Kvalitets Firewall
Fra : Morten Holberg

Dato : 20-02-02 21:28

Jeg skal bruge en Firewall som freeware, der virker...
Nogen forslag?

--
Morten

Fra : Alex Holst

Dato : 20-02-02 22:41

Morten Holberg <morten.holberg@get2net.dk> wrote:
> Jeg skal bruge en Firewall som freeware, der virker...
> Nogen forslag?

pf virker ret godt for mig.

PS: http://a.area51.dk/sikkerhed/indledning#bedste

Fra : Morten Holberg

Dato : 20-02-02 22:10

Alex Holst <a@area51.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrna785uh.11rn.a@C-Tower.Area51.DK...

> pf virker ret godt for mig.

Pf?

> PS: http://a.area51.dk/sikkerhed/indledning#bedste

Ja, jeg ved godt hvor du vil hen, men jeg bliver ligesom så mange andre ramt
af dovenskab.

Det er til en ADSL 512 linie. Forbindelsen skal deles igennem en switch, men
det ligger et par uger i fremtiden. Derfor skal den firewall jeg bestemmer
mig for, kunne dette (hvis ikke de alle kan dette).

--
Morten Holberg

- In an interstellar burst im back to save the universe!!!

Fra : Alex Holst

Dato : 20-02-02 23:33

Morten Holberg <morten.holberg@get2net.dk> wrote:
> Alex Holst <a@area51.dk> skrev i en
>
> Pf?

Ja, jeg taenkte nok, at du ikke vidste hvad pf er, men jeg bliver
ligesom saa mange andre ramt af dovenskab.

> Ja, jeg ved godt hvor du vil hen, men jeg bliver ligesom så mange andre ramt
> af dovenskab.

Jeg kender det godt. Det er ikke rart at vaere i modtagerenden af
dovenskab, er det?

> Det er til en ADSL 512 linie. Forbindelsen skal deles igennem en switch, men
> det ligger et par uger i fremtiden. Derfor skal den firewall jeg bestemmer
> mig for, kunne dette (hvis ikke de alle kan dette).

Du har stadigt ikke givet os noget at arbejde med uden over at den skal
vaere gratis. Det udelukker jo SonicWall og lignende appliances, saa vi
kan gaette os til har du har en PC staaende som du vil have til at virke
som firewall for resten af dit netvaerk. Jeg ved dog ikke om jeg gaetter
rigtigt, saa jeg vil hellere have, at du beskriver dine krav, i stedet
for at jeg bruger min fritid paa at gaette dine behov, og sikkert
gaetter forkert. Er det ikke rimeligt?

Til sidst: hvorfor tror du, at du har brug for en firewall?

Fra : Morten Holberg

Dato : 20-02-02 23:09

Alex Holst <a@area51.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrna78912.12o0.a@C-Tower.Area51.DK...

> Ja, jeg taenkte nok, at du ikke vidste hvad pf er, men jeg bliver
> ligesom saa mange andre ramt af dovenskab.

Ja, alt andet ville da også være unaturligt.

> Jeg kender det godt. Det er ikke rart at vaere i modtagerenden af
> dovenskab, er det?

Det har vi jo begge erfaret... =?

> [...]
> rigtigt, saa jeg vil hellere have, at du beskriver dine krav, i stedet
> for at jeg bruger min fritid paa at gaette dine behov, og sikkert

Jeg kan ikke give dig noget at arbejde med, når jeg har en meget lille
baggrundsviden omkring emnet. Men jeg skal da prøve udfra det du skrev i
ovenstående afsnit.

Jeg skal lave et netværk med 3 computere, som skal forbindes gennem en
switch. Så langt så godt... For at forhindre andre (læs uvedkommende) adgang
til netværket vil jeg installere en firewall.
I tcp/ip instillingerne er der angivet at maskinen selv skal finde en ip
under opstarten.

> Til sidst: hvorfor tror du, at du har brug for en firewall?

Jeg vil gerne have mine ting for mig selv.

Fra : Alex Holst

Dato : 21-02-02 00:31

Morten Holberg <morten.holberg@get2net.dk> wrote:
> Alex Holst <a@area51.dk> skrev i en
>
> Jeg vil gerne have mine ting for mig selv.

Det kan en firewall desvaerre ikke klare for dig. Den kan kun blokere
bestemte former for netvaerkstrafik baseret paa hvordan du har sat den
op:

   http://a.area51.dk/sikkerhed/ordforklaring#firewalls

En firewall skal koere paa en computer af en art. Af din beskrivelse
fremgaar det ikke, at du har en ekstra computer til at koere firewall
software paa. Jeg spurgte fordi jeg ikke tror du har brug for en
firewall.

