Worldonline <-> TDC
Fra : Danny B.

Dato : 19-02-02 11:21

Hej

Ganske kort, nogen der ved hvad status er
for Worldonline's link til TDC? Jeg tænker på
de utilgivelige høje svartider (+150ms) til alt
fra WOL's eget net, til alt på TDC's eget net.

Jeg har hørt rygter om det er WOL der ikke har
købt kapacitet nok. Nogen der kan bekræfte dette,
evt. om der bliver gjort noget ved dette?

Og nej, WOL ser ikke ud til at ville ud med en
officel udmelding om dette.
--
Danny

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 19-02-02 13:22

Den Tue, 19 Feb 2002 11:21:06 +0100 skrev "Danny B."
<db@year2000.dk> :

>Og nej, WOL ser ikke ud til at ville ud med en
>officel udmelding om dette.

Har du spurgte Tiscali officiel?
http://www.tiscali.dk/services/kontakt.php

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Danny B.

Dato : 19-02-02 13:55

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Har du spurgte Tiscali officiel?
> http://www.tiscali.dk/services/kontakt.php

Afventer forsat svar, ja.

--
Danny

Fra : Dennis

Dato : 19-02-02 13:52

> Ganske kort, nogen der ved hvad status er
> for Worldonline's link til TDC? Jeg tænker på
> de utilgivelige høje svartider (+150ms) til alt
> fra WOL's eget net, til alt på TDC's eget net.

Tja på Tiscali/WOL egen side er der link til!
http://phoenix.image.dk/mrtg-data/212.54.64.6.17.html

Skulle være deres 155 Mbit til TDC

http://phoenix.image.dk/mrtg-data/ kan du se alle deres linier.

MVH
Dennis

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-02-02 13:58

On Tue, 19 Feb 2002 12:52:20 +0000 (UTC), Dennis wrote:

> Tja på Tiscali/WOL egen side er der link til!
> http://phoenix.image.dk/mrtg-data/212.54.64.6.17.html

Den er totalt broken, den kan ikke vise trafik over ca. 50 Mbps.

> Skulle være deres 155 Mbit til TDC

Det er det ikke.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Danny B.

Dato : 19-02-02 14:05

Dennis wrote:

> Skulle være deres 155 Mbit til TDC
>
> på http://phoenix.image.dk/mrtg-data/ kan du se alle deres linier.

Ja, men det forklare ikke de høje svartider, gør det?

Virker noget lusket.

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 19-02-02 14:10

> Ja, men det forklare ikke de høje svartider, gør det?
>
> Virker noget lusket.

Tja.. både og..
Hvordan er du sat op ?
Har du tweaket din maskine ? Se evt: http://www.dslreports.com/tweaks
Hvis du bruger router hvad hastighed køre du?
Har du testet traceroute til den du pinger ?

Har selv Tiscali og ingen problemer med ping til TDC nætværket. (er ikke
ved min linie lige nu - min igår gik det fint)

/Dennis

Fra : Danny B.

Dato : 19-02-02 14:23

Dennis Sørensen wrote:

> [...]
> Hvis du bruger router hvad hastighed køre du?
> Har du testet traceroute til den du pinger ?

Umidelbart tror jeg ikke du skal satse dine penge på de "tweaks" virker
på mine unix maskiner derhjemme, men ellers tak.

Jeg har pinget, og lavet traceroutes på diverse hosts på TDC's net, ja.

http://year2000.dk/route.txt

Nettet har opført sig sådan de sidste mange uger.

> Har selv Tiscali og ingen problemer med ping til TDC nætværket. (er ikke
> ved min linie lige nu - min igår gik det fint)

Tror jeg bare ikke på, øv bøv.

--
Danny

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 19-02-02 14:32

"

> Umidelbart tror jeg ikke du skal satse dine penge på de "tweaks" virker
> på mine unix maskiner derhjemme, men ellers tak.

Ok... tillod min at tro det var en winsuck du brugte...

