Pelsproblemer (Islændere)
Fra : Heidi Lindstroem Fal~

Dato : 20-02-02 18:15

Vi har nogle islandske heste, hvor jeg rider, der døjer helt vildt med
hårtab på halsen (ikke kun på den side, hvor manen sidder).

Det er ikke lus, da der ikke er noget krible-kravle at se.

Det er heste, der normalt går i løsdrift, men et par af dem kommer
i stald om natten.

Det mest underlige er næsten, at et par af dem ("sorte" islændere -
"sorte" fordi de ikke er sorte efter islandsk farvestandard har
ligesom små, helt mørke pletter i de skaldede områder. De har alle
som een fået en skabssprøjte lige før jul, så det burde jo heller
ikke være det.

Nogen der har nogle gode ideer/forslag til, hvad 1. det er, og 2. der
kan gøres ved det?

En af pigerne derude mener, at det måske kan være biotin-mangel eller
noget foderallergi.

--
Knus,

Trolden

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 20-02-02 19:38

Har du tænkt på eksem?. Mange islændere (vistnok mest importerede) lider af
eksem.
Mest kendt er sommereksem - men det er jo ikke lige årstiden til det nu.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Heidi Lindstroem Fal~

Dato : 20-02-02 21:12

"Jan & Lisbeth" <poel_noerregade@hotmail.com> wrote these strange
words:

> Har du tænkt på eksem?. Mange islændere (vistnok mest importerede)
> lider af eksem.
> Mest kendt er sommereksem - men det er jo ikke lige årstiden til det
> nu.

Jeps - vi har tænkt på eksem, det er det umiddelbart heller ikke.
Ejeren af gården har haft heste med (sommer)eksem tidligere, og
hun siger at det ikke ser ud som på disse heste.

Og ja - en del - fra Island - importerede heste får sommereksem, når
de udsættes for insekter, som ikke findes deroppe. Men der er jo ikke
alverden insekter lige på denne årstid, og da slet ikke nu med al den
sne vi lige har fået

--
Knus,

Trolden

Fra : Winther

Dato : 21-02-02 15:31

Hejsa

Nej, sommereksem er det absolut ikke. Mine får det samme, men først lidt
senere, jeg tror det det er kombination af varme, pelsskift, som gør at det
begynder at klø. De små sorte pletter er sikkert ny pels. Har de noget at
gnubbe sig på, bliver de selvfølgelig mere "lasede". Efterhånden
sommerpelsen bryder frem, skulle de gerne blive pæne igen.

Vh. Winther

Fra : Anet

Dato : 23-02-02 01:20

Hej
Det er ganske normalt at heste taber pelsen sådan som du beskriver og især
når det er ponyer med en virkelig lang pels. Dette ses også tit hos
Shetlændere.

hilsen
Anet

Fra : Sofia Ciarcinski

Dato : 25-02-02 21:47

Hej Heidi.
Hvis det er runde bare pletter kan det måske være ringorm. Hvis det er det,
kan man købe noget i håndkøb på apoteket, jeg tror det hedder bemant i grøn
pakke. Det bruges både til dyr og mennesker, det smitter jo meget.
V.H. Doris.

Fra : Heidi Lindstroem Fal~

Dato : 25-02-02 22:55

"Sofia Ciarcinski" <xsofia@mail.tele.dk> wrote these strange words:

Hej Doris,

> [...]
> er det, kan man købe noget i håndkøb på apoteket, jeg tror det
> hedder bemant i grøn pakke. Det bruges både til dyr og mennesker,

Det er ikke bare bare pletter - det er hele områder, hvor pelsen (de
lange dækhår) er faldet af, men hvor man så kan se underpelsen (som
ikke virker ret tyk), og i denne underpels (i mangel af bedre ord) er
der så ligesom små sorte pletter - der er ingen buler eller noget,
der ellers kan minde om, hvordan ringorm ser ud, så jeg tvivler på
det er det.

Jeg gætter på, at havde det været noget smitsomt, så ville dyrlægen
have sagt noget, da han var og se på den ene hests *meget* hævede
ben.
Men derfor ser det nu ikke specielt kønt ud. Og noget underligt
også, at det ikke er alle hestene, der mister håret på den måde. Har
en unghoppe med *meget* pels, som overhovedet ikke har mistet en
eneste tot - andet end når jeg strigler hende altså

Så det var mere et håb om, at andre her havde oplevet det samme
(hvilket jo tyder på er tilfældet), der fik mig til at skrive - det
kunne jo også være at de pågældende heste mangler noget i deres
foder, som kunne give disse symtomer. En del af de private heste i
stalden får jo både det ene og det andet specialfoder.

