til punish fra Hanne H. Jørgensen
Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 19-02-02 13:31

Hej Ms Punish eller er det Mrs Punish?

Jeg har forsøgt at besvare dine spørgsmål fra den 18. kl.13.30 og 15.17 ved
at trykke på besvar, men jeg får mailene retur.

* De åbner bugen, fordi her er huden tyndest og derfor nemmest at bryde
igennem. Og så trækker de bughulens indhold ud: tarme, mavesæk med indhold,
hjerte, lever, lunger m.m.. Hjerte, lever og lunger er særlig attraktive
lækkerbiskener med højt næringsværdi.

* Ja, ernæringsvidenskaben er en slagmark, og jeg tror sandelig heller ikke,
at der findes en endegyldig sandhed om fodring af hunde- eller for den sags
skyld af mennesker. Det er netop kendetegnet ved videnskab, at der hele
tiden kommer ny viden, modsat religion, som bevares uforandet i tusindvis af
år. Det er for så vidt ikke ny viden, at ulve ikke æder byttedyrets
mavesækindhold. Denne viden har bare endnu ikke rigtig spredt sig, og der er
endnu et (stort) stykke vej til at den accepteres i hundeverdenen. Dette på
trods af, at Freddy Worm Christiansen og Britta Rothausen (tidligere
Lungholm Ulvepark) har gjort et stort arbejde for at sprede denne viden ved
at fortælle om det til deres mange besøgende og foredragslyttere. Jeg ved
ikke, om denne viden vil få indflydelse på indholdet af vegetabilier i
færdigfoder til hunde og på dyrlægernes anbefalinger af et stort
vegetabilsk indhold i foderet, når den når ud til hundefoderfabrikanterne og
til dyrlægerne. Men, det er sikkert en dårlig idé at fjerne alle
vegetabilierne fra de nuværende færdigfoderprodukter, da den resterende
dyriske del (kogte ben og indmad samt fedt) af produktet næppe vil dække
hundens behov.

*Jeg mener ikke, at det er forkert at fodre med kallun. Ulve æder jo også
selve mavesækken, men den er ikke det første de æder, og de æder jo ikke
udelukkende mavesække. Derfor er der i ulvenes madvaner ikke belæg for en
ensidig fodring med kallun. Derimod er der belæg for at fodre med kallun af
og til eller en gang i mellem og for at den dyriske del af kosten er så
varieret som muligt, så hunden ud over kallun får hjerte, lever, lunger,
hjerne, tunge, grisefødder, kohaler, kød, fisk, fugle, æg osv. (selvfølgelig
ikke i samme måltid). At give kallun hver dag udelukker jo selvfølgelig
ikke, at man kan give anden dyrisk føde også, men der bliver så bare mindre
plads til anden dyrisk føde.

Venlig hilsen
Hanne

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-02-02 15:01

On Tue, 19 Feb 2002 13:30:53 +0100, "HANNE JØRGENSEN"
<h-joergensen@get2net.dk> wrotd:

>Hej Ms Punish eller er det Mrs Punish?

mr

Jeg har forsøgt at besvare dine spørgsmål fra den 18. kl.13.30 og
15.17 ved
>at trykke på besvar, men jeg får mailene retur.

nu har du vel ikke prøvet at sende til den miladresse der står ved
siden af mit navn vel for den er ikke den rigtige ,prøv at læse
hvad der står jeg skriver ikke min emailadresse her for andre har
fortalt om at de får anonyme emails når de er uenige med andre .og det
gidder jeg ikke have

> [...]
>hjerte, lever, lunger m.m.. Hjerte, lever og lunger er særlig attraktive

ok......