> Jeg har pinget, og lavet traceroutes på diverse hosts på TDC's net, ja.
>
> http://year2000.dk/route.txt

OK..
WOL-> TDC
6 lo0.cr0.pbv.worldonline.dk (213.237.127.254) 37.520 ms 33.39 ms
33.771 ms
7 atm4-1-0-100.80M.boanxt2.ip.tele.dk (62.242.145.201) 174.196 ms
169.851 ms 167.147 ms

Hmmm kunne ligne en konflikt mellem deres systemer.

TDC-> WOL

9 ge5-0-0.1000M.boanxt2.ip.tele.dk (195.249.14.199) 3.236 ms 2.991
ms 2.965 ms
10 cpe.atm4-1-0-100.0x3ef291ca.boanxt2.customer.tele.dk
(62.242.145.202) 135.948 ms 131.239 ms

Ligner et TDC problem

> Nettet har opført sig sådan de sidste mange uger.

> Tror jeg bare ikke på, øv bøv.

Rap Rap - jeg skal pinge samme når jeg kommer hjem i aften.

Så skal jeg sende dig resultatet - det skal nok passe at det ikke kører
i aften :(

/Dennis

Fra : Danny B.

Dato : 19-02-02 14:50

Dennis Sørensen wrote:

> Hmmm kunne ligne en konflikt mellem deres systemer.
> [..]
> Ligner et TDC problem

Nej.

> Rap Rap - jeg skal pinge samme når jeg kommer hjem i aften.

Må du da gerne, jeg kender mange der har brokket sig i ny og
næ over dette, ikke kun mig der er på tværs *sigh*

> Så skal jeg sende dig resultatet - det skal nok passe at det ikke kører
> i aften :(

Uhm, vil hellere have du sender direkte til deres support og spørger
hvad der sker, de er ikke meget for at spytte ud tyder det på.

For ja, du får samme resultat hvis routen er den samme, hvilket den
sikkert er.

--
Danny

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 19-02-02 15:28

> Nej.

Og hvorfor ikke det?

> [...]
>
> Uhm, vil hellere have du sender direkte til deres support og spørger
> hvad der sker, de er ikke meget for at spytte ud tyder det på.

Det skal jeg nok, skal bare lige samle dokumantation først.

> For ja, du får samme resultat hvis routen er den samme, hvilket den
> sikkert er.

Nu VED jeg jo ikke hvilken router du har... såe...

Har vha div looking glases set at det umiddelbart kun er der problemer
et.. fra UNI2 er probelmet ikke umiddlebart der - skal checke noget mere
først...

/Dennis

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 19-02-02 16:13

> Har vha div looking glases set at det umiddelbart kun er der problemer
> et.. fra UNI2 er probelmet ikke umiddlebart der - skal checke noget mere
> først...

Har checket fra:
CC til TUX TTL=224
Uni2 til TUX TTL=246
TDC intern til TUX Tja... kører i ring
http://www.inet.tele.dk/cgi-bin/nph-traceroute?193.88.12.43
NordU.Net til TUX: 212 msec
WOL til TUX 250 msec

62.242.145.202 (TDC´s punkt mod bla WOL)
CC til 62... TLL=250
Uni2 136 msec
TDC SELV! 149 msec
NordUnet 208 msec
WOL 160 msec
Azuro 156 msec

Til din ip...
CC 46.5 msec
Uni2 TLL=245
TDC 229 msec
Nordunet 52 msec
WOL 80 ms
Azuro (på TDC net) 172 msec

Tja.... mere end bare et WOL problem.....

/Dennis

Fra : Simon Skals

Dato : 19-02-02 17:17

It seems Dennis Sørensen wrote:
> [...]
>ms 2.965 ms
>10 cpe.atm4-1-0-100.0x3ef291ca.boanxt2.customer.tele.dk

Vrøvl. Problemet er, at linjen mellem TDC og Tiscali er congestet.

Fra Tiscalis looking glass:

Tracing the route to ns.tele.dk (193.162.159.194)

1 ge4-0.cr0.pbv.worldonline.dk (212.54.64.2) 4 msec 0 msec 0 msec
2 atm4-1-0-100.80M.boanxt2.ip.tele.dk (62.242.145.201) [AS 3292] 120 msec 124 msec 120 msec
3 ge4-0-2.1000M.boanxg1.ip.tele.dk (195.249.14.211) [AS 3292] 116 msec 112 msec 124 msec
[snip]

Det ligner en 80 Mbps ATM PVC på linjen, hvilket giver ca. 70 Mbps
IP-kapacitet.

Hvis man betragter:

http://phoenix.image.dk/mrtg-data/212.54.64.6.17.html

- og korrigerer for counter wraps som følge af aflæsning af 32-bit
countere med 10 minutters interval, så ligner det grangiveligt en
spidsbelastning på 70 Mbps, dvs. congestion.

Bemærk hvor flad grafen er fra 9.30 og frem til de små timer.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 19-02-02 18:59

Hej Simon,

Al respekt for dig,

men isåfald er det IKKE kun WOL/Tiscali der har problemet - så er der
generelt! Se evt min tidlige post med resultater fra div lookin glass...

Men jeg er enig at det mere ligner en 80Mbit linie.. og ikke en 155Mb

/Dennis

Fra : Simon Skals

Dato : 19-02-02 19:20

> [...]
>
>men isåfald er det IKKE kun WOL/Tiscali der har problemet - så er der
>generelt! Se evt min tidlige post med resultater fra div lookin glass...

Jo, det er kun Tiscali.

Dine tests er - med al respekt - ikke noget værd; du opgiver fx
TTL'en for pings fra CC til "TUX" (som jeg antager er 193.88.12.43).
TTL siger noget om antallet af hops, ikke noget om delay.

Delay fra CC til 193.88.12.43 fejler ikke noget.

# ping -q -s 500 -c 1000 -i 0.001 193.88.12.43
PING 193.88.12.43 (193.88.12.43): 500 data bytes

--- 193.88.12.43 ping statistics ---
1000 packets transmitted, 1000 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 3.835/4.130/5.033/0.130 ms

Så skriver du endvidere:

| 62.242.145.202 (TDC´s punkt mod bla WOL)

62.242.145.202 er *kun* TDC's punkt mod Tiscali, og når du pinger
denne IP-adresse, vil trafikken gå via TDC's net over den congestede
linje til Tiscalis router (som har et interface med denne IP-
adresse), og derfor vil delayet være højt, uanset hvor du pinger
fra (undtagen fra Tiscalis eget net selvfølgelig).

Så jo, det er kun et problem med den omtalte congestede linje.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 19-02-02 20:00

Jeg har hørt fra in lidt insider kilde, at det var nogen uenigheder mellem
WOL og TDC men det skulle så småt være løst nu. :)

Andreas

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-02-02 22:18

Andreas Jeppesen skrev i meddelelsen
<3c72a0a1$0$348$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Jeg har hørt fra in lidt insider kilde, at det var nogen uenigheder mellem
>WOL og TDC men det skulle så småt være løst nu. :)

Puha så kan jeg afsløre at ikke alt er løst endnu, jeg skulle spille
counter-strike øvelseskamp her for 2 minutter siden,
game016.boomtown.net:27303 var adressen vi spillede på, uden at lyve eller
pive alt for meget, kan jeg godt røbe at det er noget FUCKER LORT at spille
med ping 180, man er død inden man møder de andre.....

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-02-02 22:22

Danny B. skrev i meddelelsen <3C722712.2030902@year2000.dk>...
>Hej
>
>Ganske kort, nogen der ved hvad status er
>for Worldonline's link til TDC?

Jeg har nu læst alle indlæggene, men kan ikke finde hoved eller hale i hvem
der har problemet (jov jeg har selv "skod ping" - dvs. et 56K kan gøre det
bedre ) men hvilken udbyder skal jeg brokke mig over, og hvad skal jeg sige
når jeg imorgen ringer og brokker med over at det kører så skod?

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-02-02 22:31

On Tue, 19 Feb 2002 22:21:32 +0100, Anders Houmark wrote:

> [...]
> gøre det bedre ) men hvilken udbyder skal jeg brokke mig over, og hvad
> skal jeg sige når jeg imorgen ringer og brokker med over at det kører

Du ringer altid til den udbyder som du er kunde hos.

Forbindelsen udbyderne imellem er et mellemværende mellem de 2 parter.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-02 22:33

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> men hvilken udbyder skal jeg brokke mig over, og hvad skal jeg sige
> når jeg imorgen ringer og brokker med over at det kører så skod?

Du skal ringe til din leverandør og sige at de netværksforbindelser som
du har en SLA på performer lavere end du betaler for.
(sagt på dansk: du har sikkert ikke noget krav på at få det løst så lad
være med at gøre dig mere til grin end højst nødvendigt)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jan Novak [Tournesol~

Dato : 20-02-02 09:35

> [...]
> (sagt på dansk: du har sikkert ikke noget krav på at få det løst så lad
> være med at gøre dig mere til grin end højst nødvendigt)

sikkert ikke krav på en bedre forbindelse, men man kan jo godt prøve at sige
det til ens udbyder, det kunne jo være at de havde en interesse i tilfredse
kunder.

men ok, jeg går ikke og brokker mig over dårlig forbindelse til ethvert
langsomt site jeg møder. f.eks. dmi.dk

Hostname %Loss Rcv Snt Last Best Avg Worst
1. atm4-0-1151170.naenxx4.ip 0% 15 15 43 12 37 83
2. ge1-0.1000M.naenxg1.ip.te 0% 15 15 59 14 44 86
3. pos3-1.622M.albnxg2.ip.te 0% 15 15 76 14 61 214
4. pos4-0.622M.lynxg1.ip.tel 0% 15 15 13 13 33 65
5. song-networks.dix.dk 0% 15 15 15 15 41 71
6. 195.184.57.45 0% 15 15 80 14 36 80
7. se2-1-0.city-p1.dk.sn.net 0% 15 15 70 33 69 97
8. se1-0-city.p3.dk.sn.net 0% 15 15 78 36 60 101
9. 195.97.188.154 0% 15 15 65 36 70 111
10. 195.97.142.137 0% 15 15 116 101 124 164
11. 195.97.142.137 100% 0 15 0 0 0 0

det tyder dog mest af alt på en saturated forbindelse fra song net <->
dmi.dk

de burde købe noget mere båndbrede ;)

/jcn

Fra : Danny B.

Dato : 20-02-02 09:44

Jan Novak [Tournesol^7thcube] wrote:

> men ok, jeg går ikke og brokker mig over dårlig forbindelse til ethvert
> langsomt site jeg møder. f.eks. dmi.dk

Problemet, men netop dette topic er WOL router en hel del igennem deres
link til TDC, så det er ikke bare "enkelte" sites.

Undre mig bare over jeg er den første der bemærker dette.

--
Danny

Fra : John Hinge

Dato : 20-02-02 11:57

On 20 feb 2002 Jan Novak [Tournesol^7thcube] was heard to say:

> men ok, jeg går ikke og brokker mig over dårlig forbindelse til
> ethvert langsomt site jeg møder. f.eks. dmi.dk

Jeg synes at observere, at hver eneste gang der sker noget bare
minimalt vejrmæssigt interessant i Danmark, så går DMI's website
totalt i 'vat i ørene mode' med andre ord, totalt incommunicado.
Hvorimod når vejret er godt gammelt gennemsnitligt kedeligt, så
er der sædvanligvis ingen problemer med at surfe rundt på deres
sider og læse det indlysende 'let overskyet, mulighed for regn'

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 20-02-02 18:01

On 20 Feb 2002 10:57:04 GMT, John Hinge
<sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote:

>Jeg synes at observere, at hver eneste gang der sker noget bare
>minimalt vejrmæssigt interessant i Danmark, så går DMI's website
>totalt i 'vat i ørene mode'

CNN-effekten.
DMI burde købe noget mere båndbredde, i så fald.

