ISA IDE Controler
Fra : Trespasser

Dato : 17-02-02 21:58

Hejsa

Er det virkeligt umuligt at opdrive en ide controler her landet som kan tage
diske på op til 32 gb.

Grunden til at jeg søger en er at min server kun har 3 pci-slots og der
sidder allerede 2 netkort og en scsi-controler i. Så derfor har jeg brug for
en ide-controler fra en eller anden butik.

Mvh

Brian

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 18-02-02 03:15

Trespasser wrote:
> Er det virkeligt umuligt at opdrive en ide controler her landet som kan tage
> diske på op til 32 gb.

Et ISA controller kort til diske over 32 GB kan nok findes, men
hastigheden vil være til at græde over.. (IMHO)

> Grunden til at jeg søger en er at min server kun har 3 pci-slots og der
> sidder allerede 2 netkort og en scsi-controler i. Så derfor har jeg brug for
> en ide-controler fra en eller anden butik.

Har du overvejet et netkort med 2 eller flere porte?
Eller et andet bundkort, langt de fleste har 4, 5 eller 6 PCI slots og
koster ikke alverden.

Fra : Trespasser

Dato : 18-02-02 08:27

Hej

Jens Carsten Hansen" <greylion@gmx.net> wrote in message
> Et ISA controller kort til diske over 32 GB kan nok findes, men
> hastigheden vil være til at græde over.. (IMHO)

Hastigheden er ikke en parameter her. Det er nærmere plads :)

> Har du overvejet et netkort med 2 eller flere porte?
> Eller et andet bundkort, langt de fleste har 4, 5 eller 6 PCI slots og
> koster ikke alverden.

Hvis jeg smider i et bundkort i kan jeg ikke bruge kabinettet da det er en
IBM 320 Server kabinet. Jeg har sammenlignet lidt og det passer ikke så
godt. Derudover er det en privat server så det er ikke noget som kan / skal
koste millioner :) For et netkort med 2 porte synes jeg koster en røvfuld
penge for dem jeg har set ligger mellem 1600-2000 kr.

Mvh

Brian

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 18-02-02 09:53

Trespasser wrote:
> [...]
> koste millioner :) For et netkort med 2 porte synes jeg koster en røvfuld
> penge for dem jeg har set ligger mellem 1600-2000 kr.

Ok, så et ISA netkort og en nyere ATA/IDE133 controller?
- så der ikke er en grænse ved 128 GB.

Praktisk: 4 x Maxtor 160 GB diske = 640 GB

Teoretisk:

IDE133 har 48 bit adressering, 2^48 x 512 bytes = ca. 144115 Terabytes,
Terabytes = 1000 Gigabytes.
Plads nok?

Fra : Trespasser

Dato : 18-02-02 12:43

Hej Jens

Ok. Den vej rundt havde jeg ikke lige overvejet. Det kunne være det var / er
vejen frem i stedet for :)

Ja så bliver det ikke så dyrt ! 220 for et netkort og 349 for en promise
ide100 controler ved den lokale pusher. Så lige et par store diske ovenpå :)

Mvh

Brian

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 19-02-02 03:05

Trespasser wrote:
> [...]
> vejen frem i stedet for :)
>
> Ja så bliver det ikke så dyrt ! 220 for et netkort og 349 for en promise

Ach du lieber, det kan du købe meget billigere brugt, især et isa
netkort. I dk.marked.privat.edb har jeg tit set ISA netkort som du
næsten får smidt i nakken :)

> ide100 controler ved den lokale pusher. Så lige et par store diske ovenpå :)

Så var det vist lige at jeg igen skulle minde om at ATA/IDE100
controllere har en grænse på 128 GiB / 137 GB for diske.

Fra : Leony

Dato : 18-02-02 08:56

"Trespasser" <n97bm001@_SPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er det virkeligt umuligt at opdrive en ide controler her landet som kan
tage
> diske på op til 32 gb.

Der er ingen på edbpriser.
Prøvede derefter en søgning på google og fandt en
http://www.pricewatch.com/1/44/247-1.htm (øverst)
men der står at det ikke er til harddiske, 3 dollars var ellers billigt.

Hvad med denne:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374607987
2200 det var da ikke så galt.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 18-02-02 13:24

Prøv at se om du kan finde noget på Promise EIDEMAX II - der står at det
understøtter drives større end 8,4 GB, hvilket jo ikke er ret meget, men
Promise har en DriveMAX bios extention der understøtter op til 128 GB i
samme katalog (spring 2000). Det ville da være underligt om ikke denne Bios
sad på EideMax II, men der står ikke noget om det. Begge kort er ISA.

Værd at undersøge, måske
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen