Mandrake 8.1 og TDC Bredbånd
Fra : Jørgen Jensen

Dato : 20-02-02 17:09

Hej,

jeg har installeret Mandrake 8.1 på min maskine og vil nu på internettet,
men jeg kan ikke få den til være på. I Mandrake Control Center har jeg
prøvet at lade den finde dhcp serveren men det kan den ikke.

Med venlig hilsen

Jørgen Jensen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-02-02 18:50

On Wed, 20 Feb 2002 17:09:13 +0100, Jørgen Jensen wrote:

> [...]
> internettet, men jeg kan ikke få den til være på. I Mandrake Control
> Center har jeg prøvet at lade den finde dhcp serveren men det kan den

Er du 100% sikker på du ikke har Netexpress?

Dit hostname er 0x3ef3136d.bynxx1.adsl.tele.dk hvilket ligner
en Netexpress hostmask.

Hvis du har Netexpress bør du fortælle os om du har Netexpress med ATM
eller Ethernet.

Bo Simonsen

"Join the GNU Generation"

Fra : Frans Jensen

Dato : 20-02-02 20:26

det er netexpress han har

inetnum: 62.243.19.0 - 62.243.19.255
netname: TELEDANMARK-ADSL-USERS
descr: TDC NetExpres users
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

--
Folk der ikke synes om at bruge Linux kan bare lade være
-

Fra : Jørgen Jensen

Dato : 20-02-02 22:08

"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> det er netexpress han har
>
> inetnum: 62.243.19.0 - 62.243.19.255
> netname: TELEDANMARK-ADSL-USERS
> descr: TDC NetExpres users
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Det er TDC Bredbånd jeg har, jeg skriver bare disse indlæg fra en af mine
venners computer.

Hilsen

Jørgen Jensen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-02-02 23:02

On Wed, 20 Feb 2002 22:08:12 +0100, Jørgen Jensen wrote:

> Det er TDC Bredbånd jeg har, jeg skriver bare disse indlæg fra en af
> mine venners computer.

Ok, du skal finde et sted, hvor du kan sætte netværk op. Derefter skal du
sætte Netværkskortet, til automatisk henting af ip adresse (DHCP), ligesom i
windows.

Hvis der er en mandrake bruger der vil kommentere dette yderligere, ville
det være rart ;)

Bo Simonsen

"Join the GNU Generation"

Fra : DUdsen

Dato : 21-02-02 19:24

Bo Simonsen wrote:

> [...]
> i windows.
>
> Hvis der er en mandrake bruger der vil kommentere dette yderligere, ville

Sørg for at din /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
ser således ud

DEVICE=eth0
BOOTPROTO=dhcp
NETMASK=255.255.255.0
ONBOOT=yes

du skal nok lige værre root før du skriver i den

Fra : Thomas

Dato : 27-02-02 22:43

"Jørgen Jensen" wrote:

> [...]
> men jeg kan ikke få den til være på. I Mandrake Control Center har jeg
> prøvet at lade den finde dhcp serveren men det kan den ikke.

Hej Jørgen.

Jeg kører Mandrake 8.2, de sidste par dage ...................

Jeg har lige startet op med at bruge linux, så jeg ved ikke hvor meget
jeg kan hjælpe...

Men, jeg havde en hulens bøvl det første par gange jeg installerede
Mandrake, for den fandt godt nok mit netkort, men så ville den heller
ikke lege med mere.
Nu har jeg før brugt OS2, og de problemer jeg havde nu, lignede
påfaldende meget de problemer jeg kunne have når jeg kørte OS2. Jeg
oplevede i begge tilfælde, at maskinen ummidelbart virker, men der er
alligevel ikke rigtigt "hul igennem".
Man kan også opleve problemer med skærmkortet, serielle / paralelle
porte osv.

Under OS2 skal man være helt sikker på at man ikke har nogen konflikter
med interupt, (irq adresser) og det samme gælder for Linux. Jeg ved godt
at man påstår at Linux nu er blevet et PNP system, men det er vist ikke
helt rigtigt.

Når man startet sin maskine, kommer der en kort beskrivelse af hvordan
din bios er sat op.
Hvis der der står at dit kort's adresse er NA, så er det at du har
problemer.
Prøv at disable f.eks. din USB-port, i din bios, og se om at det
hjælper.
Jeg har prøvet på 3 maskiner nu, med en hel række af forskellige
netkort, og det virkede ikke før end at jeg disablede USB.
Grunden må være, at netkortene godt nok kan "vælge selv" hvilken IRQ de
vil have, men kun inde for et begrænset område. Da der kun er 15
adresser til rådighed, og at de fleste af dem er "faste", så finder dit
netkort altså ikke en adresse som er rigtig.
De netkort jeg har prøvet, har ikke kunnet vælge en "lav" irq, for jeg
har prøvet at disable mine serielle porte. Men hvis du disabler din USB,
så får netkortet en ledig adresse.

Venlig hilsen
Thomas