Binærgruppen - kun til filer
Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-02-02 01:30

Det er helt fint, at vi nu har fået en "kanal" til at præsentere billeder og
andre vedhæftede filer. Desværre ser det ud til at den (iøvrigt omstændige)
procedure der iflg. Usenet-standard skal følges er ret svært forståelig
eller simpelt hen ikke kendes. Jeg kan ikke forestille mig der er nogen der
bevidst blæser procedurereglerne et stykke, selv om jeg savner svar
og/eller adfærdsændring fra en enkelt bruger.

Procedureregler i de danske Usenet-grupper kan læses på www.usenet.dk.

Efterfølgende gengives teksten jeg sender til de der ikke overholder
reglerne og selv om jeg kun har fået positive tilbagemeldinger er der måske
en anden der bedre evner at strikke en FAQ/OSS til formålet.
____________
Dette er en fast tekst, som alle får, der ikke følger gruppens fundats. Den
er ment som en vejledning snarere end en irettesættelse, for det er langt
fra ønsket at spille net-politi. Som en af ophavsmændene til den binære
historiegruppe finder jeg det dog her i starten naturligt at jeg følger den
på vej. Den efterfølgende tekst kan måske virke kedeligt, men er god at få
forstand af.

Indledningsvis skal jeg (uden det behøver at have aktuel relation, da dette
som sagt er en standard tekst) anbefale man bearbejder sit billede til
web-brug, hvilket indebære at man reducere pixelsantal til maksimalt
1024x768 - gerne mindre. Derudover kan man til skærmvisning reducere
filstørrelsen væsentlig uden at tabe billedkvalitet (72dpi er maksimalt
opnåeligt på en alm. skærm). De fleste billedbehandlingsprogrammer har en
funktion til reducering til web-brug som man udmærket kan reducere
filstørrelsen med 70% uden synligt at tabe væsentlig - det hjælper svært på
downloadhastigheden hos de mange der stadig benytter langsomme telefonmodem.
I sidste instans afhænger svaret af om man gider hente et megastort billede.

Usenet har nogle overordnede "færdselsregler" som du kan læse her:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk

Den binære gruppe har derudover sin egen fundats:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.binaer.historie

Det er ikke meningen man overhovedet skal skrive nogetsomhelst i
dk.binaer.historie, men blot sende en tom meddelelse med det aktuelle
billede påklipset (slet også evt. signatur og tomme linier så billedet
kommer helt op under emnelinien). Man skal naturligvis sørge for at sætte et
emne der passer til billedet og den tekst man efterfølgende skal sende til
den relevante debatgruppe (dk.binaer.historie servicerer flere
debatgrupper).

Inden man lægger det binære i udbakken skal man sørge for at svar havner i
den relevante debatgruppe - man skal sætte en såkaldt FUT: FollowUpTo,
opfølgning til debatgruppen. Modsat andre situationer behøver man i
binaergruppen ikke at gøre opmærksom på FUT'en, mange vil ikke hente den
binære gruppe, men blot hente den enlige de får henvisning til. Ved man ikke
hvordan, kan man læse herom på: http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut

I det hele taget er det meget udbytterigt at besøge og læse på
http://www.usenet.dk

Inden man nu går videre udveksler man lige post med serveren, hvorved man
får anledning til at læse og svare på det nyligt afsendte binære indlæg.
Selv om man nu står i dk.binaer.historie, så havner dette svar med adresse
til debatgruppen, (man satte FUT til) og øverst står der at det er DIG der
har sendt et billede i binaergruppen og der er et link til den meddelelse
der indeholder billedet. Man kan enten bibeholde denne standardtekst eller
efter behag editere den efterfølgende sin forklaring eller spørgsmål til
billedet, hvorefter man lægger meddelelsen i Udbakken.

Derefter afslutter man proceduren med atter at udveksle post med serveren.

Når nu debatgruppens læser møder din meddelelse og trykker på linket øverst
heri hentes netop denne ene meddelelse fra binærgruppen frem og vises i et
vindue så man skiftevis kan se på tekst og billede (med Alt-Tab). Læseren er
i debatgruppen og kan umiddelbart svare på dine spørgsmål.

Alle er glade.

Da diskussion om dette emne er helt OT i denne gruppe har jeg sat FUT til
dk.snak.off-topic som bedes strengt respekteret.!
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk