sygelig langsom HD-skuffe
Fra : Brian Olsen

Dato : 21-02-02 01:05

hej

jeg sidder her med en maskine som tager en evighed om at hente filer fra
harddiskskuffen.

den tager feks. 45 min. om at hente 700 MB. og kan heller ikke afspille en
divx film flydende! hva er der galt?

konfig:
1 ghz Duron
Soltek sl-75kav
disk 1: samsung et eller andet omkrig 15 GB
hd skuffe: en 40 GB Maxtor
Hercules kyro II m/ TV-out

hygge

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 21-02-02 08:25

On Thu, 21 Feb 2002 01:04:39 +0100, "Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk>
wrote:

> [...]
>1 ghz Duron
>Soltek sl-75kav
>disk 1: samsung et eller andet omkrig 15 GB

Kunne lyde som om at harddisken der sidder i skuffen kører i PIO mode
istedet for DMA. Check din overførselstilstand på dine IDE
controllere.

Fra : Brian Olsen

Dato : 21-02-02 13:29

"Svend Tveskæg" <666@trashcan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Kunne lyde som om at harddisken der sidder i skuffen kører i PIO mode
> istedet for DMA. Check din overførselstilstand på dine IDE

det anede mig at det kunne være sådan noget! i bios kan jeg kun se at den er
sat til at auto ud for både UDMA og PIO.

hvordan afgør jeg hvad den kører? og vil det kræve en formatering af drevet?

Fra : Leony

Dato : 21-02-02 15:50

"Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk> skrev i en meddelelse

> hvordan afgør jeg hvad den kører? og vil det kræve en formatering af
drevet?

I enhedshåndteringen skal du vælge egenskaber for harddisken, så kan du på
et af fanebladene vælge dma (kan desværre ikke huske hvad fanebladet hedder,
men der er jo heldigvis ikke så mange).
Hvis du bruger XP, så skal du i enhedshåndteringen vælge egenskaber for
ide/atapi controlleren som din harddisk sidder på.
Hvis du bruger Linux ved jeg desværre ikke hvor du checker det henne.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 21-02-02 09:16

"Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk> wrote in message news:3c7439bd$0$247$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> harddiskskuffen.
>
> den tager feks. 45 min. om at hente 700 MB. og kan heller ikke afspille en

Harddisken får nok det nok bare for varmt i skuffen ?

--
Ejvind

Fra : Brian Olsen

Dato : 21-02-02 13:25

> Harddisken får nok det nok bare for varmt i skuffen ?

tvivler, der er indbygget blæser i skuffen, somtidig med at den er plaseret
således at der er et frit 5 1/4 både over og under. desuden kører jeg uden
sider.

hygge B

Fra : Ove Juel Hansen

Dato : 21-02-02 13:41

"Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hej
>
> jeg sidder her med en maskine som tager en evighed om at hente filer fra
> harddiskskuffen.

Hei Brian,

Jeg havde engang et lignende problem, det var simpelthen længden på kablet
der var fejlen, åbenbart dæmper skuffen's lille stykke en del. Jeg beholdte
kablet men satte midterstikket til skuffen og endestikket til den anden
harddisk og så det rimeligt stærkt igen - det var ganske vist på ATA33, men
det kunne jo være det samme problem?
Du kunne jo prøve at sætte disken direkte på kablet for at se om det gør
nogen forskel.

hilsen Ove

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 21-02-02 11:15

> [...]

fra
> harddiskskuffen.
>
> den tager feks. 45 min. om at hente 700 MB. og kan heller ikke afspille

Er den sat til at køre PIO eller DMA mode? Check "Enhedshåndtering".

mvh
Peter

Fra : "-

Dato : 22-02-02 16:13

Hej "B"

Har du evt. checket om der kunne være et lille brud på det kabel som du
benytter? Jeg har selv fornyeleigt fundet et mindre - næsten usynligt brud
på en leder i mit ATA kabel.

Det var måske en mulighed og ide om, hvad der kan være årsagen til dit
problem, men jeg ved det ikke...

Regards,

TranceMaster·DK
!!! In Trance We Trust !!!