Rod i partitionerne
Fra : Frede Sørensen

Dato : 21-02-02 22:28

Jeg har netop efter genopbygning af computeren geninstalleret Red Hat 7,2,
og nu nægter Partition Magic Pro 7.0 at fungere, når den startes spørger
den:
"Error 116 on the partition starting at sector 22507065. The starting LBA
value is 22507065 and the CHS value is 16450559. The LBA and CHS values must
be equal PMpro har verified, that the LBA value is correct, and can fix the
CHS value, do you want PM to fix that?"
Klog af skade svarede jeg nej; jeg kan nemlig huske noget lignende, hvor jeg
svarede ja, og mistede min extended dos partition.
Jeg kan huske at Redhat under installationen havde et felt, hvor man kunne
afkrydse LBA; men det var ikke normalt nødvendigt. Ville det have hjulpet at
hakke af her. Og er der nogen, der har et forslag til at løse problemet, jeg
vil nemlig gerne have PM til at fungere igen.

En 30 GB hardisk er opbygget sådan
1,5 GB til millenium
50 MB til dos
2,3 GB til XP
50 MB til /boot
250 MB til swap
og en extendended:
3,0 GB fat 32 D:
50 MB fat 32 E:
3,0 GB fat 32 F:
2,7 GB fat 32 G:
10 GB fat 32 H:
4 GB ext3 root
jeg bruger GRUB som bootloader

Frede

frede-plesnerFJERN@mail.sonofon.dk
http://web.sonofon.dk/frede-plesner/

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-02-02 21:24

Frede Sørensen wrote:

> [...]
> at hakke af her. Og er der nogen, der har et forslag til at løse
> problemet, jeg vil nemlig gerne have PM til at fungere igen.

Det er din indstilling i BIOS, der er gal. Da du samlede maskinen, har du
valgt den forkerte af CHS/LBA/LARGE (jeg kan ikke huske hvilken, du skal
bruge).

Prøv at ændre i BIOS og se, om linux kommer op.

-Claus

Fra : Frede Sørensen

Dato : 22-02-02 21:55

Nej, det er ikke her. Linux er oppe, det hele kører fint. Bortset fra at jeg
ikke længere kan bruge Partition magic, med mindre den får lov til at rette,
og så tror jeg, at den udvidede partition forsvinder!

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-02-02 23:02

Frede Sørensen wrote:

> Nej, det er ikke her. Linux er oppe, det hele kører fint. Bortset fra at
> jeg ikke længere kan bruge Partition magic, med mindre den får lov til at
> rette, og så tror jeg, at den udvidede partition forsvinder!

Jo det er. Linux kan fint leve med en forkert BIOS indstilling. Linux
bruger nemlig slet ikke BIOS til andet at få hevet LILO i luften (og LILO
er strengt taget slet ikke en del af linux).

-Claus

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 23-02-02 13:52

On Thu, 21 Feb 2002 22:28:15 +0100, "Frede Sørensen"
<frede-plesnerFJERN@mail.sonofon.dk> wrote:

> [...]
>hakke af her. Og er der nogen, der har et forslag til at løse problemet, jeg
>vil nemlig gerne have PM til at fungere igen.

Nu er jeg ikke meget for at blande mig, når jeg ikke kender
detaljerne, men sandsynligheden taler for at der ikke sker noget ved
at lade Partition Magic foretage denne ændring. Der er tale om at tal
i partitionstabellen, der ikke bruges til noget, ændres fra 1 standard
til en anden. Det "lignende" du nævner kunne være Norton, som man
aldrig bør lade ændre noget.

Ovennævnte opbygning kan i øvrigt ikke være korrekt gengivet, idet der
synes at være nævnt 6 primære partitioner.
--
Svend Olaf