Ny gruppe.
Fra : Jens Dørge

Dato : 19-02-02 21:40

Kunne der ikke oprettes en gruppe for handicappede, som ikke er så synlige i
hverdagen. Inkontinens, stomi, damp, rygproblemer hvor det hele ikke går op
i rettigheder & den af kommunen betalte kørestols levetid. Kan den kun holde
½ år vil jeg betragte det som hærværk & ligegyldig.

Med venlig hilsen

Jens

Fra : alice_trauelsen

Dato : 19-02-02 22:19

Hej
Du har helt ret, der mangler ofte et sted for folk med usynlige handicap
at "snakke" sammen. Derfor har jeg i http://www.groupcare.dk startet en
gruppe der hedder usynlige handicappede. Men kan vi få en op at stå her
også er jeg med på den.

Mange hilsner
Alice
Ps. kig ind på min hjemmeside under
http://www.alice-trauelsen.dk/ingense.htm Her kan du læse om hvad jeg
har skrevet om at være usynlig handicappet. Virker linket ikke, så gå
ind på www.alice-trauelsen.dk under forfatter og det kan ingen se.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-02-02 22:15

"Jens Dørge" <jens.doerge@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
holde
> ½ år vil jeg betragte det som hærværk & ligegyldig.

Jeg synes denne gruppe favner rimeligt bredt, og jeg synes også at gruppen i
den tid den har eksisteret har vist, at der er plads til alle

Om hvordan man/du opretter nye grupper står her: http://www.usenet.dk/otd/
Jeg vil så sige, at det ikke er mit indtryk, at der indlæg/trafik i den
retning du beskriver som berettiger til en undergruppe af
dk.helbred.handicap...

Det er os som brugere der bestemmer hvad der skal skrives/læses i
dk.helbred.handicap, så fat penne og skriv hvad du har lyst til
(Indenfor gruppens fundats naturligvis;
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.helbred.handicap)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Torben Madsen

Dato : 20-02-02 00:17

Hej Jens
Nogle af os, med tydelige og synlige handicap kan også blive vældig træt af,
ja ligefrem direkte nedstemt over alt den tid nogle folk få til at gå med at
diskutere levetid på diverse hjælpemidler og andre store temaer i livet.
For slet ikke at tale om Tyholmer'ens store behov for at udbrede sine
'dybsindige' ytringer i forbindelse med kontakten til det danske
sundhedsvæsen. Den mand kan i sjælden grad eksponere ingenting.
Men pas på, det er ikke velset at beskæftige sig med temaer som rækker
længer væk en egen næsetip, eller det man kan skue fra sin navle.
Jeg ville glæde mig over nogle diskussioner som kom lidt længere ned i
substansen, men det kunne vi jo starte, eller va'.

med venlig hilsen

torben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-02-02 07:22

"Torben Madsen" <Torben.Madsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Men pas på, det er ikke velset at beskæftige sig med temaer som rækker
> længer væk en egen næsetip, eller det man kan skue fra sin navle.

Sikke noget pladder - kig tilbage i gruppen, og dine udsagn bliver gjort til
skamme.

> Jeg ville glæde mig over nogle diskussioner som kom lidt længere ned i
> substansen, men det kunne vi jo starte, eller va'.

Sagen i en nødeskal - skriv nogle som du synes er relevante i denne gruppe,
det er jo derfor den er her

Fra : P.C.

Dato : 20-02-02 10:22

Hi.

"Søren C. Fischer" <soren@SLETfischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skamme.

> Sagen i en nødeskal - skriv nogle som du synes er relevante i denne gruppe,

Jeg skal ærligt indrømme, at tanken om at starte endnu en gruppe, tror jeg ikke
på. Der gik mere end tre år med at oprette bare denne gruppe, idet Tele.Dk. i
skøn forening med styregruppen havde besluttet, at Handicap=sygdom=helbred, og
tiltrods for at der var op mod 40 læsere i Admin gruppen der _absolut_ ikke
ønskede et handicap hiraki placeret et så åndsvagt sted, som under et helse
hiraki, ----- så kunne vi enten acceptere denne åndsvage placering ; eller ingen
placering overhovedet.
3År.
Personligt kunne jeg såmænd have skrevet en masse af det, jeg ellers har skrevet
på et af de private fore her, men der er jo også det ved usenettet, at der ikke
er samme fortrolighed, som i de private grupper, som altså er _meget_ aktive på
handicapområdet. Det var nok de mest aktive, som i sin tid gik ud af usenet, og
ud på de daværende "groups" for at skabe web fora, der ligesom mangler i
gruppen her , men bortset fra ganske få mails, har undertegnede altså haft det
problem ,med at skrive i denne gruppe, at jeg ligesom har følt mig sygeligjort,
ved at skrrive i denne groppe og du må så huske på, at man som aktiv på
handicapområdet selv idag, meget ofte står i den situasion, at det er utroligt
vigtigt at forklare, ------- at der altså er forskel på sygdom og handicap og at
utroligt mange fordomme, har rod i sammenblandingen af begreberne sygdom og
handicap. Der er trods alt bedre at lære at leve med et handicap, end at tro på
mirakkelkure.
Så placeringen under helbred hirakiet -------- prøv selv at se hvad handicap
bliver sidestillet med , ------- skræmte nok desværre en masse meget aktive
skribenter væk ; dem har vi så glæde af ude på de private lister, men gad nok
vidst, hvorfor det var så usigeligt vigtigt for styregruppen og især Tele.Dk. at
presse handicap området under helse området .
P.C.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-02-02 10:57

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og at
> utroligt mange fordomme, har rod i sammenblandingen af begreberne sygdom

dér synes jeg du tager fejl - i denne gruppe er der IMHO en fin stemning og
gruppens faste læsere vil formentlig give mig ret i, at der ikke er en
tendens til at sygeliggøre skribenterne - tværtimod.

> men gad nok
> vidst, hvorfor det var så usigeligt vigtigt for styregruppen og især
Tele.Dk. at
> presse handicap området under helse området .

Den diskussion synes jeg ikke det er rimeligt at genoptage - gammelt nag
bærer ingen frugter. Tværtimod har vi nu gruppen som har fungeret (IMHO)
glimragende i lang tid.
Så lad os bruge den, vi bestemmer jo selv hvilke emner der skal debatteres
(indenfor fundatsen naturligvis, men den er jo også mulig at ændre hvis der
er flertal for det!)

Fra : P.C.

Dato : 20-02-02 11:13

Hi.

> [...]
> gruppens faste læsere vil formentlig give mig ret i, at der ikke er en
> tendens til at sygeliggøre skribenterne - tværtimod.

Tager jeg fejl i, at det er utroligt vigtigt, at kende forskellen mellem sygdom
og handicap ????

> Tele.Dk. at
>
> Den diskussion synes jeg ikke det er rimeligt at genoptage - gammelt nag
> bærer ingen frugter. Tværtimod har vi nu gruppen som har fungeret (IMHO)
> glimragende i lang tid.

Nu kunne jeg som Styregruppen i sin tid, få en gammel matematik lærer, til at
forklare, at 2 plus 2 = 5 ; men jeg ville nok hellere undlade de mere svinske
tiltag, som vi så det fra den side på daværende, og bare lige endnu engang sige
de famøse 2 ord ; 3 År. Og så vil jeg lige påpege at medens der her i gruppen
kommer et -to -halvanden mail om dagen, så bliver der sendt hundreder af mails i
de private fora. Jeg kunne så vise lidt statestik over de mere end 10000 mails
der er i arkivet af bare en enkelt visionær gruppe på webbet og hvor relevante
emnerne er, men måske ville netop den fundads du taler om sige det der skal
siges ; hvad er det nu, der står i fundasen til denne gruppe ???

> Så lad os bruge den, vi bestemmer jo selv hvilke emner der skal debatteres
> (indenfor fundatsen naturligvis, men den er jo også mulig at ændre hvis der
> er flertal for det!)

Hvis det er samme flertal du taler om ,som styregruppen i sin tid ikke kunne
tåle, så vil jeg da lige nævne, at det ikke er sjovt for et forældrepar, at stå
i en situasion med et handicappet barn, hvor de ikke aner hvad de skal
gøre, ---------- det ragede da styregruppen og Tele.Dk. en bønne, bare de kunne
se spasserne danse i et par år, hvorimod os der havde stået i situasionen og
gerne ville rådgive, blev svinet til på værste ------ og jeg _gentager_ VÆRSTE _
svinske usenet vis.
------------ Jo du kan tro man kan bære nag, og med _god_ grund.
P.C.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-02-02 12:10

> [...]
> se spasserne danse i et par år, hvorimod os der havde stået i situasionen

Jeg lugter at her er tale om en troll...

EOD

Fra : P.C.

Dato : 20-02-02 11:52

Ho.

> Den diskussion synes jeg ikke det er rimeligt at genoptage - gammelt nag
> bærer ingen frugter. Tværtimod har vi nu gruppen som har fungeret (IMHO)
> glimragende i lang tid.

Lad mig fortælle en lille historie, som så kan sætte Styregruppen og Især
Tele.Dk's rolle lidt i relief, ved at fortælle lidt om de besværligheder
uvidenhed kan medføre, indenfor handicapområdet ; ---- nærmest _min_ næsetip.
Et forældre par, der trods alle odds havde deres handicappede barn hjemme, søgte
forvaltnngen om støtte, til anskaffelse af en computer, som hjælpemiddel til
deres barn, der havde et kommunikasions handicap ( et af de underområder, der
kunne profitere af lidt offentlig debat ).
Da forvaltningen havde tygget på deres meget uddybende ansøgning et års tid,
sendte de den til en hjælpemiddelcentral hvor de så "kiggede på den" i halvanden
år, indtil de efter megen pres fra forældrene, endelig nødstræbende returnerede
den til forvaltningen med følgende svar ;
" Eftersom hjælpemiddelcentralen ikke råder over dette hardware og software"
anbefaler vi ikke at dette anskaffes" . Derudover uddybede de, hvad der nok var
det værste i denne forbindelse, idet de ikke mente at et barn der angiveligt
ikke kunne læse, skulle bevilges en _dyr_ computer.
---------- Du kan måske ikke se paralellen, men vi forældre der på daværende
var vidne til disse forvaltningers uvidenhed om, at en del handicappede børn,
med de rette hjælpemidler, såmænd kunne _lære_ at læse, med de rette
hjælpemidler, måtte såmænd også se Styregruppen og Tele.Dk. føre sig frem med en
særdeles fordomsfuld indstilling, til indførelse af moderne teknologiske
hjælpemidler ; så hellere en Helse brevkasse, end at se spasserne få dyre
hjælpemidler, og vi skulle _sandelig_ ikke have et seperat handicap hiraki ;
tænk hvad det kunne blive til af undergrupper UHA. --------- Og når man så
tænker på, hvem der var mest aktive.
Du taler om fred og fordragelighed, og så skal vi bare glemme alt svineriet og
de lede arogante usenet amatør troll's der så en uhørt fornøjelse i, at bekæmpe
de forældregrupper hvis eneste ønske var et handicaphiraki ; jovist lad os lade
være med at kalde tingene ved rette navn ; det skal nok hjælpe på dobbeltmoralen
og hensynet til vennerne. -----
Forstår du, jeg kan _ikke_ acceptere den holdning du her kører frem med, altså
bare sige at nu lader vi somom at Tele.Dk. gennem tre år direkte bekæmpede
forældre og forældre grupper der ønskede noget nyt på handicap
området ---------- og vel at mærke noget nyt, der til forskel for fundasen til
denne gruppe, giver mulighed for en tiltrængt underopdeling så folk der ikke
gider at læse om vorter, ikke _behøver_ at gøre det i en handicapgruppe.
Jovist, lad os endelig ikke kalde tingene ved det rette navn ; så tag _du_ at
gøre det og se hvad resultatet bliver. Denne gruppe er nemlig stadigvæk under
Helse området, det er sørme visionært :((
Det går jo også rigtigt godt i Farum ikke osse, og hvis vi bare lader være med
at kalde tingene ved rette navn, kunne man jo ovenikøbet sige, at som danmark
ellers slingrer afsted, så er Borgmesterens små forseelser da bagateller, så
hvordan kan vi da dømme. Men overfor en der har været udsat for Styregruppens og
Tele.Dk's metoder gennem 3 år, tror jeg nok man bør respektere sandheden.
P.C.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-02-02 12:11

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Lad mig fortælle en lille historie, som så kan sætte Styregruppen og Især

Du mangler vist en FUT til dk.admin...

FUT: dk.admin

Fra : P.C.

Dato : 20-02-02 13:05

Hay

> "P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du mangler vist en FUT til dk.admin...
>
> FUT: dk.admin

Null ; hvorfor skal folk der før har mødt kravene om relevante grupper, med
fordomme og diktatorisk arogance, endnu engang gøre det til
fritidsbeskæftigelse, at se spasserne danse.
Du har jo netop nu resultatet af Tele.Dk's "visionære" hensyntagen i og med, at
du kan se på, hvordan handicapgruppen ( den ene der kunne blive råd til, med
alle de Edb. grupper der skulle oprettes).
Prøv at gå ind i Admin og skriv at du vil oprette en gruppe om Plain text og se
hvor hurtigt _den mon bliver oprettet. Og prøv så samtidig, at foreslå en
undergruppe under handicap området vedrørende fjernundervisning ; ------- så
skal du sandelig nok få advide, at det er et Helse spørgsmål, så jeg må nok
sige, at jeg finder det aldeles uhørt, at man igen i Admin, skal tvinge
medlemmerne til at tage fake navne og infiltrere forældregrupper for at sprænge
dem indefra, for at sørge for at handicapområdet bliver ude på webbet ,hvor det
hører til.
Altså at sætte Fut til Admin, er da ikke rimeligt for de der trods alt læser
gruppen her ; men vi kunne da også sætte hønseavler foreningen til at udtale
deres faste overbevisning, om hvad der skal være handicapområdet tildel på det
danske usenet ; resultatet ville sikkert blive det samme, og givet langt fra
hvad folk med problemerne inde på livet ville mene.
Vil du virkelig mene, at der er nogetsomhelst i denne tread, der ville gøre
_nogen_ forskel ; skaden _er_ sket, hvis man kan tillade sig at udtrykke det på
den måde, og når det ikke gjorde indtryk på Styregruppen endsige Tele.Dk, at de
samvirkende handicap org. med deres 300K medlemmer anbefalede et seperat
handicap hiraki, ----- hvordan skulle man så idag, formå Tele.Dk. til at se på
de faktiske tal ; altså så simple ting som trafiken i de private grupper kontra
trafiken i denne gruppe.
Derudover har jeg en kraftig fornemmelse, af at Styregruppen vil være meget sure
over de få men effektive resultater vi gennem vores arbejde på webbet har
opnået. At vi skulle have et reelt behov for at ændre fundamentale ting på
handicapområdet og faktisk er lykkedes med at få ministre og råd i tale, er jo
_på trods_ af Styregruppen og Tele.Dk's ønsker ; for dem er aktive på
handicapområdet bare i vejen ,og du får ikke mig ind i Admin med et Fut til den
gruppe ; jeg kender gruppen ligesom jeg kender Tele.Dk's handicap politik, når
det ikke handler om de forgyldte hensigts erklæringer ; -------- jeg har trods
alt 3 års erfaring fra den gruppe.og jeg ved, at hvis bare et enkelt medlem af
styregruppen mener at handicapområdet hører under Helse området , så kan
spasserne sejle i deres egen sø. Alle 300000 af dem .
Men hvor er usenet gruppen om teknologiske hjælpemidler, hvor enhver kan søge
råd og vejledning og følge med i de nyeste landvindinger og nyeste software ?
Hvir er gruppen for forældre til de 2 pct. børn der i hver årgang har brug for
lidt fordoms fri vejledning ??
Hvor er usenetgruppen for de unge, der på grund af fordomme og personale hensyn,
kommer i klemme mellem projekter og dumsmart pædagogik , de unge som "ikke kan
gøre for" at de har et usynligt handicap, men som alligevel kunne tilbydes en
anstændig tilværelse, hvis der var lidt mere viden, --------- så det var mere
alment kendt, at der er forskel på sygdom og handicap.
Hvorfor placeres normaltbegavede unge indenfor det autistiske spekter, sammen
med psykisk syge , --------- det kan jeg nemlig fortælle ; fordi det er sjovt at
se spasserne slås.
Null Dk.Admin her , de er _alt_ for kloge på handicapområdet.
P.C.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-02-02 14:34