> [...]
>tiden kommer ny viden, modsat religion, som bevares uforandet i tusindvis af
>år. Det er for så vidt ikke ny viden, at ulve ikke æder byttedyrets

Jeg forstår bare ikke hvorfor at hunde så slubrer kalunen i sig og
virkelig elsker det hvis ulvene ikke gør det ,men måske har du ret ia
t hvis der lå lever lunger og andre lækkerier ved siden af, så kan det
jo godt være at den spiser det først ! det har jeg ikke prøvet ! men
jeg tror nu bare at de fleste hunde ville spise det der ligger nærmest
!?

> [...]
>Lungholm Ulvepark) har gjort et stort arbejde for at sprede denne viden ved
>at fortælle om det til deres mange besøgende og foredragslyttere.

Men hvis det så er sandt hvad mener du så at vi skal bruge den viden
til ?

> [...]
>vegetabilierne fra de nuværende færdigfoderprodukter, da den resterende
>dyriske del (kogte ben og indmad samt fedt) af produktet næppe vil dække

enig

>*Jeg mener ikke, at det er forkert at fodre med kallun. Ulve æder jo også
>selve mavesækken, men den er ikke det første de æder, og de æder jo ikke
>udelukkende mavesække.

Nej det er klart at de ikke kun ædder mavesækken men ,jeg mener nu at
den indeholder alt hvad hunden har brug for af kulhydrater proteiner
fedt vitaminer !? så hvis man fodrer sin hund med kalun mener jeg
sagtens at den kan klare sig med det alene

> [...]
>varieret som muligt, så hunden ud over kallun får hjerte, lever, lunger,
>hjerne, tunge, grisefødder, kohaler, kød, fisk, fugle, æg osv.

De ting du nævner her er da helt klart sunde for hunden ,men jeg mener
ikke at de indeholder noget som ikke er i kalunen !?? ret mig hvis
jeg ikke har ret ! jeg ved godt at der er forskel på kvaliteten af
proteiner men mavesækkødet er da sprængfyldt med proteiner ,Så som du
nævnte at hunde på grønland og ulve kan overleve uden vegetabilske
vitaminer , så mener jeg også at en hund kan leve af kalun udelukende
og få dækket hele sit behov på den måde !?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-02-02 17:47

Hej

Lever er nu det der indeholder mest D-vitamin

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-02-02 20:13

On Tue, 19 Feb 2002 17:46:50 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrotd:

>Hej
>
>Lever er nu det der indeholder mest D-vitamin

ja det ved jeg og netop derfor kan man kun give den lever en gang om
ugen for at den ikke bliver vitaminforgiftet da d-vitamin er et
fedtopløseligt vitamin.

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 20-02-02 12:25

Punish the deed, not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u5l47uoge6mota87mvif1in9ce140g1drf@4ax.com...
> [...]
> gidder jeg ikke have
>
>Hanne: Det var en fejl, at jeg kom til at trykke på "besvar". Jeg skulle
have trykket på "svar til gruppen". Kan man ikke undgå anonyme emails (fra
uenige), hvis alle taler ordentligt til hinanden? Du har en opdigtet
emailadresse for at undgå anonyme emails, men samtidig optræder du anonymt
i nyhedsgruppen. Hvorfor ønsker du at være anomyn i gruppen?

> [...]

> til ?
>
> Hanne: Indtil det modsatte evt. bliver bevist, så er det sandt, at ulve
IKKE æder maveindholdet (fra store byttedyr så som elg, moskusokse, bison
osv.). Det er jo den misforståelse, at ulve først tager maven- og i æder
maveindholdet- der er argument for en ensidig fodring med kallun. Så
sandheden kan jo bruges som argument for IKKE at fodre ensidigt med kallun,
men at fodre mere varieret med dyrisk føde og dermed måske også nedsætte
mængden af vegetabilsk føde. Men så kommer det store 500.000 kr spørgsmål :
Skal vi overhovedet tage bestik af ulvens madvaner i vores fodring af hunde?
Hunde er jo ikke ulve, og i mesteparten af den tid hunden har eksisteret- og
det er mindst 14.000 år, hvis ikke det er over 100.000 år- så har hunden
fungeret som skraldemand og skraldespand for menneskenes madrester og affald
evt. suppleret med ådselsæderi og jagt. Dette er stædigvæk betingelserne for
nogle nulevende hunde, f.eks. de sydgrønlandske fårehunde. De bliver fodret
med madrester fra husholdningen, som de supplerer med hvad de selv kan
finde, så som udflugtsturisternes madpakker, (selv)døde får på møddinger,
afskårne sælluffer og torskehoveder på fjordstranden og endda indholdet af
de latriner, der tømmes op på fjordstranden.

> [...]
> og få dækket hele sit behov på den måde !?
>
> Hanne: Jeg har fundet resultatet af en amerikansk laboratorieanalyse af
"green tripe", som er rå, urenset kallun. Ifølge dette resultat indeholder
kallun:
* fugtighed 71,37%
* råfedt 11,70%
* protein 15,82%
*aske 1,23%
* fosfor 0,14%
* kalsium 0,12%
* mælkesyrebakterier12,000 CFU/G
* 2 essentielle fedtsyrer på henholdsvis 2,27% og 0,37%

Dette gælder vel at mærke kun rå, urenset kallun. Kogning, blegning eller
skoldning ødelægger næsten alle enzymerne og aminosyrerne. Nedfrysning
ødelægger også nogle, men ikke så mange. Ifølge veterinærdirektoratets
retningslinier så tømmes og vaskes de mave og tarmsæt, der skal bruges til
dyrefoder- det fremgår ikke, om det bliver skoldet.

At vurdere udfra denne amerikanske analys, så er der hverken A,B,D eller E
vitaminer (hunde danner som bekendt selv C vitamin) i kallun. A vitamin
findes naturligt i lever, fiskeleverolie, grøntsager og mælkeprodukter.
Kilderne til D vitamin er sol, fiskeleverolie, mælkeprodukter. D vitamin
spiller en vigtig rolle i reguleringen af kalsium/fosfor niveauet, idet det
stimulerer leveren til at holde på calsium. Og nu vi er ved mineraler, så
indeholder kallun åbenbart ikke jern. Kilderne til E vitamin, som oplagres i
leveren, er koldpressede olier, kød og nødder. Der ser heller ikke ud til at
være fibre (unedbrydelige/uopløselige sukkerstoffer) i kallun. Fibre tjener
til at opsuge vand og sikre en vis fylde i tyktarmen, og de påvirker
gennemløbshastigheden af maden.

Så mit svar er, at de ting jeg nævner- i hvert fald kød og lever- indeholder
noget, som kallun ikke gør. Personligt ville jeg ikke fodre en hund
udelukkende med kallun.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-02-02 13:13

"HANNE JØRGENSEN" <h-joergensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> * kalsium 0,12%
> * mælkesyrebakterier12,000 CFU/G
> * 2 essentielle fedtsyrer på henholdsvis 2,27% og 0,37%

Er der overhovedet noget i kallun som hunden ikke kan få i anden mad
... for mig ser det ikke ud til at være tilfældet .. men jeg har måske
overset noget
Smil fra Ami

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-02-02 18:48

On Wed, 20 Feb 2002 13:13:15 +0100, "Anne-Marie Prange Madsen"
<woopie@mail1.stofanet.dk> wrotd:

> [...]
>
>Er der overhovedet noget i kallun som hunden ikke kan få i anden mad
>.. for mig ser det ikke ud til at være tilfældet .. men jeg har måske

så kan man også sige er der overhovedet noget i lunger lever o.s.v.
som hunden ikke kan få i andet mad ? nææ det hele findes i vores
tørfodder, eller ialtfald i det som vi to bruger men efter min
mening er forskellen at det andet er mere friskt og mindre behandlet
end tørfodret er ,og dermed sundere ,men så er det jo igen spørgsmålet
hvor meget sundere det er end tørfodderet som der jo også er ofret og
forsket i for mange millioner for at gøre det sundt

faktisk læste jeg en artikkel for et stykke tid siden om at fedet i
noget tørfodder var "affaldsfedt" fra restaraunter som hælder det op i
en beholder omme bag ved ! ? så jeg er begyndt at tvivle lidt på
sundheden af fedet i tørfodder .

