Kan det passe at...
Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-02-02 04:12

Jeg har lige samlet min nye computer, det er en AMD XP1700+ (eller det
skulle det gerne være). Jeg har 512MB 2100 DDR RAM. Jeg har ikke rørt
ved nogle jumpere på motherboardet (Soltek SL-75DRV4), så alt er sat
til standard. Jeg har med et program, fået følgenden oplysninger:
<http://home19.inet.tele.dk/stokholm/showcase/cpuz.htm>

Passer de? Og er der noget der skal laves om?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-02-02 21:24

Lars Stokholm wrote:

<snip>
> Passer de? Og er der noget der skal laves om?

Du skal hæve FSB til 133MHz før det passer.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Deaster

Dato : 19-02-02 21:59

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
news467uo0u418nh5mhq2sr0tlsphrjkiasq@4ax.com...
> [...]
> <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/showcase/cpuz.htm>
>
> Passer de? Og er der noget der skal laves om?

En klassiker, du skal sætte FSB frekvensen til 133 Mhz istedet for de 100
som den kører nu.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-02-02 22:31

On Tue, 19 Feb 2002 21:59:15 +0100, "Deaster"
<frankatnasa@hotmail.com> wrote:

>En klassiker, du skal sætte FSB frekvensen til 133 Mhz istedet for de 100
>som den kører nu.

Ok, men hvordan gøres det, og burde CPU'en ikke være på 1466MHz?

PS: Beklager uret, det skulle værre rettet nu :)

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Deaster

Dato : 19-02-02 22:37

> Ok, men hvordan gøres det, og burde CPU'en ikke være på 1466MHz?

jo, og det regueleres med switche på bundkortet, det står i manuelen.

Fra : Leon

Dato : 19-02-02 22:37

"Deaster" skrev
> En klassiker, du skal sætte FSB frekvensen til 133 Mhz istedet for de 100
> som den kører nu.

Lige et side spørgsmål
Hvad er FSB frekvens?
Hvor indstiller jeg det?

--
_________
Pfh. tak.

Fra : Deaster

Dato : 19-02-02 22:38

"Leon" <JessenLeon@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Deaster" skrev
>
> Lige et side spørgsmål
> Hvad er FSB frekvens?

Front Side Bus, den frekvens gange et eller andet tal giver tallet på hvor
hurtigt din cpu kører i Mhz (kort fortalt)

> Hvor indstiller jeg det?

Enten i bios eller med dipswitche på bundkortet.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-02-02 22:43

On Tue, 19 Feb 2002 22:38:17 +0100, "Deaster"

>100

>Front Side Bus, den frekvens gange et eller andet tal giver tallet på hvor
>hurtigt din cpu kører i Mhz (kort fortalt)

>Enten i bios eller med dipswitche på bundkortet.

Jeg kan ændre en "CPU external clock" til 133,3MHz er det den? Så
bliver PCI clock 33,3MHz og FSB 266MHz. Lyder det ok. Så vidt jeg kan
se, er FSB 200MHz det laveste...

Og kommer min CPU frekvens også op nå jeg laver denne ændring, eller
hvordan gøres det?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Deaster

Dato : 19-02-02 22:50

> Jeg kan ændre en "CPU external clock" til 133,3MHz er det den? Så
> bliver PCI clock 33,3MHz og FSB 266MHz. Lyder det ok. Så vidt jeg kan
> se, er FSB 200MHz det laveste...

Jep.

> Og kommer min CPU frekvens også op nå jeg laver denne ændring, eller
> hvordan gøres det?

Vent og se når den starter op.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-02-02 22:57

On Tue, 19 Feb 2002 22:50:27 +0100, "Deaster"

>hvor

>Jep.

>Vent og se når den starter op.

Jamen med Clock multiplier x 11.0 og en fsb på 266, så bliver det en
cpu clockfrekvens på 2926MHz. Futter den så ikke af, eller er det mig
der har misforstået noget?

--

Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-02-02 23:07

Lars Stokholm wrote:

<snip>

> Jamen med Clock multiplier x 11.0 og en fsb på 266, så bliver
> det en cpu clockfrekvens på 2926MHz. Futter den så ikke af,
> eller er det mig der har misforstået noget?

Jeps, du skal regne double-pumpingen fra, og så bliver det kun
til 11,0*133,3 MHz, bedre kendt som 1466 MHz

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-02-02 23:23

On Tue, 19 Feb 2002 23:07:07 +0100, Thomas Alexander Frederiksen
<thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

>Lars Stokholm wrote:
>
><snip>

>Jeps, du skal regne double-pumpingen fra, og så bliver det kun
>til 11,0*133,3 MHz, bedre kendt som 1466 MHz

Takker :) den er ok nu, 1477,5MHz. Er der andet jeg skal lave om? Jeg
har opdateret filen:

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 19-02-02 23:29

Lars Stokholm wrote:

<snip>
> Takker :) den er ok nu, 1477,5MHz. Er der andet jeg skal lave
> om? Jeg har opdateret filen:
> <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/showcase/cpuz.htm>

Det der kan læses ud fra de informationer siden har, ser helt
fint ud.

God fornøjelse med systemet

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-02-02 23:31

On Tue, 19 Feb 2002 23:29:18 +0100, Thomas Alexander Frederiksen
<thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

<snip>

>Det der kan læses ud fra de informationer siden har, ser helt
>fint ud.

Det er bare ok :)

>God fornøjelse med systemet

Mange tak skal du/I have for hjælpen.

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Jakob Baunsgaard

Dato : 19-02-02 23:23

> Jamen med Clock multiplier x 11.0 og en fsb på 266, så bliver det en
> cpu clockfrekvens på 2926MHz. Futter den så ikke af, eller er det mig
> der har misforstået noget?
>
> --
Så vidt jeg ved skal du sætte FSB til 133, men systemet vil køre 266 på
bussen fordi AMD laver to beregninger pr. frekvens. Sådan har jeg fattet det
ihvertfald. Så du kan roligt sætte den til 133. Der skal den også stå for at
du får en 266mhz systembus.
- Eller er jeg også kørt helt af sporet?

Jakob B.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-02-02 23:24

On Tue, 19 Feb 2002 23:23:26 +0100, "Jakob Baunsgaard"
<jakob.b@privat.dk> wrote:

> [...]
>du får en 266mhz systembus.
> - Eller er jeg også kørt helt af sporet?

Det er vidst rigtigt nok, så vidt jeg har forstået nu :) og det virker
:) x 2

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Kasper Christensen

Dato : 19-02-02 22:37

> [...]
> <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/showcase/cpuz.htm>
>
> Passer de? Og er der noget der skal laves om?

Du skal bare ind i din bios og ændre multiplier og clock (Mener jeg det
hedder) så skulle du være kørende.

Mvh

Kasper

Fra : Jakob M

Dato : 20-02-02 00:43

> [...]
> <http://home19.inet.tele.dk/stokholm/showcase/cpuz.htm>
>
> Passer de? Og er der noget der skal laves om?

Du kan prøve at optimere RAM indstillingerne. Sæt CAS og RAS timings ned til
2, hvis RAM kan holde til det. Læs evt
http://www.tweakmax.com/html/cas/cas-1.cfm

Mvh
Jakob

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-02-02 06:23

On Wed, 20 Feb 2002 00:42:55 +0100, "Jakob M" <r49@hotmail.com> wrote:

>Du kan prøve at optimere RAM indstillingerne. Sæt CAS og RAS timings ned til
>2, hvis RAM kan holde til det. Læs evt
>http://www.tweakmax.com/html/cas/cas-1.cfm

Er det ikke en form for overclocking? For det gør jeg nemlig helst
ikke, altså overclocker. Så hellere et stabilt system, der er en meget
lillle smule langsommere.

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 20-02-02 08:47

Lars Stokholm wrote:
> Er det ikke en form for overclocking? For det gør jeg nemlig helst
> ikke, altså overclocker. Så hellere et stabilt system, der er en meget
> lillle smule langsommere.

Overclocking vil jeg mene er defineret som; køre ved højere frekvens end
en computerdel er solgt som, og dermed er CAS2 setting ikke overclocking.
Hvis man kender sin hardware, så ved man også om den kan køre CAS 2, 2.5
eller kun 3.

Spørgsmålet er dog hvordan man vil teste det, da jeg for nyligt læste om
at memtest86 som man ellers bruger til at teste RAM med, (altid?) finder
fejl i DDR RAM, selv om der ikke er nogen problemer ved normal brug.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-02-02 17:02

On Wed, 20 Feb 2002 08:46:49 +0100, Jens Carsten Hansen
<greylion@gmx.net> wrote:

>Overclocking vil jeg mene er defineret som; køre ved højere frekvens end
>en computerdel er solgt som, og dermed er CAS2 setting ikke overclocking.

Jeg ved godt hvad det er defineret som, jeg kunne også have skrevet:
"Er det ikke en _form_ for overclocking?", eller kaldt det tweak i
overclocking's risikogruppe.

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 20-02-02 08:52

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> wrote in message

> Er det ikke en form for overclocking? For det gør jeg nemlig helst
> ikke, altså overclocker. Så hellere et stabilt system, der er en meget
> lillle smule langsommere.

Jo, det er en form for overclocking. Målet er jo, ved at tvinge RAM'en til
nogle mere aggressive indstillinger end de er lavet til, at få RAM'en til at
yde mere. Dog er tricket med at justere CAS indstillingerne på DDR RAM ikke
noget der giver en stor forskel. Det var det helt sikkert på det gamle
PC100/133 RAM.

Jeg prøvede at sætte RAM indstillingerne så aggressivt som muligt. Jeg kunne
god måle en ændring, men det var ikke noget jeg kunne mærke.

(DRV2/1600+/256MB Crucial)

Sandra2002 - Mem Bandwidth Benchmark:
Med standard indstillinger: 1980/1852
Med aggressive indstillinger 2042/1937

I 3dmark2001SE kunne jeg presse ca 80 point mere ud af systemet.

Jeg vil give dig fuldstændig ret i at en stabilt system er langt sjovere end
et der er 1,5% hurtigere end naboens. Især hvis det skal kunne bruges til
noget seriøst. Så er der ikke meget ved at have noget der fejler i tide og
utide.

- Lars

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-02-02 17:05

On Wed, 20 Feb 2002 08:51:54 +0100, "Lars Jørgensen"
<lagojo@hotmail.DOT.com> wrote:

> [...]
>noget seriøst. Så er der ikke meget ved at have noget der fejler i tide og

Jeg takker mange gange for svaret. Jeg lader det altså være, det har
jeg det også bedst med, uanset om jeg kunne mærke forbedringen eller
ej. Nu trøster det mig bare at jeg nok ikke ville kunne mærke den :)

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm