H K P 250 Vejskilt HJÆLP
Fra : Jean Seeberg

Dato : 17-02-02 15:27

Hej NG, HJÆLP ønskes.

(Se billede på: dk.binaer.historie )

Jeg vidste ikke rigtig hvad jeg skulle kalde dette emne, men det drejer sig
om at jeg i en årrække har haft nogle gamle glasplader liggende og har nu
været ved at scanne dem.

Af disse plader er et af dem med et hus, OK, men det jeg studsede over var
vejskiltet.

Jeg har nu forsøgt at scanne det i mange forskellige opløsninger og
lysstyrker m.m. men kan ikke tyde teksten.

Måske er der nogle der her kan hjælpe mig og evt. se hvad der står og hvad
det betyder, HKP osv..

Jeg tror det øverste del af skiltet er et gadenavn.

Pladerne er fundet i Randers for mange år siden, uden at det dog behøver at
være herfra.

Hilsen Jean

jean@seeberg.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-02-02 16:04

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu forsøgt at scanne det i mange forskellige opløsninger og
> lysstyrker m.m. men kan ikke tyde teksten.

Blot et forslag:

Kan du ikke - i dette særlige tilfælde - prøve at scanne det
begrænsede areal, skiltet fylder, og gemme scanningen/
lægge den ud i enten tif, bmp, png eller gif formatet.

Jpg formatet - der ellers er fremragende til mangt og meget -
er desværre lidt håbløst, når det drejer sig om at bevare
skarphedsdetaljer.

Jeg ved ikke, om du med et passende kompromis i form
af et mindre areal og en rimelig opløsning kan holde et
sådan billede nede på en rimelig størrelse. Men, alt andet
lige vil det vel kunne øge chancen for, at en eller anden
kan tyde det.

mvh
Arne

Fra : Jean Seeberg

Dato : 17-02-02 17:37

Hej Arne og andre.

Billedet/skiltet er nu lagt ud i bmp og tif som både negativ og positivt
Men det er ikke nemt at læse, kan det være tysk tekst ??

Hilsen jean

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-02-02 17:50

On Sun, 17 Feb 2002 17:37:02 +0100, Jean Seeberg wrote:

>Billedet/skiltet er nu lagt ud i bmp og tif som både negativ og positivt
>Men det er ikke nemt at læse, kan det være tysk tekst ??

Blot et vildt skud: Kunne det tænkes at billedet er taget under krigen
og at HKP står for "Heeres Kraft Park" eller lignende? Det øverste
smalle skilt er svært at læse, men med lidt god vilje, kunne der godt
stå noget med "....dienststelle" til sidst.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-02-02 17:59

On Sun, 17 Feb 2002 17:50:14 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>smalle skilt er svært at læse, men med lidt god vilje, kunne der godt
>stå noget med "....dienststelle" til sidst.

Ved endnu et gennemsyn, bliver jeg mere og mere overbevist om, at
skiltet er tysk. Istedet for "....diensstelle", tror jeg at der står
"Heerestankstelle" - altså et brændstofdepot for den tyske værnemagts
(hærens) motorkøretøjer.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-02-02 18:43

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse:

> [...]
> skiltet er tysk. Istedet for "....diensstelle", tror jeg at der står
> "Heerestankstelle" - altså et brændstofdepot for den tyske værnemagts

Ja, efter min mening er det et virkelig godt bud!

mvh
Arne

Fra : Jean Seeberg

Dato : 17-02-02 21:30

Ja det lyder jo ikke usandsynlig.
Selve standeren som skiltet sidder på med skiftende farver er vel også tysk
udseende ?

MEN så er spørgsmålet, det må vel være II verdenskrig, eller hvad, og har
man så fundet det gamle grej med glas-plader frem, til foto-optagelser pga.
mangel på film !!

Jeg mener også at husene er dansk-udseende og det kunne ligne Århusvej i
Randers, hvis , vil prøve om de stadig står der eller er revet ned i
forbindelse med vejudvidelsen af Århusvej.

Jeg har også lagt et par billeder af personer fra samme fund over på binaer,
for en evt. tidsfæstelse.

