Betinget insert i PostgreSQL?
Fra : Mikkel Carlsen

Dato : 18-02-02 22:00

Er det muligt at koge nedenstående pseudokode net til et enkelt
statement? Jeg vil gerne undgå at afvente select i mit script før jeg
kan lave den endelige insert (3. linie).

$id = SELECT id FROM names WHERE name='Hans'
if(!$id) $id = INSERT INTO names (name) VALUES ('Hans')
INSERT INTO main_table (name_id, ...) VALUES ($id, ...)

Det jeg har brug for er vel egentlig en slags betinget insert som så
kunne nestes ind i det sidste statement.

-Mikkel

Fra : Henrik Jochumsen

Dato : 19-02-02 17:06

Hvis du laver feltet "name" til PRIMARY KEY, så kan du jo bare insætte og
derefter se om det går godt..:)

Ellers er der vist ikke så meget at gøre..

Mvh
Henrik Jochumsen
hj@noprobs.dk

Fra : Mikkel Carlsen

Dato : 19-02-02 20:13

Henrik Jochumsen wrote:

>Hvis du laver feltet "name" til PRIMARY KEY, så kan du jo bare insætte og
>derefter se om det går godt..:)

Du mener vel UNIQUE? Har overvejet at hacke mig ud af problemet ved at
gøre noget lignende:

INSERT INTO names (name) VALUES ('Hans'); INSERT INTO main_table (name_id, ...) VALUES (SELECT id FROM names WHERE name='Hans'), ...)

Men det synes jeg nu ikke er særligt kønt, både fordi det giver noget rod i min log og fordi jeg kører en insert hvor det i ~99,9% af tilfældende ikke er nødvendigt.

-Mikkel

Fra : Henrik Jochumsen

Dato : 20-02-02 08:50

> Du mener vel UNIQUE? Har overvejet at hacke mig ud af problemet ved at
> gøre noget lignende:
PRIMARY KEYs har vel også UNIQUE egenskaber.:)

> [...]
i min log og fordi jeg kører en insert hvor det i ~99,9% af tilfældende ikke

Den pæne måde er nok at checke med en SELECT, og derefter INSERT'e, så kan
andre også forstå det.:)

Mvh
Hj