> Null ; hvorfor skal folk der før har mødt kravene om relevante grupper,
med

Ganske rigtigt: en troll
*plonk*

Fra : P.C.

Dato : 20-02-02 10:52

Hi.

> [...]
> Jeg ville glæde mig over nogle diskussioner som kom lidt længere ned i
> substansen, men det kunne vi jo starte, eller va'.

Jeg ved ikke, hvor langt man kan forvente, at komme videre "ned i substansen" ,
hvis det man skriver om, fra starten er karakteriseret som helsesnak. I sin tid
somsagt, var vi en forældregruppe, der var meget aktive, med at udbrede viden og
links om det der også lå mellem _vores_ næsetip og navle, nemlig problemerne for
vores børn der lø mellem de 2 pct af en årgang, der havde berøring eller perifær
berøring med det autistiske spekter. ------- Metoder , pædagogik og helt
konkrete råd, som mange profesionelle behandlere i perifære områder har taget
til sig og brugen af undervisningsmetoder som TEECH , _har_ udspring i
fforældregruppers krav på webbet.
Det er just ikke profesionalismen, men nærmere fordomme og uvidenhed der fra
starten udelukkede de debatter du kan følge med i ,på de private fora, --- tænk
at skulle skrive i en gruppe, hvor handicap bliver sygeligjort, bare fordi
styregruppen ville lege Dikator og gøre oprettelsen af en særdeles vigtig gruppe
til et narrespil----- men det er rigtigt, at vi på de private lister, tit har
set forældre der direkte har skrevet, at "det er det bedste der nogensinde er
sket dem, at opdage denne gruppe" , Sådanne nogle ting rager da Styregruppen og
Tele.Dk en høstblomst, og du kan være evigt forvisset om, at de fleste der er
aktive indenfor de private fora, hellere vil give relevante råd og støtte, end
at lege brevkasse redaktør, ------ heldigvis.
P.C.

Fra : Torben Madsen

Dato : 20-02-02 15:32

Hej P.C.
Jeg er da interesseret i evt adresser til private fora hvor der bruges tid
på at diskutere forskellige handicap problematikker på et seriøst grundlag.
De modtages med stor glæde.
Man kunne man jo også blæse højt og flot på nogle af de afstukne
retningslinjer. Jeg har været belemret med mit muskelsvind i mere en 35 år,
så det kender jeg ligesom noget til. Jeg støder også tit på udvinde folk som
opfatter mig som syg, bare fordi jeg har muskelsvind, jeg syndes nærmest det
er synd for dem, at de ikke er klogere. Det jeg vil sige med det er at jeg
kan godt skelne mellem handicap og sygdom.
En af måderne at åbne op for de vandtros øjne, er at vi som ved vor skoen
trykker, blæser på reglerne og skriver om handicap relaterede emner, i det
håb at et eller andet en dag måtte trænge gennem til deres bevidsthed. At
der så til tider måtte komme noget støj på linjen nogle gange, det må vi så
tage med, vi kan jo kun håbe.
Som det jo også tydeligt ses her i gruppen så kniber det også for nogen at
skelne mellem sygdom og handicap, jeg mener pille snak kan godt overdrives.

Med venlig hilsen

torben

Fra : Leonard

Dato : 20-02-02 17:43

> [...]

>trykker, blæser på reglerne og skriver om handicap relaterede emner, i det
>håb at et eller andet en dag måtte trænge gennem til deres bevidsthed.

Jamen så skriv da.
I stedet for at bruge tid og energi på at diskutere om det er tilladt
at skrive eller ej, om man kan lide Kaj eller ej, så skriv da om det
du har på hjerte. Så længe det bare handler det mindste om handicap så
er der ingen i denne gruppe der vil anfægte det. Hvis du er heldig er
der andre der vil deltage i diskussioner om de emner du finder
interessante, men det kan vi først finde ud af, når du har taget hul
på emnerne.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : P.C.

Dato : 20-02-02 18:49

Hi.

> [...]
> skelne mellem sygdom og handicap, jeg mener pille snak kan godt overdrives.

Du har helt ret. At vide hvor "skoen trykker" som du beskriver det, handler
nemlig om mere end bare at brokke sig og gå i ring. Hvad kender en Styregruppe
til handicap området og hvilke "interesser" kan egentlig retfærdigøre at
handicapområdet skal være underlagt Helse området.
----------- Men væsentligst, hvorfor er der ikke mere "gang" i en gruppe som
denne, når der beviseligt er meget stor trafik i web grupperne ; har Helse
området ikke nok i diverse net doktorer og hvorfor skal det gå ud over handicap
området.
Du foreslår, at vi blot skriver og der kan jeg kun give dig ret, men det kræver
nok en mere aktiv gruppe og også en gruppe, hvor man kan lede efter opslag om
nyoprettede web fora som det naturligste i verden, og det kræver en vis
"selvkritik" i gruppen og den tror jeg desværre ikke er tilstede.
Jeg har f.eks. intet mod Kaj's mails og hvis jeg ikke lige har lyst til at læse
dem, lader jeg blot være, men jeg følger da historien og jeg mener absolut at
en sygdom kan være on-topic hvis ens liv er totalt styret af den. ---------
Alligevel sker det at nogle skriver til gruppen, for at oprette mindre generelle
gruper, og jeg må nok sige, at det sjældent at der er forståelse for, at nogle
gerne vil have en gruppe med mindre "støj" , eller hvis man skulle sige det på
en lidt anden måde, at handicapområdet omgåes med samme respekt hvad angår
off-topic emner, som man _ellers ser på usenet. Og det synes jeg simpelthen er
for dårligt, fordi jeg ved hvor få de var, der satte "standarden" for
handicapområdet på det danske usenet, og i hvor høj grad, det ragede disse folk
en høstblomst hvad dem der "havde skoen på" sagde eller ønskede. Men de kunne
jo også være lige glade.
Du hører ofte et argument der lyder, at der "skal påvises trafik" før en gruppe
kan oprettes. Men dette er blot en dårlig undskyldning, for ikke at oprette
handicapgrupper, --------- der er _masser_ af trafik på webbet, men meget få i
styregruppen, der vil støtte handicapområdet til et relevant handicaphiraki og
jeg tillader mig altså at spørge hvorfor. Og det vil så sige, at du værsgod kan
tage chancen og skrive i denne gruppe. Hvorimod hvis du nu havde et decideret
handicap hiraki, --------- altså ikke et Helse hiraki ------ så havde du
mulighed for at smide folk ud af gruppen, eller bede dem gå et andet sted hen
,hvis de ikke holdt sig til emnet eller begyndte at opføre sig dårligt . Her i
gruppen, er det min fornemmelse og jeg _gentager_ ; min fornemmelse, at det er
nærmest off-topic, at skrive om oprettelse af et web fora indenfor handicap
området. At der ikke er underområder under "handicap" er der vel ikke noget at
sige til, fordi man får _altid_ advide, at man bare kan skrive i "Helbred"
, ------- og så kan man gøre op med sig selv, om man har lyst til at skrive i et
fora der er inspireret af "Helse" og netdokter ; jeg har _ikke_ og jeg tror
f.eks. at der er mange andre forældre til handicappede børn, der ville stille
lidt større krav til et fora og tænke lidt mindre på underholdnings værdien og
helst have et fora, hvor man kan stole på folk.
For det _kan_ man ikke, på det danske usenet. Tværdigmod kan man forvente
hvadsomhelst og forventningerne til underholdnings værdien, er somregel større,
end viljen og evnen til personlig rådgivning, --------- nå nej, viljen er der
ofte, men desværre ofte fra folk der absolut skal udtale sig om hvadsomhelst,
uden at vide noget.
Så når du skriver, at du faktisk har en smule "ondt" af folk som ikke fatter
forskellen mellem sygdom og handicap, så synes jeg du indtager en positiv
holdning ; men hvor længe holder man til det, hvis man skal høre på en masse
vrøvl og samtidig ser, hvad det betyder for handicap området, at styregruppen og
Tele.Dk har _tvunget_ handicap området ind under Helse og Netdokter området.
P.C.

Fra : Lotte M

Dato : 20-02-02 19:37

> [...]

> kan oprettes. Men dette er blot en dårlig undskyldning, for ikke at oprette

Du puster godt til gløderne, i denne og dine forrige 5 indlæg, men
helt ærligt, jeg tror ikke ret mange i denne gruppe gider hverken
bål eller "hekse"afbrændinger.

Grupper i dk-hierarkiet oprettes ikke på baggrund af eksisterende
trafik på Nettet, men baseret på trafik i danske nyhedsgrupper.

Gider du ikke holde dig til handicap i denne gruppe - debat om
Styregruppen, tidligere og fremtidige gruppeoprettelser osv hører
hjemme i news:dk.admin - og det ved du godt allerede!

fut news:dk.adminn.netikette
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Lotte M

Dato : 20-02-02 18:32

"Jens Dørge" <jens.doerge@c.dk> skrev

> Kunne der ikke oprettes en gruppe for handicappede, som ikke
> er så synlige i hverdagen. Inkontinens, stomi, damp, rygproblemer

Flere af de ting du nævner debatteres ofte i news:dk.helbred , for
nylig har der konkret været et par lange tråde om stomi, ligesom
ryglidelser også debatteres med jævne mellemrum.

Det kan være svært at afgrænse hvornår et emne hører hjemme
i news:dk.helbred og hvornår de hører hjemme her, for det er
forskelligt hvornår vi definerer os som handicappede, desuden
om vi opfatter følger af det primære handicap som selvstændige
lidelser, eller som en del af handicappet.

Jeg kender feks en stomiopereret pige med colitis ulcerosa, som
bestemt ikke opfatter sig selv som handicappet, hvorimod jeg havde
en stomiopreret studiekammerat, der opfattede sig selv som svært
handicappet. Objektivt set er førstnævnte den af de to, der er mest
begrænset af lidelsen.

Min primære handicap er en svær skoliose (rygskævhed), men jeg
opfattede ikke mig selv som handicappet, før jeg blev opereret og
min rygmarv blev trykket og skadet. Formelt er en svær skoliose et
fysisk handicap (kan også opstå som følge af muskelsvind, men det
er en anden type skoliose), så på papiret har jeg været handicappet
siden barndommen, men jeg var blevet sur, hvis nogen havde antydet
dette for 10-20 år siden.

Alle handicaprelaterede emner kan diskuteres i denne gruppe, men det
er også ok at bruge en af faggrupperne, feks news:dk.helbred og
news:dk.jura . Vi udformede gruppens fundstas sådan for at ingen skulle
føle sig presset til at bruge en handicapgruppe, hvis de ikke opfattede
sig selv som handicappet.

> hvor det hele ikke går op
> i rettigheder & den af kommunen betalte kørestols levetid.

Jeg er ikke enig i det /kun/ handler om rettigheder og hjælpemidler
i denne gruppe. Men, det er vel ikke så underligt, at tråde om disse
emner fylder en del.

Mange brugere i denne gruppe har en travl hverdag og bruger ikke
gruppen for at få social kontakt, men dukker op når et konkret
handicaprelateret problem skal vendes. En anden årsag kan være,
at brugerne er tilbageholdende med at skrive om mere private og
følelsesbetonede emner i gruppen, fordi det er et offentligt forum,
hvor alle; familien, naboen, arbejdsgiveren, sagsbehandleren - alle,
kan læse med.

Du kan foreslå en ny gruppe i news:dk.admin .Som Søren skriver
oprettes nye grupper på baggrund af eksisterende trafik.

Derfor er vejen frem at du starter nogle tråde i denne gruppe. Hvis
det viser sig der er interesse for at debattere "usynlige" handicaps og
debatten kommer til at fylde meget i denne gruppe, så kan der være
grundlag for en ny gruppe.

Nu har jeg spillet et par bolde op - grib dem, eller spil nogle andre,
hvis du vil arbejde for en undergruppe til denne.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : P.C.

Dato : 21-02-02 10:52

Hi.

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om vi opfatter følger af det primære handicap som selvstændige
> lidelser, eller som en del af handicappet.