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-02-02 20:24

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:0bo77u0tjhd3iiudld1bmv5se93oorrote@4ax.com...
> On Wed, 20 Feb 2002 13:13:15 +0100, "Anne-Marie Prange Madsen"
> <woopie@mail1.stofanet.dk> wrotd:
> så kan man også sige er der overhovedet noget i lunger lever o.s.v.
> som hunden ikke kan få i andet mad ?

Det jeg mente var at kallun faktisk indeholdermest fugtighed, råfedt,
protein og lidt aske og ellers ike noget særligt efter og altså
faktisk ikke nær så sundt som jeg egentlig anså det for at være ..
(har dog aldrig brugt det til mine hunde ..)

> [...]
> noget tørfodder var "affaldsfedt" fra restaraunter som hælder det op
> en beholder omme bag ved ! ? så jeg er begyndt at tvivle lidt på

Ja det lyder da mega ulækkert men jeg som du selv skriver er det kun i
noget tørfodder og jeg vil da helt sikkert regne med at det er de
billige supermarkedsprodukter og ikke i kvalitetstørfodder man finde
dette "affaldsfedt"
smil fra Ami

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-02-02 20:41

On Wed, 20 Feb 2002 20:24:29 +0100, "Anne-Marie Prange Madsen"
> [...]

>noget tørfodder og jeg vil da helt sikkert regne med at det er de
>billige supermarkedsprodukter og ikke i kvalitetstørfodder man finde

Ja jeg sidder med folderen fra nutro og der står at de kun bruger ren
solsikkeolie ! så det håber jeg så at man kan stole på ! men jeg er
også sikker på at hvis det ikke direkte er skrevet så er det nok det
aller billigste de bruger ,sådan plejer det jo altid at være, at hvis
de ikke "blærer" sig med det gode så er det ikke godt !men det er jo
en helt anden snak, og om ikke andet så er vi da stadig enige om at
prisen på tørfodder også hænger sammen med kvaliteten

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 20-02-02 21:26

Punish the deed, not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tsu77ucrkj8ism9bq1fh1eitcb0hhs7ski@4ax.com...
> [...]
> en helt anden snak, og om ikke andet så er vi da stadig enige om at
> prisen på tørfodder også hænger sammen med kvaliteten

Der er en artikel om færdigfoder/tørfoder til hunde på
http://www.fila.org/peak/dirtydogs.htm

Venlige hilsener Hanne HJ

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-03-02 11:42

Ved du hvor meget lever man må give sin hund i gram ? i forhold til
hundens vægt om ugen ?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-03-02 11:43

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-02-02 18:53

>IKKE æder maveindholdet (fra store byttedyr så som elg, moskusokse, bison
>osv.). Det er jo den misforståelse, at ulve først tager maven- og i æder
>maveindholdet- der er argument for en ensidig fodring med kallun.

Det ved jeg nu ikke om det "kun" er fordi det er jo sundt at spise
maven den indeholder alt hvad en hund har brug for ! det er vel også
et godt argument ik ! desuden skrev du i en anden post at ulven spiser
maven bare ikke som det første ! kan du snart finde ud af det .