Måske kender nogle personerne !!

Hilsen Jean

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-02-02 22:05

Et lille bidrag:
HKP = Heeres-Kraftfahrzeug-Park
[http://www.spiegel.de/spiegel/0,1518,131984,00.html]
Inger

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-02-02 23:37

On Sun, 17 Feb 2002 skrev Inger Buchard:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

>Et lille bidrag:
>HKP = Heeres-Kraftfahrzeug-Park
>[http://www.spiegel.de/spiegel/0,1518,131984,00.html]

Genialt Inger, det bekræfter helt sikkert min teori. Den artikel
omtaler "Heeres-Kraftfahrzeug-Parks (HKP) 562 im litauischen Wilna" -
kun to numre fra "vores" enhed.

Nu har vi altså en tysk militær enhed med navn og nummer og det hele,
så mangler vi blot at få slået op, hvor denne befandt sig i hvilket
tidsrum. Dertil findes digre opslagsværker, men jeg kan desværre ikke
på stående fod hoste op med en titel. Det er mange år siden jeg lånte
på Statsbiblioteket i Århus.

En "Heeres-Kraftfahrzeug-Park" hører vel til på divisionsplan og et
vildt skud kunne være 25. panzerdivision, som i begyndelsen af 1945
befandt sig i Himmerland, på vej fra Norge til østfronten. Her blev
divisionen iøvrigt totalt nedkæmpet og ikke mange overlevede.
Divisionen var dog kun kort tid i Danmark, så det er måske en mere
"bodenständig" facilitet vi skal have fat i, og der skal så søges
blandt de almindelige besættelsestropper, men dem har jeg ikke lige
styr på, da det er mange år siden jeg sidst har beskæftiget mig med
disse ting. Men nu er der da et spor at gå efter.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 18-02-02 02:48

Hej alle sammen.

Hvor er det dejligt med den hjælp man her kan få, og hvor kommer man langt
omkring når man slægtsforsker.
Billederne er i øvrigt indscannet efter henvisninger her på NG fra :
http://home19.inet.tele.dk/poulm/html/om_mig.html

Ja, der er da ingen tvivl ang. det er da fra krigen, jeg har fundet flere
steder på nettet der omhandler andre enheder end den viste, hvor jeg i EMNE
kom til at skrive forkert.
Jeg har skrevet HKP 250 det skal selvfølgelig være HKP 650.

Det kan åbenbart skrives på begge måder HKP: "Heeres-Kraftfahrzeug-Parks" og
"Heeres-Kraftfahr-Park 560" se f.eks:
http://www.skalman.nu/third-reich/heer-panzerarmee-afrika.htm
eller:
http://chrito.users1.50megs.com/_data/divemblems/treesemblems.htm
http://www.geocities.com/~orion47/SiteGlossary.html

I morgen vil jeg se på det sted (Århusvej (Kristrup/Vorup) i Randers jeg
tror det kan være taget.

Sjovt nok at billederne er taget på glasplader, da alm. film jo var fremme
på dette tidspunkt, men det må jo skyldes krigstiderne.

Det bliver spændende hvis der kan findes en historien ang. hvilket batteri
ell. Comp. der her er tale om.

Jeg fortryder nu at jeg ikke sikrede mig flere glasplader (ca. 25 år siden)
da de helt sikkert nu er gået tabt, men dengang jeg fandt dem, tog jeg bare
nogle stykker da jeg syntes de var spændende og dengang var jeg ikke gået
igang med slægtsforskning.

Hilsen Jean

Jeg har f.eks også fundet

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-02 08:11

On Mon, 18 Feb 2002 02:47:43 +0100, Jean Seeberg wrote:

>Det bliver spændende hvis der kan findes en historien ang. hvilket batteri
>ell. Comp. der her er tale om.

Da jeg i nat gik på min dejlige fabrik og det sagde blip-båt, kunne
jeg ikke lade være med at gå og spekulere over denne sag. Ved nærmere
eftertanke fandt jeg det ikke logisk, at en stabsenhed med tilknytning
til 25. Panzer-Division skulle have nummeret 560. Langt mere
sandsynligt ville det være, om moderenheden også hed noget med 560.
Spørgsmålet var nu, om en sådan fandtes og om denne i givet fald var i
Danmark på noget tidspunkt.

