Mystiske folketal i KIP ?
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 20-02-02 00:09

Hej,

Jeg synes det kunne være interessant at se på befolkningstilvæksten
i enkelte sogne i Danmark. Derfor tog jeg lige og gennemså listen over
afleverede indtastninger til KIP (pt. 9665 indtastede folketællinger).

Hvis der for et sogn er afleveret indtastninger for mere end eet år,
så kan man man udregne den gennemsnitlige årlige befolkningstilvækst
i dette sogn for tidsrummet mellem indtastningerne.

Denne udregning kan med de pt. afleverede indtastninger foretages på
5634 tidsintervaller fordelt på 1704 sogne.

Så vidt jeg ved taler man ifbm. med hele lande om befolkningseksplosion
hvis befolkningstilvæksten overstiger 2%/år - hvilket giver en fordobling
af folketallet på 35 år.

Et sogn er i sammenligning meget mindre, og der kan gælde nogle helt andre
forhold mht. ind-, udvandring og grænseændringer. Men alligevel:

Et antal sogne har nogle meget voldsomme udsving i indbyggerantal.

I ganske mange tilfælde er der ændringer på over 10%/år, og også nogen med
negative ændringer, mindre end -50%/år (halvering hvert år).

En del af disse udsving skyldes sikkert bare omlægning af sognegrænser.

Men nu spørger jeg om nogle af udsvingene skyldes fejl - enten
ifbm. selve folketællingen, eller også ifbm. KIP.

Et mistænkeligt eksempel er Lomborg sogn i Skodborg herred i Ringkøbing amt.
år folketal

- tallene er som sagt fra http://winkip.dk/kipnr.zip

http://www.lklundin.dk/lkl/kip/kip_agr.txt
er en ASCII-fil med de 72 sogne, hvor der er en årlig ændring i folketal
på mere end 5%.

Tallene i parentes er årstallene og (i dobbel parentes) folketallene.

Jeg efterlyser en forklaring på disse udsving i folketal
- og håber at der er en simpel forklaring.

Mvh,
Lars Lundin.

--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-02-02 02:00

"Lars Kr. Lundin" <news-52@lklundin.dk> skrev Wed, 20 Feb 2002 00:09:06
+0100

>Jeg efterlyser en forklaring på disse udsving i folketal
> - og håber at der er en simpel forklaring.

Jeg kan ikke forklare det konkrete eksemplet vedr. Lomborg, men jeg kan
forklare et andet eksempel du har.

bording;hammerum;ringkøbing: 39.94 (1840 (120) -> 1845 (644))

Her er DDA's folketal for dette sogn:
1787: 349
1801: 467
1834: 564
1840: 120
1845: 644
1850: 736

Det korrekte folketal for 1840 er 609, og så ser regnestykket jo straks
lidt anderledes ud.

Problemet her er at indtasteren (for vel efterhånden et par år siden)
ved en fejl har indsendt en ufærdig version af sin indtastning. På trods
af at han straks gjorde DDA opmærksom på fejlen, og på trods af at han
senere har indsendt den rigtige version, så ligger den med de 120
personer der stadig.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 20-02-02 04:04

Den Wed, 20 Feb 2002 00:09:06 +0100, Lars Kr. Lundin skrev:

>Men nu spørger jeg om nogle af udsvingene skyldes fejl - enten
>ifbm. selve folketællingen, eller også ifbm. KIP.

Der er 8523 afleverede enheder, som er indskrervet af 454 indtasterer
over en 10 årrig periode, derfor kan det ikke undgåes at der er fejl
fra flere sider.

Som eks. kan nævnes at i Hammer herred FT-1801er der ialt 5 sider der
mangler, som ikke findes i kopibogen eller på m-kort.
Derved kommer der til at mangle sammelagt 162 personer i dette herred;
og dette er der ingen i kildeindtastningsprojektet gøre for, og den
eneste mulighed for at rette dette er _at en for egen regning og
lommepenge_ tager på RA og skriver det manglende af fra de orriginale
FT, når der bliver tid og råd. Og det kan ikke forlange at en
indtasterer skal gøre.

>Et mistænkeligt eksempel er Lomborg sogn i Skodborg herred i Ringkøbing amt.
> [...]

Kildeindtastningsprojektet har overblik over hvilken FT der har +/-
mere end 5 personer i forhold til det reelle befolkningstal på samtlig
afleverede FT. Og der bliver rettet FT hver uge.

>http://www.lklundin.dk/lkl/kip/kip_agr.txt
>er en ASCII-fil med de 72 sogne, hvor der er en årlig ændring i folketal
>på mere end 5%.
Kildeindtastningprojektet kan ikke bruge befolkningstilvægt til noget,
det er helt uden betydning.
Det eneste der kan bruges er det reelle befolkningstal for den enkelte
folketælling til sammenligning af det indtasterern når til.

>Tallene i parentes er årstallene og (i dobbel parentes) folketallene.
højrup;hviding;tønder : 142.70 (1801( 82) -> 1803( 483))
rejsby;hviding;tønder : 55.24 (1801( 122) -> 1803( 294))

Disse to viste eks. viser den manglende indsigt i hvordan
folketællinger i det slesviske område er.
Disse to og de øvrige FT fra det slesviske område der er på
http://www.lklundin.dk/lkl/kip/kip_agr.txt er direkte forkerte.

Tallene for FT-1801 og FT-1803 i samme sogn skal lægges samme for at
få et nogenlunde reelt billede hvor mange indbyggerer der er i sognet.
Fordi FT-181 er for det kongeriske område FT-1803 er for det slesviske
område.

For FT-1845 i det slesviske område kan der være FT fra de kongeriske
enklaver og slesvig i samme sogn.

Denne er en hel forkert sammeligning
ødis;nørre tyrstrup;vejle : 29.75 (1845( 55) -> 1855( 744))
For FT-1845 med 55 personer er den kongeriske del af befolkningen i
Ødis sogn, du mangler tallet for den slesviske del af befolkningen på
1145 personer, for FT-1855 gælder det kun er en del af sognet der er
indtastet.

>Jeg efterlyser en forklaring på disse udsving i folketal
> - og håber at der er en simpel forklaring.
Du har ikke krav på nogen forklaring eller begrundelse på noget i
forbindelse kildeindtastningsarbejdet for det bliver udført frivilligt
og ulønnet af samtlige indtasterer.

Hans Martin Laustsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-02-02 08:48

On Wed, 20 Feb 2002 04:03:55 +0100, Hans Martin Laustsen
<laustsen@post2.tele.dk> wrote:

>Disse to viste eks. viser den manglende indsigt i hvordan
>folketællinger i det slesviske område er.

De viser desværre også noget andet. De viser, at Lars Kr. Lundin ikke
har gjort sig den mindste anstrengelse for at finde _årsagen_ til de
formentlige uoverensstemmelser. Jeg vil gerne benytte lejligheden til
at slå fast, at det er et stigende problem.

Det er usandsynligt nemt, at lave sådan en liste med ting, som ser
"underlige" ud. Men det er ofte meget tidskrævende, at finde ud af,
_hvad_ der er galt, eller om der som her er en helt naturlig
forklaring.

Problemet er, at vi får et stigende antal af den slags
"fejlmeldinger", og det belaster projektet. For den tid, der bruges
til at undersøge de formentlige fejl, finde den naturlige forklaring
og fortælle folk, hvorfor befolkningstallet i Højrup stiger med 142%
på to år eller hvorfor der alligevel findes en FT-1830 fra St.
Heddinge - den tid går fra det egentlige arbejde med at indtaste og
rette virkelige fejl.

Det må ikke misforstås. Man er naturligvis meget velkommen til at
indberette fejl i indtastningerne. Men når man finder fejl, så må det
være et ufravigeligt krav, at man først undersøger, om der virkelig er
tale om en fejl, eller om der er en naturlig forklaring.

Vi kan derfor opstille nogle regler for fejlmeldinger:

1. Indberet KUN virkelige fejl, som du har undersøgt grundigt - lad
være med at indberette din egen uvidenhed.

2. Brug det etablerede fejlmeldingssystem på DDD's hjemmeside. Det har
intet formål at melde fejl her i gruppen.

3. Forvent ikke, at der straks er nogen, der springer afsted for at
rette enhver lille fejl. Projektet har nu en størrelse, hvor
fejlretning nødvendigvis skal gennemføres systematisk. Indberettede
fejl bliver rettet, men det sker i en hensigtsmæssig rækkefølge.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 20-02-02 10:15

Jeg skrev:
>Et mistænkeligt eksempel er Lomborg sogn i Skodborg herred i Ringkøbing amt.
> [...]

Hvor jeg altsaa undrer jeg mig over det lave tal, 112.

Det eneste sted jeg kunne finde paa at soege efter en forklaring
paa det afvigende tal er i dokumentationen for den paagaeldende
indtastning. Det sted synes jeg til gengaeld er et oplagt sted at
kigge. Og den findes paa

http://ddd.dda.dk/asp/doku_dk.asp?indtastningsnr=B3867

Men der staar der ingen forklaring, kun en bekraeftigelse paa
tallet 112.

Saa jeg finder den beklagende kritik uberettiget.

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-02-02 10:46

On Wed, 20 Feb 2002 10:14:56 +0100, "Lars Kr. Lundin"
<news-46@lklundin.dk> wrote:

> [...]
>
>http://ddd.dda.dk/asp/doku_dk.asp?indtastningsnr=B3867
>
>Men der staar der ingen forklaring, kun en bekraeftigelse paa

Hvorfor kigger du ikke simpelthen på mikrokortet? Så ville du have
opdaget præcist hvilke dele af sognet, der mangler. Derefter kunne du
have lavet en kvalificeret fejlmelding, som du kunne have skrevet ind
i formularen på: http://ddd.dda.dk/fejlmelding.asp

Iøvrigt er det jo ikke det sogn, jeg laver vrøvl over. Det jeg skælder
ud over er alle de fejl 40, der sendes ud her i gruppen. Som eksempel
på det brugte jeg dine fejlmeldinger om Højrup og Rejsby sogne.

Her er det helt tydeligt, at du blot har set på de to tal. Du har end
ikke overvejet, om der kunne være en fornuftig forklaring på det. Hvis
du havde gjort det og hvis du havde sat dig lidt ind i tingene, så
ville du have indset, at en FT-1801 og en FT-1803 aldrig kan
sammenlignes på den måde.

Hvis vi kun fik en enkelt af den slags fejlmeldinger, så var det
naturligvis ikke noget problem. Men desværre får vi flere og flere -
så mange at det efterhånden belaster projektet. For hver enkelt af
disse "fejl"-meldinger skal jo undersøges og beskrives, og når dem,
der indsender meldingen ikke har gjort arbejdet, så må vi andre jo
gøre det.

Derfor undersøg sagen ordentligt!!

I dit første indlæg skrev du f.eks. også:

>En del af disse udsving skyldes sikkert bare omlægning af
>sognegrænser.

Fuldstændigt rigtigt. Men hvorfor i alverden har du så ikke undersøgt
det? Det kan sikkert gøres ved at læse afsnittet om det enkelte sogn i
Trap. Hvem tror du, der skal undersøge det, hvis du ikke gør det? Tror
du din fejlmelding har nogen som helst værdi, hvis det ikke bliver
undersøgt?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-02-02 13:36

On Wed, 20 Feb 2002 10:46:29 +0100, Lars Jørgen Helbo wrote:

> [...]
>opdaget præcist hvilke dele af sognet, der mangler. Derefter kunne du
>have lavet en kvalificeret fejlmelding, som du kunne have skrevet ind

Når folk har henvist til problemer på online-søgningen og de udsendte
CD-rommer, har du ofte netop henvist til at slå det op på
mikrofilmkortet.

