stendysse i Nørreskov?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-02-02 14:28

Hej NG.
Kan nogen sige , om den stendysse, der lå ca. 120m nord for Skolekrogsvej,
umiddelbart vest for Frederiksborgvej, er sløjfet? Jeg kan ihvertfald ikke
finde den. (Den var angivet på Politikens Kbh.-kort fra 1955 og senere).
mvh.
Herluf Holdt DK-3140

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 20-02-02 20:49

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde den. (Den var angivet på Politikens Kbh.-kort fra 1955 og senere).

Der kan være tale om hhv. en langdysse og en runddysse i det område. Den
som ses på Politikens kort 1957 og 1959, kan jeg dog ikke få til at passe
med beskrivelserne i Årsskrift for Historisk Forening for Værløse kommune
1987 "Fortidsminder i Værløse. Stenalderen". Jeg citerer: "... i Nørreskov
mellem Frederiksborgvej og Skovhus skovløberhus, ligger en anden, noget
forstyrret langdysse. Mange af randstenene er væltede - flere er i øvrigt
kløvede og har rillemærker. Et kammer dog uden dæksten er intakt.

Imellem cyklesti og vejbane på Frederiksborgvej, overfor Skolekroghus, i
venstre side fra Fiskebæk, har ligget en runddysse, hvoraf kun enkelte sten
er tilbage." Sidstnævnte er den sydligste af de to anlæg.

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-02-02 11:54

"Hanne Jespersen" <svip@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sten
> er tilbage." Sidstnævnte er den sydligste af de to anlæg.

Tak for interessen og oplysningerne. Den stendysse, jeg ikke kan finde,
ligger på VESTsiden af Frederiksborgvej (altså højre side, når man kommer
fra Fiskebæk). I mellemtiden har jeg også fundet den på et G.I.-kort
1:20.000 fra 1940. Den er markeret tæt op ad Frederiksborgvej, ca. 220 m
nord for 17km-stenen. Da den ikke er med på det nye KMS 1:25.000-kort, antog
jeg at den var sløjfet i forb. m. vejudvidelse, fordi den åbenbart ikke har
været fredet i tide. Nu må jeg vel rejse derhen for at kigge. En skam at der
ikke er GPS-tal på den del af Nationalmuseets kulturhistoriske register, som
er tilgængelig for amatører. Mvh. Herluf Holdt, DK-3140.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 22-05-02 10:15

Hej NG
Jeg kan ikke nærre mig for at kommentere dette indlæg.
Jeg har det kort som Nationalmuseet og Geodædisk Institut udgav 1957
"Vores Fortidsminder" Arkæologisk kort over Nordøst-Sjælland

Her er der faktisk markeret 3 stendyser, dog er den ene kun omtalt i den
medfølgende tekst.
Jeg gengiver her teksten.
192 Smuk langdysse, beliggende på en fremspringende bakke mellem to veje; en
del randsten og kammer af tre bæresten og dæksten.
Den "lå" helt i nord af skoven helt op mod Farum.
De to andre ligger henholdsvis imidten og i syd. Alle tre lå vest for den
gamle vej gennem skoven.
Jeg skrev "lå" ja den smukke måtte lade livet for motorvejen, jeg har set
dysen flere gange, den blev udgravet igen og fjernet i omkring 1971 hvor
motorvejen og fiskebækbroen blev opført.
Fiskebækbroen led jo også den tort at falde sammen før den blev taget i
brug. Er vi overtroiske så må det jo være højjætten som var på spil. fordi
brotilkørslen ligger på den bakke som højen lå på.
De to andre har været ret ødelagte i mange lange år og ikke noget at køre
efter, der er bare nogle få sten tilbage. Jeg har været på pladserne flere
gange så jeg kan sige at et smukt syn det er det ikke. DEn sløjfede var
smuk.
Hvis i ser på gamle kort før motorvejen så lå den lige der hvor vejen til
ll.Værløse gik fra hovedvejen gennem skoven, Når i kigger på nye kort så er
det lige der hvor den gamle vej går ind under motorvejen og sidevejen ned
til ll. Værløse.
Kommentar En skam at det pæne må vie.

Med venlig hilsen

Niels Gjermandsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-05-02 16:01

"Niels Gjermandsen" <nlg@tdcadsl.dk> skrev:
> [...]
er
> det lige der hvor den gamle vej går ind under motorvejen og sidevejen ned

Tak for oplysningerne. Det er jo næsten en "kriminel" sag, at man
ikke har kunnet konstruere en motorvej udenom den smukkeste
af langdysserne. På kortet fra 1940 står der "FM" ud for de to
nordligste af de tre dysser i Nørreskoven. FM betyder jo Fredet
Mindesmærke, og så må der jo have været en sag om at denne
fredning skulle ophæves? Hvis ikke, så er det kriminelt.
Jeg "godtede" mig også da den nyopførte Fiskebæk Bro brasede
sammen. Hvad jeg stadig ikke forstår, er at den nordlige dysse,
som jeg læser kortene, faktisk skulle ligge helt ude ved de gamle
landevej, tæt ved 19km-stenen. Den er sågar med på de nyeste
kort. Er der her tale om en helt fjerde dysse?
Forresten: ved nogen, hvor jeg kan købe det arkæologiske kort
fra 1957? Jeg har et over NV-Sjælland, som jeg kan give i bytte.

Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 22-05-02 18:46

Hej
Ja jeg har selv en del af de gamle kort fra 1957, og ser efter på
loppemarkeder med videre efter kort .
Da det er den ved 19 km stenen du mener så er den der.
Den jeg tænkte på var en der lå lidt længere inde i skoven, der var en del
sten tilbage. Det var en runddyse jeg tog fejl af, den var ikke markeret ret
godt på da den var betragtet som et antal sten der bare lå der.
Det er de fortidsminder som ikke har lævnet plads på kortene, jeg finder som
de mest interssante da de ikke nærer meget interesse fra offentligheden.
Den der er ved 19 km stenen ligger kun nogle få meter syd for stenen på
modsatte side af vejen lige inde i skoven.
Den anden langdyse midt i skoven ligger va 300 mm nord for 18 km stenen.
Men alle mindesnærker fra oldtiden har desværre lidt meget under tiden, jer
er ret ærgelig over at man bare sletter mindesmærker selv om de er FM
mærkede.
Man kan jo bare ophæve fredningen så er det problem løst i "Fremskridtets
Helleig Navn".
Jeg er ikke enig med planlæggerne, men jeg har jo også hele livet været
interesseret i vores fortid. Jeg er aktiv med min historiske interesse, og
stolt kalder mig for amatørforsker.
Men hvis du frekventerer Nøreskoven så nøjes ikke med den skov men brug også
Hareskoven, hold øjne og sanser åbne så vil du se at det vrimler med
fortidsminder som ikke er registreret på almindelige kort.
Du skriver også at der ikke er GPS på de kort som Nationalmuseet udgiver til
amatører. Ja det er rigtigt, og jeg må da inrømme at jeg støtter
Nationalmuseets mening om dette da der idag er mange skattejægere som bare
går efter en findeløn uden hensyn til fundets historiske helhed.
Museet råder faktisk over fortegnelser om alle indberetninger af
fortidsminder som indløber, disse er ikke til offentliggørelse da der er
mange interessante lokaliteter som ikke er undersøgt, og ikke vil blive det
da der skal være noget til eftertiden, hvis materialet var offentligt kan du
så se skattejagten for dig med alle de ødelæggelser der er til følge.
Jeg har ved flere lejligheder deltaget i Arkæologiske udgravninger (Eller
som jeg med glimt i øjet kalder det "Statsautoriseret gravrøveri"). Når det
er autoriseret af museet så er det i stor udstrækning OK, men det er jo også
i fremskridtets interesse at der graves, så derfor skal der ved et hvert
anlægsarbejde være en plan for fortidsfund, det er jo ikke altid de er
registreret, så i den retning er udgravningerne jo på sin plads. Ja hvorfor
kan man ikke køre uden om? Vi er nok enige.
Med venlig hilsen
Niels Gjermandsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 20-02-02 22:33

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> Skolekrogsvej, umiddelbart vest for Frederiksborgvej, er sløjfet?
> Jeg kan ihvertfald ikke finde den. (Den var angivet på Politikens

På KMS' 1:25.000-kort er der et oldtidsmindesmærke vest for
Frederiksborgvej, men noget nordligere end her beskrevet, nemlig oppe
ved 18-km-stenen (tæt på Skovhus).

Thomas T.