Det problem ville givet have været væsentligt mindre, såfremt handicap området,
ikke var sygeligjort under et helse hiraki.
Der er somsagt endnu en årsag til, at dette aqrgument er blevet fremført, siden
handicap debatten startede i Admin for _mange_ år siden ( det viser sig jo, at
den sidste 3 årige debat, ikke var dfen første), ---- men alene placeringen
under helse, skaber en form for spærrebom , der vil betyde, at det vil være
_endnu_ sværere, at oprette en undergruppe . Og det betyder så at fordi den
vise styregruppe, ikke kunne acceptere et seperat handicaphiraki, idet dette
ville tage trafik fra de gode helse hiraki, --- så sørgede styregruppen for, at
fastlåse denne gruppe ,så enhver undergruppe under denne, ville blive endnu en
helse gruppe.
Forestil dig Søren som forslagsstiller i Admin for en undergruppe under en under
gruppe under Helse og forestil dig så Søren som forslagsstiller til en
undergruppe under Handicap ; to vidt forskellige situasioner , ------- og
sandelig også også to vidt forskellige resultater.
Fordi hvem var det "hensynet" var til, da gruppen blev startet, -------- var det
da helt forkert, at hensynet til Helse området vejede tungere, end hensynet thi
hvordan et seperat handicaphiraki kunne udvikle sig ; vel at mærke med en
passende trafik og en relevant trafik, samt en vis sikkerhed for, at man kunne
skrive bare _lidt_ mere, end i en total åben Helse blads gruppe, bestyret af
folk med de interesser du ser generelt i Helse gruppen.
Og hvad var så resultatet ; har i ikke haft lange perioder, med meget lidt
trafik, og har web grupperne ikke taget meget af den trafik, som ellers ville
være tilgængelig her ?
Men de gode styregruppe trolls gjorde det _helt_ rigtige ; de fik spasserne til
at slås indbyrdes, medens de kunne grine deres røv i laser.
P.C.

Fra : P.C.

Dato : 21-02-02 16:18

> [...]
> news:dk.jura . Vi udformede gruppens fundstas sådan for at ingen skulle
> føle sig presset til at bruge en handicapgruppe, hvis de ikke opfattede

Der bliver vist derudover nævnt dk.politik , og det fik altså _mig_ til at undre
mig over, om jer der skrev disse regler, mon fornyligt havde været i
k.politik. ------ Jeg ved ikke rigtigt, nemlig, hvordan de faste skribenter
der, vil stille sig til handicap politiske emner, men jeg har ligesom en
fornemmelse.
Jeg er da ikke i tvivl om de gode intensioner, men tager det ikke ligesom fokus
fra emnerne, hvis totalt udenforstående, skal sige deres uforbeholdne mening om
handicap spørgsmål og jeg har desværre en smule svært ved at forstå, hvordan
folk der "ved hvor skoen trykker" , skal kunne forsvare deres synspunkter i en
jura gruppe og en gruppe som dk.politik ; mon ikke det er vigtigere, at holde
diskusioner i netop en handicap gruppe ,før man gør emnerne til almindelige
diskusions emner, blandt folk der næppe ved særligt meget om f.eks. Amters og
kommuners interesser samt kassetænkning. ------- Det er næppe gennemsnits
skribenten i dk.politik, der har det helt store overblik på lige
handicapområdet.
P.C.

Fra : Lotte M

Dato : 23-02-02 01:26

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev

Ups news:dk.videnskab.jura

> Der bliver vist derudover nævnt dk.politik ,

Det er kun eksempler, feks kan spørgsmål om handicapbiler også
stilles i news:dk.fritid.bil , spørgsmål om særlig kost stilles i
news:dk.videnskab.sundhed . psykologiske kriser kan diskuteres i
news:dk.videnskab.psykologi eller news:dk.helbred.sorg+krise og
problemer med den kommunale sagsbehandler i
news:dk.forbruger.offentlig-service - der er sikkert flere muligheder
endnu.

Jeg synes det er vigtigt, at handicappede og andre interesserede
ikke tvinges til at debattere i denne gruppe - at vi frit kan vælge.

> og jeg har desværre en smule svært ved at forstå, hvordan
> folk der "ved hvor skoen trykker" , skal kunne forsvare deres synspunkter i en
> jura gruppe

Jeg besvarer jævnligt handicaprelaterede spørgsmål i juragruppen,
så behovet er altså til stede, uanset om du forstår det eller ej.

Tænk på en person der lige er blevet handicappet, eller lige har
fået et handicappet barn. I den første kritiske fase har nogle
svært ved at erkende, at der er tale om et handicap, at se
handicapidentiteten i øjnene. I det tilfælde vil man næppe vælge
at spørge i en handicapgruppe. Og så findes der faktisk mennesker
med betydelige funktionsnedsættelser, der ikke anser sig som
handicappede - hvorfor i alverden skal de tvinges ind i en handicap-
identitet, når de trives fint uden?

Nogle gange skader det i øvrigt ikke, at have mulighed for at
få et bredere perspektiv i besvarelserne. Selv om jeg ved (bør
vide) mere om socialretten end juristerne i juragruppen, så kan
der være vinkler, hvor en jurist kan perspektivere på en anden
måde end jeg. Mine juridiske eksaminer er trods alt indenfor
nogle afgrænsede områder.

> mon ikke det er vigtigere, at holde
> diskusioner i netop en handicap gruppe ,før man gør emnerne til almindelige
> diskusions emner,

Jeg synes du sætter lighedstegn mellem dine behov (og din kæphest)
og andres behov.

Jeg er ikke i tvivl om du har kæmpet hårdt, (for dit handicappede
barns trivsel ?), men, du kan ikke skære alle handicappede, ejheller
forældre til handicappede børn, over en kam.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Per Corell

Dato : 24-02-02 12:34

Hi.

> [...]
> nogle afgrænsede områder.

> Jeg synes du sætter lighedstegn mellem dine behov (og din kæphest)

Det er helt naturligt ;))
Men jeg forstår udmærket hvad du mener, alligevel synes jeg ikke at
man kan sige
det er nemt, hvis man søger svar på et handicap spørgsmål ,og som du
beskriver
det kun lige skal til at revidere hele sit syn på området at handicap
området endelig ikke må tage trafik fra Helse hirakiet. ------ Jeg
mener
_ikke_ at man reagerer "bedrevidende" ved at angive den løsning der
erfaringsmæssigt har hjulpet de fleste ; det jeg mener er, at netop
problemerne
med at få begreberne på plads er det vigtigste ,og også noget af det
der vel kan
kaldes handicap politik eller i det midste handicap politiske
spørgsmål.
Og det er bare så vigtigt, ----- at man ikke blander begreberne
sammen.
Fordi hvad er det, der evt. skulle hindre folk i at gå direkte til en
handicapgruppe, hvis det ikke er netop de vrang forestillinger og
fordomme som netop bør bekæmpes ,der er den væsentligste hindring.
Jeg vil prøve at forklare, i forhold til det du kalder min kæphest ,
men det
kan jeg faktisk bedst gøre, ved at lufte en smule visioner om, hvordan
det
_kunne_ være. Og så vil jeg lade det være op til dig at vurdere,
angående "kæpheste" ; der skal nemlig _to til en kæphest ;))
Der kunne nemlig have været adskillige undergrupper under et decideret
handicap
hiraki og placeringen under helse, har altså ikke just været
befordrende for
opbygning af et mere effektivt hjælpe værktøj via webbet, - via
Usenet, og jeg
savner meget den visionære tankegang, der kunne gøre, at en
handicapgruppe kunne
virke som service formidler, i forhold til det temmeligt store udbud
af web fora
der trods alt er, både generelt men også i forhold til mere specifikke
handicap
politiske spørgsmål, ---- altså at man f.eks. kunne hente rådgivning
vedrørende web fora. Du kommer flere gange ind på forældre/børn
problematiken
og behovet fra forældres side i forbindelse med handicap relaterede
spørgsmål ;
men du må huske, at der altså er tale om alvorlige ting, bla. er
skilsmisse
procenten i familier med extra belastninger pga. et barn født med et
handicap _meget_ høj : Almindelig oplysning og bare muligheden for at
se,
hvordan andre takler generelle problemer, som netop de fleste forældre
står
totalt uforberedte overfor, _kunne_ hjælpe mange flere end du tror,
og vel at
mærke sådan at vi jo ved hvem der ville profitere mest ( barnet ).
Derfor nytter det ikke, bare enøjet at gennemtvinge tingene på den
klodsede måde
Styregruppen håndterede oprettelsen af en handicap gruppe, ---------
og grunden
til at jeg skriver "klodset" må du se ,udfra de erfaringer der er, med
hensyn
til hvordan man bedst opbygger et netværk og får udbredt ganske
almindelig
oplysning. Det kan godt være, at der sidder fanatiske diktatorer, der
uden
hensyn til hvad handicap området _kunne_ profitere af, som reelt er
totalt
ligeglade med hvilken hjælp "nye forældre" kunne forbedre deres
livskvalitet
med, og som du var lige ved at skrive, kan du også være sikker på, at
det _ikke_
er i hverken styregruppen eller T.d. at man skal forvente forståelse
for det
arbejde der skal til når man lige er kommet over sorgen.
Forstår du ; disse folk har _intet_ imod ,at sparke til folk der i
forvejen ligger ned.
Men arbejde i dårlig kvalitet, tvunget igennem på hensyn der ingen rod
har i de
reelle behov ,og velnærede hyklere der ikke tåler kritik af det
frivillige arbejde får ikke mig til at acceptere fordomme og
kassetænkning ------ især ikke, når der er
politiske overtoner, der åbentbart skal fastholde den uvidenhed, der
fik
styregruppen og T.d. til at _bekæmpe_ de forældre der ønskede at
oprette et
relevant og velfungerende handicap hiraki, på baggrund af interne
hensyn.

