Database, hjælp
Fra : Per

Dato : 20-02-02 22:08

Hej alle!

Jeg er igang med en lille side.
Jeg har en spil sektion, hvor jeg tilføjer links til hjemmesider på nettet.

Hvordan er det nemmest at holde styr på dette?

Det må gerne være enkel og det skal være at den automatisk viser de 10
nyeste tilføjelser.

Dertil må den gerne ligge dem i alfabetisk rækkefølge.
Så man har;
_____________________________
| LOGO |
---------------------------------------
|menu | 10 nyeste |
| |--------------------------------
| |A B C D E F G H I J osv. |
| |--------------------------------
| | Lise over de spil fra bogstavet |
| | man trykker på |
---------------------------------------

Det skulle gerne illustrere hvad jeg mener
Håber i forstår

En meget uddybende "guide" må i gerne komme med, så meget har jeg heller
ikke forstand på DB.
Mvh
Per

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-02-02 22:43

On Wed, 20 Feb 2002 22:08:04 +0100, "Per" <Persoerensen@mail.dk>
wrote:

Hej Per!

> [...]
>nyeste tilføjelser.
>
>Dertil må den gerne ligge dem i alfabetisk rækkefølge.
<SNIP>
>En meget uddybende "guide" må i gerne komme med, så meget har jeg heller
>ikke forstand på DB.

Normalt ville jeg - og formentlig de fleste - hoppe over et indlæg som
dit: Du vil en hel masse, men vil helst have det hele serveret.

Der er mange her, der gerne vil hjælpe - men du får nok svært ved at
få nogen til at lave tingene for dig.

Så prøv at lær lidt ASP og lidt database-teknik og prøv så selv. Når
du så går i stå, så kom endelig igen med dit problem.

ASP - kig:

Databaser: Kig på de udmærkede eksempel-databaser der er i MS Access
(eller hvad det nu er for et db-program, du har tænkt dig at bruge).

Supplér evt. med et af de populære 39-49-69 kr's hæfter.

Kig evt. også på de mange ASP-scripts der ligger på diverse ASP-sites.

Good luck,
Jørn

Fra : Per

Dato : 20-02-02 22:54

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> Normalt ville jeg - og formentlig de fleste - hoppe over et indlæg som
> dit: Du vil en hel masse, men vil helst have det hele serveret.

Jeg forstår dig godt, men ikke serveret. Det er nok ikke det rigtige at
skrive.
Jeg vil mange ting, og nyhedsgruppen er til dette formål. Om folk så vil
hjælpe eller ej, så må de jo blive sure og kede af, at jeg har ødelagt deres
dag med denne tråd.

Derfor kan jeg jo stadig håbe på en der vil hjælpe.

> Der er mange her, der gerne vil hjælpe - men du får nok svært ved at
> få nogen til at lave tingene for dig.

Vil jeg heller ikke. Så lærer jeg overhovedet ingenting.

> Så prøv at lær lidt ASP og lidt database-teknik og prøv så selv. Når
> du så går i stå, så kom endelig igen med dit problem.
>
> ASP - kig:

Har læst den igennem 2 gange, men derfor kan jeg ikke se, at man bare kan
lave det som jeg mangler på min side. Den giver en meget lille global viden
og forståelse af ASP men så heller ikke mere.
Ser du.. Heller ikke alle kan sidde og lave sit eget script. Nogle har
simpelhen ikke tankegangen til det.

> Databaser: Kig på de udmærkede eksempel-databaser der er i MS Access
> (eller hvad det nu er for et db-program, du har tænkt dig at bruge).

Ja.. Men.. De siger mig intet. Når jeg sidder i programmet i kigger, går jeg
fuldstændig i sort. Hvor skal jeg starte? Tror jeg prøver krydset i højre
øverste hjørne.

> Supplér evt. med et af de populære 39-49-69 kr's hæfter.

Det kunne være en god ide. Men hvorfor sidde og bruge tid på en helt masse
som jeg alligevel vil glemme eller ikke fatter en brik af alligevel, hvis én
kunne forklare det som jeg har brug for.

> Kig evt. også på de mange ASP-scripts der ligger på diverse ASP-sites.

Det har jeg så glemt og jeg vil gå siderne igennem som jeg har i fortrukne.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-02-02 00:07

On Wed, 20 Feb 2002 22:53:39 +0100, "Per" <Persoerensen@mail.dk>
wrote:

>Jeg vil mange ting, og nyhedsgruppen er til dette formål. Om folk så vil
>hjælpe eller ej, så må de jo blive sure og kede af, at jeg har ødelagt deres
>dag med denne tråd.

Jeg er slet ikke sur - der skal mere til :)
Mit indlæg var udelukkende ment som et godt råd, så jeg beklager, hvis
det er blevet opfattet som et surt opstød ...