Netop hjemkommet kaster jeg mig til PC'en, giver Google lidt æter i
indsugningen og starter en eftersøgning. Der var hit i første forsøg:
560. Infanterie-Division var i Norge i 1944 (omenkadreret og omdøbt
til 560. Volksgrenadier-Division i september 1944) og i
november/december 1944 gjorde den et ophold i Danmark, før den blev
sendt til fronten i Ardennerne og deltog herfeter i de opslidende
afværgekampe under tilbagetrækning igennem det vestlige Tyskland.
Divisionen blev totalt tilintetgjort i april 1945.
http://www.feldgrau.com/560i.html
http://www.skalman.nu/third-reich/heer-grenadier-div-560.htm

I nattens løb kom jeg også i tanker om hvad det værk hedder, som jeg
brugte meget i sin tid. Det er et gigantisk værk på 15 bind der
hedder: "Verbände und Truppen der deutschen Wehrmacht und Waffen-SS im
Zweiten Weltkrieg 1939-1945". Forfatteren hedder Georg Tessin. Værket
er opdelt sådan, at alle enheder der har et nummer der begynder med
f.eks. 5, er samlet i eet bind og heri skal du altså finde 560. Nu er
det imidlertid så lusket, at bind 1 er et oversigtsbind, så det er
altså ikke bind 5, men bind 6 du skal låne. Rekvirer det via dit
lokale bibliotek, som kan skaffe det hjem fra Statsbiblioteket.

Heri vil du måske (med streg under måske) finde angivelse af de
lokaliteter hvor divisionens enheder opholdt sig, men da opholdet i
Danmark var kort, er det ikke sikkert. Måske kan det blive nødvendigt
at låne det bind der indeholder numrene for hver enkelt af divisionens
enheder (1128. - 1130. Grenadier-Regiment, 1560. Artillerie-Regiment
o.s.v.).
Du kan endvidere formentlig få oplyst Feldpostnumrene for divisionen
og dens enheder og det kan vise sig at være indgangsnøglen til en
præcis lokalisering. Måske er 560. Division omtalt i Aage Trommers
disputats om jernbanesabotagen i Danmark. I hvert fald gennemgåes en
række togtransporter ned gennem Jylland og hvis divisionen er nævnt,
står der måske også hvor den lå.
Nu var Himmerland og (ja, hvad hedder landet omkring Randers
egentlig?) i almindelighed brugt som opmarchområde for mange
divisioner, der var på vej til eller fra Norge, så det er bestemt ikke
usandsynligt, at billederne er fra Randers. Prøv eventuelt at spørge
det lokalhistoriske arkiv eller bibliotek der.
For at man kan danne sig et indtryk at hvor meget en kampklar division
fylder i landskabet, kan jeg oplyse, at der skulle 56 hele tog a 52
vogne til at transportere den (eller også var det 52 tog af 56 vogne,
husker det ikke præcist).

God fornøjelse )

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-02-02 13:16

Kurt Hansen skrev:

> til 25. Panzer-Division skulle have nummeret 560.

Er det ikke også nummer 650?

Thomas T.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-02 14:53

On Mon, 18 Feb 2002 13:15:36 +0100, Thomas Thorsen wrote:

>Er det ikke også nummer 650?

Ach, touché
Sådan går det i farten, når man er træt og søvnig.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-02 19:59

On Mon, 18 Feb 2002 14:52:48 +0100, Kurt Hansen wrote:

>Ach, touché
>Sådan går det i farten, når man er træt og søvnig.

Jamen jøsses, det er først nu de vidtrækkende konsekvenser af min
fejltagelse går op for mig. Jeg ved ikke hvordan jeg har fået vendt
650 til 560 inde i hovedet, men det er bestemt ikke ligegyldigt i
dette tilfælde. Den 650. division var russiske frivillige og den har
aldrig været i Danmark. Altså falder hele mit møjsommeligt opbyggede
korthus sammen
Pokkers osse, jeg synes ellers historien med 560.
Volks-Grenadier-Division passede som fod i hose.