Det er med baggrund i dette, at jeg ikke mener, at hverken
Styregruppen _eller_
Tele.Dk. _nogensinde_ skal få lov til at glemme, at "kæpheste"
hindrede
handicapgruppen i at blive oprettet i mere end 3 år, og "kæphesten"
var såmænd
ikke noget man kunne tilskrive de forældre der på daværende, havde det
fornødne
overskud til at ville opbygge et handicap hiraki ; næ -----
"kæphesten" nemlig
styregruppens og Tele.Dk's "kæphest" blev der såmænd taget meget
hensyn
til, ( af dem selv )--------- medens "nye forældre" bare kunne sejle i
deres egen sø, men det var jo totalt ligegyldigt. Og derudover synes
jeg _stadig_ at det ikke behøver
nogen forklaring eller nogle argumenter fra min side, når et eller to
medlemmer
af styregruppen, har større indflydelse på Tele.Dk's handicap politik
overfor
deres egne kunder, i en sådan grad, at selv anmodninger fra den
største handicap
org. nemlig de samvirkende , -------- bare med en arogant led
bemærkning, kan
fejes af bordet, med en mail fra Tele.Dk. ( jeg kunne finde denne mail
frem,
hvor Tele.Dk. angiveligt erkender at der er meget stort pres for at
oprette
gruppen som hovedgruppe, og hvor Tele.Dk. vil "se tiden an" et halvt
år, i håb
om at den kan oprettes under Helse hirakiet, og at først _derefter_
kan der være
tale om, overhovedet at "overveje" at oprette et seperat hiraki ; der
gik såmænd
endnu et halvt år, hvorefter vi der kæmpede for et seperat hiraki, med
mulighed
for en naturlig knopskydning, så alligevel efter denne ventetid blev,
------ om
man må beskrive det på den måde "røvrendt", idet en enkelt person
skrev et OTD,
med den placering, der var vigtigere for Styregruppen og Tele.Dk , end
alt det
vrøvl dem der "vidste hvor skoen trykkede" , altså _brugerne_ og de
oprindelige
forslagsstillere, som hhv. Styregrupen og Tele.Dk i mellemtiden i 3
år, havde
lagt for had, på det danske usenet.
Lad være med at kalde det for _min_ kæphest ; kig på hvor hurtigt en
Edb. gruppe
kan oprettes, CAD intereserede kan så være glade for, at CAD gruppen
f.eks. ikke
kom under Grafik, for det var den lige ved at komme, bla. fordi
undertegnede
skrev at det måtte den endelig ikke komme, idet det ville være, som at
placere
handicap under Helse ;))
Jovidst, som forældre til et handicappet barn, skal man kæmpe mod
uvidenhed og
hvis man har en smule visioner ,er der desværre en masse brødnid eller
fordomme,
eller politiske dagsordner, der nok skal gøre hverdagen en smule
værre, end den
behøver at være ; Den kæphest, som Styregruppen og Tele.Dk kæmpede
for, var
åbentbart vigtigere, end hele handicapområdet og vigtigere end den
debat vedr.
D.A.M.P. og pædagogik der foregik på daværende og som kunne have været
et godt
springbræt for oprettelsen af et relevant selvstændigt handicap
hiraki.
Men som sædvanligt, er det bedste "våben" mod naive Tele.Dk kunder,
der tror at
usenet er en mulighed ,netop de våben der blev brugt for at oprette en
gruppe,
som måske ville blive kritisk overfor den fantastisk gode måde tingene
kører på.
P.C.
http://d1o111.dk.telia.net/~u139600113/3g.jpg
http://d1o111.dk.telia.net/~u139600113/a

> Jeg er ikke i tvivl om du har kæmpet hårdt, (for dit handicappede
> barns trivsel ?), men, du kan ikke skære alle handicappede, ejheller
> forældre til handicappede børn, over en kam.

Nej ; det er der rigeligt der gør i forvejen, men det er såmænd ikke
nogen hjælp, at henvise nye forældre til et ulve kobbel.

> --
> Lotte M
>
> http://www.lotte-m.dk
> http://www.handiinfo.dk

( jeg beklager at jeg må benytte en hotmail addresse, men pludselig og
for første gang i årevis, kan jeg ikke sende mine mails til Tele.Dk's
server )

P.C.

Fra : Per Corell

Dato : 24-02-02 17:07

Hi.

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:<a56nkt$fa1$1@sunsite.dk>...

> Jeg er ikke i tvivl om du har kæmpet hårdt, (for dit handicappede
> barns trivsel ?), men, du kan ikke skære alle handicappede, ejheller
> forældre til handicappede børn, over en kam.