<SNIP>

> [...]
>og forståelse af ASP men så heller ikke mere.
>Ser du.. Heller ikke alle kan sidde og lave sit eget script. Nogle har

Jeg synes html.dk's tutorial giver så meget, at hvis man prøver alle
eksemplerne igennem, så er man kommet så langt, at man kan få noget ud
af at læse de eksempler, der findes på diverse ASP-sites.

Men hvis du vil have noget, der starter fra bunden og kommer langt
frem - og går alting igennem i detaljer - så kan jeg anbefale en
moppedreng af en bog, der hedder "Beginning Active Server Pages 3.0"
fra Wrox forlag.

Good luck,
Jørn

Fra : Per

Dato : 20-02-02 22:59

By the way!

Jeg har tænkt på en mere simpel løsning, men vil gerne have de bekræftet om
det kan bruges.

Jeg har en tekstfil hvor jeg har linksene i.

I tekstfilen skriver så bare de nyeste øverst.
et asp script skal så tage de 10 nyeste og vise dem frem.

et asp script sætter dem alle i alfabetisk rækkefølge og viser dem alle
nedenunder.

Kunne det ikke være et nem løsning?

Håber nogen kan hjælpe med dette

Mvh Per

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 21-02-02 11:44

> Kunne det ikke være et nem løsning?

Nej, det er MEGET nemmere med databaser:

Top 10 eksempel:
SELECT TOP 10 titles FROM games ORDER BY date DESC,title
eller
SELECT titles FROM games ORDER BY date DESC,title LIMIT 10
alt efter hvilken database du bruger

Alle spil der begynder med 'c':'
SELECT titles FROM games WHERE title LIKE 'c%'

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 21-02-02 11:47

Hmm... prøver lige igen:

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 21-02-02 13:04

> Kunne det ikke være et nem løsning?

Nej, det vil være meget nemmere med en databse:

Top 10 eksempel:
SELECT TOP 10 title FROM games ORDER BY date, title
eller
SELECT title FROM games ORDER BY dte, title LIMIT 10
alt efter hvilken DB det er.

Alle spil der begynder med 'c':
SELECT title FROM games WHERE title LIKE 'c%'

Nemt.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 22-02-02 20:29

Nå, nu virker sunsite.dk igen

Fra : Per

Dato : 20-02-02 23:17

Hvorfor kan jeg ikke få tutorialen på html.dk til at virke med at læse fra
en tekstfil?

<%
' Variabler
Dim fso, f, filespec

' Filesystem objektet

' Find den fysiske placering af tekstfilen
filespec = Server.Mappath("/ministerier.txt")

' Åbn tekstfilen
Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)

' Luk tekstfilen igen
f.Close
%>

Den bliver bare ved med at søge :(
jeg har selvfølgelig en txt fil med navnet; ministerier.txt

Har også fjernet / i siten.

Selve txt filen i root hvor alle mine andre sider ligger.

Mvh
Per

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 20-02-02 23:27

"Per" <Persoerensen@mail.dk> wrote in message
> Hvorfor kan jeg ikke få tutorialen på html.dk til at virke med at læse fra
> en tekstfil?

Hej Per.

Før du kan få din pc til at virke som en server skal du have installeret
noget software.

Hvis du bruger WinME så er det PWS (Personal web servek, kan downloades fra
microsoft hvis ikke jeg husker forkert?)

er det winXP du bruger, så er det IIS der er en del af windows.

Har du installeret et af disse programmer og oprettet et "virtual
directory"?

--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-
ICQ: 25308942
http://www.cmnielsen.dk

Fra : Per

Dato : 20-02-02 23:35

"Christian M. Nielsen" <christian@cmnielsen.dk> wrote in message
> [...]
>
> er det winXP du bruger, så er det IIS der er en del af windows.
>
> Har du installeret et af disse programmer og oprettet et "virtual

Hejsa.
Jeg har IIS instl. på min WinXP maskine.
Det virker med alt andet asp.

Men lige denne teksfil læsning gider den bare ikke,

Hvis jeg evt, kopiere alt hvad disse grå bokse indeholder på
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion15.asp
virker det heller ikke. Jeg laver selvfølgelig stien om til den rigtige
tekst fil.

Hvis jeg lader den søge længe nok, siger den at der er en fejl, der er for
mange folk connected og at den er overbelastet. Så skal jeg restarte pc'en
så virker IIS igen, men stadigvæk ikke tekstfil læsningen :(

Nogen der kan hjælpe?

Virtual directory er vel min root mappe du mener ik? Altså Inetpub
Mvh
Per

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-02-02 23:56

On Wed, 20 Feb 2002 23:34:51 +0100, "Per" <Persoerensen@mail.dk>
wrote:

>Virtual directory er vel min root mappe du mener ik? Altså Inetpub

Hvis det er standard-opsætning, er det:
Inetpub\wwwroot

Så hvis du både har dit script og din .txt-fil liggende der, skulle
det virke.

Mvh. Jørn

Fra : Per

Dato : 21-02-02 00:16

> Hvis det er standard-opsætning, er det:
> Inetpub\wwwroot
>
> Så hvis du både har dit script og din .txt-fil liggende der, skulle
> det virke.
>
> Mvh. Jørn

Ja. Det ville jeg da også mene. Txt filen ligger i wwwroot sammen med mine
andre asp sider som fint virker, men det med tekstfil læsning gider den bare
overhovedet ikke :(

Mvh
Per

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-02-02 00:50

On Wed, 20 Feb 2002 23:17:01 +0100, "Per" <Persoerensen@mail.dk>
wrote:

Hej Per,

>' Find den fysiske placering af tekstfilen
>filespec = Server.Mappath("/ministerier.txt")

*)

>' Åbn tekstfilen
>Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)

**)

>' Luk tekstfilen igen
>f.Close

Du er godt klar over, at det eneste du gør er at åbne filen og lukke
den igen?

>Den bliver bare ved med at søge :(

Det er fordi den jo sådan set ikke skal give noget output: Du opretter
et FSO, åbner en tekstfil og lukker den igen.
SÅ bliver din server forvirret, fordi den forventer et eller andet
output.

Prøv at indsætte
Response.write f.ReadLine
efter at du har åbnet filen og inden du lukker den - der hvor jeg har
sat **)

Hvad siger den så?

Hvis det heller ikke virker, så indsæt lige
Response.write filespec
der hvor jeg har sat *)

Hvad siger den til det?

Mvh. Jørn

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-02-02 09:26

"Per" <Persoerensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er igang med en lille side.
> Jeg har en spil sektion, hvor jeg tilføjer links til hjemmesider på
nettet.
> Hvordan er det nemmest at holde styr på dette?

Jeg ville tilføje dem til en database som f.eks. Access hvis jeg var dig.

Med en opbygning alla dette:

[tblLinks]

Linkid | Link | Linknavn |Indsendaf | osv....
--------------------------------
1 | http:.. | Navnet |Jakob A.. |

> Det må gerne være enkel og det skal være at den automatisk viser de 10
> nyeste tilføjelser.

Man kan snildt vise de ti øverste med følgende SQL sætning:

SELECT TOP(10) Link FROM tblLinks ORDER BY Linkid DESC

> Dertil må den gerne ligge dem i alfabetisk rækkefølge.
> Så man har;
> _____________________________
> | LOGO |
> ---------------------------------------
> |menu | 10 nyeste |
> | |A B C D E F G H I J osv. |
> | | Lise over de spil fra bogstavet |
> | | man trykker på |
> ---------------------------------------

Du laver en række links sådan her:

osv.

Og for at vise de links der hører under det valge bogstav laver du noget
kode ala dette:

Dim Bogstav
If Request.Querystring("bogstav") <> "" Then
Bogstav = Request.Querystring("bogstav")
Else
Bogstav = "a"
End if
'Lav database forbindelse
Set objRS = objConn.Execute("SELECT Link, Linknavn FROM tblLinks WHERE
LOWER(Left(Linknavn, 1)) = LOWER('" & Trim(Bogstav) & "') ORDER BY Linknavn"
Do while Not objRS.EOF
Response.write( "<a href=""" & Link & """>" & Linknavn & "</a>" )
objRS.Movenext
Loop
Set objRS = Nothing
' Luk database forbindelse

Hvis der er noget du ikke forstår i denne kode så spørg igen eller kig lidt
i de forskellige tutorials på f.eks. www.html.dk www.asp.dk og
www.activedeveloper.dk

--
Jakob Andersen

Fra : Per

Dato : 21-02-02 11:43

"Jakob Andersen" <jta@advice.dk> wrote in message
[snip]

Jeg siger mange tak. Du kom med en god idé. Jeg har nu fuldt html.dk's
tutorial asp med database.
Men så snart jeg vil lave min egen, eller for den sags skyld bare vil lave
lidt om i den, kommer der fejl og jeg aner ikke hvorfor.

Jeg vil gerne forsøge med en tekstfil, du skulle vel ikke vide hvorfor den
ikke vil læse fra den?

Mvh
per

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-02-02 12:20

> Jeg vil gerne forsøge med en tekstfil, du skulle vel ikke vide hvorfor den
> ikke vil læse fra den?

Webserveren som du bruger skal læse filen, dette betyder at webserverens
bruger på systemet skal have adgang til filen.

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 21-02-02 21:28

> "SELECT Link, Linknavn FROM tblLinks WHERE LOWER(Left(Linknavn, 1))
> = LOWER('" & Trim(Bogstav) & "') ORDER BY Linknavn"

Nemmere:

"SELECT Link, Linknavn FROM tblLinks WHERE Linknavn LIKE '" &
Trim(Bogstav) & "%'"