> [...]
>retningslinier så tømmes og vaskes de mave og tarmsæt, der skal bruges til
>dyrefoder- det fremgår ikke, om det bliver skoldet.

ok men hvis du giver lunge lever o.s.v. istedet for så er det vel
sikkert også behandlet/skadet på en eller anden måde med mindre du
selv tager ud og slagter dyret

> [...]
>være fibre (unedbrydelige/uopløselige sukkerstoffer) i kallun. Fibre tjener
>til at opsuge vand og sikre en vis fylde i tyktarmen, og de påvirker

ja og sukkerstoffer er kulhydrater ! som du skrev ovenfor at hunde
ikke har brug for !? og sukker er vegetabilsk som du ikke mener at
hunde har brug for !?

>Så mit svar er, at de ting jeg nævner- i hvert fald kød og lever- indeholder
>noget, som kallun ikke gør. Personligt ville jeg ikke fodre en hund
>udelukkende med kallun.

Der bliver jo også rådet til at blande ris og grønsager sammen med
kalunen ,som jeg også skrev i en tidligere tråd !som du jo også må
have opfanget da det jo virkede til at være grunden til at du skrev i
første omgang, og det er jo fint nok at du sidder og skriver af fra en
bog om vitaminer det kan alle jo gøre !men fakta er at hvis man fodrer
med kalun får man en sund og stærk hund ! selvfølgelig gør man også
det hvis man fodrer den som du skriver men hvor mange mennesker har
overskud penge plads og tid til at fodre sin hund på den måde .

Fra : ulla

Dato : 20-02-02 20:16

Jeg synes, det er spændende, at der er to så vidende personer i
dialog her i ng.
Hvad med at du - "Punish the deed, not the breed" - osse skriver
en bog med din viden ... så er der to bøger, vi kan læse i.

Dog skal du lige investere i én, der kan sætte tegn og kommaer
for dig. Somme tider er jeg ved at miste vejret, fordi jeg ikke
kan finde relevante kommaer og punktummer!
Hilsen
Sannie

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en
meddelelse news:ejo77uohbvl9o43gqi21k2stjjvk4ufr2d@4ax.com...

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-02-02 20:29

On Wed, 20 Feb 2002 20:15:52 +0100, "ulla" <ull@city.dk> wrotd:

> [...]
>for dig. Somme tider er jeg ved at miste vejret, fordi jeg ikke
>kan finde relevante kommaer og punktummer!

Er du nu sur over noget i dit liv igen siden du skal kritisere/bitche
op igen ? og hvis du mister vejret over mine manglende kommaer kommer
det bestemt ikke til at forstyre min nattesøvn

Fra : Pernille

Dato : 20-02-02 21:57

"ulla" <ull@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for dig. Somme tider er jeg ved at miste vejret, fordi jeg ikke
> kan finde relevante kommaer og punktummer!

Hej.

Så er du der igen med din retskrivning men stadig følger du ikke selv
reglerne på *usernet*
Det er meget normalt at man særer alt væk, undtagen lige det man svarer på
og at man svarer under det man ønsker at svare på.
Det sparer båndbredde og der er stadig nogen der sidder med modem til
telefon takst.

Claus

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 20-02-02 21:19

Punish the deed, not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ejo77uohbvl9o43gqi21k2stjjvk4ufr2d@4ax.com...

> [...]
> maven bare ikke som det første ! kan du snart finde ud af det .
>
>Det er din påstand, at maven, dvs. mavesækken indeholder alt, hvad en hund
har brug for. Ja, ulve æder også selve mavesækken, men ikke som det første-
de æde ikke maveindholdet.. Hvad er det, du mener, jeg ikke kan finde ud af?

> [...]
> overskud penge plads og tid til at fodre sin hund på den måde .
> >

> Det var svar til Ms Punish, som hævder, at en hund kan leve af kallun
UDELUKKENDE og få dækket hele sit behov på den måde. Han taler ikke om at
blande med ris og grøntsager.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-02-02 10:06

>har brug for. Ja, ulve æder også selve mavesækken, men ikke som det første-
>de æde ikke maveindholdet.. Hvad er det, du mener, jeg ikke kan finde ud af?

ja om de spiser maven eller ej

ja men hvis jeg ikke tager meget fejl så er sukker kulhydrat ! og hvor
skulle ulven få fibre fra hvis den ikke spiser vegetabilsk ?