Du må undskylde, at jeg stadig må benytte en hotmail addresse, og at
texten måske bliver rettet lidt mærkeligt ind, men det er jo
betingelserne, når det ikke er muligt at sende til T.d's server.
Med hensyn til hjemmeboende børn og udslidte forældre, må du tænke på,
at de faktiske forhold er, at du selv kan sætte dig ind i den
lovgivning der er og hvis du f.eks. sparer din kommune for trekvart
mill. om året og har dit barn hjemme, ------ hvilket mange jo har,
------- så skal du ikke altid forvente forståelse for dette, fra
familie og venner ; du kan så vælge mellem hvad du selv vil og hvad
omgivelserne tror, men det valg er desværre ikke altid lige populært
og det er altså ikke altid ligefrem støtte for dit eget valg, du
møder.
Så er lovgivningen naturligvis sådan indrettet, at hvis du full-time
sørger for dit eget barn, så kan du lige bruge den overskydende tid på
at anke lokale afgørelser om nedskæring i den støtte der skulle gøre
det hele muligt, og du må lige huske på, at selvom lovgivningen f.eks.
giver mulighed for at nedslidning af tøj og møbler samt ulykker af
forskellig art kan kompenceres for, rent økonomisk , ---- så er der
ikke rigtigt samme forståelse for, at forældre altså bliver lige så
slidt som barnets tøj.
Alligevel skal man være et supermenneske, og den forælder der er
nedslidt som 50 årig, og henvender sig til sin læge, kan forvente
følgende svar ; " jamen _vi andre_ skal da også tage os af vores børn"
, og lignende arogant akademiker vrøvl, fra folk med deres på det
tørre, og en ofte lige så arogant indstilling til de reelle forhold,
for de forældre, der trods alm nedslidning, ikke ser mange såkaldte
"valg".
Husk på, at det oftest er dem der ved mindst om de reelle forhold, der
har de værste fordomme og hvis du har en mening du kan argumentere
for, kan du forvente særdeles abrubte reaktioner fra kredse, der
ellers bryster sig af en høj etisk standart ; jeg kan så desværre
fortælle dig, at idag tåler handlingerne ikke at blive kaldt ved deres
rette navn, og hvis du har noget på hjertet i forhold til andre i
samme situasion, så skal du passe på med at sige noget negativt mht.
frivilligt arbejde f.eks. ------- og huske at kunne dokumentere alt om
det så ligger år tilbage.
Du tror måske, at det er en dans på roser, at have sit barn hjemme ;
det er det også, hvis man lige undtager problemerne med at komme i
seng kl-4 om morgenen, fordi ungens krops kemi siger at klokken er 12
middag. Eller bortset fra, at du sandelig ikke sparer din kommune for
trekvart mill, men i virkeligheden hindrer at der bliver udfyldt en
stilling og at den institusion samt den del af "systemet" derved i
virkeligheden føler sig snydt for de penge du tror du sparer din
kommune for ; kompensationen hvis du er førtidspensionist og som
udslidt 50 årig ,vælger at opgive kampen med ansøgninger og evige
anker, er så de 89 tusinde om året du har at leve for ; og du kan så
prøve at fortælle din læge, at du ikke er intereseret i at brødføde
endnu en akademiker i endnu et dobbelt blindforsøg, ------- men at du
_må_ slippe for dine smerter, bare en enkelt gang om ugen.
Eller den forælder der pludselig efter en lang vinter, står alene
fordi ægteskabet er røget, --- jovist det går helt fint på handicap
området, især for forældrene ; de kan bare udvikle sig til
Supermennesker og hvis de ikke gør det, er det da bare deres egen
skyld, og så kan de lige tage kampen op med Tele.Dk. og Styregruppen
ikke osse.
Il'l be back
P.C.

Fra : Lotte M

Dato : 25-02-02 14:48

"Per Corell" <per.corell@privat.dk> skrev

> Med hensyn til hjemmeboende børn og udslidte forældre, må du tænke på,
> at de faktiske forhold er, at du selv kan sætte dig ind i den
> lovgivning der er og

Jeg har ikke selv et handicappet barn, men, da jeg var i praktik,
var det i en børnefamiliegruppe (handicappede børn, anbringelser
osv) og derfra har jeg nogen fornemmelse af de vanskelige kår
forældre til handicappede børn kan have.

> Du tror måske, at det er en dans på roser, at have sit barn hjemme ;

Min fornemmelse er det er hårdt arbejde, både for forældre og
eventuelle søskende. Ikke at jeg ikke tror der er glæder, for
det er der med børn - det er glæderne der holder /alle/ forældre
i gang, når familien presses.

Der hvor jeg ikke forstår dig, er når du forventer handicappede
(børn og voksne) får en særstilling i dk-hierarkiet. Jeg synes det
er fantastisk at vi med news har fora hvor /mange/ handicappede
er ligestillede med ikke-handicappede - der er ikke mange steder
i den virkelige verden, hvor handicappede kan færdes, alt andet
lige, på lige fod med andre.

Der er andre klemte grupper end handicappede, der kan have
behov for nyhedsgrupper og jeg synes det er fornuftigt, at vi
fastholder de grundlæggende principper, som netikette og regler
om gruppeoprettelser, uden at forsøge at være "godgørende" og
forfordele særlige grupper. Når en marginaliseret gruppe /kan/
fungere på lige fod med andre, så mener jeg det er en slags
omvendt diskrimination at behandle disse grupper forskelligt for
andre.

Usenet er ikke velgenet til debat om følsomme og private emner,
det viser alle erfaringer vi har med "bløde" emner. Derfor er det ikke
mærkeligt, at der er stor trafik på malinglister om handicap og der
er sparsom trafik i denne gruppe.

Per, hvad angår placeringen af denne gruppe og SG, så gider jeg
ikke den debat mere!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : P.C.

Dato : 25-02-02 17:41

Hi.

> Der er andre klemte grupper end handicappede, der kan have
> behov for nyhedsgrupper og jeg synes det er fornuftigt, at vi
> fastholder de grundlæggende principper, som netikette

Helt enig

> [...]
> fungere på lige fod med andre, så mener jeg det er en slags
> omvendt diskrimination at behandle disse grupper forskelligt for

Jamen det kan jeg kun være enig i ; men prøv så at spørge dig selv ,om 3 års
forgæves kamp, for at oprette en gruppe ,ikke i sig selv ,antyder at der netop i
det tilfælde ,netop var tale om at netop dette område blev behandlet aldeles
anderledes end alle andre områder. ------- Og om det netop ikke var en
"særbehandling" ,som altså bla. medførte at anbefalinger fra landets største
invalide org. blev aldeles overhørt. Jeg har tit tænkt på, hvad der kunne
ligge bag ,fordi det er da iøjenfaldende ,at styregruppen også på det tidspunkt
talte om ,at "vi" endelig ikke måtte forfordele eller sætte anderledes regler
,for nogle områder i forhold til andre. Og med dette argument blev
handicapområdet så sidestillet med grupper om undulat opdræt og obskurde Edb.
styresystemer ; men altså med den forskel at hvis der var tale om en Edb. gruppe
så gik godkendelsen igennem på rekordtid, grupper enhver kunne se ville uddø i
løbet af kort tid for eksempel, -------- hvorimod alene 3 års aktivitet for at
oprette en gruppe, vist burde garentere en vis trafik. Men jeg fandt aldrig ud
af hvad årsagen var og jeg fik efterhånden en fornemmelse af, at årsagen mere
var personlig end faglig.
Hvad skulle ellers få styregruppen til at se bort fra hvad formanden for en org.
med 300 medlemmer anbefalede, samt hvad alle andre ,der vidste "hvor skoen
trykkede" faktisk kunne argumentere for.

> [...]
> det viser alle erfaringer vi har med "bløde" emner. Derfor er det ikke
> mærkeligt, at der er stor trafik på malinglister om handicap og der

Det er jeg ikke så sikker på ; jeg vil stadig påstå ,at et seperat hiraki kunne
give en god sikkerhed. Alene i den første undergruppe ,vil du sikkert hurtigt få
et sammenhold blandt gruppens medlemmer, hvor jeg udmærket kunne forestille mig,
at "forbipaserende" ville tænke sig om en extra gang, såfremt de ikke havde
relasion til emnet. Også er der jo erfaringen på de private fora at trække på
, ----- altså hvis en diskusion kører fast ,så kan årsagen måske findes i, at
der måske mangler en undergruppe, hvor den slags diskusioner kan henvises til
for eksempel.
------------ Det er jo disse muligheder, altså gruppens seperate stilling , der
muligør at de aktive i gruppen, kan "forsvare" gruppen eller arbejde
konstruktivt i gruppen ; men det kræver rigtigt nok nogle værktøjer ; og her
lød logiken fra styregruppen altså i sin tid, at man endelig ikke måtte
forfordele handicap området og derfor blev handicapområdet altså stækket i et
fremmed hiraki.
---------- Vel at mærke, på trods af advarsler fra alle der ikke bare skulle
udtale sig om alt mellem himmel og jord, men folk "der vidste hvor skoen
trykkede".

