Postfix: Afsendelse af post
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-01-01 12:15

Jeg har siddet med næsen i Postfix' konfigurationsfiler i ret lang tid
nu, og er blevet en kende forvirret : ) Er der nogen, der kan fortælle
mig, hvordan jeg sætter Postfix op på en sådan måde, at folk kan sende
fra en hvilken som helst vært, hvis afsenderadressens domæne er
nedskrevet i access?

Jeg har foreløbigt skrevet følgende i access og kørt postmap
/etc/postfix/access samt postfix reload:

smtpd_sender_restrictions = reject_unknown_sender_domain,
hash:/etc/postfix/access

Jeg kan dog stadig ikke få lov til at sende fra andre værter end dem,
der er i netværket - og hvis jeg sender fra en af de tilladte maskiner,
kan jeg stadig sende, selvom jeg angiver en anden epostadresse end én
med det domæne, jeg har angivet i access.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Erwin Lansing

Dato : 25-01-01 12:23

In article <%RTb6.10987$fa3.494286@news010.worldonline.dk>,
Jonas Koch Bentzen wrote:
> [...]
>mig, hvordan jeg sætter Postfix op på en sådan måde, at folk kan sende
>fra en hvilken som helst vært, hvis afsenderadressens domæne er

det er ikke noget du vil!
dette vil gøre din server til et åbent relay hvor *alle* kan bruge
din server som smtp-server. det er alt for nemt at sætte sender
adressen til flaf@somedomæne.dk og bruge din server til at spamme
resten af verder.

se www.orbs.org for mere info

/e

--
Erwin Lansing       --       abe.fnidder.dk

"Computers are useless. They only give you answers"
   -- Pablo Picasso

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 25-01-01 12:28

On Thu, 25 Jan 2001 12:15:20 +0100, Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
>kan jeg stadig sende, selvom jeg angiver en anden epostadresse end én
>med det domæne, jeg har angivet i access.

Som Erwin skriver er det ikke noget du (umiddelbart) vil.

Kan du ikke blot liste de net der må bruge din box som relay under
'mynetworks'?

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-01-01 12:51

Michael Lyngbøl skrev:

> Som Erwin skriver er det ikke noget du (umiddelbart) vil.

Det byder mig også imod, men problemet er, at firmaets medarbejdere er
vant til netop sådan en SMTP-server. De bruger i øjeblikket deres
webhotels SMTP-server, som netop tillader, at man sender fra en hvilken
som helst vært, så længe man har den rigtige epostadresse.

> Kan du ikke blot liste de net der må bruge din box som relay under
> 'mynetworks'?

Jo, det kan godt være, jeg skulle gøre det. Så må jeg bare endnu engang
forsøge at overbevise mine kollegaer om, at det er bedst, at de bruger
deres internetudbyders SMTP-server.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 25-01-01 13:08

On Thu, 25 Jan 2001 12:50:53 +0100, Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
>webhotels SMTP-server, som netop tillader, at man sender fra en hvilken
>som helst vært, så længe man har den rigtige epostadresse.

Det er noget skrammel.

>Jo, det kan godt være, jeg skulle gøre det. Så må jeg bare endnu engang
>forsøge at overbevise mine kollegaer om, at det er bedst, at de bruger
>deres internetudbyders SMTP-server.

Ja, det er suverænt den bedste løsning.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : SoulMate

Dato : 25-01-01 16:08

> [...]
hvilken
> som helst vært, så længe man har den rigtige epostadresse.

tror du ikke den har pop-before-smtp authentication ?
- så skal man checke mail med pop3 før man må bruge SMTP

--
SoulMate

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-01-01 18:19

Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote:

> [...]
>webhotels SMTP-server, som netop tillader, at man sender fra en hvilken
>som helst vært, så længe man har den rigtige epostadresse.

Kan du så ikke i det mindste sætte noget pop-before-smtp op?

Altså således, at man skal have hentet post med pop3, umiddelbart før
man sender med smtp. Jeg ved, at der findes en del scripts på
freshmeat, der kan håndtere det, men det kan godt være, at de alle er
til sendmail.

Ellers er der jo også asmtp.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-01-01 22:39

Allan Olesen skrev:

> Kan du så ikke i det mindste sætte noget pop-before-smtp op?

Hmm... Det ved jeg ikke rigtigt. Der har været noget tale om i
news:dk.edb.internet.udbydere.webhotel, at Outlook Express sender før
den henter - og selv om vi er to, der bruger Linux i firmaet, så bruger
størstedelen af medarbejderne stadig Outlook Express : )

Næ, jeg tror bare, jeg må overbevise dem om, at det er bedst, at de
bruger deres internetudbyders SMTP-server, når de skal sende hjemmefra,
og så (hvis de vil) bruger vores egen SMTP-server, når de er på arbejde.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 26-01-01 20:31

Den Thu, 25 Jan 2001 22:38:53 +0100 skrev Jonas Koch Bentzen:

>Hmm... Det ved jeg ikke rigtigt. Der har været noget tale om i
>news:dk.edb.internet.udbydere.webhotel, at Outlook Express sender før
>den henter

Det må da kræve at brugeren besvarer e-mail før han læser dem...

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : stigvint

Dato : 29-05-01 20:43

"Kent Friis" skrev d. 26-01-01 20:31 dette indlæg :

> Det må da kræve at brugeren besvarer e-mail før han læser dem...
>
> Mvh
> Kent
> --
> Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Kan du ikke som i Sendmail angive en "smart host" og sætte den til
firmaets ISP's SMTP.server, f. eks. smtp.worldoutline.dk ?? Det virker i
hvert fald i Sendmail.

http://www.kandu.dk/