Jeg må konstatere, at du slet ikke har fattet hvad KIP går ud på. Alle
mennesker ejer jo ikke alle mikrofilmkort for hele kongeriget - ja,
mange ejer ikke et apparat til læsning af disse. For alle disse
mennesker er onlinesøgning og evt. CD-rommer deres umiddelbart eneste
og oplagte mulighed. Komplette samlinger af offentligt tilgængelige
mikrofilmkort, findes mig bekendt kun i København, Odense, Århus og
Viborg og det kan være endog særdeles besværligt at foretage løbende
opslag.

Kurt Hansen

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 20-02-02 20:00

Jeg imødegik en kritik ved at henvise til KIP's elektroniske
dokumentation.

On Wed, 20 Feb 2002 10:46:29 +0100, Lars Jørgen Helbo wrote:
> Hvorfor kigger du ikke simpelthen på mikrokortet?

At jeg som svar får en opfordring til at gå tilbage til det
analoge materiale fra en person, som netop er stærkt engageret
i KIP, finder jeg dybt mærkeligt.

Jeg må tage det som et udtryk for en fundamental forkert
indstilling til formålet med KIP.

> Iøvrigt er det jo ikke det sogn, jeg laver vrøvl over. Det jeg skælder
> ud over er alle de fejl 40, der sendes ud her i gruppen. Som eksempel på
> det brugte jeg dine fejlmeldinger om Højrup og Rejsby sogne.

Jeg startede denne tråd med et spørgsmål til dette forum
angående nogle tal, jeg ikke kunne forstå.

At det bliver opfattet som et forsøg på at foretage en
fejlmelding til KIP og som en forpligtigelse til at imødegå
denne forestillede kritik, kan jeg ikke tage ansvar for.

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 21-02-02 12:40

plonk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-02-02 14:01

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Wed, 20 Feb 2002 08:48:12 +0100

> [...]
>formentlige uoverensstemmelser. Jeg vil gerne benytte lejligheden til
>at slå fast, at det er et stigende problem.

Det var dog en underlig bagvendt måde at anskue tingene på.

Lars Kr. drog jo netop ingen konklussioner overhovedet - tværtimod
spurgte han om der var nogen der kunne forklare tingenes rette
sammenhæng.
Er det ikke bla. det vi har gruppen her til.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 20-02-02 10:15

Inden der nu kommer alt for mange flere harmdirrende indlaeg
vil jeg godt pointere:

Jeg har i materiale fra KIP fundet nogle afvigende tal, som
jeg har kaldt mystiske.

Mit indlaeg er et forsoeg paa at forstaa disse afvigelser.

Jeg skal beklage at jeg ikke, som jeg ellers har gjort foer
naar jeg har skrevet om KIP, husker at rose indtasterne for deres
uloennede arbejde. Det skal man aabenbart ikke glemme.

Som mulig aarsag til de afvigende tal angiver jeg selv f.eks.
flytning af administrative graenser eller problemer med selve
folketaellingen.

Jeg beklager hvis mit indlaeg paa trods af dette opfattes som et
forsoeg paa at miskreditere eller kritisere KIP.

Og saa et par specifikke kommentarer til det foregaaende indlaeg.

> Disse to viste eks. viser den manglende indsigt i hvordan
> folketællinger i det slesviske område er.

Jeg har ikke paastaaet at have denne indsigt.
Det var derimod det jeg efterlyste.

> Du har ikke krav på nogen forklaring eller begrundelse på noget i
> forbindelse kildeindtastningsarbejdet for det bliver udført frivilligt
> og ulønnet af samtlige indtasterer.

Dette forum anvendes i udstrakt grad til forespoergsler, som ikke har
noget krav paa et svar. Og selvom jeg heller ikke hverken kraever eller
har krav paa et svar, saa kan jeg ikke se noget galt i at efterlyse et
svar.

Derudover er der med DDA's involvering i KIP et oekonomisk aspekt.

Afslutningsvis maa jeg sige at jeg er overrasket over den negative
tone i det foregaaende indlaeg.

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-02-02 13:36

On Wed, 20 Feb 2002 10:14:55 +0100, Lars Kr. Lundin wrote:

>Afslutningsvis maa jeg sige at jeg er overrasket over den negative
>tone i det foregaaende indlaeg.