>indeholder

>UDELUKKENDE og få dækket hele sit behov på den måde. Han taler ikke om at
>blande med ris og grøntsager.

det var jo det jeg skrev i den anden tråd ik,33%ris
33%grøntsager33%kalun den som du havde læst og den der var grunden til
at du skrev i første omgang ik ? men så er vi vel enige ik ?
vegetabilske vitaminer er gode nok ik ?eller hvad ?

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 21-02-02 12:54

Punish the deed, not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:64e97ukqqbkole6qb4hm4hfs4vqbq9d4cr@4ax.com...

> ja om de spiser maven eller ej
> >>
>Hanne: Jeg mener da, at jeg har udtrykt mig klart nok helt fra starten, at
det er maveINDHOLDET (dette der grønne sygums) de ikke æder, men at de æder
selve mavesækken.

> ja men hvis jeg ikke tager meget fejl så er sukker kulhydrat ! og hvor
> skulle ulven få fibre fra hvis den ikke spiser vegetabilsk ?
>
> Hanne: Der er forskel på fibre og de henholdsvis "korte" kulhydrater, som
findes i frugt og sukker(-knalder) og de "lange" kulhydrater, som findes i
korn og ris. Det betyder dog ikke, at der ikke er fibre i f.eks. frugt. I
f.eks. et æble er der per 100 gram 11,9% kulhydrater og 2,0 % fibre. De
kulhydrater, som ulve og hunde ikke har behov er de "korte" og "lange"
kulhydrater. Ulve og hunde har dog antagelig behov for fødeemner, som er
unedbrydelige/uopløselige. Det behøver ikke nødvendigvis at være fibre. Det
kan være hår/pels fra byttedyret. Ulveekskrementer indeholder hår/pels fra
de byttedyr ulvene æder. Noget hår/pels får de altså i sig. Men det kan også
være græs, som hunde (og ulve) ikke kan fordøje, fordi de ikke kan nedbryde
den hinde, der er rundt om cellekernen og som består af cellulose, som er et
sukkerstof. Altså kommer det græs, som hunde æder helt ud i den anden ende.
Det er en kendt sag, at hunde æder græs. Men gør ulve også? Jeg har forsøgt
at finde ud af, om fritlevende ulve og ulve i fangenskab, som fodres med
hele, upelsede byttedyr æder græs. Det kan jo være, at de ikke gør det, når
de har adgang til at "æde" byttedyrets hår/pels. Jeg har ikke fundet svaret
endnu.

> [...]
> at du skrev i første omgang ik ? men så er vi vel enige ik ?
> vegetabilske vitaminer er gode nok ik ?eller hvad ?

Hanne:Selvom du i din anden tråd skrev om at blande kallun med ris og
grøntsager, så var det ikke det, du talte om i din sidste tråd. For her
hævdede du, at "en hund kan leve af kallun udelukkende og få dækket sit
behov på den måde". Men, det var nu ikke det, dú har skrevet, der var
grunden til, at jeg skrev i første omgang. Jeg mener ikke, at det var dig
der skrev :" ..i naturen tager de også koens/dyrets mave først når de har
fanget et dyr"- og det var den sætning, der var grunden til, at jeg skrev i
første omgang.

Hanne: Nej, jeg tror ikke vi enige. For jeg er ikke enig i, at en ensidig
fodring med kallun er ernæringsmæssigt korrekt/optimalt, heller ikke selvom
der er blandet ris og grøntsager i.