Vigtigt spoergsmaal: benyttes der NAT paa din ADSL forbindelse?

Brug ioevrigt lidt tid paa at laese indholdsfortegnelsen i OSS'en og
relevante afsnit:

   http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Morten Holberg

Dato : 20-02-02 00:52

Alex Holst <a@area51.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrna78cdm.196r.a@C-Tower.Area51.DK...

> Det kan en firewall desvaerre ikke klare for dig. Den kan kun blokere
> bestemte former for netvaerkstrafik baseret paa hvordan du har sat den
> op:

Netop. Jeg vil ikke have at der skal være indgående trafik(udefrakommende?)
på mit lokale netværk.

> [...]
> firewall.
>
> Vigtigt spoergsmaal: benyttes der NAT paa din ADSL forbindelse?

Network Address Translation=NAT right? Jep. Det kan jeg se i papirerne at
der benyttes... Hvorfor er det vigtigt?

Fra : Alex Holst

Dato : 21-02-02 01:02

> [...]
> på mit lokale netværk.

> Network Address Translation=NAT right? Jep. Det kan jeg se i papirerne at

Fordi NAT kun tillader indgaaende forbindelser der er svar paa
forespoergelser som kommer indefra. F.eks. kan trafik fra a.area51.dk
ikke komme ind paa dit netvaerk medmindre du har skabt kontakt til
maskinen foerst.

Undtagelsen til dette er hvis, at du beder dit NAT dims om at forwarde
f.eks. alle pakker til port 80 til en af dine interne maskiner fordi den
koerer en webserver.

Du har saaledes kun brug for en firewall hvis du frygter at der er en
fejl i dit NAT system.

Fra : Morten Holberg

Dato : 20-02-02 01:11

Alex Holst <a@area51.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrna78e7j.1dk0.a@C-Tower.Area51.DK...

> [...]
> forespoergelser som kommer indefra. F.eks. kan trafik fra a.area51.dk
> ikke komme ind paa dit netvaerk medmindre du har skabt kontakt til

Men hvordan skaber jeg kontakt til maskinen?? Bare ved at kontakte
a.area51.dk?

> Undtagelsen til dette er hvis, at du beder dit NAT dims om at forwarde
> f.eks. alle pakker til port 80 til en af dine interne maskiner fordi den
> koerer en webserver.

? Vil du ikke prøve at forklare det på en anden og lidt lettere måde, uden
fagudtryk...

> Du har saaledes kun brug for en firewall hvis du frygter at der er en
> fejl i dit NAT system.

Har jeg grund til at frygte det? Det er vel kun hvis der er fejl i firmwaren
fra producentens side?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-02-02 04:39

"Morten Holberg" wrote

> Men hvordan skaber jeg kontakt til maskinen??

Din egen maskine eller Alexs maskine?

> Bare ved at kontakte a.area51.dk?

Hvis du f.eks. indskriver det ovennævnte i adresselinien i en brow-
ser, så er du godt på vej til at kontakte maskinen som vil have med
area51.dk at gøre (på http-porten (port 80)).

Ret hurtigt efter at du har indskrevet a.area51.dk, vil den service
(http-servicen) kaste en html-side efter dig (det er kun rimeligt, når
du lader en webbrowser kontakte en webserver).

Hvis du derimod havde tastet a.area51.dk:900 ind i adresselinien, hav-
de du forsøgt at få en html side fra maskinen, på en port (port 900)
som ikke bruges til webservere.

Hvis Alex havde en hysterisk personlig firewall, ville der poppe en
dialogboks op på skærmen, som ville advare imod at slemme fyre forsøger
at misbruge ham, hans familie og hans maskine (graden af hysteri er bestemt af den personlige firewall).

> ? Vil du ikke prøve at forklare det på en anden og lidt lettere måde,
> uden fagudtryk...

Jeg er ikke pædagogisk korrekt nok indrettet, til at kunne beskrive
det uden fagord. Det er Alex heldigvis.

> Har jeg grund til at frygte det?

Det kommer an på hvad du benytter som NAT system, hvis du kan nævne et
produktnavn er det meget nemmere at besvare dit spørgsmål.

> Det er vel kun hvis der er fejl i firmwaren fra producentens side?

Eller miskonfiguration fra brugerens side af.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Alex Holst

Dato : 21-02-02 01:58

Morten Holberg <morten.holberg@get2net.dk> wrote:
> Men hvordan skaber jeg kontakt til maskinen?? Bare ved at kontakte
> a.area51.dk?

Ja, i det oejeblik du forsoeger at kontakte http://a.area51.dk i din web
browser (som sker paa port 80), vil NAT funktionen i din ADSL router
tillade at pakker fra port 80 paa a.area51.dk kommer ind til den af dine
maskiner der har skabt kontakten.

> ? Vil du ikke prøve at forklare det på en anden og lidt lettere måde, uden
> fagudtryk...

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg kan forklare det bedre. Hvilke
fagudtryk vil du gerne have forklaret?

Nemlig.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-02-02 17:03

Den Wed, 20 Feb 2002 01:11:26 +0100 skrev Morten Holberg:

> [...]
>at

>Men hvordan skaber jeg kontakt til maskinen?? Bare ved at kontakte

Fx. ved at spørge a.area51.dk om en web-side, så får a.area51.dk lov
til at sende den web-side ind til din PC (ret smart, for så kan din
PC jo vise den på skærmen)

>? Vil du ikke prøve at forklare det på en anden og lidt lettere måde, uden
>fagudtryk...

Hvis du selv (eller den der konfigurerer den) beder den om at sende
trafik ind, så gør den som du beder om.

>Har jeg grund til at frygte det? Det er vel kun hvis der er fejl i firmwaren
>fra producentens side?

Fejl, mangler eller "it's not a bug, it's a feature".

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - to nye tegninger.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-02-02 00:08

"Morten Holberg" <morten.holberg@get2net.dk> writes:

> Alex Holst <a@area51.dk> skrev i en

> Ja, jeg ved godt hvor du vil hen, men jeg bliver ligesom så mange andre ramt
> af dovenskab.

Den slags dovenskab er desværre ris til egen røv. Eller som min sjant
sagde: Her accepterer vi kun en slags dovenskab... at gøre tingene
rigtigt første gang. Det er ikke for vores skyld at du skal give os
information om hvad du skal bruge, men for at vi kan hjælpe dig bedre,
eller overhovedet.

> Det er til en ADSL 512 linie. Forbindelsen skal deles igennem en switch, men
> det ligger et par uger i fremtiden. Derfor skal den firewall jeg bestemmer
> mig for, kunne dette (hvis ikke de alle kan dette).

Du ser ikke ud til at vide særligt præcist hvad en firewall er og
gør. Prøv istedet at beskrive hvad du gerne vil opnå, så er det
nemmere at sige hvad der skal til. Tjek specielt linkene videre fra
OSS'en, de er gode.

/L 'svare er... 42!'
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Morten Holberg

Dato : 20-02-02 00:21

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:664rsqdu.fsf@hotpop.com...

SNIIIIIIIP!

>Det er ikke for vores skyld at du skal give os
> information om hvad du skal bruge, men for at vi kan hjælpe dig bedre,
> eller overhovedet.

Hvis jeg vidste præcis hvilken info jeg skulle give videre, ville jeg
givetvis være i stand til selv at bedømme hvilken firewall jeg skulle bruge.

Eller er dette en fuldstændig hovedløs betragtning?

Fra : Alex Holst

Dato : 21-02-02 00:44

> [...]
> givetvis være i stand til selv at bedømme hvilken firewall jeg skulle bruge.
>
> Eller er dette en fuldstændig hovedløs betragtning?

Bestemt ikke, og derfor indholder det foerste link jeg gav dig forslag
til den slags information vi skal bruge for at kunne hjaelpe dig:

   Vi forstår dog at du søger hjælp eller råd så her er nogle tips
   til hvordan du kan hjælpe os med at hjælpe dig:

* Overhold altid retningslinerne for god opførsel som beskrevet
    i Usenet.dk's Netikette sider. Nogle af gruppens deltagere
svarer ikke på rodede eller ukorrekte indlæg.
http://www.usenet.dk/netikette
   * I stedet for at spørge "Hvad er bedst?" beskriv i stedet så
    godt du kan hvad du har brug for:
* Hvad vil du beskytte og fra hvem eller hvad?
* Er dit valg begrænset af penge, hardware, OS eller andet?
* Hvilke funktioner er vigtige for dig, og hvilke er mindre
    vigtige?
   * Inkluder i det hele taget så meget relevant information som
muligt.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-02-02 01:26

> [...]

> givetvis være i stand til selv at bedømme hvilken firewall jeg skulle bruge.
>
> Eller er dette en fuldstændig hovedløs betragtning?

Nej, ikke helt. Jo mindre man ved jo sværere er det at vide hvilke
informationer der er vigtige. Den slags kan optrænes og det kan stadig
gøres bedre end du lagde ud med :)... hellere for mange informationer
end for få, det er nemmere at ignorere end at gætte. Det er derfor jeg
foreslår at sige hvad du gerne vil opnå, og hvilke maskiner og forbindelser
du har at gøre med.

Fra det du siger lyder det som tre (windows) maskiner forbundet med en
switch som du vil forbinde til internet via ADSL, og du ønsker at
bruge en firewall til at beskytte maskinerne mod Det Onde Internet(TM).

