lige eller ulige ?
Fra : Sviss Cobazor

Dato : 20-02-02 11:15

Hvordan checker jeg om en variabelværdi (tal) er lige eller ulige?
Findes der en funktion til dette eller skal jeg bare lave min egen?

mvh.
Sviss

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 20-02-02 12:39

"Sviss Cobazor" <sviss@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan checker jeg om en variabelværdi (tal) er lige eller ulige?
> Findes der en funktion til dette eller skal jeg bare lave min egen?

Prøv med:

if ($tal / 2) {
blabla
}

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 20-02-02 12:53

"Sviss Cobazor" <sviss@nospam.dk> wrote in news:a4vt9m$1gq6$1
@news.cybercity.dk:

> Hvordan checker jeg om en variabelværdi (tal) er lige eller ulige?
> Findes der en funktion til dette eller skal jeg bare lave min egen?

Jeg ville bruge modulus

if ($i % 2 == 0) {
   echo "Lige";
} else {
   echo "Ulige";
}

Det kan godt være at jeg har byttet om på lige og ulige, men jeg har ikke
haft matematik i næsten to år

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 20-02-02 17:17

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> wrote in message

> [...]
> }
>
> Det kan godt være at jeg har byttet om på lige og ulige, men jeg har ikke

Det ser rigtigt nok ud for mig, men jeg har heller ikke haft matematik i 3
år :)

--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi. Søger IT-job på Fyn!

Fra : Rasmus Windfeldt

Dato : 21-02-02 12:54

Hej

Lige-ulige tjek kan også foretages på følgende måder:

if ($i & 1) echo "Lige";
else echo "Ulige";

Jeg troede egentligt at det var helt vildt smart, men det sikller sig ikke
meget ud fra tidligere forslag!
Hvis man programmere i C, er min metode som regel hurtigere, men jeg tror
ikke at det har den store betydning i PHP

/Rasmus

Fra : Sviss Cobazor

Dato : 21-02-02 14:27

Modulus virker fint til det her, men tak for forslagene.