Hanne: Selvfølgelig er f.eks. A vitamin i lever ikke bedre end A vitamin i
en gulerod. Men for at hunden skal kunne udnytte A vitamin fra en gulerod,
skal guleroden enten blendes eller koges og moses, for at den
cellulosehinde, der er rundt om cellerne, kan blive nedbrudt/slået i
stykker. Derimod behøver et stykke råt lever ikke at blive hverken blendet
eller kogt og moset for at hunden kan udnytte A vitaminet. Den kan bare
sluge leveren rå (uden at tygge) og lige så fint udnytte A vitaminet.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 21-02-02 14:00

h-joergensen@get2net.dk writes:
>at
>det er maveINDHOLDET (dette der grønne sygums) de ikke æder, men at de
>æder
>selve mavesækken.

Du tager fejl Hanne. Jf. David Mechs undersøgelse af 38 elgådsler (tror
jeg det var) på Isle of Royale, så viste det sig, at det eneste der var
tilbage var hår, nogle knogler og mavesækken (stomach). Det er altså ikke
kun maveindholdet de ikke rører, eller har du nogle andre oplysninger du
kan henvise til. Jeg mener, jeg har mine oplysninger fra The Way of the
Wolf, og det jo ikke netop den nyeste forskning på området.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-02-02 14:58

>Hanne: Selvfølgelig er f.eks. A vitamin i lever ikke bedre end A vitamin i
>en gulerod. Men for at hunden skal kunne udnytte A vitamin fra en gulerod,
>skal guleroden enten blendes eller koges og moses,

det forstår jeg ikke helt hvad skulle det ændre at man moser eller
blender en gullerød ? sker det samme ikke nede i hundens mave ?og
mener du så ikke at hunden vil have nogen gavn af grøntsager hvis det
ikke er kogt/moset/blendet?

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 22-02-02 10:40

Punish the deed, not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:67v97u806fd26ink8s7u7tpgateh6sagj8@4ax.com...

> [...]
> ikke er kogt/moset/blendet?
>
>Når man blender eller koger og moser en gulerod, så smadres den
cellulosehinde, der er rundt om planteceller, og som hunde ikke kan
nedbryde. Det er inde i cellerne vitaminerne befinder sig, så for at kunne
udnytte f.eks. beta-caroten, som er forstadiet til A vitamin, og som i
kroppen omdannes til A vitamin, skal plante cellevæggen altså nedbrydes
eller smadres. Det er ikke nok bare at rive f.eks. gulerødder groft eller
fint. Så, nej hunde kan ikke udnytte vitaminerne i grønsager, hvis
grøntsagerne ikke er blendet eller kogt og moset.

Iøvrigt har Monty Sloan, Wolf Park, Indiana svaret mig, at han har set ulve
æde græs meget på den samme måde, som han har set hunde æde græs. I alle
tilfælde syntes ulvenes græsæderi at være forbundet med "uorden i maven"
(dårlig mave). De æder græs, og så kaster de op. Han er sikker på, at
vildtlevende ulve gør det samme. Ulvene i Wolf Park fodres med hele,
upelsede dyr og har altså dermed adgang til at få byttedyrets hår/pels i
sig. Alligevel æder de græs.

Hilsen
Hanne

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-02-02 09:56

>Nu tænker jeg så at hunden forbrænder da kulhydraterne så bare ikke som det første? som
mennesker gør men efter fedet, men kan du henvise til nogle steder
hvor det står skrevet at de ikke skal bruge kulhydrater ? jeg ved at
der er nogle kulhydrater de har sværre ved at optage end andre ,er
der ikke en oversigt over de madvarer et sted ? det kunne faktisk være
meget rart at vide ?

jeg kan heller ikke svare på posten kun ved at sende tilbage til det
første du skrev hmmm

Fra : HANNE JØRGENSEN

Dato : 22-02-02 12:44

Punish the deed, not the breed <nobody@home.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ts1c7ukg4hrkmlapkb2onj4bfq03gg4jgu@4ax.com...