Først og fremmest skal du vide hvordan du forbinder maskinerne til nettet.
Bliver ADSL-forbindelsen koblet direkte til switchen eller bliver den sat
i en af maskinerne og de andre bruger "internet connection sharing" eller
hvad Microsoft nu kalder en gateway? Bruger du windows fildeling? Hvem
køber du din ADSL hos (ikke at det vil sige mig noget, men der er nok
nogle ADSL brugere derude der har det samme hardware som du vil få).

Personligt vil jeg altid sætte en fysisk firewall mellem en windowsmaskine
og internettet, f.eks. en Linux eller BSD maskine, men det er ikke et
godt råd til hvem som helst. Hvis det skal være gratis er en dedikeret
hardware firewall også udelukket.
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Morten Holberg

Dato : 20-02-02 01:34

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sn7vr87q.fsf@hotpop.com...
> [...]
> switch som du vil forbinde til internet via ADSL, og du ønsker at
> bruge en firewall til at beskytte maskinerne mod Det Onde Internet(TM).

Fuldkommen korrekt!

> [...]
> i en af maskinerne og de andre bruger "internet connection sharing" eller

Jep. Den bliver koblet i en af maskinerne og de andre deler dermed
internetforbindelsen gennem denne.

> Bruger du windows fildeling? Hvem
> køber du din ADSL hos (ikke at det vil sige mig noget, men der er nok
> nogle ADSL brugere derude der har det samme hardware som du vil få).

Ja, jeg bruger deling af C-drevet. Den kunne jeg måske give en adgangskode,
så den indtrængende skal bruge koden for at redigere/læse/slette i mine
filer? Dermed kunne jeg undgå firewall'en? ADSL'en er sat op med en router +
modemet og en xtra boks som jeg ikke aner hvad er til...

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-02-02 02:08

"Morten Holberg" <morten.holberg@get2net.dk> writes:

> Jep. Den bliver koblet i en af maskinerne og de andre deler dermed
> internetforbindelsen gennem denne.

Ok.

> Ja, jeg bruger deling af C-drevet.

Av.

> Den kunne jeg måske give en adgangskode,
> så den indtrængende skal bruge koden for at redigere/læse/slette i mine
> filer?

Glem det. Passwords er ikke nok, windows fildeling er i bund og grund
usikkert. Kig i OSS'en, jeg er sikker på at der står noget der. En
løsning er kun at tillade netbios over IPX, og ikke over TCP/IP.

> Dermed kunne jeg undgå firewall'en?

Afhængigt af hvad maskinen ellers kører som ikke kan sættes til kun
at lytte til interne adresser.

> ADSL'en er sat op med en router +
> modemet og en xtra boks som jeg ikke aner hvad er til...

Men få nogle flere data på den router.
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-02-02 04:50

"Morten Holberg" wrote

> jeg bruger deling af C-drevet.

Forhåbentlig er dit C-drev NTFS-formateret og du har ændret i rettig-
hederne, så gud og hvermand ikke kan gøre det for dig?

Hvilken farve af windows bruger du?

Du skal ikke dele drev C med nogen, det er normalt dit systemdrev. Hvis
du absolut vil dele filer, så gør det på et andet drev hvor du ikke¨
giver folk mulighed for at manipulere med dine systemfiler.

> Den kunne jeg måske give en adgangskode, så den indtrængende skal
> bruge koden for at redigere/læse/slette i mine filer?

Ja, hvis du bruger NTFS-formatering på drevet og har opsat rettigheder
til det.

> Dermed kunne jeg undgå firewall'en?

Sandsynligvis.

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Aagaard

Dato : 21-02-02 01:42

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev:

[KLIP]
> [...]
> og internettet, f.eks. en Linux eller BSD maskine, men det er ikke et
> godt råd til hvem som helst. Hvis det skal være gratis er en dedikeret

Tag et kig på http://www.smoothwall.org/gpl/home/ - så har du en gratis
dedikeret hardware firewall, bygget på Linux.

Mvh.
Aagaard
http://link4you.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 21-02-02 04:42

"Lasse Reichstein Nielsen" wrote

> [...]
> rigtigt første gang. Det er ikke for vores skyld at du skal give os
> information om hvad du skal bruge, men for at vi kan hjælpe dig

Der er en meget vigtig grundregel: information er det værd du har
betalt for det. Man skal i alt fald ikke regne med mere.

> /L 'svare er... 42!'

Det ved jeg godt, hvad er spørgsmålet?

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-02-02 07:20

On Thu, 21 Feb 2002 04:42:27 +0100, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> wrote:

> Det ved jeg godt, hvad er spørgsmålet?

Hmm. I'll have to think about it.

-A