Højdemåling på GPS
Fra : Søren Søndergaard

Dato : 18-02-02 10:32

Hej

Hvordan kan det være at GPS modtagere kun kan give ens position i
plan koordinater?

Højde burde da umiddelbart kunne estimeres når blot der modtages fra en
extra satellit.

Jeg så en model som havde højde med men såvidt jeg kunne forstå var det
baseret på traditionel trykmåling.

Og bevirker den manglende højdeestimering ikke en fejlestimering i 0-koten?

Søren

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 18-02-02 12:01

On Mon, 18 Feb 2002 10:31:32 +0100, "Søren Søndergaard"
<soren_k_sondergaard@hotmail.com> wrote:

>Hvordan kan det være at GPS modtagere kun kan give ens position i
>plan koordinater?

Det kan de da heller ikke. Min GPS viser da fint højden også, hvis der
modtages fra nok satellitter.

>Højde burde da umiddelbart kunne estimeres når blot der modtages fra en
>extra satellit.

Jeps. Og hvis ellers satellitternes positioner er således, at der ikke
kommer for store unøjagtigheder i målingen/beregningen.

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 18-02-02 12:23

"Søren Søndergaard" skrev i en meddelelse...
> Hvordan kan det være at GPS modtagere kun kan give ens
> position i plan koordinater?
> Højde burde da umiddelbart kunne estimeres når blot der
> modtages fra en extra satellit.

Jeg ved ikke, hvilken GPS du er i besiddelse af, men min nuttede
"GARMEN eTrex Vista" angiver såvel længde, som bredde og højde ved
forbindelse til fire satelitter.

> Jeg så en model som havde højde med men såvidt jeg kunne
> forstå var det baseret på traditionel trykmåling.

Højdemåling med Vista'en kan foregå såvel barometrisk (trykmåling) som
via satellitmåling. Hvordan den skifter mellem de to metoder er jeg
ikke klar over (sikkert automatisk alt efter antal sattelliter?).
Benytter jeg fx Vista'en uden GPS-funktionen slået til (for at spare
strøm), så benytter den i alt fald den barometriske højdemåling (smart
da man så også kan benytte sin GPS som vejrforudsiger, hvorved man
selvfølgelig ikke aflæser højde men aflæser trykket). Den barometriske
højdemåling kræver naturligvis kalibrering jævnligt.

Til interesserede: Prøv at gå ind på følgende adresse
http://www.garmin.com/aboutGPS/manual.html, hvilket giver mulighed for
at downloade en illustrativ manual over GPS'ens basale funktion.

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Søren Søndergaard

Dato : 18-02-02 13:51

"Grethe / Sportslex" <grethe_anaeusNOspam@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> http://www.garmin.com/aboutGPS/manual.html, hvilket giver mulighed for
> at downloade en illustrativ manual over GPS'ens basale funktion.

Tak for meget god information.

Men er I nu helt sikre på at eTrex'en kan udregne højden via satellit
Jeg så godtnok i manualen at de skrev at long/lat via 3 satellitter og alt
ved 4 satellitter, men samtidig skiver de nedenstående.

ALTIMETER
An instrument for determining elevation, especially an aneroid barometer
used in aircraft that senses pressure changes accompanying changes in
altitude. The GARMIN eTrex Vista and Summit models contain a basic GPS with
a built-in barometric altimeter.
Hvis det var via satellit skulle man da også mene at de dyre modeller havde
featuren.

Iøvrigt er min GPS er en MLR12 ...

Kan i hjælpe med hvordan man laver en RS232/12V ledning til MLR12 hvis man
nu er for nærig til at at købe sådan en smule ledning for kr. 600,-

Min GPS

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 18-02-02 18:35

> [...]
> altimeter.
> Hvis det var via satellit skulle man da også mene at de dyre

Årsagen til at Vista og Summit er dyrere end "den lille gule", Legend
og Venture er bl.a. at de tillige indeholder barometrisk højdemåling,
som er mere præcis (hvis apparatet er kalibreret korrekt) end
højdemåling vha. satellitter. Præcisionen ved barometrisk højdemåling
med Vista og Summit skulle være ca. 3 m, hvorimod højdemåling med
satellit kun skulle kunne præstere en nøjagtighed på 50 m
(forhandlerens oplysning). Om hvorvidt Vista'en og Summit kan
indstilles til også at måle højde vha. satellitter, er jeg kommet i
tvivl. Tvivlen går dog kun på, om det er muligt at frakoble den
barometriske højdemåling, for GPS-delen skulle være den samme
som i de billigere modeller, der måler højde via satellitmåling.

(Husk hele tiden, at det er kun barometrisk højdemåling, der samtidig
kan benyttes til vejrvarsler).

En anden årsag til at de to modeller er dyrere er, at de indeholder et
elektronisk kompas, hvorved det ikke er nødvendigt at bevæge sig, for
at kompasset fungerer. Man kan altså slappe af, mens man forsøger at
finde ud af, hvor i alverden man befinder sig!

En tredje årsag er hukommelsen. Vista'en er den model med størst
hukommelse, nemlig 24 Mb. Til sammenligning kan oplyses, at kort over
Danmarks byer fylder 16 Mb, hvorfor der i Vista'en er plads til
temmelig store kort. Dette foruden det Europakort (indeholder ikke
bykort), der allerede befinder sig i Vista'en.

