilteret behøves ikke renses
hvert år, hvis du ikke ligefrem sejler flere tusinde sømil hvert år).

Du skriver at dysen er checket? Har du selv gjort det? Jeg tænker på
om paknings skiven under den er blevet skiftet efter dysecheck (om den
er tæt)

Udluftningen har aldrig været noget problem for mig. Det var nok at
udlufte op til den udluftningsskrue, der sidder oven på
dieselfilteret.

Men hvis du kommer med en lidt mere nøjagtig forklaring om hvad
problemet er, kan vi måske hjælpe dig....

Fra : Flemming

Dato : 26-01-01 09:21

Den starter fint. Men er sløv i acelleration, selv i frigear.
Filtre og vandudskiller er renset/skiftet. Der er ingen utætheder ved dysen.
Flemming

Fra : Karsten

Dato : 27-01-01 22:03

Jeg kan kun se at det må være brændstofmangel.
Altså igen: Er der et grovfilter under tanken?

"Forpumpen" som du selv skriver om er så vidt jeg husker den samme som
den manuelle pumpe (den bliver aktiveret indefra), så hvis du kan
udlufte (den skal give et "ordentlig skvat" hver gang du trykker), så
er der ikke noget i vejen med den.

Hvis motoren starter fint, er den ikke slidt, så det kan du også
glemme....

Fra : Flemming

Dato : 01-02-01 13:44

Efter at have motioneret højtrykspumpen og regulator arm igennem
oliepåfyldningen ser problemet ud til at være løst.
MvH
Flemming

Fra : Sven Fafner

Dato : 01-02-01 21:26

On Thu, 1 Feb 2001 13:43:53 +0100, Flemming wrote:

>Efter at have motioneret højtrykspumpen og regulator arm igennem
>oliepåfyldningen ser problemet ud til at være løst.

Hej Flemming - jeg har også en 1GM10 (første sæson) og vil gerne lære
så meget som muligt om min motor. Hvor sidder højtrykspunpen og
regulatorarmen i forhold til oliepåfyldningen, og hvordan udførte du
præcis denne 'motionering' ?

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : olesloth@post9.tele.~

Dato : 27-01-01 09:55

Hvis motoren ikke oser når du giver gas, hvad jeg ikke formoder, må det
være brændstofmangel, i så fald skal dieseltanken tømmes da det kan være
dieselpest. Tanken skal også åbnes og du kan se en substans som fint
tang.