> Per, hvad angår placeringen af denne gruppe og SG, så gider jeg
> ikke den debat mere!

Det forstår jeg udmærket, men ville det ikke være herligt med bare en smule
videre visioner, og bare en lille smule mindre Jante indstilling. -------- altså
for eksempel den med at der er mange andre "følsomme områder eller pressede
grupper" kan få mig til at krumme tæer, fordi det er jo netop den indstilling,
der sætter disse områder _dårligere_ end en der vil oprette en frø avler
gruppe, fordi "tænk" hvis man gjorde forskel ; hvorefter man gør det i så grov
en grad, at man faktisk skader området.
P.C.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-02-02 19:07

> Jeg besvarer jævnligt handicaprelaterede spørgsmål i juragruppen,
> så behovet er altså til stede, uanset om du forstår det eller ej.

Og jeg kan så her tilføje, at når emnet invalidebiler dukker op i
dk.fritid.bil besvarer jeg spørgsmålene efter bedste evne

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 20-02-02 22:38

> [...]
går op
> i rettigheder & den af kommunen betalte kørestols levetid.

Det er da godt for dem, der har et handicap, men som ikke er afhængige
af diverse hjælpemidler. Men for os andre, som er 100% afhængige af
hjælpemidler, for at få hverdagen til at fungere, så vi ikke hele tiden
konfronteres med vort handicap, er det da vigitigt, at disse
hjælpemidler fungerer uden problemer. Derfor er det da helt narurligt,
at vi udveksler erfaringer vedr. gode og mindre gode hjælpemidler.
Og for os, der er afhængig af en velfungerende invalidebil, for at komme
udenfor hjemmet, er det da lige så naturligt, at vi debaterer disse.
Specielt, når det efter 4 år i ufrivillig /husarrest/ endelig lykkes at
få bevilget en bil.

Men som det også er skrevet andetsteds, så er ordet da frit, så bare kom
med andre emner

--
Hilsen fra Ulla
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Lotte M

Dato : 21-02-02 13:28

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev

> [...]
> hjælpemidler, for at få hverdagen til at fungere, så vi ikke hele tiden
> konfronteres med vort handicap, er det da vigitigt, at disse

Jeps, man kan næppe forestille sig hvor vigtig eksempelvis en
kørestol er, før man har prøvet at den ikke virker...

> Derfor er det da helt narurligt, at vi udveksler erfaringer vedr.
> gode og mindre gode hjælpemidler.

Enig1

> [...]
> udenfor hjemmet, er det da lige så naturligt, at vi debaterer disse.
> Specielt, når det efter 4 år i ufrivillig /husarrest/ endelig lykkes at

Og ikke mindst deler glæden over bevillingen med andre

> Men som det også er skrevet andetsteds, så er ordet da frit, så bare kom
> med andre emner

Nemlig!

> Hilsen fra Ulla

Dejligt at se fruen selv i gruppen
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Eva

Dato : 25-02-02 07:19

Lotte M <info@lotte-m.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a52pjf$753$1@sunsite.dk...
> "Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev

> Enig1
Superenig!!

Også enig!
Og nu får jeg altså lige lyst til at indskyde noget efter den lange debat
under Ny gruppe: Folk kan da for søren bare læse det, de nu gider, og
springe det andet over. Hvis man ikke har behov for at læse om hjælpemidler,
så spring det for Guds og ens egen skyld da over, og lad være med at lave så
megen polemik for det. Der er mange, der har et stort behov for at spørge om
hjælpemidler, da det er en-ormt!!! vigtigt at få det rigtige, og da er det
nemt og hurtigt at spørge herinde. Var det et andet spørgsmål om diætmad,
handicapindretning, et spørgsmål til kommunen, om et kursus o.s.v. som kunne
være interessant for vedkommende, jamen så læser man det, og hopper det
andet over, hvis man ikke synes det er relevant. Jeg læser alt, men det er
kun fordi jeg generelt er nysgerrig, og følger med i alt, men sådan er jeg
nu engang. Så hva' fanden er problemet, undskyld jeg bander, men jeg synes
det er at gå i alt for små sko, alle skal have lov at have en plads, når det
er relevante spørgsmål inden for denne gruppe. Så lad os nu få ro til at
gøre det der skal gøres, og gi' humoren en plads i stedet for - det løfter
altså bedre!

"Vi skal alle have en plads i solen - der er nok der sidder i skyggen, så
hvis vi nu flytter os ud, kunne det være, der også var plads til dig". Citat
"mig selv". Se det er humor!!!

Eva

Fra : P.C.

Dato : 25-02-02 08:58

Hi.

"Eva" <eva.stig@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre det der skal gøres, og gi' humoren en plads i stedet for - det løfter

Du har helt ret, under de givne omstændigheder er der meget positivt i gruppen
og det er fra min side ,aldeles ikke ment som en kritik af, hvordan gruppen har
udviklet sig tværdigmod ; men hvis en skole skal på lejrskole, nytter det altså
ikke, at alle 32 skal køre i samme Lada.

> "Vi skal alle have en plads i solen - der er nok der sidder i skyggen, så
> hvis vi nu flytter os ud, kunne det være, der også var plads til dig". Citat
> "mig selv". Se det er humor!!!

Du godtager ligesom, at der er en lille del sol og en masse skygge ; hvem har
fortalt dig det ?
Skyggen og solen, blev såmænd fordelt af ganske få folk på det danske usenet, og
det var med et nyt begreb, temmeligt selvfede folk, der mødte enhver
mening, ------ fra eks. de samvirkende inv.org, med en særdeles arogant
holdning. Så jeg ved ikke hvem det er du forsvarer ; de få i "solen" eller alle
dem der må ty til de web baserede grupper ?
Nu er det vel iorden at bande, blot man undskylder bagefter, og jeg kan så
fortælle dig at noget af det, der kunne få mig til at bande, er selvfede folk
der sidder på deres pind, uden relasion til området ,som absolut skal give deres
uforbeholdne mening. En mening der vil få indflydelse på tusinder der søger
oplysning om dybt personlige spørgsmål ; når jeg "kritiserer" gruppen, handler
det aldeles ikke om de folk der holder den kørende og føler sig forpligtet ; det
bliver nemlig klaret ganske udmærket, men fra begyndelsen ,blev der end ikke
givet de simpleste rettigheder til gruppen. Gruppen hedder Handicap men folk
kan ligesågodt skrive her som i helse gruppen , - tilsvarende _findes_ ikke på
det danske usenet uden du får en netpanzer efter dig, hvis blot et komma er
off-topic. Gruppen gives ikke den mulighed som der er i, at et under område kan
få oprettet en undergruppe under et hoved hiraki, ------- men alt skal blandes
sammen i Helse hirakiet, hvor gruppen aldeles ikke hører til ; på anden måde end
at den kan bruges til at bevise trafik i Helse hirakiet.
Og så er der lige det med trafiken ; prøv at sammenlign den med trafiken i
tilsvarende web baserede grupper, så bliver du altså overasket, ------- synes du
ikke, at det ligesom peger på en grundlæggende fejl, ved oprettelsen eller
placeringen af gruppen ?
Eller er du også bare ligeglad.
P.C.
P.C.