ved at blive sinsyg.. IRQ
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-02-02 21:27

Nogen der kan hjælpe..

Kan slet ikke finde ud af, at få fordelt mine IRQ perfekt.....

Det kommer lidt an på hvordan mine kort sidder i maskinen..

Jeg har windows XP på et Abit kt7-raid bundkort...

Windows giver mig disse irq´er:

IRQ 0 System timer OK
IRQ 1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard OK
IRQ 3 Communications Port (COM1) OK
IRQ 4 Communications Port (COM4) OK
IRQ 6 Standard floppy disk controller OK
IRQ 8 System CMOS/real time clock OK
IRQ 11 Microsoft ACPI-Compliant System OK
IRQ 11 Radeon 7200 / Radeon OK
IRQ 11 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK
IRQ 11 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK
IRQ 11 Creative SB Live! Value (WDM) OK
IRQ 11 Adaptec AHA-2940AU PCI SCSI Controller OK
IRQ 11 Intel(R) PRO/100 S Desktop Adapter OK
IRQ 11 HPT370 UDMA/ATA100 RAID Controller OK
IRQ 12 Logitech-compatible Mouse PS/2 OK
IRQ 13 Numeric data processor OK
IRQ 14 Primary IDE Channel OK
IRQ 15 Secondary IDE Channel OK

hvis jeg nu bruger USB porten til mus og tastatur.... Kan jeg så spare de 2
IRQ´er? Men det var noget med at det skulle slås fra i bios. Men hvordan gør
man det, når usb ikke fungere derude?

jeg ville meget gerne have lydkortet, som midlertidigt er et player 1024
kort... mit audigy er sendt til creative...

og hpt370 raidpoint kontrolleren, burde også have sin egen.

Kan jeg styre det et sted?

Spørg endelig efter info

Fra : Madsen

Dato : 21-02-02 21:42

Bjarke Hansen skrev:

> Kan jeg styre det et sted?

WinXP og Win2000 kører som standard med noget der hedder IRQ-sharing
eller IRQ-deling hvor forskellige enheder sagtens burde kunne deles om
den samme IRQ. <http://makeashorterlink.com/?W27751E5>

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-02-02 21:46

> WinXP og Win2000 kører som standard med noget der hedder IRQ-sharing
> eller IRQ-deling hvor forskellige enheder sagtens burde kunne deles om
> den samme IRQ. <http://makeashorterlink.com/?W27751E5>

men stadig,,, der er altid problemer med lydkortet,,, knitren osv,,, hvis
der fx arbejdes på hight point controlleren...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-02 22:04

On Thu, 21 Feb 2002 21:46:25 +0100,
Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:
> "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> men stadig,,, der er altid problemer med lydkortet,,, knitren osv,,, hvis
> der fx arbejdes på hight point controlleren...

Det er sandsynligvis dit VIA chipset der er problemet.
Med lidt held kan et ordentlig lydkort med RAM onboard klare
problemet, f.eks. SoundBlaster Audigy. Soundblaster Live er
kendt for at køre af skod med VIA chipset.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-02-02 22:06

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Det er sandsynligvis dit VIA chipset der er problemet.
> Med lidt held kan et ordentlig lydkort med RAM onboard klare
> problemet, f.eks. SoundBlaster Audigy. Soundblaster Live er
> kendt for at køre af skod med VIA chipset.

Ja sikkert VIA chipsættet...

Men jeg har nu AUDIGY lydkortet også,,, min EX box er defekt og det er
derfor sendt til creative...!

Og her er det helt det samme

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-02-02 22:20

> Ja sikkert VIA chipsættet...

Men hvordan fixser man DET problem?

Nu har jeg haft det bundkort i 1,5 år.. og er ved at blive træt af det..

Det er et KT133/A chipsæt model VT 8363

Fra : Madsen

Dato : 21-02-02 22:48

Bjarke Hansen skrev:

> Men hvordan fixser man DET problem?

Jeg har tidligere læst et par indlæg bla. her i gruppen om nogle
BIOS-indstillinger man med fordel kan prøve af når man oplever
knitren i højttalerne med Live-kortene.
Så vidt jeg husker er det noget med at deaktivere "PCI Master Read
Caching" og "Delayed Transcation", men jeg må indrømme at jeg ikke
selv har erfaring med dette, da jeg ikke kendte til tricket da jeg
selv kæmpede med det første Live-kort.

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-02-02 23:08

> [...]
> Caching" og "Delayed Transcation", men jeg må indrømme at jeg ikke
> selv har erfaring med dette, da jeg ikke kendte til tricket da jeg

Ok, det vil jeg prøve

Men tilbage til det første spørgsmål....

Hvordan styrer jeg hvilke IRQ´er de forskellige ting skal have`?

Hvordan kan jeg bruge mit USB mus og tastatur i dos og bios?

Fra : Madsen

Dato : 21-02-02 23:21

Bjarke Hansen skrev:

> Hvordan styrer jeg hvilke IRQ´er de forskellige ting skal have`?

Det kan du ikke medmindre du slår ACPI fra i styresystemet, og selvom
du gør det, er det ikke engang sikkert at det kan lade sig gøre.
Se evt. denne tråd, hvis du har adgang til den:

> Hvordan kan jeg bruge mit USB mus og tastatur i dos og bios?

Så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre at bruge USB-enheder i DOS,
men gok mig endelige oven i skalden hvis jeg tager fejl. Det er endnu
ikke lykkedes her i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-02-02 23:28

> Det kan du ikke medmindre du slår ACPI fra i styresystemet, og selvom
> du gør det, er det ikke engang sikkert at det kan lade sig gøre.
> Se evt. denne tråd, hvis du har adgang til den:

Ok, jaja kan sagtens se den,,

Udførlig beskrivelse,, jeg vil overveje om jeg vil prøve det!

> Så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre at bruge USB-enheder i DOS,
> men gok mig endelige oven i skalden hvis jeg tager fejl. Det er endnu
> ikke lykkedes her i hvert tilfælde.

Ok, men det lyder da lidt mærkeligt, at man skal slå det fra i bios.. Men
hvordan slår jeg det fra, hvis jeg så har sat det i USB porten, hmmm

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-02-02 23:57

> Så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre at bruge USB-enheder i DOS,
> men gok mig endelige oven i skalden hvis jeg tager fejl. Det er endnu
> ikke lykkedes her i hvert tilfælde.

*gok* ?

Hvis "USB Keyboard Support" slås til i BIOS'en så burde der vel være
understøttelse af det i DOS...eller hva'?
Med hensyn til USB mus, så ved jeg at det kan lade sig gøre. Jeg har haft
min IntelliMouse Explorer (USB) til at køre uden for Windows. Jeg tror nok
det var med en bootdisk lavet af Norton Ghost. Det var ikke på min egen
computer, men jeg kan huske at det virkede. Og hovsa... man kan god surfe
lidt rundt mens man skriver. Se hva' jeg fandt:
http://www.computing.net/dos/wwwboard/forum/7923.html
Og filerne ligger her:
http://makeashorterlink.com/?G3CD1217

- Lars

Fra : Madsen

Dato : 22-02-02 01:24

Lars Jørgensen skrev:

> *gok* ?

Tak ;)

> Hvis "USB Keyboard Support" slås til i BIOS'en så burde der vel
> være understøttelse af det i DOS...eller hva'?

Muligvis. Den sidste pc jeg ejede havde ikke den mulighed, men den var
dog født med USB-port. Den nyere pc jeg sidenhen har købt, har den
mulighed og har også noget der hedder 'Reserve IRQ for USB', eller
noget i den stil. USB-support er også slået til i BIOS ved mig nu, men
jeg kører pt. PS/2 på både mus og tastatur.

> [...]
> Ghost. Det var ikke på min egen computer, men jeg kan huske at det
> virkede. Og hovsa... man kan god surfe lidt rundt mens man

Ja, og der står ganske rigtigt følgende:
For your USB keyboard or mouse to work with MS-DOS-based utilities and
non-Windows* modes, your computer must have USB Legacy Support enabled
in the BIOS. USB Legacy Support allows the BIOS to interact with a USB
keyboard, and in limited cases, a USB mouse.

> http://makeashorterlink.com/?G3CD1217

makeashorterlink.com er åbenbart nede lige nu, men jeg tror på dig. :)

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-02-02 00:50

> [...]
> Caching" og "Delayed Transcation", men jeg må indrømme at jeg ikke
> selv har erfaring med dette, da jeg ikke kendte til tricket da jeg

Nu har jeg været i bios..

Jeg kunne ikke finde det PCI master read caching,,, men de andre ting
allerede var deaktiveret...

Men jeg fande USB support bios Så nu har jeg smidt tastatur og mus i usb
igen...

Fra : Madsen

Dato : 21-02-02 22:48

Povl H. Pedersen skrev:

> Det er sandsynligvis dit VIA chipset der er problemet.

Ja, i kombination med Creative-kortet vil jeg tro.
Jeg har haft lignende problemer med mit første Live-kort fra Creative
og det var både på min gamle pc med Intel-chipsæt og på den nye som har
Via-chipsæt. Siden jeg kylede det Live-kort ud og købte et Live 5.1 har
jeg ikke oplevet problemer med knitren i højttalerne, så jeg tror lige
så godt det kan tænkes at være lydkortet der har den største årsag til
problemet, men kombinationen med Via-chipsættet er heller ikke altid en
god blanding har jeg ladet mig fortælle.

Madsen.