stofa-opkopling på linux
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 20-02-02 14:44

Hejsa NG,

Så fik jeg min linux op at køre

Men jeg er nødt til at forbinde til stofa i win, lade være med at logge af
og boote over på linux

Jeg har hentet scriptet fra stofas hjemmeside, men ved ikke helt hvad jeg
skal gøre med det.... Kan nogen hjælpe?

Mvh
Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Enrique

Dato : 20-02-02 15:05

Yello

On Wed, 20 Feb 2002 14:43:57 +0100, Tonni Aagesen wrote:

> [...]
>
> Jeg har hentet scriptet fra stofas hjemmeside, men ved ikke helt hvad
> jeg skal gøre med det.... Kan nogen hjælpe?

Dem jeg kender der køre Stofa og linux, bruger "bare" stofas sign-on
hjemmeside. Ret mig hvis jeg er forkert på den...

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 20-02-02 15:26

On 20/02/02 15.05, Enrique wrote:
> Yello

> Dem jeg kender der køre Stofa og linux, bruger "bare" stofas sign-on
> hjemmeside. Ret mig hvis jeg er forkert på den...

http://signon.stofanet.dk
er din ven! Den kan du besoege selvom du ikke er logget paa!

/Daniel

--
Daniel | "Face it. You *need* some cola. It runs through your
Nielsen | blood and *sings* to you. Obtain. Open. Drink. Frolic."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-02-02 15:21

Tonni Aagesen wrote:

> Men jeg er nødt til at forbinde til stofa i win, lade være med at logge af
> og boote over på linux

Pinligt

> Jeg har hentet scriptet fra stofas hjemmeside, men ved ikke helt hvad jeg
> skal gøre med det.... Kan nogen hjælpe?

Jeg bruger et par scripts, jeg selv har makket til udfra noget, jeg fandt
på nettet (Jan Andersen, tror jeg han hed ?). Scriptsene giver en mere standard
måde, at koble til/fra stofanet på.

Det første script gemmer du i en fil med navnet "stofanet" i kataloget
/etc/init.d :

-stofanet----------------------------------------------------------------
#!/bin/sh
#
# stofanet Script to control logon/off stofanet
#
# chkconfig: 2345 11 89
#

LOCK=/var/lock/subsys/stofanet
DATA=/proc/net/dev
LOG=/var/log/stofanet
STAT=/var/log/stofanet.log
IFSETUP=/root/scripts/stofanet.ifsetup

.. /etc/rc.d/init.d/functions

function make_data()
{
cat $LOCK
IFS=": "
set -- $(grep '^ *eth1:' $DATA)
echo " $(date) $2 ${10} $(( $2 + ${10} ))"
}

function show_data {
set -- $(make_data)

printf "Up : %10d\n" ${14}
printf "Down : %10d\n" ${13}
printf "Total : %10d\n" ${15}
}

function start {
echo -n "Connecting to Stofanet"

{
echo '------------------------------------------------------'
date +'%Y-%m-%d %H:%M:%S'
echo '------------------------------------------------------'
$IFSETUP start
} >>$LOG

if [ $? = 0 ]
then success "Stofanet connection"
else failure "Stofanet connection"
exit 1
fi
echo

action "Starting stofanet logger" /bin/true
echo -n $(date) > $LOCK
}

function stop {
echo -n "Disconnecting from Stofanet"

{
echo '------------------------------------------------------'
date +'%Y-%m-%d %H:%M:%S'
echo '------------------------------------------------------'
$IFSETUP stop
} >>$LOG

if [ $? = 0 ]
then success "Stofanet disconnect"
else failure "Stofanet disconnect"
exit 1
fi
echo

action "Saving stofanet log data" /bin/true
make_data >> $STAT
rm -f $LOCK
}

function status {
if [ -f $LOCK ]
then echo "Lock file present"
else echo "No lock file found"
fi

echo -n "Testing connection..."

ping -c 1 ns1.stofanet.dk >/dev/null \
echo -e "\rConnection seems to be down"
show_data
exit 1
}

echo -e "\rConnection seems to be up"
show_data
}

case "$1" in
start)
start
;;
stop)
stop
;;
restart)
stop
start
;;
status)
status stofanet
;;
*)
echo "Usage: $0 {start|stop|restart|status}"
exit 1
;;
esac

exit 0

Det andet script hedder "stofanet.ifsetup". Det er lige meget, hvor du gemmer
det. Jeg har det liggende i kataloget /root/scripts. Hvis du lægger det et
andet sted, skal du rette IFSETUP= linien i "stofanet" scriptet til at pege
på det sted, hvor du gemmer "stofanet.ifsetup".

-stofanet.ifsetup-----------------------------------------------------
#!/bin/sh

userid=[DIT BRUGERNAVN]
passwd=[DIT PASSWORD]
host=[IP ADRESSEN PÅ LOGIN SERVEREN]
port=259

case "$1" in
start)
cmd=1
;;
stop)
cmd=2
;;
*)
echo "$0: Illegal argument" >&2
echo "Usage: $0 [start|stop]" >&2
exit 1
;;
esac

expect <<EOF
spawn telnet $host $port
expect {
failed abort
timeout abort
"ogin:" {send $userid\n}
}
expect {
timeout abort
"assword:" {send $passwd\n}
}
expect {
timeout abort
"your choice:" {send $cmd\n}
}
expect {
"User authorized" {exit 0}
"User signed off" {exit 0}
}
exit $rc
EOF

Husk at rette brugernavn/password/login server.

Når du har gemt begge scripts, kan du få maskinen til at logge på
og af stofanet automatisk ved at skifte katalog til /etc/init.d og
bruge kommandoen

chkconfig --add stofanet

Tjek at det er gået godt med

chkconfig --list stofanet

Der skulle gerne stå noget med [2-5]:on .

Hvis du selv vil stoppe/starte din internetforbindelse kan du gøre
det med kommandoerne

/etc/init.d/stofanet start
/etc/init.d/stofanet stop

Kommandoen

/etc/init.d/stofanet status

viser hvor meget du har up/downloadet siden du sidst loggede på
stofanet.

Jeg har også et par andre scripts, der sørger for, at genoprette
forbindelsen, hvis du bliver smidt af (fordi deres elendige NT
server går i gulvet. Grr). Sig til, hvis du er interesseret.

-Claus

Fra : Rune Laursen

Dato : 01-03-02 15:12

Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> og boote over på linux
>
> Jeg har hentet scriptet fra stofas hjemmeside, men ved ikke helt hvad jeg

Den her var min favorit da jeg var så (u)heldig at have en stofaforbindelse

http://www.regnecentralen.dk/thm/sw/slic/

Rune