Mangler bios driver til Creative 256 Annih~
Fra : Poul - Erik Jørgense~

Dato : 20-02-02 09:43

Mit Grafikkort laver grimme fejl og jeg vil derfor forsøge at flashe kortet med nyere bios.. Ved nogen hvor man kan finde den bios driver!?

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 20-02-02 10:24

Poul - Erik Jørgensen wrote:
> Mit Grafikkort laver grimme fejl og jeg vil derfor forsøge at flashe
> kortet med nyere bios.. Ved nogen hvor man kan finde den bios driver!?

Det kaldes firmware eller bios til grafikkort, ikke driver.
GeForce 256 er netop det kort som sluger mest strøm af alle
(gamer-kort), så jeg vil formode det er enten et varmeproblem eller for
lav spænding til processoren på kortet.
Prøv at måle temperaturen på kortet. Hvis den er lav nok, er det
sandsynligvis spændingen.
En bedre PSU kan _måske_ løse problemet hvis det er spændingen, men der
er ingen garanti for det.

Uanset hvad, så skal jeg aldrig have et GeForce 256 af ovennævnte grund.

anyway;

Jeg prøvede lige en hurtig søgning og jeg kunne ikke finde noget til at
opdatere firmware på dit kort.

Fra : Poul - Erik Jørgense~

Dato : 20-02-02 13:03

Den gamle køler døde efter ca 1½ års kamp så kortet har været/virket ubetinget tilfresstillende i samme periode.

Jeg har istedet sat en TT Crystal orb på som fint skulle kunne klare varmebelastningen.

Kortet laver som et minimum lodrette tynde streger på skærmene det er testet på og det er derfor jeg vil forsøge at flashe det.

Måske den eksisterende bios er spunket!? og jeg så bare kan flashe kortet igen med den gamle bios!?

HAr nogen et link til den eksisterende bios eller en opdateret en!?

Kortets modelnr er CT6940

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 20-02-02 14:08

Poul - Erik Jørgensen wrote:
> Den gamle køler døde efter ca 1½ års kamp så kortet har været/virket
> ubetinget tilfresstillende i samme periode.

Hvis det bare i en kortere periode har kørt uden køler eller blæser vil
jeg tro proc. har taget skade. Nogle minutter er nok, hvis temp er alt
for høj. Lige præcis den chip (Gf256) er den mest effektslugende /
varmeste der findes, når man ser bort fra kort til prof. 3D brug.

Chippen er fra en periode hvor man ikke var nået tilstrækkeligt langt
med næste formindskelse af "die size" på chipfabrikkerne ( 0.35 micron /
0.25 svjh ).

...men man stod og skulle have Geforce produktet på markedet, så man
valgte at sætte tilstrækkelig med køling på og skide på at lortet brugte
effekt som en loddekolbe.

> Jeg har istedet sat en TT Crystal orb på som fint skulle kunne klare
> varmebelastningen.

Det har ingen betydning hvor god kølingen er, hvis den på et tidligere
tidspunkt har været for varm.

> Kortet laver som et minimum lodrette tynde streger på skærmene det er
> testet på

Igen et tegn der tyder på at det er proc. på kortet som er skadet i
mindre grad. Det er cachen i proc. som først tager skade ved for høj
temp, og det vil netop give sådanne fejl.
I så fald kan det ikke repareres på nogen måde. Nyt kort..

> Måske den eksisterende bios er spunket!?

Næppe. Sådan en er højst sandsynligt read-only, så længe man ikke har
den rette software til at opgradere den.
Hvis den var spunket, så havde du kun sort skærm.

> og jeg så bare kan flashe kortet igen med den gamle bios!?

Jeg tvivler efterhånden stærkt på at det er kortets firmware/bios som
gør det.