webcam
Fra : Niels Andersen

Dato : 22-02-02 17:43

Jeg prøver at få mit webcam til at køre, men jeg kan overhovedet ikke
finde noget som helst information om det.

Det er et USB kamera, et Creative Webcam II. Jeg har læst mig frem til,
at jeg skal bruge driveren "OV511" i Linux.

Jeg har lavet mig en kerne, hvor der er undstøttelse af USB og mit
webcam. Jeg håber jeg har ramt rigtigt. Der var også nævnt nogle ting,
som var nødvenige for at køre video4linux, og for at få /dev/video til
at køre. Jeg kan ikke huske hvad det var, men jeg satte selvfølgelig al
den slags til "y" eller "m".

Her kommer lige noget interessant fra dmesg, alt hvad jeg kan finde om USB:

usb.c: registered new driver hub
uhci.c: USB Universal Host Controller Interface driver v1.1
uhci.c: USB UHCI at I/O 0x6400, IRQ 11
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 1
hub.c: USB hub found
hub.c: 2 ports detected
[...]
hub.c: USB new device connect on bus1/1, assigned device number 2
usb.c: USB device 2 (vend/prod 0x5a9/0x511) is not claimed by any active
driver.
hub.c: USB new device connect on bus1/2, assigned device number 3
usb.c: USB device 3 (vend/prod 0x55f/0x3) is not claimed by any active
driver.
[...]
usb.c: registered new driver usbscanner
scanner.c: 0.4.6:USB Scanner Driver
Linux video capture interface: v1.00
usb.c: registered new driver ov511
ov511.c: USB OV511 camera found
ov511.c: camera: Creative Labs WebCam 3
ov511.c: Sensor is an OV7610
ov511.c: v1.28:OV511 USB Camera Driver

Som i kan se har jeg to USB-porte, der er webcam på den ene (og det er
altså kun en 2'er, det er *ikke* en "webcam 3"), og der er en scanner på
den anden.

Det næste skridt, i alt hvad jeg har kunnet finde om emnet, er noget i
denne stil:
$ gqcam
/dev/video: No such file or directory

Andre programmer opfører sig også som om jeg ikke har noget webcam.

Det er nok noget med at konfigurere video 4 linux, men hvordan?

(Linux 2.4.17, Debian Woody)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-02-02 17:53

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> [...]
> $ gqcam
> /dev/video: No such file or directory
>
> Andre programmer opfører sig også som om jeg ikke har noget webcam.

Oplagt var at prøve: ls -ld /dev/video
På min RedHat-7.2:

[thomas@ted thomas]$ ls -ld /dev/video
drwxr-xr-x 2 root root 4096 Oct 28 16:42 /dev/video
[thomas@ted thomas]$ ls -l /dev/video0
crw------- 1 thomas root 81, 0 Aug 30 22:30 /dev/video0

Prøv med /dev/video0 i stedet.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-02-02 18:02

"Thomas Bjorn Andersen" <tbanews@gen-v.net> wrote in message
<m3g03th319.fsf@gen-v.net>:
> Oplagt var at prøve: ls -ld /dev/video

$ ls -ld /dev/video
ls: /dev/video: No such file or directory
$ ls -ld /dev/video0
ls: /dev/video0: No such file or directory
$ ls -l /dev/video0
ls: /dev/video0: No such file or directory
$ ls -ld /dev/vid*
ls: /dev/vid*: No such file or directory
$ ls -l /dev/vid*
ls: /dev/vid*: No such file or directory

:(

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-02-02 18:14

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

I det du klippede væk stod der bl.a.:
crw------- 1 thomas root 81, 0 Aug 30 22:30 /dev/video0

Prøv med en:
mknod /dev/video0 c 81 0

Se også dokumentationen for MAKEDEV.

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-02-02 18:31

Thomas Bjorn Andersen wrote:
> Prøv med en:
> mknod /dev/video0 c 81 0

Woohoo!
$ sudo gqcam -v /dev/video0
Og så fik jeg et billede frem. Godt nok er farverne helt forkerte, men det
er da et billede.

(Kan jeg undgå at skulle bruge sudo?)

gqcam er godt nok ikke det bedste program, eller også skal jeg bare lege
noget mere med det.
camstream finder stadig intet. :(
Det er de to jeg kender, lige nu. :)

Andre forslag?

> Se også dokumentationen for MAKEDEV.

Jeg har nu bladret den igennem, blev ikke meget klogere. :-/

Mange tak, indtil videre! :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-02-02 18:32

Niels Andersen wrote:
> camstream finder stadig intet. :(

BTW:
$ caminfo
Detected 0 Video4Linux devices.

Der er sikkert en sammenhæng...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 22-02-02 19:59

On Fri, 22 Feb 2002 18:31:02 +0100, Niels Andersen wrote:

> Woohoo!
> $ sudo gqcam -v /dev/video0
> Og så fik jeg et billede frem. Godt nok er farverne helt forkerte, men
> det er da et billede.
>
> (Kan jeg undgå at skulle bruge sudo?)

chmod 666 /dev/video0
burde kunne gøre det

btw kunne du ha' lavet device filerne med ./MAKEDEV video

Bo Simonsen

"Join the GNU Generation"