At Lars Jørgen Helbo er arrogant, flabet og en inkonsekvent
slingrefis, har vel stået klart længe, men at Hans Martin Laustsen nu
også viser sig fra denne bruger- og indtasterfjendtlige side, viser
nok desværre hvor skralt det står til.

Kan man ikke overskue det man har med at gøre og hvis der kommer alt
for mange kritiske røster, mobiliserer man et tæskehold der har til
opgave at pisse på alle dem der ikke bare sidder og banker
folketællinger ind, uden at stille spørgsmål.

P.S. Hermed er den selvpålagte tilbageholdenhed brudt. Lars Jørgen
Helbo havde ellers med brask og bram smækket med døren og meddelt
os/lovet os alle, at fra nu af ville han ikke længere læse denne
nyhedsgruppe. På sædvanlig vendekåbevis deltager han nu igen i
klapjagten på den voksende skare af kritikere.

Da bemeldte person netop var årsagen til, at det af mig tagne
initiativ om et kompromisforslag, der skulle skabe ro og
fordragelighed i debatten, brød sammen, føler jeg mig ikke længere
forpligtet over for den personlige beslutning om tilbageholdenhed jeg
tog efter sammenbrudet i forhandlingerne, som foregik på dk.admin.

Jeg vil stadig ikke lave ballade for balladens egen skyld, men jeg vil
forfølge DDA og de dertil knyttede enøjede muskelmænd hver gang de
mishandler projektet og dermed netop de frivillige, som de på
hyklerisk vis altid henviser til.

Kurt Hansen

Fra : Michael Hedeman

Dato : 20-02-02 14:31

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev

> [...]
> slingrefis, har vel stået klart længe, men at Hans Martin Laustsen nu
> også viser sig fra denne bruger- og indtasterfjendtlige side, viser

Kurt, jeg vil venligst henvise dig til usenets regler om hvordan du undgår
at komme med personangreb da jeg antager at du ikke er bekendt med disse.

http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html

Venlig hilsen

Michael Hedeman
michael@alternativ-forum.dk
Nordisk Slægtsdatabase: http://www.alternativ-forum.dk/genealogi/
Alternativ behandling og selvudvikling: http://www.alternativ-forum.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-02-02 14:57

On Wed, 20 Feb 2002 14:30:55 +0100, Michael Hedeman wrote:

> [...]
>at komme med personangreb da jeg antager at du ikke er bekendt med disse.

Overskriften på den side du henviser til lyder:
"Man kan ikke angive et regelsæt for hvordan man debatterer i
nyhedsgrupperne, men man kan give nogle gode råd".

Det er således ikke regler, men netop... gode råd.

Når jeg kommer med personangreb, er det altid meget bevidst, hvorfor
selv nok så mange gode råd, er spildt mælk på Balle-Lars.

Jeg ved ikke hvad du så kalder den tone Lars Jørgen Helbo og Hans
Martin Laustsen anvender over for Lars Kr. Lundin? Det var det jeg
reagerede på og jeg vil herefter ikke forsømme nogen anledning til at
gå i rette med d'herrer - med eller uden brug af eder og forbandelser.

Kurt Hansen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 20-02-02 16:07

Kurt Hansen skrev:

> Det er således ikke regler, men netop... gode råd.

Som enhver høflig debattør vil overholde. Overholder man dem ikke, vil
kun få tage ens argumenter seriøst.

> Når jeg kommer med personangreb, er det altid meget bevidst,

Hvilket du bedes undlade. Det virker latterligt og barnligt. Hold dig
sagligt til diskussionen.

> Jeg ved ikke hvad du så kalder den tone Lars Jørgen Helbo
> og Hans Martin Laustsen anvender over for Lars Kr.
> Lundin?

Den er skrap, ikke særlig høflig, men ikke et personangreb som dit.

Thomas T.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 20-02-02 16:19

On Wed, 20 Feb 2002 16:07:09 +0100, "Thomas Thorsen"
<tt1@thomasthorsen.dk> wrote:

>Den er skrap, ikke særlig høflig, men ikke et personangreb som dit.

Og dit indlæg opfatter jeg, som et personangreb på Kurt. Så egentlig
går du altså ind for personangreb, og praksiserer det!

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 20-02-02 16:29

Arne Eckmann skrev:

> Og dit indlæg opfatter jeg, som et personangreb på Kurt.

Sikke noget vrøvl. Jeg skrev at Kurts indlæg var et personangreb. Det er
ikke i sig selv et personangreb.

XFUT: dk.admin.netikette

Fra : Arne Eckmann

Dato : 20-02-02 16:50

"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse:

> Sikke noget vrøvl. Jeg skrev at Kurts indlæg var et personangreb. Det er
> ikke i sig selv et personangreb.
>
> XFUT: dk.admin.netikette

Det svar, samt dit FUT var for dumt!

Hvad med om du selv, trak op i news:dk.admin.netikette
og holdt dig der, når nu det er det, og ikke genealogi,
som har din interesse!

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 20-02-02 17:02

Arne Eckmann skrev:

> Det svar, samt dit FUT var for dumt!

Sludder. Det her handler tydeligvis ikke om genealogi, men om god
opførsel på nettet. Muligvis bare om personfnidder mellem folk der kan
lide eller ikke kan lide hinanden og derfor pr. definition er enige hhv.
uenige.

> Hvad med om du selv, trak op i news:dk.admin.netikette
> og holdt dig der, når nu det er det, og ikke genealogi,
> som har din interesse!

Hvad ved du om det? Jeg læser netop i denne gruppe fordi det har min
interesse.

Endnu engang:

XFUT: dk.admin.netikette

Thomas T.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 20-02-02 17:48

On Wed, 20 Feb 2002 17:01:33 +0100, "Thomas Thorsen"
<tt1@thomasthorsen.dk> wrote:

>Hvad ved du om det? Jeg læser netop i denne gruppe fordi det har min
>interesse.

Jeg konstaterer, at dit indlæg ikke har det fjerneste med
slægtforskning at gøre. Desuden ser jeg jo, at du praksiserer
det på Usenet udbredte idioti, at fordrive din kedsomhed, med at
spilde båndbredde og tid, på tåbelige skænderier.

Når du vil skændes om netikette, så fis dog op i den gruppe, og
skændes så med de andre i den gruppe!

Hvis du vil dyrke slægtforskning, så stik fingeren i jorden og indret
dig efter denne gruppes præmisser, der bla. medfører, at angreb
du fyrer af her i gruppen, også bliver besvaret her - og ingen andre
steder!
EOD

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-02-02 16:35

On Wed, 20 Feb 2002 16:07:09 +0100, Thomas Thorsen wrote:

>Som enhver høflig debattør vil overholde. Overholder man dem ikke, vil
>kun få tage ens argumenter seriøst.

Jeg har aldrig påberåbt mig at være høflig.

Iøvrigt er denne kommentar den sidste af sin art. Jeg gider ikke svare
på indlæg der udelukkende klandrer min facon og ikke forholder sig til
indholdet i det jeg rent faktisk skrev.

Det vil iøvrigt have den afledte effekt, at visse tråde lider
kvælningsdøden allerede i opløbet, idet mange af de diskussioner jeg
tidligere var involveret i, netop gik efter manden og ikke efter
bolden, så på grotesk vis har du lidt ret i den sidste sætning.

Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-02-02 16:43

On Wed, 20 Feb 2002 16:34:31 +0100, Kurt Hansen wrote:

>Jeg har aldrig påberåbt mig at være høflig.

Rettelse:
Jo, det har jeg faktisk een gang. Jeg skrev en høflig henstilling til
en ivrig indtaster, der havde for vane at poste meddelelser hver gang
vedkommende havde indtastet 25 nye vielser i et bestemt område. Tråden
udviklede sig med mange bitre indlæg - alle som een angreb manden
(mig) og ikke bolden. Så meget for høflighed.

Det bekræfter iøvrigt bare Arne Eckmanns seneste indlæg, hvor han går
i rette med alle de selvbestaltede moderatorer.

