Hvorfor ikke chips?
Fra : Mette Jensen

Dato : 21-02-02 16:57

Hvorfor bliver det ikke ved lov, vedtaget at katte skal chips's som hunde?
Det har jeg ikke kunne finde noget rigtig godt svar på. Det er både nemmere
og billigere at chipse katten, end øretatovere den. Katten skal i narkose og
resultatet er et grim tatovering i øret.

Hvis den ulykkelige dag så skulle oprunde, hvor katten løber hjemmefra eller
bliver fundet død, har vi balladen. Jeg har selv stået i situationen hvor
jeg ikke kunne læse en kats øretatovering. Så kan ejeren ikke få besked om
sin kats skæbne.

Og den meste ubehagelige af alle: da min egne kat forsvandt, ringede jeg til
Falck og spurgt om de have fundet en kat der så, sådan og sådan ud. Svaret
jeg fik ryster mig stadigt. De havde nemlig en stor kummefryser, hvor de
smed alle(de døde!!) katte i, de fandt!! Jeg var ved at falde ned af stolen.
Skulle jeg så stå der og "rode" imellem en hel stak døde katte for at se om
min Miacis var der?? Undskyldningen var at de ikke kunne læse
øretatoveringen ordentligt af, så de kunne ikke finde ejeren.

Så ville det være bedre, at de have den chipaflæser i bilen og kunne
derefter hurtigt og sikket få oplysningerne om katten?

Men det kan godt være jeg har overset et væsentligt argument til at man ikke
chipser katte. Jeg har nu en udstillingskat, som er chipset og kan ikke se
nogen negative ting forbundet med det. Kashmir løber ikke frit ud og ind som
det passer ham, men det er der jo så mange andre katte der gør. Jeg mener:
katte har overhalet hunden som favorit kæledyr så hvorfor kan det ikke også
gælde dem?

Mette og Kahmir

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-02-02 17:26

d. 21/02/02 16:56 skrev Mette Jensen på chili200@hotmail.com i artiklen
a535c4$216q$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> og billigere at chipse katten, end øretatovere den. Katten skal i narkose og
> resultatet er et grim tatovering i øret.

Jeg tror nok at begrundelsen først og fremmest er at tatoveringen er
umiddelbart synlig for alle, så du straks kan se, at her er en kat med en
ejer. Desværre er der jo rigtig mange herreløse katte. Chipsmærkningen er jo
straks sværere at opdage.
Og så har jeg hørt fra venner med hunde, at det faktisk er ganske svært at
finde en scanner - det er ikke noget de har som standard hos
redningstjenesterne. Jeg kan stadig huske en (galgen)humoristisk tegning i
Tænk - eller lignende - hvor man prøvede at køre hunden gennem en scanner i
et supermarked - sådan en ved kassebåndet. Det var illustration til en
artikel om, at det ikke var til at opdrive en scanner, når uheldet var ude,
selv om det er lovpligtigt (tror jeg nok?) at hunde skal chipses. Men
selvfølgelig kan det have ændret sig, jeg tror artiklen var for nogle år
siden.

--
Mange hilsner fra Ann R
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck/

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-02-02 18:22

"Mette Jensen" <chili200@hotmail.com> wrote in message
> [...]
og
> resultatet er et grim tatovering i øret.

Som Ann også er inde på er det noget mere besværligt at aflæse en chip end
at konstatere en øremærkning. Desuden vil "almindelige" mennesker der finder
en kat sandsynligvis slet ikke tænke på at en kat kan være chippet, især da
ikke hvis det er en "rundstrikket" model. Til gengæld kan de med det samme
se på en tatovering at det er en kat der "hører til" et eller andet sted.
Jeg har i øvrigt også hørt om problemer med at have tilstrækkeligt med
scannere.

Om tatoveringerne er grimme tror jeg er individuelt. Jeg synes ikke det
skæmmer mine katte, men det er da korrekt at de med tiden kan blive noget
udviskede. Til gengæld har jeg hørt (muligvis rygter?) at en chip kan vandre
altså ende et sted langt fra hvor man forventer at finde den. Så man måske
ikke opdager den selv ved scanning.

Desuden tvivler jeg på at en lov vil have effekt, det skulle vel gælde alle
katte, men jeg tvivler på at en gårdejer ville lade sine musefængere chippe.
Dette ikke sagt for at nedgøre landmænd, men mange af dem ser altså
"anderledes" på katte end vi byboere. Med hunde er det en helt anden sag, da
de jo i forvejen skal have en lovpligtig forsikring og altså på en helt
anden måde er "under opsyn".

(og så kommer det dumme spørgsmål fra mig der aldrig har haft hund: Findes
der noget der hedder hundeskat?)

Hilsner
Lisbeth
--
~~~~~No outfit is complete without a few cat hairs~~~~~
http://cutiecats.home7.dk3.com / http://cutiecats.tripod.com

Fra : Jette

Dato : 21-02-02 18:42

"Lisbeth Hviid Jakobsen" skrev:

> (og så kommer det dumme spørgsmål fra mig der aldrig har haft hund: Findes
> der noget der hedder hundeskat?)

Hej Lisbeth.... jeg kom vidst til at svare dig privat på ovenstående, ups!
Men jeg er for doven til at skrive det hele igen, så her kommer den korte
version:

Jeg har haft hund et par gange i mit liv, men er aldrig blevet opkrævet
nogen skat i den forbindelse. Jeg har heller ikke hørt om at en sådan skat
skulle være blevet indført. Mit bud er derfor et nej.

... og husk der er findes ikke dumme spørgsmål

Mvh. Jette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-02-02 19:19

d. 21/02/02 18:22 skrev Lisbeth Hviid Jakobsen på ernyoka@hotmail.com i
artiklen 3c752d05$0$6943$ba624c82@nntp03.dk.telia.net:

> Til gengæld har jeg hørt (muligvis rygter?) at en chip kan vandre
> altså ende et sted langt fra hvor man forventer at finde den. Så man måske
> ikke opdager den selv ved scanning.

Hm ja, muligvis. Til gengæld kender jeg en, hvor chippen gik midt over og
måtte fjernes (fra hendes hund, altså). Der er nemlig kobber indeni sådan en
chip og man var bekymret for, at vovsen kunne blive mere eller mindre
forgiftet når kobberet lå blottet i kroppen. Men - det er vist en meget
sjælden variant...

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 21-02-02 23:09

Hej Lisbeth
Det er rigtigt at chippen kan vandre under huden på dyret. Jeg mener at det sker
i ca. 1 ud af 100 tilfælde. Man kan nu sagtens stadig aflæse chippen, men skal
bare søge lidt længere efter den.
Dorthe

Lisbeth Hviid Jakobsen skriver:

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-02-02 20:12

Jeg ved at dyreværnsforeninger kæmper for at gøre det lovpligtigt, at katte
skal være mærket, men indtil nu uden held.

Jeg foretrækker øretatovering, men skal katten mærkes uden at skulle i
narkose af anden grund, så bliver de chipset.

Det er for øvrigt ganske let for en samvittighedsløs person at fjerne
chipsen. Det er bare et lille snit med en hobbykniv. Tatoveringen derimod
kan kun fjernes ved at amputere ørerne.

Og nej, der findes ikke hundeskat i Danmark. For hundrede år siden, da jeg
var barn, havde man hundeskat, men man skulle selv sørge for at betale den.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 21-02-02 22:26

Jeg er fuldstændig enig !! Hvis ALLE katte havde chips ville det være super
I dag tænker folk hvis de ser en kat der er kørt ned, render et sted den
ikke må...nå, men den er ikke øremærket altså er den herreløs ! Det har jeg
da fået ændret herude på mit kollegie, så render der katte rundet og de
bliver indfanget bliver de kørt ned til falckstationen hvor de rent faktisk
HAR en chipaflæser !

Men ja...ville ønske at det var en lov at alle katte skulle mærkes

- Mette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-02-02 23:10

"Mette B. Rahm" <robogirl@worldonline.dk> skrev ...
> [...]
> da fået ændret herude på mit kollegie, så render der katte rundet og de
> bliver indfanget bliver de kørt ned til falckstationen hvor de rent

Så må vi jo bare håbe, at katten er chipset med lige netop _den_ slags
chips, som de kan læse på jeres Falck-station... der findes nemlig flere
forskellige slags, og chipsaflæserne er forskellige.

Camilla

Fra : Mette Jensen

Dato : 22-02-02 15:23

Tak for jeres gode svar!

Ja, kan godt se at det argument med, at man kan at katten har et hjem,
holder. Til gengæld siger de folk jeg kender- som ikke er kattefolk (Det
arbejder jeg selvfølgelig på de bliver!!)- at de ikke ville røre en død kat.
De ringer bare efter Falck. Men mit argument er jo at ALLE katte skulle
chips mærkes. ( Jeg kan godt se at bondemanden nok synes der er lidt
pivet!!) Alle ved jo en hund skal have halsbånd på. Og hvis det blev
vedtaget ved lov, ville alle med tiden også lære at der var en chip på
katten. Det med at chippen ikke kan læses af forskellige scannere kan
selvfølgelig løses. Bare vent. Nu har alle hunde det, så de må snart komme
med et sikkert system.

Nå, dette indlæg var så men og så kun en "ide" jeg havde. Jeg bliver
frygtelig kede af det når jeg ser en kat ligge i vejkanten og tænker på min
egen Miacis og Walter, som jeg begge har mistede fordi de løb frit.

Mette