Splitning af filer, igen igen!
Fra : Kim L.T.

Dato : 25-01-01 17:20

....Forsættelse af post 22/01/2001!

Det lykkedes mig at få splittet mine store filer op i foruddefinerede chunks,
ved at bruge (som foreslået):

tar czvO en_masse_filer | split -b 700m

Mit næste spørgsmål er så i forbindelse med restore af de gemte filer! Er det
muligt at sende filerne til tar (cat?), uden at samle dem i én stor fil? Ellers
får jeg jo igen problemer med 2GB. grænsen!

På forhånd tak!

/Kim T.

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-01-01 18:35

klt@forum.dk (Kim L.T.) writes:

> filer! Er det muligt at sende filerne til tar (cat?), uden at samle
> dem i én stor fil? Ellers

Selvfølgelig, det er den eneste legale brug af cat(1). Alle den, der
bruger cat(1) til at vise enkeltfiler med misbruger cat(1) på det
groveste.

LC_COLLATE=C cat x* | tar -xf -

Skulle klare det. Hvis din maskine generelt er sat op til at snakke
dansk, kan det være at man skal sætte den til at sorterer aa som aa og
ikke som å, derfore LC_COLLATE=C. Hvis du ikke bruger bash eller en
anden fornuftig shell[0] så må du lige sætte LC_COLLATE på en anden
måde.

0) csh for eksempel.

--
GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke

Fra : Kim L.T.

Dato : 25-01-01 21:47

He He... Tak!

Jeg havde nok gættet lidt af dit svar (det med cat), og jeg gir dig ret -
Misbrug på det groveste

/Kim T.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-01-01 23:07

Peter Makholm wrote:
> Selvfølgelig, det er den eneste legale brug af cat(1). Alle den, der
> bruger cat(1) til at vise enkeltfiler med misbruger cat(1) på det
> groveste.

Hvad ville du ellers bruge til at vise en kort fil?

--
Lars Kongshøj

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-01-01 10:23

Lars Kongshøj <kongshoj@my-deja.com> writes:

> Hvad ville du ellers bruge til at vise en kort fil?

Man kopierer den til terminalen med dd?

dd if=interessant.fil of=/dev/tty3

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-01-01 00:20

Peter Makholm wrote:

> Man kopierer den til terminalen med dd?
>
> dd if=interessant.fil of=/dev/tty3

Så misbruger jeg hellere cat.

> GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
> holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke
> har andet... - Hanne Munkholm

Fedt citat, fra hvilken sammenhæng stammer det?

--
Lars Kongshøj

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-01-01 08:43

Lars Kongshøj <kongshoj@my-deja.com> writes:

> Fedt citat, fra hvilken sammenhæng stammer det?

Jeg har lovet ikke at sige hvor det stammer fra. Men optakten var at
jeg slog op i en 4.4BSD manualside for at finde ud af hvordan et
GNU-tool virkede da det ikke stod i manualsiden på min egen
linuxbox og derfor bandede over GNU-projektets holdning til
dokumentation.

Der er en glirende flamewar på sslug.misc over den. Det kan sikkert
findes i sslugs mailarkiv. Både jeg og Hanne er inkarnerede
linux-brugere.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 30-01-01 16:53

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> [...]
> GNU-tool virkede da det ikke stod i manualsiden på min egen
> linuxbox og derfor bandede over GNU-projektets holdning til

Apropos. Godt nok ikke GNU's skyld (derimod ham der har pakket RPM'ens),
men på min maskine giver "info a2ps" følgende pudsige resultat:

File: *manpages*, Node: a2ps, Up: (dir)

A2PS(1L) A2PS(1L)

NAME
a2ps - formats an ascii file for printing on a postscript
printer

NOTE
There is currently no man page for a2ps. We are deeply
sorry about this, but today's manuals are now written in
Texinfo. This package contains a full documentation under
Texinfo.

O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-01 15:33

Lars Kongshøj wrote:

> Hvad ville du ellers bruge til at vise en kort fil?

perl -pe1, head, tail, view eller less - filer er aldrig korte.

Og hvis man virkelig laver noget i lang tid, hiver man den ind i en
Emacs buffer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-01-01 00:21

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> perl -pe1, head, tail, view eller less - filer er aldrig korte.
>
> Og hvis man virkelig laver noget i lang tid, hiver man den ind i en
> Emacs buffer.

Ja, ja, cat er nu nemmere.

--
Lars Kongshøj

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-01 10:32

Lars Kongshøj wrote:

> Ja, ja, cat er nu nemmere.

Som sagt, filer er aldrig korte.

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-01-01 23:00

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Som sagt, filer er aldrig korte.

cat /etc/resolv.conf
cat /etc/ppp/options
cat /etc/sysconfig/network-scripts/chat-ppp0

Jeg har da masser af små korte konfigurationsfiler, som er nemme lige
at kigge på med cat.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer