Internet problemer
Fra : Lasse Hassing

Dato : 20-02-02 19:21

Jeg har installeret Debian 2.2r4 og her endelig fået mit ethernet kort til
at virke, men jeg kan ikke få forbindelse til internettet, kun de andre
computere i netværket.
Jeg åbner forbindelsen ved at skrive "ifconfig eth0 192.168.1.8" hvorefter
jeg kan ping'e maskinerne på netværket, men ikke internet adresser. Er der
nogle der ved hvad dette kan skyldes? (jeg har TDC NetExpres med router)

--
Lasse Hassing, www.silent-infinity.com

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-02-02 19:34

On Wed, 20 Feb 2002 19:20:41 +0100, Lasse Hassing wrote:

> [...]
> hvorefter jeg kan ping'e maskinerne på netværket, men ikke internet
> adresser. Er der nogle der ved hvad dette kan skyldes? (jeg har TDC

route add default gw 192.168.1.1 eth0

burde løse det.

Bo Simonsen

"Join the GNU Generation"

Fra : Lasse Hassing

Dato : 20-02-02 20:00

Tak, det hjalp. Nu kan jeg få forbindelse til internet sider ved brug af
deres IP, men ikke ved brug af adressser (som fx. slashdot.org). Skal der
installeres noget specielt for at dette virker?

Fra : Kent Friis

Dato : 20-02-02 20:12

Den Wed, 20 Feb 2002 19:59:44 +0100 skrev Lasse Hassing:
>Tak, det hjalp. Nu kan jeg få forbindelse til internet sider ved brug af
>deres IP, men ikke ved brug af adressser (som fx. slashdot.org). Skal der
>installeres noget specielt for at dette virker?

Du skal også angive navneservere... Har du ikke en form for netværks-
konfigurations-program du kan indtaste ip-numrene i?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - to nye tegninger.

Fra : Thomas

Dato : 20-02-02 20:53

Lasse Hassing wrote:

> Tak, det hjalp. Nu kan jeg få forbindelse til internet sider ved brug af
> deres IP, men ikke ved brug af adressser (som fx. slashdot.org). Skal der
> installeres noget specielt for at dette virker?

'man resolv.conf' er din ven

--
Don't waste space

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-02-02 23:05

On Wed, 20 Feb 2002 19:59:44 +0100, Lasse Hassing wrote:

> Tak, det hjalp. Nu kan jeg få forbindelse til internet sider ved brug af
> deres IP, men ikke ved brug af adressser (som fx. slashdot.org). Skal
> der installeres noget specielt for at dette virker?

Nej ret i /etc/resolv.conf, så der kommer til at stå
nameserver <nameserver ip>

Personligt bruger jeg altid 212.54.64.170, da jeg kan huske den :)

Men det er jo ikke lige sjovt at gøre det der med route hvergang, du
burde du kunne klare det med en korrektion med /etc/network/interface.

Som burde se sådan ud:

auto eth0
iface eth0 inet static
   address 192.168.1.4
   netmask 255.255.255.0
   network 192.168.1.0
   broadcast 192.168.1.255
   gateway 192.168.1.1

For nærmere information 'man interfaces'.

Bo Simonsen

"Join the GNU Generation"

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-02-02 18:34

Bo Simonsen wrote:
[DNS-server]
> Personligt bruger jeg altid 212.54.64.170, da jeg kan huske den :)

Hvad så hvis du ikke lige sidder på en Tiscali-forbindelse?

BTW, da jeg lærte den IP udenad, lærte jeg hurtigt IP'en til den sekundære:
212.54.64.171

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas

Dato : 23-02-02 01:44

Niels Andersen wrote:
> Bo Simonsen wrote:
> [DNS-server]
>
> Hvad så hvis du ikke lige sidder på en Tiscali-forbindelse?

Så kan den da også bruges..

Eller hvad mener du ?

--
Don't waste space

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-02-02 09:52

Thomas wrote:
> Så kan den da også bruges..
> Eller hvad mener du ?

Jeg mener, det er jo Tiscali's DNS-server. Den burde der da ikke være
adgang til "udefra".

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas

Dato : 23-02-02 12:12

Niels Andersen wrote:

> Jeg mener, det er jo Tiscali's DNS-server. Den burde der da ikke være
> adgang til "udefra".

Hvorfor ikke ?

Har du kendskab til nogen der spærrer, for jeg har ikke ?

--
Don't waste space

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-02-02 12:55

On Sat, 23 Feb 2002 09:52:21 +0100, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Jeg mener, det er jo Tiscali's DNS-server. Den burde der da ikke være
>adgang til "udefra".

Joeh, ellers ville andre navneservere have svært ved at lave opslag på
den?

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas

Dato : 23-02-02 16:19

Peter Brodersen wrote:

> Joeh, ellers ville andre navneservere have svært ved at lave opslag på
> den?

Man kunne jo forestille sig at brugerne havde adgang til caching-only
navneserver, og autoritive svar lå på andre dns'er med recursion slået
fra ;)

--
Don't waste space

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 20-02-02 19:42

"Lasse Hassing" <lazer_hassing@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> nogle der ved hvad dette kan skyldes? (jeg har TDC NetExpres med router)
Du skal tilføje routeren som default gateway:
route add default gw a.b.c.d
hvor a.b.c.d er routerens ip..

* Martin