rideskoledrift
Fra : Finn A. Hansen

Dato : 22-02-02 09:02

Hej

Jeg har været så dum at sige ja til at være med til at passe regnskab i min
rideklub. Og hold op hvor er det en stor og frygtelig opgave. Vi er to om
jobbet, og vi arbejder godt sammen, men vi har haft en del søvnløse nætter
over, hvordan man får tingene til at gå op og enderne til at mødes. Vi har
200 medlemmer og meget lækre og fine forhold, en stald med plads til 30, og
den er fuld både af elevheste og opstaldede. Vi har to fuldtidsansatte og
fuld gang i det hele, men alligevel er der pengemangel. Der dukker hele
tiden uforudseete udgifter op. Mange af problemerne styres dårlig styring
fra tidligere, men noget er også ting som nu f.eks. halmpriserne pt. Hvordan
gør andre klubber? Der må da være mange andre, som har problemer med at få
pengene til at strække. Lige nu er jeg i tvivl om, man overhovedet kan tjene
penge på at have en rideklub. Man tjener ihvertfald ingen ting på
opstaldning med de halmpriser, så skulle en boks koste 2500 kr mod de 1500
vi tager. Hvem har gode ideer til at tjene penge og styre økonomi i klubber.
Vi har selv ideer som sponsorspringning, ridelejr, lotteri , salg af
t-shirts med elevhestebilleder osv på, men det er hele tiden de samme
frivillige, det hænger på, og jeg synes, det er svært at få forældre til
børn, som rider, til at forstå, at vi ikke er et kommunalt fritidshjem, hvor
de kan klaske deres unger af et x-antal timer om ugen og aldrig selv skal
yde så meget som en kage til et stævne. De kommer bare og sætter dem af og
så er det ellers mest brok, man hører over småting.

en frustreret
hilsen fra Elisabeth

Fra : Richard Nybo

Dato : 23-02-02 22:06

Hejsa!
Halm er dyrt! Har I overvejet at skifte det ud med spåner? Hvis det er
rideskolen der står for udmugning (det er det jo mange steder), så kan der
måske være lidt penge at spare der. Spåner kan man tit mere eller mindre få
kastet gratis i nakken ved tømmergårde og møbelfabrikker o.s.v. Man skal
bare lige sikre sig at spånerne kommer fra træ, som hestene kan tåle. Og så
bruger man jo bare lidt halm og/eller hø som tilskud til foderet. For mig
privat virker det ihvertfald. Jeg sparer ret meget på at strø med spåner.
Men nu har jeg så bare det problem i år, at jeg ikke har noget sted at
opbevare alle de spåner, så i år bruger jeg halm. Men forhåbentlig næste
år...! Nå, jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men jeg syn's lige
jeg ville sige det!

Venlig hilsen Camilla

Fra : Gitte Wange

Dato : 23-02-02 22:14

On Sat, 23 Feb 2002 22:06:18 +0100, "Richard Nybo" <rich@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>år...! Nå, jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men jeg syn's lige

Desuden kan man spare endnu mere hvis man fjerner klatterne samt de
våde spåner hver dag og kun "muger i bund" en gang om ugen ...

Jeg havde på et tidspunkt en krikke gående på spåner i en pæn stor
boks. Den boks krævede 1 sæk spåner hver gang jeg mugede ud (ca. 1
gang om ugen) og så havde jeg en sæk jeg supplerede med hvis jeg
fjernede mange våde spåner i det daglige.

Altså 5 pakker spåner hver 4. uge til ca. 9-10 kvm. boks. (i
vinterhalvåret hvor krikken stod inde om natten).

Jeg kan ikke præcist huske hvad i gav for spåner men de var vist
varmebehandlede - og jeg tror vi smed 1 tier pr. pakke. Så gik resten
i staldkassen.

Hilsen Gitte

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 24-02-02 07:49

Ja, vi har snakket om spåner, men mange af de privatopstaldede kan ikke lide
det, og vi har også problemet med opbevaringen og problemet med at komme af
med det igen. Som det er nu har vi ikke besværet med at opbevare halmen, det
klarer vores nabo, en stor landbrugsbedrift, og den aftager også vores
gødning gratis, så det er en meget fin ordning. Jeg ved ikke, hoster de
heste på spåner mere, og kommer de ikke til at spise det indimellem?
Vi er simpelthen nødt til at finde en model, så vi sparer på halmen uden det
går ud over krikkerne. Og så ellers lave penge på alt muligt andet. Nogen
ideer??? Jeg har leget med tanken om at fylde stalden med elevheste - måske
især søde ponyer - og så bare køre hold. Som priserne er nu, tjener vi ingen
penge på opstaldning, og det er hele tiden to modsatrettede interesser, som
støder sammen i elever og privatrytterne, som vil have ridehuset for sig
selv. Men jeg ved ikke, om det er vejen frem. Der findes ponyrideskoler ved
jeg, og det er jo folk under 25, som kaster penge af sig i tilskud. Det er
ulækkert, at man skal tænke i de baner, men sådan er det. Iøvrigt kunne jeg
tænke mig en debat om kvaliteten af undervisningen på rideskoler. Jeg ved,
at der er tanker om at lave en pædagogisk ridelærer uddannelse a la den i
Sverige, og det synes jeg er en god ide. Beridere mister hurtigt interessen
for at stå i en kold ridehal og råbe unger op. Sådan en uddannelse kunne
f.eks. foregå på de landbrugsskoler, som har hestelinien i forvejen.
v.h. Elisabeth
"Gitte Wange" <gitte@babytux.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan ikke præcist huske hvad i gav for spåner men de var vist
> varmebehandlede - og jeg tror vi smed 1 tier pr. pakke. Så gik resten

frustreret

Fra : Lily

Dato : 24-02-02 16:30

Finn A. Hansen <villalulla@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c75fadb$0$89091$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> yde så meget som en kage til et stævne. De kommer bare og sætter dem af og
> så er det ellers mest brok, man hører over småting.

Har du overvejet at sætte halvpart på elevhestene?
Nu ved jeg ikke hvor mange dage hestene går, men på den rideskole jeg rider,
er der sat halvpart på om søndagen. Jeg har selv part på en skøn skolehest
og skal til at begynde undervisning. Det giver også hestene mulighed for at
opleve andet end bare ridehusets fire vægge.
Bare et forslag.....

Hilsen og held og lykke
Tina

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 23-02-02 02:57

"Finn A. Hansen" <villalulla@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> yde så meget som en kage til et stævne. De kommer bare og sætter dem af og
> så er det ellers mest brok, man hører over småting.

Sådan er livet i alt hvad der hedder foreninger! Man hænger på så længe man
har overskud og engagement til det og overlader så skidtet til nogle nye
(hvis der er nogen).

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- engageret webmaster i Islandshesteforeningen Isafold