Kurt Hansen

Fra : Gerda Svane

Dato : 20-02-02 23:26

> [...]
> forfølge DDA og de dertil knyttede enøjede muskelmænd hver gang de
> mishandler projektet og dermed netop de frivillige, som de på
Hvad vil du opnå Kurt, jeg er een af dem som ikke ser i gruppen mere,jeg
stoppede ca. 10.1.2002, men som i aften overvejede om tonen "måske" havde
ændret sig, men desværre.
Jeg indtaster til DDA og er yderst tilfreds med Dem i Odense, er du selv
indtaster ??, ellers gå dog igang med noget du kan bruge overskyende tid
til, du vil ikke fortryde.
Jeg agter ikke at se i gruppen om evt. angreb m.v.på mig.

Gerda Svane

Fra : Arne Eckmann

Dato : 21-02-02 00:49

"Gerda Svane" <svanerne@post9.tele.dk> skrev:

> Hvad vil du opnå Kurt, jeg er een af dem som ikke ser i gruppen mere,jeg
> stoppede ca. 10.1.2002, men som i aften overvejede om tonen "måske" havde
> ændret sig, men desværre.

Ja, jeg undrer mig gang på gang over, hvad du dog
vil opnå med dine regelmæssige indlæg, hvor du
klager over, at du bliver angrebet i denne gruppe.

Men, såvidt jeg ved, er der vist endnu ingen i
denne gruppe, der har angrebet dig.

Det er altid dig der angriber nogen, du af den
ene eller anden grund ikke kan lide.

> Jeg indtaster til DDA og er yderst tilfreds med Dem i Odense, er du selv
> indtaster ??, ellers gå dog igang med noget du kan bruge overskyende tid
> til, du vil ikke fortryde.

Du fortæller os gang på gang, at du er KIP indtaster,
og implicerer ligesom, at det skulle give dig særlige
rettigheder eller en særlig status her i newsgruppen.

Problemet er blot, at denne newsgruppe ikke er et
et særligt KIP indtaster forum. Her er derimod alle
velkomne på LIGE fod og uden SÆRLIG status,
hvad enten deltagerne så er kipindtastere eller ej.

Jeg har tidligere takket dig, for dit kipindtastnings
arbejde, ikke fordi jeg har nogen glæde af det, men
fordi jeg tænkte, at du måske skældte ud, fordi du
trængte til at få et påskønnende klap på skulderen.
Men, det var åbenbart ikke det, der skulle til.

Det er ikke så længe siden at fru Paikin, ligesom
dig, lagde vejen forbi denne her newsgruppe, og
fortalte os, hvor utilfreds hun er med os og denne
her newsgruppe, og der forstod jeg på det, at fru
Paikin vist havde oprettet sit eget forum i iGroups
regi. Så, spørgsmålet er vel, om det ikke var noget
for dig at deltage i fru Paikins forum?

> Jeg agter ikke at se i gruppen om evt. angreb m.v.på mig.

Ja, indtil videre er der nu ingen, i denne newsgruppe,
der har angrebet dig, hvilket jo for såvidt også er
lidt ærgerligt, hvis du gerne vil angribes?

Men, for at dit besøg her i gruppen ikke skal have
været helt forgæves, så har du hermed fået et
svar, som du så kan reagere fornærmet på.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-02-02 08:07

On Wed, 20 Feb 2002 23:26:29 +0100, Gerda Svane wrote:

>Hvad vil du opnå Kurt,

Første delmål *kunne* være at få Lars Jørgen Helbo til at overholde
sit løfte om at holde sig væk fra denne, ellers så fredelige, gruppe.
Det ville med et trylleslag få freden til at sænke sig.

Hvis det ikke lykkes, *kunne* det overordnede mål være, at åbne endnu
fleres øjne for det bondefangeri DDA står for. Enten skal de sættes
under administration, eller også skal de fratages opgaven.

>jeg er een af dem som ikke ser i gruppen mere,jeg
>stoppede ca. 10.1.2002, men som i aften overvejede om tonen "måske" havde
>ændret sig, men desværre.

