Død af "klemmelse"
Fra : Niels Erik Simonsen

Dato : 21-02-02 19:52

På LAO d.d. fandt jeg en kvinde, som var død af "klemmelse". Er der nogen,
som ved, hvad det er?
--
mvh Simon
http://home19.inet.tele.dk/simonshp

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-02-02 07:32

On Thu, 21 Feb 2002 19:51:37 +0100, Niels Erik Simonsen wrote:

>På LAO d.d. fandt jeg en kvinde, som var død af "klemmelse". Er der nogen,
>som ved, hvad det er?

Det er vel en hjertesygdom, eventuelt en infarkt. Men "klemmelse"
behøver ikke nødvendigvis at betyde pudselig død. Det kan vel også
betegne "trykken for brystet" i almindelighed og af forskellige
årsager.

I Holbergs "Den vægelsindede" siger Eraste på et tidspunkt:
"Jeg skulde tænke, den slags Drik var skadelig for Madamen, saa vel
som for alle dem, der af Naturen er traurige; saa snart jeg drikker
kun en Koppe, faaer jeg strax saadan Hierte-Klemmelse, saa jeg synes
ligesom jeg havde giort en U-lykke".

Se iøvrigt "Sygdomme og dødsfald i Vonsild i perioden 1685-1706", hvor
Rikke Møller Jakobsen i Sønderjysk Månedsskrift, kommenterer de
forskellige dødsårsager, der ar angivet af præsterne i Vonsild
kirkebog http://vonsilds-slaegter.port5.com/437_de-syge.htm

Venlig hilsen
Kurt Hansen