Fjernlån fra landsarkiverne?
Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 20-02-02 22:00

Har nogen blandt gruppens læsere erfaring med fjernlån af arkivalier fra
landsarkiverne - eller kan det i det hele taget lade sig gøre?

For mit vedkommende drejer det sig om et ønske om at fjernlåne nogle
brandforsikringsprotokoller til det nærmeste centralbibliotek, hvor jeg så
antager, jkeg i ro og mag kan studere indholdet.

Venlig hilsen
Keld Westergaard Børgesen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-02-02 12:40

Jeg har i hvertfald prøvet at låne sagsakter hjem fra Åbenrå. Papirerne var
fra 1850.
Det begyndte med at jeg forespurgte om de, mod en passende betaling, ville
tage kopier til mig. Det ville de ikke, jeg kunne låne det til gennemlæsning
på mit bibliotek i Korsør.

Smertefrit . . .
Det er ikke sikkert man praktiserer det mere.
Hilsen
Flemming Svendsen.

Fra : Ove Kühn

Dato : 22-02-02 20:36

Jeg har uden besvær, bortset fra at det tog sin tid, lånt dokumenter fra LAS
til brug på LAO.

--
Venlig hilsen
Ove Kühn

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 23-02-02 19:57

"Keld Westergaard Børgesen" <kwb@post5.tele.dk> wrote in message
> Har nogen blandt gruppens læsere erfaring med fjernlån af arkivalier fra
> landsarkiverne -

Tak til gruppen for svarene. Det synes som en farbar vej.
Jeg glæder mig til at forsøge.
Venlig hilsen
Keld Westergaard Børgesen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 24-02-02 02:17

Hej Keld.

Jeg har sidste år fjernlånt, fra Statsarkivet til mit lokale Bib i Randers,
de originale krigsarkiver fra 3 årskrigen 1848-50.

Det er en aftale der er kommet istand imellem arkiverne og bib, og jeg mener
ikke de skal afslå dette.

Dog tror jeg ikke de er glade for det og på en måde kan man godt forstå det,
det er surt for dem der tager på Stats arkivet eller et af de andre og tror
at de ligger der, for så at få at vide de er lånt ud.

På den anden side, er det meget rart når man bor langt væk at have den
mulighed med fjernlån.
Man bør så hurtigst muligt undersøge det søgte, for at tilbagesende hurtigst
muligt.

Så hvis man har mulighed for at komme på det arkiv de hører hjemme mener jeg
at man skal gøre det.

Og til de som vil tage på selve arkivet, husk at undersøge om de ønskede
arkivalier er hjemme inden et besøg, for ikke at gå forgæves.

Hilsen Jean

jean@seeberg.dk

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 24-02-02 12:49

> Man bør så hurtigst muligt undersøge det søgte, for at tilbagesende
hurtigst
> muligt.

Jeg kan godt se problematiken, og sløjfe idéen om at kunne sidde i ro og mag
med arkivalierne.
Men det er ulig nemmere at gennemgå et arkivalie i Herning end i Odense, når
man bor i Kibæk!
Venlig hilsen
Keld Westergaard Børgesen

Fra : lafo

Dato : 22-02-02 16:11

Statens arkiver har regler for fjernlån til godkendte lånesteder. Visse
arkivalietyper er undtaget. Hvis arkivalierne er mikrofilmede udlånes
filmene.
se:
http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/fjernlaan.htm
http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/laaneinst.htm
http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/hvadlaane.htm

mvh Henrik Olsen

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 25-02-02 20:08

Tak til Henrik Olsen for et dejligt kontant svar.
Venlig hilsen
Keld Westergaard Børgesen