Kassebil/bus m. sorte ruder
Fra : Leonard

Dato : 20-02-02 17:52

Jeg var lige til syn med min gamle Caravelle, der har haft sorte ruder
i lige siden jeg fik den for 6,5 år siden. For 2 år siden da den
skulle synes første gang fik jeg efter noget snak frem og tilbage søgt
om dispensation til at have de sorte ruder og bilinspektøren vurderede
at der var 40% lysgennemgang. Et års tid senere fik et brev fra
Færdselsstyrelsen med oplysning om, at nu var der nye regler så mine
ruder var nu lovlige.
Ved synet i går tog bilinspektøren en lille plade frem med noget
solfilm på og holdt op ved siden af mine ruder og konstaterede at de
var for mørke, hvilket man tydeligt kan se, når man har noget at
sammenligne med.
Desværre koster det mig nu 250 kr. til et omsyn, hvor jeg skal have
pillet solfilmen af, så mit råd til andre er nu, at det kan betale sig
at køre forbi en synshal eller en seriøs montør af solfilm og låne den
plade med den godkendte solfilm på. Så kan man jo pille solfilmen af
inden man kører til syn.

Det er muligt at søge dispensation til at have en mørkere film på, men
det kræver en ansøgning og udtalelse fra læge osv. og skal være iorden
inden det periodiske syn.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-02-02 20:52

"Leonard" <thisisnotavalidemailadress@sospamoff.cuba> skrev i en meddelelse
> [...]
> at køre forbi en synshal eller en seriøs montør af solfilm og låne den
> plade med den godkendte solfilm på. Så kan man jo pille solfilmen af

Skal du omstille udelukkende pga ruderne ?!?

Lottes (nedstolede) Windstar der er født med fabrikstonede A1A ruder fik en
højt løftet pegefinger med da den blev synet i november sidste år, men hun
slap med en betinget godkendelse... (betinget godkendelse lig med at man må
køre fra synshallen og til værksted, men at man ikke skal fremvise bagefter
at det er fikset; det samme med min lille Fiat iøvrigt, som har kulsorte
ruder bagi...)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Leonard

Dato : 20-02-02 21:41

"Søren C. Fischer" <soren@SLETfischer-streton.dk> skrev:

>Skal du omstille udelukkende pga ruderne ?!?

Nej, men han sagde at det var grund nok til en omstilling.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-02-02 23:01

> Nej, men han sagde at det var grund nok til en omstilling.

Jezuz - det er første gang jeg hører det!
Så har jeg da været UTROLIGT heldig med min... Min bagerste ruder har kun
20% lysgennemgang... Og min kærestes Windstar der er født med A1A ruder har
ca. 30% svjh...
Var det virkeligt det eneste han lagde til grund for en omstilling ?

Fra : Kim CHristensen

Dato : 27-02-02 08:48

Leonard skriver:

> Det er muligt at søge dispensation til at have en mørkere film på, men
> det kræver en ansøgning og udtalelse fra læge osv. og skal være iorden
> inden det periodiske syn.

Hvad brugte du som begrundelse for at skulle have mørkere ruder??

Fra : Leonard

Dato : 01-03-02 15:38

Kim CHristensen <kchr@int.tele.dk> skrev:

>Hvad brugte du som begrundelse for at skulle have mørkere ruder??

I forhold til bilsynet fortalte jeg, at jeg bruger bilen som toilet og
omklædningsrum, og det var begrundelsen for dispensationen i første
omgang. Det er den samme begrundelse man kan få en læge til at skrive
og måske få lov til at køre med helt mørke ruder.
Hvis jeg ville igennem en ansøgning om det, ville jeg kontakte Sahva
Auto og snakke med dem først, de har nemlig prøvet næsten alt vedr.
biler.