Nu hvor jeg er igang, kan jeg da oplyse, at der skam var russiske og
andre frivillige i Danmark. Den 599. Russiske Brigade lå omkring
Viborg, så vidt jeg husker og deromkring var der sågar en georgisk
cykelbattaillon. Ja, og så var der jo de ungarske soldater på
Gothersgades kaserne der stak af dagen før de skulle til fronten. De
slæbte en masse skydevåben med sig (bl.a. en fodfolkskanon) og der
udviklede sig gadekampe, hvorunder flere civile blev dræbt. Tyskerne
omringede dem i Ørstedsparken og de KOM til fronten.

Det var vist også ungarere de gjorde oprør i dagene EFTER befrielsen
ude i vestjylland og hastede mod grænsen for at komme hjem til Ungarn.
Tyskerne, som endnu ikke var afvæbnede, satte bagefter og fik dem
standset (så vidt jeg husker omkring Vemb). Den lokale
modstandsbevægelse fik i hast tilkaldt nogle englændere, som så lagde
sig i en ring uden om ungarere og tyskere

Ovennævnte beretninger er taget fra hukommelsen, og da det jo netop er
blevet bevist at den åbenbart er fejlbehæftet, skal jeg skynde mig at
tage forbehold for eventuelle småfejl i deteljerne

Nå, nu er gode dyr rådne. Jean Seebergs selvfundne link til
Afrikakorpset holder jo så heller ikke og intense søgninger på Google,
har ikke umiddelbart bragt nyt materiale for dagen.

Altså Jean, der er ingen vej uden om: du må have fat i Tessins værk og
låne bind 7, som indeholder beskrivelser af alle de enheder der
begynder med "6". Ad den vej har du stadig en god chance for at komme
videre.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 18-02-02 21:48

Hej Kurt og I andre

Jeg kan se du brænder for emnet og har en stor viden om det.
Som jeg skrev tidl. ja, så kommer man langt omkring i forbindelse med
slægtsforskning.

Jeg har haft en slægtning/ane der faldt i fægtningen ved Kockendorf 12
september 1850 også kaldet slaget ved Mysunde.
Så her har jeg også lært mere om 3 års krigen end da man gik i skole.

Jeg vidste godt at de henvisninger jeg kom med ikke var til de rigtige
enheder, det var også kun for at vise den forskellen i stavemåden og for at
bekræfte jeres forklaring.

Jeg søgte også som en gal i går aftes (mest nat) for om jeg kunne finde det
nævnte 650er, men uden held.

Jeg vil som du foreslår forsøge at låne det omtalte bind, for af den vej at
få lidt historie bundet på.

Jeg var på Århusvej for at se om jeg kunne genkende huset, men det var ikke
umiddelbart muligt, men nu har jeg billedet med mig og da jeg daglig kører
rundt i Randers finder jeg det måske, men som tidl. nævnt er en del huse
lang Århusvej brækket ned i forbindelse med vejudvidelse.

Jeg vil også lige tage en kontakt til vores lokalhistoriske.

Ja, det er utroligt hvad en sådan dum glasplade kan sætte i gang.

Hilsen Jean

Fra : Jean Seeberg

Dato : 20-02-02 02:29

Hej

Jeg har haft en forespørgsel ang. skilt m.m. hos Randers Lokalarkiv, men de
kunne som vist nedenfor, desværre ikke hjælpe med et svar.

Det er også fordi man bliver nysgerrig når man finder et sådan billede, men
der skal nok dukke noget op, så der kan komme en historie på.

Jeg takker også for hjælpen her på NG.