Du har været uheldig, Gerda. Den tråd du er havnet i, er faktisk den
første og eneste, hvor der har været optræk til noget siden krigen. At
det så nok ikke bliver den sidste sålænge Lars Jørgen Helbo og hans
bandidos overfalder sagesløse debattører, er en anden sag.

>Jeg indtaster til DDA og er yderst tilfreds med Dem i Odense

JA, JA, JA. Nu HAR vi altså hørt det!

>, er du selv indtaster ??

Det er jeg tilfældigvis, omend hvilende indtil projektet kommer til at
køre fornuftigt igen. Men bortset fra det, er det altså ikke noget
krav at man skal være indtaster, for at kunne deltage her.

>Jeg agter ikke at se i gruppen om evt. angreb m.v.på mig.

Fint, bare lige indenfor, smide en gang gylle og så hurtigt ud igen.
Vi andre, der tager bladet fra munden når det er påkrævet, tager imod
hvad der kommer.

Gerda, jeg synes du skal koncentrere dig om det du er bedst til,
nemlig at taste folketællinger ind. Skulle du gå hen og få hovedpine -
enten på grund af en utydelig skrift der driller, eller fordi
studenterhuen trykker - så hold en pause, lav dig en kop kamillethe og
slap af. Lad endelig være med at kigger her igen, for det bliver det
bare værre af.

Kurt Hansen

Fra : David Lamhauge

Dato : 23-02-02 17:39

Kurt Hansen wrote:
> Første delmål *kunne* være at få Lars Jørgen Helbo til at
> overholde sit løfte om at holde sig væk fra denne, ellers så
> fredelige, gruppe. Det ville med et trylleslag få freden
> til at sænke sig.

Og hvis alle holdt op med at kritisere hinanden, ville det blive endnu
fredligere. Gold kritik og mudderkastning har indtil videre ikke løst
nogle problemer - hverken her i gruppen eller andre steder.

Helbo skal selvfølgelig blive ved med at skrive til gruppen. Han yder
et stykke arbejde, og han hjælper i mange tilfælde andre i deres
slægtsforskning, så det ville da være en skam hvis han forlod gruppen.

At samme Helbo så er med til at køre formidlingen af KIP-projektet
helt af sporet er både synd og skam. Her må vi andre ignorere hans,
til tider, personlige og perfide udfald, og nøjes med at komme med
konstruktive ideer til hvordan formidlingen af KIP-indtastningerne
kunne forbedres. Hvis ikke vi holder en god tone i debatten, kan vi
dårligt bebrejde Helbo for at give igen af samme mønt.

Venligst

David Lamhauge

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 21-02-02 12:41

plonk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-02-02 14:17

Hans Martin Laustsen <laustsen@post2.tele.dk> skrev Wed, 20 Feb 2002
04:03:55 +0100

>Kildeindtastningsprojektet har overblik over hvilken FT der har +/-
>mere end 5 personer i forhold til det reelle befolkningstal på samtlig
>afleverede FT. Og der bliver rettet FT hver uge.

Ved du evt. hvornår det sådan cirka kan forventes, at Bording-1840,
Ikast-1801 og Gjellerup-1801 bliver rettet.?

For Bording-1840 er fejlen, såvidt jeg ved, indberettet i maj 2001.
For de to sidste ved jeg med sikkerhed at fejlen er indberettet og helt
nye filer indsendt den 9 maj 2001. (og jeg ved også med sikkerhed at DDA
faktisk har modtaget rettelserne for ihvertfald de to sidste).

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lennart_Frederiksen

Dato : 28-02-02 08:23

"Hans Martin Laustsen" skrev d. 20-02-02 04:04 dette indlæg :

> [...]
> Du har ikke krav på nogen forklaring eller begrundelse på noget i
> forbindelse kildeindtastningsarbejdet for det bliver udført frivilligt

Der er også en anden mulighed,
Voerlsdegård sogn skifter amt 4 gange imellem Århus og Skanderborg

Hilsen
Lennart Frederiksen
Skanderborg

http://www.kandu.dk/