Og når GARMIN inden for et overskueligt tidsrum får udgivet
topografiske kort over Danmark/Norden/Europa, så er der virkelig
perspektiver i en GPS (vi glemmer lige hele tiden
batteriproblematikken, samt at elektronik kan svigte....). Jeg er ikke
helt klar over, om det er muligt at downloade kort fra "Det levende
Danmarkskort" til fx Vista'en. Umiddelbart skulle det ikke kunne lade
sig gøre, men muligvis vha. ét eller andet hjælpeprogram.

--
Bedste hilsner / Mes meilleures amitiés / Best regards

Fra : Desilva

Dato : 18-02-02 14:37

> Jeg ved ikke, hvilken GPS du er i besiddelse af, men min nuttede
> "GARMEN eTrex Vista" angiver såvel længde, som bredde og højde ved
> forbindelse til fire satelitter.

Hvad er egentlig højden i den forbindelse?
Højde over havets overflade?
Men.. tager den anvisning så jordens elisoide form i betragtning?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-02-02 17:58

Desilva wrote:

> Hvad er egentlig højden i den forbindelse?
> Højde over havets overflade?
> Men.. tager den anvisning så jordens elisoide form i betragtning?

Ja, hvis den regnede Jorden for at være en kugle, ville man få ret
forkerte tal.

Jeg vil tro den regner med en »tilrettet« omdrejningsellipsoide (en
såkaldt geoide), men måske regner den blot med en omdrejningsellipsoide
(det giver vist kun små fejl).

Nogle GPS'er kan vel også give højden over terrænet? (Dét kræver jo
at de har indkodet et højdekort der dækker hele Jordens land-areal.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Torben Simonsen

Dato : 18-02-02 18:35

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg vil tro den regner med en »tilrettet« omdrejningsellipsoide (en
> såkaldt geoide), men måske regner den blot med en omdrejningsellipsoide

Det mest normale i GPS-modtagere er at anvende en model for jordens
form, som bliver kaldt WGS-84.

--
-- Torben.

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 18-02-02 18:36

"Desilva" skrev i en meddelelse...
> Hvad er egentlig højden i den forbindelse?
> Højde over havets overflade?

Højden ved barometrisk højdemåling er højden over det nulpunkt, du
selv vælger. Mest praktisk er selvfølgelig højde over havets
overflade, hvis man ønsker at sammenligne med et kort. Men hvis man er
klar over, at man ved bestigning af fx et bjerg skal stige 1200
højdemeter, kunne man evt. nulstille GPS'en ved start, så man ikke
selv skal regne ud, hvor lang tid man endnu skal motionere sine
lunger! Denne nulstillingsfidus kan også benyttes med fordel, hvis man
ikke har fået kalibreret sin barometriske højdemåler korrekt...

> Men.. tager den anvisning så jordens elisoide form i betragtning?

Hvor stor er forskellen egentlig ved Nord-/Sydpolen og Ækvator? Altså
betyder det noget? Og bevæger man sig så langt, at det betyder noget?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-02 19:20

Grethe / Sportslex skrev:

>Hvor stor er forskellen egentlig ved Nord-/Sydpolen og Ækvator?

70 km.

>Altså betyder det noget?

Ikke ret meget.

>Og bevæger man sig så langt, at det betyder noget?

Hvis højdeforskellen var jævnt fordelt, skulle man gå 600 m for
at forskellen var 1 m.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-02-02 20:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> 70 km.

Jeg tror nu det er 21 km (så 42 km for diameteren).

> Ikke ret meget.

Det kommer an på hvad man mener. Hvis man selv nulstiller højdemåleren
har du jo ret.

Men det er på den anden side uhensigtsmæssigt med et GPS-apparat der
angiver éns højde over havet med en fejl på -10 km ved Ækvator og på
+10 km ved Nordpolen...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-02 21:13

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Det kommer an på hvad man mener. Hvis man selv nulstiller højdemåleren
>har du jo ret.

Nu tænkte jeg mest på satellitmålingen af højden.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-02 18:57

Desilva skrev:

>Hvad er egentlig højden i den forbindelse?
>Højde over havets overflade?
>Men.. tager den anvisning så jordens elisoide form i betragtning?

Det kommer an på hvad du mener. Man beregner afstanden til
satelitten med 20 meters nøjagtighed i højden. Beregningen er
'uvidende' om hvad den konkrete placering skyldes. Den beregnes
bare.

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 25-02-02 15:04

Søren Søndergaard skrev:

>Hvordan kan det være at GPS modtagere kun kan give ens position i
>plan koordinater?
>
>Højde burde da umiddelbart kunne estimeres når blot der modtages fra en
>extra satellit.

Det kræver ikke en ekstra satellit.

Grundprincippet i GPS anvender 4 satellitter, og det giver en position
i det 3-dimensionelle rum.

Er der *en satellit for lidt* går enheden ud fra, at man står på
Jorden, og angiver på den antagelse en 2D position. Højdemåling er
således ikke en ekstra egenskab ("feature").

Venlig hilsen

Niels Foldager