/Jarlskov

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-02-02 10:46

On Tue, 19 Feb 2002 22:33:24 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Du skal ringe til din leverandør og sige at de netværksforbindelser som
>du har en SLA på performer lavere end du betaler for.

Sat på spidsen: Hvis ting kører dårligt, og der ikke er en SLA til
stede, er der aldrig grund til at nævne det for sin leverandør?
Betryggende.

--
- Peter Brodersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-02-02 11:00

In article <5fKc8.881$Rz2.42214@news010.worldonline.dk>, Peter Brodersen wrote:

> Sat på spidsen: Hvis ting kører dårligt, og der ikke er en SLA til
> stede, er der aldrig grund til at nævne det for sin leverandør?
> Betryggende.

Kommer an på, hvorfor man gør det. Hvis leverandøren er klar over det,
og man lægger sig på sofaen og skriger "jeg ska' da ha' noget til næsen"
gavner det ingen steder, tværtimod.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Can't open /usr/share/games/fortunes/fortunes.dat.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-02 18:50

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> Sat på spidsen: Hvis ting kører dårligt, og der ikke er en SLA til
> stede, er der aldrig grund til at nævne det for sin leverandør?

Der er forskel på at nævne og "ringer og brokker med over at det kører
så skod"

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Danny B.

Dato : 20-02-02 09:28

> Og nej, WOL ser ikke ud til at ville ud med en
> officel udmelding om dette.

Jeg har modtaget svar fra WOL, og de er igang med at
planlægge en opgradering af netop dette link nu.

Så må vi se.

--
Danny

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-02-02 12:29

Danny B. skrev i meddelelsen <3C735E0E.4090105@year2000.dk>...

>Jeg har modtaget svar fra WOL, og de er igang med at
>planlægge en opgradering af netop dette link nu.
>
>Så må vi se.

Jeg håber det sker ret hurtigt, det andet er ret irriterende :(

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-02-02 00:13

Anders Houmark skrev i meddelelsen ...

>Jeg håber det sker ret hurtigt, det andet er ret irriterende :(

Spillede lige counter-strike på en TDC adsl server i odense, det kørte
præcis ligeså godt som alle de andre der var derinde.. Rigtig dejlig
oplevelse

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!

Fra : TBC

Dato : 21-02-02 13:44

"Danny B." <db@year2000.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Ganske kort, nogen der ved hvad status er
> for Worldonline's link til TDC? Jeg tænker på
> de utilgivelige høje svartider (+150ms) til alt
> fra WOL's eget net, til alt på TDC's eget net.

Måske er det et lokalt problem ?

Når jeg som Tiscali kunde spiller CounterStrike på Boomtown's servere (TDC)
har jeg i spillet en ping på 22-28 ms.
Ok det slår rigtigt nok ikke de 8-18 ms på Nethouse2000, Tiscali's og
Jubii's servere, men svjv har Boomtown heller ikke pingbooster på deres
servere, som de andre har.

TBC

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-02-02 13:53

In article <NX5d8.2678$Rz2.97973@news010.worldonline.dk>, TBC wrote:

> Måske er det et lokalt problem ?

Nej, Tiscali og TDC har haft problemer med kapaciteten på deres peering,
men det tilsyneladende løst med en opgradering siden i går.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The truth you speak has no past and no future.

Fra : TBC

Dato : 21-02-02 13:56

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse

> Måske er det et lokalt problem ?

....Fik jeg skrevet før jeg orkede at læse marthon tråden helt igennem.

Jeg har dog (7-9-13) ikke selv haft problemer endnu, hvorfor resten stadig
kan fastholdes