Cisco Router 677 (ADSL) på unix server (So~
Fra : J.S.

Dato : 25-01-01 20:06

Vi har fået ADSL i firmaet og har koblet Cisco routeren på et netkort på
serveren.
PC'erne har fast ip 192.168.1.2 osv. Det vil vi godt bibeholde.
Cisco routeren har 10.0.0.1 og vil selv tildele ip adresser som standard.
Skal vi ændre opsætningen i routeren for at få det til at virke?
Er der nogen der har en god løsning på problemet.
Mvh.
JS

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-01-01 20:42

"J.S." <jorgen_s@vip.cybercity.dk> writes:

> Cisco routeren har 10.0.0.1 og vil selv tildele ip adresser som standard.
> Skal vi ændre opsætningen i routeren for at få det til at virke?

Routeren vil kune uddele adresser til maskiner der beder om det. Så
hvis bare der ikke er nogen maskiner, der beder om en adresse, så
skulle det ikke skabe problemer.

Det eneste der så skal sættes op er at routeren skal vide at det indre
netværk hedder 192.168.1.0:

Læs manualen, for dette er til dels efter hukkommelsen. Sæt så
routeren i enabled mode. Udfør så komandoerne:

set interface eth0 address 192.168.1.1
set interface eth0 mask 255.255.255.0
set dhcp disabled

Det kan vist anbefales at gøre det med serielkablet. Ellers mister du
formodentligt forbindelsen efter at have skiftet ip-adresse på routeren.

--
GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke

Fra : Don Giovanni

Dato : 25-01-01 20:50

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
> Det kan vist anbefales at gøre det med serielkablet. Ellers mister du
> formodentligt forbindelsen efter at have skiftet ip-adresse på routeren.
Hvilket program til Linux kan egentlig finde ud af at kommunikere med
routeren via seriel kabel?

Fra : Henrik Olesen

Dato : 25-01-01 21:33

> Hvilket program til Linux kan egentlig finde ud af at kommunikere med
> routeren via seriel kabel?

minicom kan benyttes.

Med venlig hilsen
Henrik Olesen
Blue Sky
------------------------
E-mail: henrik@blue-sky.dk
www: www.blue-sky.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 25-01-01 21:21

Don Giovanni <don@cheater.dk> wrote:
> "Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
> Hvilket program til Linux kan egentlig finde ud af at kommunikere med
> routeren via seriel kabel?

et terminalprogram til serielport:

minicom, seyon, xc, ........ (der er mange)

Og så et passende (måske null-modem kabel?) til routeren.
--
Frank Damgaard

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-01-01 08:49

frank damgaard <frank.damgaard@no.spam> writes:

> Og så et passende (måske null-modem kabel?) til routeren.

Man får et smart blåt kabel med serielstik i den ene ende og RJ-45 i
den anden ende med. Jeg må se at finde en eller anden interessant brug
for det kabel.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 26-01-01 09:36

Således skrev Peter Makholm <peter@makholm.net> i dk.edb.system.unix
26 Jan 2001 08:49:21 +0100:

>Man får et smart blåt kabel med serielstik i den ene ende og RJ-45 i
>den anden ende med. Jeg må se at finde en eller anden interessant brug
>for det kabel.

220V ind på data-benene i det serielle stik?

Knud
--
THIS PLACE IS JUST _SLOPPING_ OVER WITH PEACE AND QUIET!