> [...]
> der er nogle kulhydrater de har sværre ved at optage end andre ,er
> der ikke en oversigt over de madvarer et sted ? det kunne faktisk være

Hanne: Se www.hunde-info.dk/apo4.shtml :"Kulhydrater såsom druesukker og
stivelse er ikke livsnødvendige for hunde, men kan være meget gode
energikilder. Da hunden fra naturens side ikke er vant til at omsætte store
mængder kulhydrat, er der igennem udviklingshistorien opstået et loft for,
hvor meget den kan omsætte. Herudover mangler de enzymer, og mave samt tarm
er bygget sådan, at den ikke kan omsætte rå stivelse".

Jeg ved ikke, hvor du kan finde en (komplet) liste over madvarer
indeholdende stivelse. Det må være stivelse du tænker på, når du skriver, at
du ved, at der er nogle kulhydrater de har sværere ved at optage end andre-
eller rettere ikke kan omsætte rå. Men, der er i hvert fald stivelse i
kartofler, brød, spagetti og ris.

Der er skrevet tykke bøger/rapporter om hundes ernæringsbehov. Jeg kan ikke
huske www.adressen i hovedet, men hvis du søger i Yahoo.com under "dog
nutritional needs", kan du sikkert finde den hjemmeside, der har en liste
over amerikanske bøger/rapporter og også links til hjemmesider om
hundeernæring.

> jeg kan heller ikke svare på posten kun ved at sende tilbage til det
> første du skrev hmmm

Hanne: Det ved jeg ikke, hvad skyldes. Det er i hvert fald ikke fordi, jeg
har opgivet en falsk email adresse.

Hilsen
Hanne

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 22-02-02 11:57

h-joergensen@get2net.dk writes:

[Klip]

>Men, nu vil jeg lige spørge Mech, om jeg har
>misforstået det. Når jeg har hans svar, giver jeg besked.

OK, jeg venter i spænding, men i følge de tekster du refererer i din
mail, så har du jo nok ikke misforstået noget.

Jeg er blevet lidt usikker på, i hvilken af Mechs bøger jeg læste det. Jeg
var ellers stensikker på, at det var The Way og the Wolf. Jeg læste det
første gang i en svensk bog om ulve, hvor man henviste til Mechs
undersøgelser, og fandt det så senere i en af Mechs egne bøger, men kan,
som sagt, ikke huske titlen med sikkerhed.

Når jeg er ret sikker på det her (at der stod mavesækken), så er det fordi
jeg havde en diskussion med ejeren af Dan-Dog (storproducent af løsfrossen
kallun) Han påstod, som vi har set i tidligere indlæg, at mavesækken var
det førstene ulve åd, mens jeg påstod det modsatte. Jeg satte mig derfor
for, at finde ud af hvad sandheden var.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 25-02-02 12:58

h-joergensen@get2net.dk writes:
Hej Hanne
Tak for svaret. Det var jo som du har sagt i hele tiden, og det var rart,
at det endelig blev sat på plads.

>* Selvom ulve fodres med hele, upelsede byttedyr og dermed har mulighed
>for
>at få byttedyrets hår/pels i sig, æder de græs. Ulve bruger græs (bl.a.)
>som
>brækmiddel ved "uorden i maven". Ulve og hunde får ingen næring ud af at
>æde
>græs, da de ikke kan nedbryde cellulose. Hvis ulve og hunde ikke kaster
>græsset op, kommer det helt ud i den anden ende.

Her er så spørgsmålet, om græs er et brækmiddel. Brækker hunden/ulven sig
fordi den spiser græs, eller spiser den græs fordi den skal brække sig.
Netop fordi græsset ikke fordøjes, kunne man måske forestille sig, at det
bruges på samme måde som hår fra byttedyr, nemlig til at "pakke" evt.
knoglerester, og dermed også beskytte spiserøret når den brækker sig
(virker også den anden vej ud :o] ).

Men det er en teori som nok ikke bliver løst, før vi kan føre en fornuftig
samtale med vores hunde

Hilsen
Poul Erik Rise