Hov, kommer lige til at tænke på, at jeg da vist ikke nævnte, at de
par heste, der er hårdest ramt faktisk er hopper, som gerne skulle
være i fol - måske det har noget at sige?

Men I skal nu alle have tak for svarene - det er nu rart, at man på
denne måde kan komme i kontakt med en masse hestegale tøser og
knægte, som med garanti sidder inde med en masse samlet viden om alt
inden for heste

--
Knus,

Trolden
Billeder af Assa på http://www.troldepower.dk/pics/assa/

Fra : Heidi Lindstroem Fal~

Dato : 25-02-02 22:59

<snip en hel masse, som ikke skal gentages for denne ene sætning>

Jeg vil prøve, om ikke jeg en af dagene her, kan få taget et billede
af en af hestene, der har det, så I kan se, hvordan det ser ud - det
er jo ikke nemt at forklare

--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-02-02 00:52

> "Sofia Ciarcinski" <xsofia@mail.tele.dk> wrote these strange words:

[snip]

> [...]
> der så ligesom små sorte pletter - der er ingen buler eller noget,
> der ellers kan minde om, hvordan ringorm ser ud, så jeg tvivler på

Som tidligere nævnt; præcis sådan har min hest også - med undtagelse af de
sorte pletter.

[snip]
> Og noget underligt
> også, at det ikke er alle hestene, der mister håret på den måde.

Præcis som de to vallakker, som min hoppe går sammen med.

[snip]

> [...]
> foder, som kunne give disse symtomer. En del af de private heste i
> stalden får jo både det ene og det andet specialfoder.

Af de tre islændere som går sammen er det kun min hoppe som taber (eller
gnubber/klør?) pelsen, selvom de får præcis det samme at spise.

> Hov, kommer lige til at tænke på, at jeg da vist ikke nævnte, at de
> par heste, der er hårdest ramt faktisk er hopper, som gerne skulle
> være i fol - måske det har noget at sige?

Min hoppe er ikke i fol.

> [...]
> denne måde kan komme i kontakt med en masse hestegale tøser og
> knægte, som med garanti sidder inde med en masse samlet viden om alt

Vi takker for tilliden

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- hestegal

Fra : Ganti-tøsen

Dato : 01-03-02 11:45

"Heidi Lindstroem Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

Hej Troldepus

Løsningen på dit problem er ikke så problematisk endda, jeg har løsningen
))))

Jeg har 3 islændere, hvoraf den ene har samme symptomer som din. De går ude
det meste af døgnets timer, og er kun inde fra sen aften til tidlig morgen.

Jeg har vasket min hest med Imarveol, som kan købes i håndkøb på apoteket.
Hendes pletter startede også i det små, men så bredte de sig stødt, fra
halsen og nedefter, og på den frie side af manen, hvor manen ikke hænger.
Hun er blevet vasket hver 2 dag på de udsatte stedder ialt 4 gange. Hårtabet
er nu stoppet, og der kommer friske hår indenunder.
Det virker altså.

Glad hilsen
Gitte

Fra : Heidi Lindstroem Fal~

Dato : 02-03-02 10:23

"Ganti-tøsen" <ganti4@hotmail.com> wrote these strange words:

Hej Ganti-tøs

> [...]
> udsatte stedder ialt 4 gange. Hårtabet er nu stoppet, og der kommer
> friske hår indenunder. Det virker altså.

Det vil jeg prøve at foreslå ejerne af de ramte heste - det kan
ihvertfald sikkert ikke skade dem - efter den omgang de lige har
været igennem med muk *suk*

Håber det går bedre med din Hekla...

--
Knus,

Trolden

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-03-02 09:31

Hej Heidi!

Fandt du en løsning på pelsproblemet? Jeg ville da meget gerne
høre hvad du fandt ud af!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

<3c73d981$0$17237$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Heidi Falch

Dato : 22-04-02 13:41

Hej Nina

Da jeg har været uden news noget tid, får du lige et lidt sent svar

> Fandt du en løsning på pelsproblemet? Jeg ville da meget gerne
> høre hvad du fandt ud af!

Fandt ikke umiddelbart nogen løsning - det virker ikke som om det er
noget, der har generet de pågældende heste, og nu ser man det ikke så
meget, da de alligevel alle er gået i "fælde-mode" hvorfor en del
af dem ligner mølædte kludetæpper eller lign.

Jeg vil prøve at huske at holde lidt øje med det i løbet af året, og
se, om det skulle ske at vende tilbage senere - hvis det gør, har det
jo nok en anden årsag end blot fældning.

--
Knus,

Trolden