Errors i Memtest86!
Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 17-02-02 20:38

XP1600+
Epox EP-8kha+ (Bios v. 21.08)
1 x 512 MB Kingston DDR 2100 CL 2.5
WIN XP PRO
CPU temp: 57/60
Kabinet temp: 35/38

Systemet er ikke brudt ned ved normal brug i den måned det indtil nu har
kørt. Ikke desto mindre får jeg stribevis af fejl i Memtest86 ved alle
tænkelige RAM settings.

Antallet af fejl falder ved mere moderate indstillinger, således at jeg for
CAS 2-2-2 får ca. 1800 fejl over 8 timers test faldende til 8 fejl ved CAS
2.5-3-3.

Fejlene ligger på de samme adresser ved gentagne tests med samme CAS
indstilling, og har forskellige adresser for hver CAS indstilling.

Det giver en væsentlig nedgang i antal fejl at sætte CAS til x-3-x istedet
for x-2-x selvom RAM'en er specificeret til CAS 2.5-x-x.

RAM'en er altså næsten fejlfri ved CAS 2.5-3-3, men det kan sq da ikke
passe, at den ikke kan blive helt fejlfri, og så endda ved så moderate
settings, eller hvad???

Selvom systemet kører stabilt ved normalt brug, så nager det mig, at der
tilsyneladende er fejl på det. Er der nogle, som har forslag til
løsningsmuligheder?

Mvh.
--
Mads Holmer-Jensen
m.holmer-jensen@stofanet.dk

Fra : Madsen

Dato : 17-02-02 20:47

Mads Holmer-Jensen skrev:

> Selvom systemet kører stabilt ved normalt brug, så nager det
> mig, at der tilsyneladende er fejl på det. Er der nogle, som
> har forslag til løsningsmuligheder?

Der har tidligere været en som snakkede om at han fik utallige fejl
på DDR-ram med Memtest86. Spørgsmålet er om Memtest86 i det hele
taget undertøtter DDR-ram.

Madsen.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 17-02-02 21:17

> Der har tidligere været en som snakkede om at han fik utallige fejl
> på DDR-ram med Memtest86. Spørgsmålet er om Memtest86 i det hele
> taget undertøtter DDR-ram.

Nu prøvede jeg lige at læse noget af det der stod på Memtest86's hjemmeside.
Under punktet "Known Problems" står følgenden:

"Memtest86 supports all types of memory. If fact the test has absolutely no
knowledge of the memory type nor does it need to. This not a problem or bug
but is listed here due to the many questions I get about this issue."

http://www.teresaudio.com/memtest86/

Det vil nu nok sige at DDR-SDRAM (dog ikke ECC) er understøttet. Så hvis der
findes fejl... ja så _er_ der nu nok fejl.

- Lars

Fra : Madsen

Dato : 17-02-02 21:30

Lars Jørgensen skrev:

> [...]
> absolutely no knowledge of the memory type nor does it need
> to. This not a problem or bug but is listed here due to the

Hmm, ok. Det var en tekst jeg ikke tidligere har fundet på
pågældende side, men det er også ved at være lang tid siden
jeg sidst har været inde og lede efter netop dette.

Madsen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-02 21:52

On 17 Feb 2002 19:47:12 GMT,
Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Der har tidligere været en som snakkede om at han fik utallige fejl
> på DDR-ram med Memtest86. Spørgsmålet er om Memtest86 i det hele
> taget undertøtter DDR-ram.

DDR RAM, SD-RAM etc er IKKE noget som programmer/styresystem
skal understøtte. En CPU anmoder om data på de pinde der er
beregnet til dette, og det sørger dit chipsæt på bundkortet
så for, uanset om det er fra VIA, AMD eller Intel.

Hvis du får leveret forkerte data har du enten defekt RAM,
eller RAM der er mærket op til at køre hurtigere end det kan.

Typisk kan man fjerne mange fejl ved f.eks. at gå ned fra
133MHz bus til 125-128MHz. Men det er principielt defekt
RAM, og fejlen skal afhjælpes på garantien.

Fra : Madsen

Dato : 17-02-02 21:53

Povl H. Pedersen skrev:

> [...]
> beregnet til dette, og det sørger dit chipsæt på bundkortet
> så for, uanset om det er fra VIA, AMD eller Intel.

Aha. Takker for info.

Madsen.