Jean

Hej
Vi har brugt noget tid her i dag på at finde svar på de spørgsmål du stiller
til os.
Desværre kan vi nok ikke hjælpe dig på nogen måder. Vi har ikke oplysninger
om troppetransporterne gennem Randers og vi har ikke mulighed for på nogen
måde at konstatere om dit foto er fra Århusvej eller ej. Det kunne det
sagtens være, men vi kan ikke være sikre.
Skiltene med den tekst du angiver blev af tyskerne placeret langs de veje de
benyttede og svarer til de gule du kan se i gadebilledet i dag, der viser
hvor stor belastning broer o.lign. kan klare.
Jeg kan bekræfte dig i, at der under krigen blev benyttet glasnegativer i
stor stil. Mange af dem var genbrug og var ældre glasplader, der blev renset
af og brugt igen.
Det var ikke megen hjælp, men held og lykke med din søgen.
Med venlig hilsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-02-02 08:46

On Wed, 20 Feb 2002 02:28:32 +0100, Jean Seeberg wrote:

>Jeg har haft en forespørgsel ang. skilt m.m. hos Randers Lokalarkiv, men de
>kunne som vist nedenfor, desværre ikke hjælpe med et svar.
[klip]

[Lokalarkivets svar]
>Skiltene med den tekst du angiver blev af tyskerne placeret langs de veje de
>benyttede og svarer til de gule du kan se i gadebilledet i dag, der viser
>hvor stor belastning broer o.lign. kan klare.

Uden at kende den tyske skiltning under krigen indgående, tør jeg godt
vende tommelfingeren nedad for den forklaring. Hvis de udtaler sig på
baggrund af konkret viden, bør de kunne dokumentere det, ellers finder
jeg det helt usandsynligt.

Hvad skulle forkortelsen HKP da stå for, og er de 650 kilo eller tons?
Ingen af delene giver mening, da selv en blokvogn med en
Tiger-kampvogn (som mig bekendt aldrig har været i Danmark), næppe
vejer over 60-70 tons.

Nå, det kunne da være morsomt at høre, om du finder ud af noget. Nu
håber jeg så bare, at min hukommelse om Tessins værk om de tyske
militære enheder, er korrekt, således at det virkelig ER bind 7 du
skal have fat i

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per Pilekjær

Dato : 21-02-02 17:08

Hvor meget genealogi, der er i dette emne kan nok diskuteres - det burde nok
forelægges gruppen lokalhistorie.
Men hvorom alting er: øverste linje kan næppe, som antydet i et indlæg i
binær-gruppen, være et gadenavn. Jeg tolker det snarere som Heeren(eller
Heeres)tankstelle. HKP betyder nok Heeren(s) Kommando... et eller andet. P
plejer at betyde noget med Panzer, men jeg kan ikke lige se forbindelsen.
Mht scanner: jeg overvejer faktisk at anskaffe mig en bedre scanner. Dit
eksempel viser nødvendigheden af høj opløsning.
Venligst
/per

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-04-02 12:21

For en måneds tid siden udspandt der sig en længere tråd om et
vejskilt (angiveligt i Randers) og jeg foreslog at HKP kunne stå for
Heeres-Kraftfahrzeug-Park eller noget i den retning og at skiltet var
fra besættelsestiden.

Jeg synes at jeg skylder at fortælle resultatet af den mellemliggende
forskning og kan hermed bekræfte, at HKP 650 var i Danmark og havde
hovedkvarter i Vejle. HKP havde til opgave at forsyne værnemagten med
køretøjer, bildæk, drivmidler o.s.v. og var kommandomæssigt direkte
understillet Wehrmachtsbefehlshaber Dänemark.

Jeg har undersøgt om der kan have været underafdelinger, f.eks.
brændstofdepoter, placeret i f.eks. Randers., men det har ikke været
tilfældet. Man brugte de lokale tankstationer og vedrørende f.eks.
parkeringspladser var der en liste over godkendte og ikke-godkendte,
som Værnemagten så kunne bruge.

Det pågældende skilt kan således udmærket have stået i Randers, men
har så været sat op ved en almindelig dansk benzinstation til
oplysning for tropperne om, at her kunne de tanke.

Denne tråd satte mig igang med min gamle og hengemte lidenskab og jeg
har nu genoptaget mit studie af de tyske militære enheder i Danmark
under besættelsen, så alle spørgsmål og oplysninger modtages med iver.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

../. Kopi pr. e-mail til Jean Seeberg, der stillede spørgsmålet.